2021-04-14, 08:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jo, sådant har redan genomförts.

Länk or it did not happen? Fast jag tror att du var ironisk, eller?
Citera
2021-04-14, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/kvallsposten/danskt-rekord-104-824-vaccinerade-pa-en-dag/

Danskarna tänker igenom logistiken och kör generalrepetitioner, så att allt ska klaffa när den stora allmänheten ska vaccineras. Då ska det gå fort. Här slänger vi doser... och ingen skulle ens komma på tanken, att rycka ihop resurser till ett sådant test.

Det skulle inte behöva slängas några doser i Sverige heller om inte media skulle ha korsfäst de som "smet före i kön" och skapa mediadrev när överblivna doser delas ut till personal inom regionerna i sluten av dagen.
Citera
2021-04-14, 08:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Indien verkar ha gjort samma tabbe som Tjeckien. Hybris över initiala framgångar byts till förtvivlan när covidsmittan slår till på allvar.

This sheer tsunami of cases has already overwhelmed the healthcare infrastructure in the state,” said Dr Shashank Joshi, a member of the Mumbai Covid taskforce. “This time we are seeing younger people between 20 and 40 getting seriously affected and even children are now being hospitalised with severe symptoms. The capacity for the healthcare system to hold on is fast dwindling.”

January, health minister Harsh Vardhan proclaimed that India had “successfully contained the pandemic”. Caps were lifted on social and religious gatherings, including the Kumbh Mela, a Hindu festival which on Monday drew crowds of over a million

https://www.theguardian.com/world/2021/apr/14/a-tsunami-of-cases-desperation-as-covid-second-wave-batters-india
Eller samma tabbe som Sverige gjorde i höstas efter en lugn sommar.
Citera
2021-04-14, 08:07
Medlem
Madagascars avatar
Enligt OutWorldinData är R i Sverige nu (10e april) 1.37. Det låter hiskeligt!

Stämmer detta?

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&time=394..latest&pickerSort=asc&pickerMetr ic=location&hideControls=true&Metric=Reproduction+ rate&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=Africa~GBR~SWE~FRA~DEU
Citera
2021-04-14, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tror inte det är enda faktorn. Sedan är det svårt att jämföra med ett så pass olikt land som indien. Vi är mer lika länder i Europa.
Ja och just nu har vi den högsta spridningen per capita i Europa, vilket du säkert är stolt över. Du anser ju att vi skall ta bort alla restriktioner.
Citera
2021-04-14, 08:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det skulle inte behöva slängas några doser i Sverige heller om inte media skulle ha korsfäst de som "smet före i kön" och skapa mediadrev när överblivna doser delas ut till personal inom regionerna i sluten av dagen.

Ja, det var nog väldigt dumt att göra hönor av de fjädrarna. Om det var sant att vårdgivarna hade ringt igenom hela patientlistan först, innan deras egna medarbetare och - vilket sticker lite i ögonen - chefer, fick. Jag skulle hellre se ett system, där vanligt folk får vänta utanför vårdcentralen innan den stänger. Precis som med stand by-biljetter på flyg. Bara de har med sig leg, så att det går att journalföra dosen på rätt personnummer, så ser jag inte problemet. Andra dosen kan de sedan få när det skulle ha blivit deras tur att få första. Eller egentligen först i höst, det räcker så.
Citera
2021-04-14, 08:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Har alla länder varit passiva?
Du har vid upprepade tillfällen påpekat att länder som haft hårda restriktioner haft mera smitta och därför undrade jag
Kom restriktionerna först och sedan blev många sjuka
eller
Blev många sjuka och därför infördes restriktioner.

De länder som lyckats få ner covid fall till nära noll stängde ner tidigt. Dock är det inte säkert att det är bästa metoden sett till ett längre perspektiv. Att stänga ner och avskärma sig från omvärlden har ett högt pris.
Citera
2021-04-14, 08:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
https://www.expressen.se/kvallsposten/danskt-rekord-104-824-vaccinerade-pa-en-dag/

Danskarna tänker igenom logistiken och kör generalrepetitioner, så att allt ska klaffa när den stora allmänheten ska vaccineras. Då ska det gå fort. Här slänger vi doser... och ingen skulle ens komma på tanken, att rycka ihop resurser till ett sådant test.
I början gav man bort doser som riskerades kasseras till folk som man hade i sin närhet. Sedan blev det ett jävla liv så nu vågar man väl inte om man inte har exakt de människor som ingår i prioritetsordningen tillgängliga. Jag sa det redan då att det inte är så mycket att hänga upp sig på om några andra fått överblivna doser.
Citera
2021-04-14, 08:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja och just nu har vi den högsta spridningen per capita i Europa, vilket du säkert är stolt över. Du anser ju att vi skall ta bort alla restriktioner.

Nä vi ska följa rekommendationerna. Men inte stänga ner. Det ser bra ut om du tittar på dödstalen. Fall säger inte så mkt då de allra flesta har milda symptom.
Citera
2021-04-14, 08:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Länk or it did not happen? Fast jag tror att du var ironisk, eller?
Nej, jag var inte ironisk.

Jag har inga länkar till de inslag på nyheter eller de tidningar som skrivit om detta de senaste månaderna.
Senast igår eller i förrgår har jag för mig att Jönköping och deras "testvaccinering" nämndes.

Vi är inte där ännu så vi får väl se vilka förberedelser som görs innan det är dags.
Citera
2021-04-14, 08:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tror inte det är enda faktorn. Sedan är det svårt att jämföra med ett så pass olikt land som indien. Vi är mer lika länder i Europa.

Ja, fast nästan alla skillnaderna är ju till Indiens nackdel: de har mycket fattigdom, analfabetism, trångboddhet, folk har ingen chans att sjukskriva sig från sina arbeten och isolera sig, de har enorma religiösa fester varje år då de tränger ihop sig och badar i smutsvattnet i Gagnes... Enda fördelen jämfört med Sverige är väl solskenet, som bör ge bättre D-vitaminnivåer. ÄNDÅ har Indien nu 10 smittade per 100 000 personer per vecka, medan Sverige har 63...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41kzVa/coronasmittan-pa-ny-rekordniva-i-indien
Citera
2021-04-14, 08:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nej, jag var inte ironisk.

Jag har inga länkar till de inslag på nyheter eller de tidningar som skrivit om detta de senaste månaderna.
Senast igår eller i förrgår har jag för mig att Jönköping och deras "testvaccinering" nämndes.

Vi är inte där ännu så vi får väl se vilka förberedelser som görs innan det är dags.

Jag VET redan hur det kommer att bli. Fullkomligt kaos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in