2015-04-12, 14:24
Medlem
Hej!

Här sitter man, tre dagar innan sista anmälningsdagen och vet inte vad jag ska söka. Har garantiplats på valfri civil- eller högskoleingenjörsutbildning på KTH.

Jag har bestämt mig för att antingen välja samhällsbyggnad, på fem år eller byggteknik och design på tre år.

Men problemet är att jag inte vet vad skillnaden mellan dessa två utbildningar är, fast jag läst om båda utbildningarna på KTHs hemsida!

Kan någon sammanfatta lite kort skillnaderna?

Tacksam för alla svar!

Edit:
Kallas inte samhällsbyggnad för "väg och vatten" också?
Citera
2015-04-12, 15:03
Medlem
Q.E.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XK
Hej!

Här sitter man, tre dagar innan sista anmälningsdagen och vet inte vad jag ska söka. Har garantiplats på valfri civil- eller högskoleingenjörsutbildning på KTH.

Jag har bestämt mig för att antingen välja samhällsbyggnad, på fem år eller byggteknik och design på tre år.

Men problemet är att jag inte vet vad skillnaden mellan dessa två utbildningar är, fast jag läst om båda utbildningarna på KTHs hemsida!

Kan någon sammanfatta lite kort skillnaderna?

Tacksam för alla svar!

Edit:
Kallas inte samhällsbyggnad för "väg och vatten" också?

Japp, samhällsbyggnad handlar om väg och vatten samt lantmäteri topografi och kartor. Samhällsplanering är något annat som handlar om infrastruktur,miljöaspekter, byggfunktioner i staden, åldersplanering, trafik , kommunikationer mm.

Byggteknik och design handlar om husbyggen, konstruktioner, projektering, anläggning, samordning, och lite arkitektur. Man blir högskoleingenjör då och väljer en inriktning enligt ovan.
Citera
2015-04-12, 18:52
Medlem
Känner du att du tycker att plugg är kul så kör på med den 5åriga. Jag valde också mellan den 5åriga och den 3åriga. Valet föll på den treåriga för att jag inte visste om jag verkligen ville plugga så länge. Sedan bränner du inga broar för att du väljer den 3åriga. Du kan fortfarande köra på med master efteråt och sedan komplettering på en termin så är du ändå civilingenjör om du ändrar dig.
Citera
2015-04-12, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Känner du att du tycker att plugg är kul så kör på med den 5åriga. Jag valde också mellan den 5åriga och den 3åriga. Valet föll på den treåriga för att jag inte visste om jag verkligen ville plugga så länge. Sedan bränner du inga broar för att du väljer den 3åriga. Du kan fortfarande köra på med master efteråt och sedan komplettering på en termin så är du ändå civilingenjör om du ändrar dig.
Så du menar om jag läser Byggteknik och design, kan jag ändå blir civilingenjör i samhällsbyggnad om jag läser en master, samt extra termin efter mina tre år?
Citera
2015-04-13, 12:48
Medlem
Citat:
Så du menar om jag läser Byggteknik och design, kan jag ändå blir civilingenjör i samhällsbyggnad om jag läser en master, samt extra termin efter mina tre år?

Det är precis vad jag menar!
Citera
2015-04-13, 21:58
Medlem
nanashis avatar
Citat:
Du får dock ingen civilingenjörstitel, om du nu tycker det är viktigt.
Citera
2015-04-16, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nanashi
Du får dock ingen civilingenjörstitel, om du nu tycker det är viktigt.

Jodå det får han visst. Läser han allt på samma lärosäte så får han absolut en civilingenjörstitel.
Citera
2021-04-13, 19:18
Medlem
Bumpar den här tråden då jag själv väljer bland samma utbildningar, 6 år senare. Jag är intresserad av samhällsbyggnad i stort men också specifikt av husbyggnad, är det då bättre att välja Byggteknik?

Någon som har läst Byggteknik och Design och tagit master efter, hur har det fungerat? Vilka skillnader blir detta från en civ.ing-examen när det gäller arbetsuppgifter, lön och karriär?

Tar tacksamt emot alla möjliga tankar kring dessa två program!
Citera
2021-04-15, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KickTheBaby
Bumpar den här tråden då jag själv väljer bland samma utbildningar, 6 år senare. Jag är intresserad av samhällsbyggnad i stort men också specifikt av husbyggnad, är det då bättre att välja Byggteknik?

Någon som har läst Byggteknik och Design och tagit master efter, hur har det fungerat? Vilka skillnader blir detta från en civ.ing-examen när det gäller arbetsuppgifter, lön och karriär?

Tar tacksamt emot alla möjliga tankar kring dessa två program!

Jag går just nu första året på Byggteknik och Design på KTH, så kan tala lite för just den utbildningen men inte så mycket för SamBygg. Men när jag snackat med SamByggar studenter så verkar det mer som att man räknar på lite större projekt, mycket väg och vattenledningar osv. Värt att tillägga att skillnaden i matematik är rätt stor och går i snabbare tempo på SamBygg.

Om jag ska säga lite om Byggteknik som en student som går första året så skulle jag säga att vi fått jobba hel del med att designa våra egna småhus i CAD i grupper om 5-6 personer, dessutom så har vi fått räkna mycket på olika egenskaper hos för det mesta småhus (alltså typ villor m.m) men också större byggnader, alltså så har vi räknat på t.ex värmemotstånd i väggar och fönster.
Vi har också fått åka till Hus och samla information om dem för att sedan presentera för lärarna dess egenskaper, vilken typ av grund och varför och hur planlösningen ser ut osv.

Såhär efter första året skulle jag därför kunna säga att du kommer få lära dig väldigt mycket om Småhus men också räkna väldigt mycket på olika typer av laster, fukt, värmekapacitet samt mycket balkar och sist 3 Kurser i Matematik.

Om du studerar normalt och inte slackar och hamnar långt efter så kommer Byggteknik kurserna gå jättelätt, mitt tips om du väljer programmet är att lägga lite extra krut på Matten och Fysiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in