2021-04-13, 22:08
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det var illa. Även Turkiet har använt sig av kinesernas vaccin. Även där går dödsfallen uppåt.

Storbritannien har till stor del använt sitt eget Oxford-vaccin. Där störtdyker dödsfallen. Sjukhusens intensivvårdsavdelningar håller på att tömmas på Covid-patienter.

"Made in Britain" är bättre än "Made in China".
Skall bli intressant att se nu om antalet smittade börjar krypa uppåt igen innan sommaren kickar in. Jag misstänker att så kan ske, och det skall bli intressant att se hur den sydafrikanska och brasilianska klarar att etablera sig i en population där man dels haft en omfattande smittspridning av den brittiska varianten och dels har majoriteten av personer över 50 år vaccinerade (+45-åringarna har börjat bjudas in för vaccination idag).

Herd immunity eller vidöppet mål?
Citera
2021-04-13, 22:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
De länderna har inte drabbats allvarligare pga att de stängt ner. Ifall Sverige skulle haft nedstängningar skulle man haft tusentals färre covid-dödsfall.

Mycket möjligt, men antalet dödsfall av andra orsaker än Covid-19 kanske hade varit större, möjligen fler yngre som hade avlidit och då hade vi kanske landat i mycket fler förlorade levnadsår än vad som är fallet idag.
Citera
2021-04-13, 22:15
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dom har kommit ganska långt med vaccinationerna och täckt in de flesta över 50år vilket majoriteten av de inlagda är i den åldersgruppen. Dom har också mata på AstraZenecas vaccin utan avbrott med två fabriker som kan rikligt förse dom med det. det har hjälpt dom enormt.
Ja, framför allt Moderna och Pfizer tror jag blir skarpa vapen i arsenalen mot kommande varianter, eftersom de vaccinerna kan modifieras på ett par veckor och i motsats till Vektorvacciner inte bränner sina skepp efter ett par doser. Jag tror också att Novavax (som uppvisat 96% effektivitet mot Classic, 87% mot Brittiska och 60% mot Sydafrika) blir ett välkommet tillskott i vinter.

Frågan är dock om det kryper fram någon ytterligare variant som tvingar fram ytterligare boosters innan utvecklingen ger med sig.
Citera
2021-04-13, 22:17
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mycket möjligt, men antalet dödsfall av andra orsaker än Covid-19 kanske hade varit större, möjligen fler yngre som hade avlidit och då hade vi kanske landat i mycket fler förlorade levnadsår än vad som är fallet idag.
Du tror inte på teorierna att den typen av följdeffekter är reversibla? Det är annars en diskussion som förs på beslutsfattande nivå, kan jag säga.
Citera
2021-04-13, 22:25
Avslutad
Om man bortser från snack om biverkningar och strulet innan själva vaccinet har kommit till Sverige: Varför beskrivs det även som så svårt att samordna en större massvacinering? Vi har ju redan gjort det i större skala på kort tid? Bara undrar, jag vet inte varför eller vad skillnaden är.

Enligt MSBs rapport om Svininfluensan vaccinerades ju 60 % av befolkningen under hösten 2009, alltså uppåt 6 miljoner svenskar... Så hur gick det till och varför skulle detta vara svårare den här gången när man väl har vaccinerna..? 🤔

Hur man lyckades få så många att vaccinera sig är dock ändå rätt imponerande, med tanke på att det bara var ett tiotal dödsfall på flera månader. Totalt 27 dödsfall i Sverige enligt MSB, även om det inkluderar tiden efter vaccineringen. Men inget land i Europa hade särskilt många dödsfall, hur få eller många som än vaccinerades. Inget land i Europa hade över 500 bekräftade dödsfall och de flesta färre.

Det var enligt mig därför omotiverat att vaccinera i alla åldrar på så få fall som det var i hela Europa, det är dock inte ens jämfört med de nästan 14 000 bekräfade dödsfall som varit nu, så den här gången låter det mer motiverat för mig.

