2021-04-14, 08:16
Medlem
arbetets avatar
Intressanta siffror i sammanhanget. Antal döda i samband med vaccination. OBS utan konstaterad kausalitet:

HTML-kod:
Vaccin	Antal vaccinerade	Rapporter, biverkning	        Dödsfall
Astra Zeneca	298 000            	14 832              	7
Pfizer        	882 000            	6 110                	145
Moderna    	127 000            	1 114                	9
TOTALT      	1 307 000         	22 056              	161

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nA6aPm/lakemedelsverket-om-vaccinoron-darfor-sticker-astra-ut
Citera
2021-04-14, 08:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Fick en tanke igår på jobbet, råkade av misstag andas in ammoniak, tänkte då att en inandning om dagen håller covid-19 borta

Skämt åsido, "fight the fire with fire" säger man ju, behöver ju inte vara just ammoniak men att andas in något för att inte covid-19 skulle vilja bita sig fast ?

Ska du andas in något så är det nog Budesonid. Ammoniak hade jag undvikt.

https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(21)00160-0/fulltext
Citera
2021-04-14, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det var nog väldigt dumt att göra hönor av de fjädrarna. Om det var sant att vårdgivarna hade ringt igenom hela patientlistan först, innan deras egna medarbetare och - vilket sticker lite i ögonen - chefer, fick. Jag skulle hellre se ett system, där vanligt folk får vänta utanför vårdcentralen innan den stänger. Precis som med stand by-biljetter på flyg. Bara de har med sig leg, så att det går att journalföra dosen på rätt personnummer, så ser jag inte problemet. Andra dosen kan de sedan få när det skulle ha blivit deras tur att få första. Eller egentligen först i höst, det räcker så.

Drop in hade varit bäst överhuvudtaget. Men man vill väl undvika köer.

Min mamma fick sin första dos när min far blev kallad. Hon följde med honom och de hade doser över så hon fick sin också. Antar att hon skulle fått skit av folk för det. Verkar dock rätt så vanligt, iaf i min umgängeskrets att så sker.
Citera
2021-04-14, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ger ingenting? Att införa restiktioner vid Europas yttre gräns kan medföra att vaccinationen lyckas. Det medför färre sjukfall. Färre sjukfall gör att restriktionerna kan hävas.

Öppna gränser kan innebära att vi får in nya varianter som tar sig förbi vaccinernas skydd. Det skulle innebära att restriktionerna får bestå under lång tid. Men det kanske inte betyder någonting för dig?

Nä, det betyder ingenting. För så skulle man i så fall behöva tänka i decennier framöver och det är såklart ingen rimlig väg. Covid-19 är ju här för att stanna. Förmodligen för alltid i nån form. Så nej, det är inte genomförbart.
Citera
2021-04-14, 08:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, fast nästan alla skillnaderna är ju till Indiens nackdel: de har mycket fattigdom, analfabetism, trångboddhet, folk har ingen chans att sjukskriva sig från sina arbeten och isolera sig, de har enorma religiösa fester varje år då de tränger ihop sig och badar i smutsvattnet i Gagnes... Enda fördelen jämfört med Sverige är väl solskenet, som bör ge bättre D-vitaminnivåer. ÄNDÅ har Indien nu 10 smittade per 100 000 personer per vecka, medan Sverige har 63...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41kzVa/coronasmittan-pa-ny-rekordniva-i-indien
hur vet du att de är lika bra på att testa som oss?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det var illa. Även Turkiet har använt sig av kinesernas vaccin. Även där går dödsfallen uppåt.

Storbritannien har till stor del använt sitt eget Oxford-vaccin. Där störtdyker dödsfallen. Sjukhusens intensivvårdsavdelningar håller på att tömmas på Covid-patienter.

"Made in Britain" är bättre än "Made in China".

Så är det.

När Kinserna själva sågar sitt egna vaccin och anser den har för dålig skyddseffekt, då är det illa.
Kina är inte direkt kända för att såga sina egna produkter...

3% skydd vid första dosen... ja herregud.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det är du som uppenbarligen har en egen definition som du håller inne med, som ska vara på frågan.

Jag bara hänvisar men det är tydligen helt bortkastat på dig som inte vill ta ansvar utan bara tramsa.

Corona är ett virus. Inget konstigt med det.

