2021-04-13, 14:26
Medlem
Intressant hur Löfven lyser med sin frånvaro denna vår. Tidigare var det ju en hel uppsjö av meningslösa presskonferanser från regeringshåll. Det känns även som att intresset för Covid hos folk har blivit betydligt svalare. Detta i takt med att antalet rapporterat avlidna har blivit färre.
Citera
2021-04-13, 14:27
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Kurvan kommer att plana ut kommande månader med eller utan vaccin. Däremot hjälper vaccinet oss förhoppningsvis att undvika nya kurvor till hösten vilket väl är det vikigaste nu om vi ska kunna lägga den här pandemin till handlingarna.

Ja exakt nu handlar det om att hålla läget status neutral/nedåtgående tills immunitet och vaxning släcker Iva/Icu inläggningar.

Nu är det tveksamt om det händer till maj/juni/juli även om det finns visst hopp.

I nuvarande läge anser man inte att sommaren blir som vanligt då yngre smittas men det beror på Iva/Icu läget om en månad
Citera
2021-04-13, 14:28
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
En eloge till sunessensommar för hans sammanställning över akademikerns inlägg rörande smittspridningen i Sverige våren 2020.

Visar med all önskvärd tydlighet hur fel han har haft.

Tack!
Tack för dina vänliga ord. Nöjet var faktiskt mest mitt.

Jag hoppas att diskussionen framöver kan komma att beröra ämnen där ytterligare sammanställningar finns att göra. En personlig favorit är "Akademikern diskuterar 'ekonomiska effekter på ekonomin'".
Citera
2021-04-13, 14:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Sverige har flest nya rapporterade fall i världen sett till folkmängd.

Och hur många dödsfall? Ni och era jävla fall... Kamma till er och kom in i matchen. Pandemin är över. Finito. Stäng av TV:n och ta en promenad i vårsolen är mitt tips.
Citera
2021-04-13, 14:29
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men det går ju inte att hålla koll på hela gränsen 24/7, något vi dryftade i tråden för ett år sedan. Läste häromdagen att gränspolisen mellan varven upptäcker skoterspår som korsar gränsen, i det här fallet Norge. Det var visst även någon tokig kvinna som i väglöst land försökte korsa gränsen med sin damcykel, ja du inser snart att alla gör inte vad myndigheterna uppmanar dem att göra, ibland går folk över gränsen för det tillåtna.

Du ger ett bra exempel på varför Anders Tegnells strategi är så fullständigt misslyckad. Naturligtvis borde Sverige ha koordinerat sin strategi med grannländerna. Istället valde Anders Tegnell en strategi som kraftigt avviker från grannländerna, med stängda gränser som resultat. Det är alltså strategin med öppna gränser, som har lett till stängda gränser.

Ifall hela Norden hade haft en gemensam strategi, så hade gränser vid Sønderjylland behövt bevakas, och gränsen mot Ryssland. Den ena av dessa gränser är kort. Den andra är redan hårt bevakad.

Citat:
Det räcker ju med att en enda smittbärare korsar gränsen för att vi ska få in smittan i landet, ...

Precis. Det är därför som den personen inte ska få korsa gränsen olovligt.

Citat:
... och när den väl är i landet kan en tyst spridning ske och när virusvarianten upptäcks kan det vara för sent att smittspåra, smittan finns över hela landets yta.

Det är därför man inte ska vänta med att stänga tills en ny virusvariant har identifierats. Då kan det redan vara för sent.

Citat:
Jag tror inte på det där med karantän då det är omöjligt att hålla koll på att alla verkligen håller sig isolerade i den mån det ens är möjligt.

Då är det bevakad karantän som behövs. Då har resenärerna inget annat val än att sitta i karantän.

Citat:
Vinsten med åtgärden är alldeles för osäker i förhållande till insats anser jag.

Vinsten är ju enormt stor. Ifall vi hade stoppat viruset vid gränsen från början, så hade vi sluppit en mängd restriktioner innanför gränsen. Vi har fortfarande mycket att vinna på att stoppa nya varianter från att komma in.

Det är strategin med öppna gränser som skapar osäkerhet. När som helst kan det dyka upp nya varianter var som helst i Världen. Nya varianter av viruset kan ta sig förbi vaccinernas skydd. Det skulle sabotera den vaccinering som nu pågår. Då får vi leva med restriktioner och dödsfall ännu ett år.
Citera
2021-04-13, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det bästa sättet att skydda sig själv och andra är att inte utsätta sig för trängsel. att sätta på sig ett munskydd räcker inte och därmed är man inte god även om man känner sig sig som en godhetssignalist.

jag funderar fortfaramde hur smittsamt det igentligen är... jag vet flera som i samma familj som bara en av dem är sjuk? alla är testad och vart aldrig sjuk! jag är lite fundersam över varför viss blir smittade och andra inte.