Men, givetvis ska man inte heller bara köra på om det nu kommer många rapporter om svåra biverkningar, jag tycker det är bra att man är försiktig och medveten om vissa risker och ser över sådant. Utan att jag för den sakens skull heller köper värsta kopirationsteorierna.
Citera
2021-04-13, 22:38
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Så otroligt uselt:

https://sverigesradio.se/artikel/1700-vaccindoser-kasserade

1700 vaccindoser kasserade

Publicerat idag kl 22.27
En granskning som Region Stockholm har gjort visar att vårdgivaren VaccinDirekt har kasserat omkring 1700 doser coronavaccin under det första kvartalet.
VaccinDirekt fick i uppdrag av region Stockholm att vaccinera den personal som arbetar med hemtjänst och särskilda boenden.
"När den sista vaccinationen var utförd fanns det ett fåtal doser kvar, då var det för kort tid tills dess att hållbarheten gick ut", säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm.

Allt ska alltid vara så trögrörligt och fantasilöst i Sverige. Tänk så många människor som hade velat ha de där doserna! Tänk om de hade kunnat annonsera i lokaltidningen (kommunen, tänker jag nu, inte det privata företaget), att "covidvaccinering pågår på följande äldreboenden på följande dagar. Klockan 17 varje dag finns det en liten möjlighet att få en överbliven dos. Vänta i så fall utanför boendet vid den tiden."

Eller folk i närheten hade kunnat få skriva upp sig på en lista - så ringer syster vid dagens slut om det finns doser kvar. Den som först svarar och hinner dit på en kvart, får dosen.

Även att ragga villiga personer ute på gatan - i fall någon kom gående eller cyklande förbi - hade varit bättre än att kasta doserna. I det här allvarliga läget. Tänk så många som skulle ha blivit tacksamma för sin dos!

Jag har även fått intrycket, att regionerna tar för hårt på prioritetsordningen. Så hårt att de hellre kastar överblivna doser, än ger till någon yngre. Det är ju ren idioti. Det var därför jag blev så orolig också över FHM:s utspel att illegala invandrare skulle få vaccinet i fas 2 (eller om det var fas 3). För vissa regioner - eller kommuner - hade i så fall kunnat få för sig att pausa vaccineringen, eller rentav kasta doser, så att ingen annan skulle få, tills man hade säkerställt att alla illegala invandrare som uppehöll sig på orten hade fått först.

EDIT: och nu lyssnade jag på klippet. Vaccinsamordnaren sa rakt ut, att de överblivna doserna inte fick ges till någon som inte var "hyfsat nära i prioritetsordningen". Utan då var det bättre att det kastades! Hur dum får man vara? Det är skandal!

En stor del av skulden ligger på journalistkåren. Journalistkåren har reagerat med ilska när någon utanför prioriteringsgrupperna har fått överblivna doser. Resultatet av journalistkårens kampanj är helt väntat: Vaccin kasseras istället för att användas.

Comirnaty har ju egenskapen att den har väldigt kort hållbarhet efter att den har tinats och spädits. Har Folkhälsomyndigheten gjort sitt jobb, och i god tid uppmanat regionerna att utarbeta lösningar på hur överblivet vaccin ska tas tillvara? Jag upplever en stor brist på engagemang från Folkhälsomyndigheten att få vaccineringen att lyckas.

Är Folkhälsomyndighetens företrädare sura över att dom inte fick genomföra flockimmunitet genom infektion? Det verkar som att tanken på immunitet genom infektion på något sätt fortfarande ligger kvar hos Folkhälsomyndigheten.
Citera
2021-04-13, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Frågan är väl snarare hur många liv som vi i likhet med Sverige offrade för att vi inte stängde ned tillräckligt fort? Att Sverige gjort ett fatalt misstag och offrat ett stort antal människoliv av vad som endast kan tolkas som rent personliga och principiella skäl (vägrar erkänna att det har fel) är helt uppenbart för alla som är insatta i frågan. I det avseendet är Sverige helt klart det mest misslyckade landet i denna pandemi - jämse Tanzania och kanske Brasilien där man skiter fullständigt i människoliv.