Det har spritt sig och kan åsamka sjukdom. Det är vad virus brukar göra.

Jag är ingen hysteriker eller alarmist. Framförallt är jag inte rädd för viruset utan mer rädd för läkemedelsbranschen, den korrupta politikerkåren och framförallt, de hjärntvättade där ute.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Håller helt med. Sverige framställs ofta som landet med mildast restriktioner när det stundtals förra sommaren var friare i andra länder t ex utomhuskonerter tilläts I Grekland och Dannark. Att restriktioner lyfts tidigare i andra länder skulle kunna hända även i år t ex får Norge gå på krogen till kl 22 redan nu på fredag.
Vi har ju fått höra att det bästa är att ha samma restriktioner hela tiden. Då mins vi dom och följer de bättre, eller något.
Men för mig känns det bara som om man är lat och orkar inte ändra på dem beroende på hur situationen ser ut.

Skillnaden mellan Sveriges strategi och andra länder förefaller för mig som om andra länder anpassar sina restriktioner efter den aktuella situationen medans vi bara kör lika dant hela tiden.

Det var nästan komiskt i höstas då FoHM in i det sista inte ville ändra rekommendationerna efter rådande situation, utan det blev regionerna som började kräva starkare åtgärder.

Lika så känner jag en smula oro att man inte kommer att lätta på restriktionerna fören hösten och att vi får se på när våra grannländer lever loppan medans vi har det som nu ungefär. Jag menar vi fick inte hälsa på våra äldre äldre när smittan var låg på sommaren utan först när smittan ökade igen på hösten och 70+ skulle hålla distans till barnbarn när smittan var låg och barnen inte gick i skolan, men så fort de började skolan och smittan ökade var det ok.

Så vist, det borde vara självklart att man anpassar restriktionerna till rådande situation.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Drop in hade varit bäst överhuvudtaget. Men man vill väl undvika köer.

Min mamma fick sin första dos när min far blev kallad. Hon följde med honom och de hade doser över så hon fick sin också. Antar att hon skulle fått skit av folk för det. Verkar dock rätt så vanligt, iaf i min umgängeskrets att så sker.

Det är ju jättebra! GW berättade ju att han hade haft med sig sin 64-åriga fru, och försökt så. Hon hade blivit nekad. Sedan kan det förstås bero på hur många doser det finns, och vilket tid på dagen man kommer också. De kan ju inte riskera, att doserna inte räcker till dem som är inbokade på korrekt sätt.
Citera
2021-04-14, 08:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nä vi ska följa rekommendationerna. Men inte stänga ner. Det ser bra ut om du tittar på dödstalen. Fall säger inte så mkt då de allra flesta har milda symptom.
Följa rekommendationerna verkar vara din linje... Lita på myndigheterna

Om jag inte missminner mig så var det du som dunkade in en analt lång lista på referenser att munskydd inte fungerar.

Om Tegnell och myndigheterna skulle utfärda hårda och breda rekommendationer om munnskydd, likt många andra länder har (eller har haft vid sveriges nivå av smittspridning), skulle du sätta på dig munskydd då? (Munblöja tror jag var ordet du använde.)

Ifall jag blandat ihop dig med en annan skribent ber jag om ursäkt.
Citera
2021-04-14, 08:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Om jag förstår dig rätt så tycker du att vården har för lite resurser och att det lite då och då blir ansträngt läge.

Alternativet hade ju varit att ha en vårdorganisation som är anpassad för den smittspridning och det vårdbehov vi har nu.

Då undrar jag om du tycker det är rimligt att dimensionera vården efter värsta tänkbara scenario som inträffar med några tiotals års mellanrum eller kanske var femtionde år?

Du.

Det är inte jag som gör en poäng av "det är anstrrrängt lägeeee".

Som lugn svensk påpekar jag bara att det inte är något konstigt med det.
Citera
2021-04-14, 08:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Corona är ett virus. Inget konstigt med det.

Det har spritt sig och kan åsamka sjukdom. Det är vad virus brukar göra.

Jag är ingen hysteriker eller alarmist. Framförallt är jag inte rädd för viruset utan mer rädd för läkemedelsbranschen, den korrupta politikerkåren och framförallt, de hjärntvättade där ute.
Vilka är det som är hjärntvättade menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in