Finns det någon studie på de?
Citera
2021-04-13, 14:31
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, alltså, för att förklara det på enklaste sätt - lämna blod gör du inte varje vecka utan högst var tredje alternativt var fjärde månad (beroende på om du är kvinna eller man). Du får fundera lite på det där.

Jag gissar att vi är klara med den delen av diskussionen nu?

Nej. Givet att urvalsgruppen är likadan så spelar det ingen roll att det är olika personer som lämnar prov varje vecka.

Båda grupperna speglar samhället.

Det här är ganska grundläggande grejor när det kommer till statistik.
Citera
2021-04-13, 14:34
Medlem
Skånes smittkurva pekar tydligt uppåt, Tegnell tolkar: "Kanske en tendens till en viss ökning."

Parallaxfel eller parallella världar?
Citera
2021-04-13, 14:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
jag funderar fortfaramde hur smittsamt det igentligen är... jag vet flera som i samma familj som bara en av dem är sjuk? alla är testad och vart aldrig sjuk! jag är lite fundersam över varför viss blir smittade och andra inte.

Man vet ju aldrig med de där testerna. Vissa testar negativt men har ändå antikroppar, vilket är ett tecken på att man haft viruset trots allt.

Tycker inte man ska testa sig överhuvudtaget om man är ung och frisk. Finns noll anledning att belasta skattebetalarna med en massa onödiga kostnader för onödiga covidtester och bli ett eventuellt nummer i covidstatistiken som folk blir helt från vettet av att läsa.
Citera
2021-04-13, 14:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jo. Antikroppar får man efter genomgången infektion. Det blir alltså ett ackumulerat mått.

Vill du utifrån det beräkna när toppen var får du titta på derivatan av det ackumulerade måttet, men samtidigt ta hänsyn till att man inte har antikroppar för evigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, alltså, för att förklara det på enklaste sätt - lämna blod gör du inte varje vecka utan högst var tredje alternativt var fjärde månad (beroende på om du är kvinna eller man). Du får fundera lite på det där.

Jag gissar att vi är klara med den delen av diskussionen nu?
Citat:
Nej. Givet att urvalsgruppen är likadan så spelar det ingen roll att det är olika personer som lämnar prov varje vecka.

Båda grupperna speglar samhället.

Det här är ganska grundläggande grejor när det kommer till statistik.

Takadongtakadang, du gissar fel!

Det rimliga är ju att allt flera ute i samhället har antikroppar desto längre smittan pågått eftersom vi vet att antikroppar finns kvar länge.

Om du har en hink med tennisbollar och varje dag tar upp en boll, doppar den i röd färg, låter färgen torka och sedan lägger tillbaks den i samma hink och blandar om så kommer sannolikheten att få upp en rör boll att öka för varje dag. (För att vara övertydlig så minskar ju ökningstakten när många bollar är röda.)

Samma sak änder när du analyserar antikroppar hos blodgivare, det är förväntat att andelen blodgivare med antikropparna ska öka för varje vecka. Det som är konstigt är om det inte blir så.
Senast redigerad av Surtruten 2021-04-13 kl. 14:40.
Citera
2021-04-13, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123

Vi hade den brittiska mutationen i hela familjen utom en person (2 vuxna och 2 barn - en vuxen blev inte sjuk) och dessutom hade vi besök under "karantänen" i hemmet av 1 annan vuxen och 1 barn som också var sjuka.

Personen som inte blev sjuk testade sig 3 gånger under en tvåveckorsperiod - alla var negativa.

Personen som inte blev sjuk har dessutom testat sig 2 gånger innan under pandemin med negativt resultat.

Med tanke på hur milda symtom vi andra hade (jag hade lätt feber nattetid i 2-3 dagar och inga förkylningssymtom) så gissar jag på att personen som inte blev sjuk redan haft det innan men inte märkt av det.
Citera
2021-04-13, 14:41
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Otrolig har slagit ihop fredags och tisdagssiffran så att det ska gå att jämföra med förra tisdagen.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag tror det är Fredag + Tisdag ihopslaget för att kunna jämföra från förra veckan.
Detta stämmer! Ursäkta otydligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in