Vi svenskar gläder oss åt att det äntligen vänt för våra hårt drabbade grannar och vänner i UK. Britter har alltid haft en varm plats i våra hjärtan, förmodligen för att så många svenskar lever/arbetar på öarna. Samt att t ex London är en underbar stad att resa till

Mina bekanta i UK menar att detta kan bli en ordentlig väckarklocka. Hur kommer det sig att ett modernt och civiliserat land som UK har en av världens högsta dödstal, detta trots att bra sjukvård och hårda restriktioner i form av ett antal lockdowns? (Som förvisso kostat gigantiska summor som kommer att påverka britterna i många år framåt, för att inte tala om alla förlorade jobb och konkursade företag)

Svaret hittar vi i nog i den usla folkhälsa som finns på öarna. En folkhälsa som är byggd på öl och fish and chips. Man har byggt upp ett beroende/kultur av alkohol- och skräpmatsindustrin som dödar hundratusentals britter många år för tidigt varje år. Här blir det intressant att se hur pandemin påverkar britternas sätt att leva framöver. Och även hur politikerna agerar. Man kan ju också fundera på varför politikerna i UK låtit denna tragedi fått fortgå år efter år. Tala om att offra människoliv (som du är inne på) för att hålla igång vissa industrier och en viss kultur

Sveriges stora misslyckande är att vi under för lång tid har försökt rädda livet på alldeles för många flyktingar från krigshärjade länder. Här är en extrem skillnad mot våra grannländer. Visst, vi har initialt räddat livet på dessa, men tyvärr har våra äldre/svaga fått betala prislappen då våra invandrare som bor i våra många trångbodda ghetton varit den stora smittmotorn i samhället. Detta, samt Sveriges dåliga äldreomsorg är vår stora läxa. Vi kan inte rädda hur många som helst, och det finns en prislapp på allt.

SÅ detta med hur många liv som sparats/offrats kan vara intressant att beräkna såväl före, under som efter pandemin. För varje land. De flesta länder vill såklart rättfärdiga sina egna beslut eftersom det handlar om människoliv och om gigantiska summor pengar.

Sen verkar ju denna tråd vara full av Sverigehatare som är besatta av att lyfta fram så mycket negativt som möjligt om just Sverige, men det är väl inte något nytt på detta forum.
Citera
2021-04-13, 23:01
Moderator
Tinuviels avatar
Håll er till diskussioner med medicinsk förankring. Bostadsmarknad etc kan ni diskutera någon annanstans.

// mod
Citera
2021-04-13, 23:08
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Mina bekanta i UK menar att detta kan bli en ordentlig väckarklocka. Hur kommer det sig att ett modernt och civiliserat land som UK har en av världens högsta dödstal, detta trots att bra sjukvård och hårda restriktioner i form av ett antal lockdowns? (Som förvisso kostat gigantiska summor som kommer att påverka britterna i många år framåt, för att inte tala om alla förlorade jobb och konkursade företag)

Svaret hittar vi i nog i den usla folkhälsa som finns på öarna. En folkhälsa som är byggd på öl och fish and chips. Man har byggt upp ett beroende/kultur av alkohol- och skräpmatsindustrin som dödar hundratusentals britter många år för tidigt varje år. Här blir det intressant att se hur pandemin påverkar britternas sätt att leva framöver. Och även hur politikerna agerar. Man kan ju också fundera på varför politikerna i UK låtit denna tragedi fått fortgå år efter år. Tala om att offra människoliv (som du är inne på) för att hålla igång vissa industrier och en viss kultur
Du har massor av rätt här. I synnerhet den bristande folkhälsan som stor anledning till att många avlidit. Man har helt enkelt inte haft den fysiska förberedelsen som krävts av denna infektion.

Det är dock så att populationen i UK är uppdelad i två läger - den utbildade och den outbildade. Det är inte mycket som förenar dessa grupper. Jag skulle säga att den utbildade gruppen är minst lika hälsosam som den genomsnittlige svensken - om inte hälsosammare. Man äter bra, man tar hand om sig och motionerar i stor omfattning. Jag känner knappt NÅGON som inte motionerar på regelbunden basis. Att äta på McDonalds hör till undantagen.

