Citat:
Ursprungligen postat av
Leland1979
Håller helt med. Sverige framställs ofta som landet med mildast restriktioner när det stundtals förra sommaren var friare i andra länder t ex utomhuskonerter tilläts I Grekland och Dannark. Att restriktioner lyfts tidigare i andra länder skulle kunna hända även i år t ex får Norge gå på krogen till kl 22 redan nu på fredag.
Vi har ju fått höra att det bästa är att ha samma restriktioner hela tiden. Då mins vi dom och följer de bättre, eller något.
Men för mig känns det bara som om man är lat och orkar inte ändra på dem beroende på hur situationen ser ut.
Skillnaden mellan Sveriges strategi och andra länder förefaller för mig som om andra länder anpassar sina restriktioner efter den aktuella situationen medans vi bara kör lika dant hela tiden.
Det var nästan komiskt i höstas då FoHM in i det sista inte ville ändra rekommendationerna efter rådande situation, utan det blev regionerna som började kräva starkare åtgärder.
Lika så känner jag en smula oro att man inte kommer att lätta på restriktionerna fören hösten och att vi får se på när våra grannländer lever loppan medans vi har det som nu ungefär. Jag menar vi fick inte hälsa på våra äldre äldre när smittan var låg på sommaren utan först när smittan ökade igen på hösten och 70+ skulle hålla distans till barnbarn när smittan var låg och barnen inte gick i skolan, men så fort de började skolan och smittan ökade var det ok.
Så vist, det borde vara självklart att man anpassar restriktionerna till rådande situation.