Sedan har vi den outbildade gruppen. Det är här det är totalt fiasko ut hälsosynpunkt. Det dricks alkohol i kopiösa mängder, det äts snabbmat och motion existerar inte. Det är också här (tillsammans med invandrargrupper) i något av de 32,844 utanförskapsområdena som man hittar många av dödsfallen. Mina bekanta som arbetar på sjukhus har skvallrat om att alla som hamnar på sjukhus ur denna gruppen har leverskador efter långvarigt alkoholmissbruk. ALLA. Ingen bra utgångspunkt...

https://en.wikipedia.org/wiki/Chav#:~:text=%22Chav%22%20(%2Ft%CA%83%C3%A6,class% 20youth%20dressed%20in%20sportswear.

Det här har som du påpekar pågått sedan kolgruvedriften peakade i början på 1900-talet. Jag tror dessvärre inte att något kommer ändras i den senare gruppen. Att försöka övertyga någon av dem att ändra sin livsföring är sannolikt lika svårt som att få någon att ändra åsikt på FB - det går helt enkelt inte. Alla försök kommer bara att få motsatt effekt.

Rent reformmässigt finns det redan skarpa förslag, men jag är övertygad om att det endast kommer innebära att de redan hälsosamma kan bli mer hälsosamma, enklare och till en lägre kostnad.

När nästa pandemi kommer rasslande sitter UK där igen - det sätter jag den berömda 100-lappen på.
Citera
2021-04-13, 23:30
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Om man bortser från snack om biverkningar och strulet innan själva vaccinet har kommit till Sverige: Varför beskrivs det även som så svårt att samordna en större massvacinering? Vi har ju redan gjort det i större skala på kort tid? Bara undrar, jag vet inte varför eller vad skillnaden är.

Enligt MSBs rapport om Svininfluensan vaccinerades ju 60 % av befolkningen under hösten 2009, alltså uppåt 6 miljoner svenskar... Så hur gick det till och varför skulle detta vara svårare den här gången när man väl har vaccinerna..? 🤔

Hur man lyckades få så många att vaccinera sig är dock ändå rätt imponerande, med tanke på att det bara var ett tiotal dödsfall på flera månader. Totalt 27 dödsfall i Sverige enligt MSB, även om det inkluderar tiden efter vaccineringen. Men inget land i Europa hade särskilt många dödsfall, hur få eller många som än vaccinerades. Inget land i Europa hade över 500 bekräftade dödsfall och de flesta färre.

Det var enligt mig därför omotiverat att vaccinera i alla åldrar på så få fall som det var i hela Europa, det är dock inte ens jämfört med de nästan 14 000 bekräfade dödsfall som varit nu, så den här gången låter det mer motiverat för mig.

Men, givetvis ska man inte heller bara köra på om det nu kommer många rapporter om svåra biverkningar, jag tycker det är bra att man är försiktig och medveten om vissa risker och ser över sådant. Utan att jag för den sakens skull heller köper värsta kopirationsteorierna.

Ja onekligen gick det snabbt och smidigt att vaccinera med svininfluensan. Logistiskt var det inga problem. Varje år Vaccineras 2 miljoner för influensan och det brukar vara avklarat på nån månad. Det var ju långa köer och att vänta 15 minuter efteråt var det inte tal om.

Dom kommer nog aldrig vaccinera under 18 år mot Covid lägg där till att man inte vaccinerar alla så ska det bli intressant hur många man kan komma upp till totalt. Misstänker vi kommer hålla Covidgrytan kokande under många år med unga som reservoar.
Citera
2021-04-13, 23:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja onekligen gick det snabbt och smidigt att vaccinera med svininfluensan. Logistiskt var det inga problem. Varje år Vaccineras 2 miljoner för influensan och det brukar vara avklarat på nån månad. Det var ju långa köer och att vänta 15 minuter efteråt var det inte tal om.

Dom kommer nog aldrig vaccinera under 18 år mot Covid lägg där till att man inte vaccinerar alla så ska det bli intressant hur många man kan komma upp till totalt. Misstänker vi kommer hålla Covidgrytan kokande under många år med unga som reservoar.

Jag dör inombords bara av att tänka på det.
Citera
2021-04-14, 00:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad vill du säga med det?
Vad kom först?
Kom restriktionerna först och sedan blev många sjuka
eller
Blev många sjuka och därför infördes restriktioner.

Jag förstår att du inte menar att det är som i det första alternativet, men ibland uppfattar jag det du skriver på det viset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in