2021-04-13, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nu är det så att smittspridningen utomhus är en skärva av vad den är inomhus och även hemma. Så ska man ge ett någorlunda klokt råd så är det faktiskt det raka motsatta. Dvs uppmuntra folk att komma ut och göra saker utomhus istället.

Nej det är inte så eftersom det smittar mer inomhus.

Varför det=

Vill man underlätta för vården bör man uppmuntra folk att aktivera sig utomhus. Det bör vara ganska tydligt nu att det här med att stanna hemma är en extremt dålig idé.

Ja men självklart. Jag umgås ganska mycket med folk utomhus själv. Det handlar väl mer om att inte umgås hemma hos folk eller på krogen till exempel. Men detta bör nog de flesta förstå. Alla måste ju tillbringa en del av sin tid hemma i alla fall eftersom man sover där. Inom familjen är det ju stor smittspridning, men man behöver ju kanske inte åka till polaren och fika inomhus ifall det är ett ansträngt läge på intensiven.

Om man redan har en del restriktioner så skulle dina uppmaningar inte upplevas som någon som helst skärpning av dessa. Vi har ju redan råd om fester och hur man skall göra när man handlar.
När sjukvården i Uppsala går ut med denna uppmaning så är det ju för att folk skall bli mer försiktiga.
Citera
2021-04-13, 13:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja men självklart. Jag umgås ganska mycket med folk utomhus själv. Det handlar väl mer om att inte umgås hemma hos folk eller på krogen till exempel. Men detta bör nog de flesta förstå. Alla måste ju tillbringa en del av sin tid hemma i alla fall eftersom man sover där. Inom familjen är det ju stor smittspridning, men man behöver ju kanske inte åka till polaren och fika inomhus ifall det är ett ansträngt läge på intensiven.

Om man redan har en del restriktioner så skulle dina uppmaningar inte upplevas som någon som helst skärpning av dessa. Vi har ju redan råd om fester och hur man skall göra när man handlar.
När sjukvården i Uppsala går ut med denna uppmaning så är det ju för att folk skall bli mer försiktiga.

Jag kan förstå problemet i uppsala. Den där nya mutanten verkar gilla yngre personer som blir rätt dåliga och måste läggas in. Dock så är det i princip ingen som dör då dödligheten just nu verkar gå ner rätt kraftigt.

Dock så borde man kunna fira valborg utomhus utan problem detta år.
Citera
2021-04-13, 13:25
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, självklart.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/376f9021a4c84da08de18ac597284f0c/pavisning-antikroppar-genomgangen-covid-19-blodgivare-delrapport-2.pdf
Det där ger inget stöd till nån ökning av smittspridningen öht. Det borde du kunna förstå själv om du har den minsta kunskap om statistik. FHM publicerade en rapport om beräknad peakdag i Sthlm som satte den någonstans mellan 8-11 april.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/s/skattning-av-peakdag-och-antal-infekterade-i-covid-19-utbrottet-i-stockholms-lan-februari-april-2020 /
Senast redigerad av crisscross 2021-04-13 kl. 13:27.
Citera
2021-04-13, 13:29
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det där ger inget stöd till nån ökning av smittspridningen öht. Det borde du kunna förstå själv om du har den minsta kunskap om statistik. FHM publicerade en rapport om beräknad peakdag i Sthlm som satte den någonstans mellan 8-11 april.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/s/skattning-av-peakdag-och-antal-infekterade-i-covid-19-utbrottet-i-stockholms-lan-februari-april-2020 /
Det menar du inte? Tack för upplysningen, du!

Citat:
Dock blir man ju lite road av att du först ifrågasätter (för att inte säga hånar på ett närmast maniskt vis) mina påståenden om att smittspridningen ökade i Sverige fram till mitten/slutet på Juni - för att sedan referera till en undersökning som dels bara sträcker sig fram till v.24 men som socker på sylten visar att seroprevalensen SARS-CoV-2 antikroppar bland blodgivare i Sverige ökade hela vägen fram till just v.24 då den var som högst. Jag skulle tyvärr säga att även DEN undersökningen ger ett skevt resultat (jag orkar inte gå in på varför av anledningar jag nämner ovan).

Herregud...
Citera
2021-04-13, 13:40
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ja, självklart.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/376f9021a4c84da08de18ac597284f0c/pavisning-antikroppar-genomgangen-covid-19-blodgivare-delrapport-2.pdf

Det där ju ett ackumulerat mått, ska du beräkna när peaken var utifrån det så måste du ha detaljerad kunskap om hur länge man har antikroppar.
Citera
2021-04-13, 13:42
Medlem
Pethuglins avatar
Janssens vaccin kan också ge blodproppar.

"Amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA vill pausa användningen av vaccinet Janssen, som snart ska börja användas i Sverige.
Bakgrunden är larm om blodproppar och låga halter av blodplättar som nu utreds.
”Innan den processen är färdig, så rekommenderar vi en paus”, skriver myndigheten."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/just-nu-jansens-vaccin-pausas-i-usa/
Citera
2021-04-13, 13:44
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det där ju ett ackumulerat mått, ska du beräkna när peaken var utifrån det så måste du ha detaljerad kunskap om hur länge man har antikroppar.
Nej, det är det inte.
Citera
2021-04-13, 13:45
Medlem
Man kan väl misstänka att Tegnell skolkar från dagens pressträff efter att hans lögner har uppdagats av SR:

Citat:
"Trots att antalet smittade i slutet av september ökande med 35 procent på en vecka beskrevs ökningen som försiktig av Folkhälsomyndigheten.
Kritiker menar att det kan ha bidragit till ökad smittspridning.
Det hade varit viktigt att kommunicera detta tydligare då det kunde ha fått allmänheten att följa rekommendationerna i större utsträckning säger Tove Fall, professor i epidemiologi, till Ekot"

https://sverigesradio.se/artikel/positiv-bild-kan-ha-bidragit-till-okad-smittspridning-under-hosten
Citera
2021-04-13, 13:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ja, självklart.

Det jag reagerar för är att resultaten skiljer sig tydligt åt mellan Delrapport 1 som undersökt antikroppar inom öppenvården och delrapport 2 som undersökt antikroppar hos blodgivare.

Jag har ingen bra förklaring till varför de med antikropparna håller sig konstant inom öppenvården men stiger hos blodgivare.

Det blir spännande att läsa slutrapporten när den kommer.

Jag tror än så länge mest på teorin att inlagda på IVA visar när smittan kulminerat (med ett par veckors förskjutning).

Även inlagda inom slutenvården (utom IVA) borde kunna ge en tydlig fingervisning.
Någon som har kollat om topparna på IVA och övrig slutenvård korrelerar på något vis?

Som jag ser det borde det finnas en tydlig korrelation,
först toppen på smittspridningen (som vi i stort sett saknar underlag för i Sverige),
sedan inläggning på slutenvård och
till sist IVA.
Citera
2021-04-13, 13:50
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det jag reagerar för är att resultaten skiljer sig tydligt åt mellan Delrapport 1 som undersökt antikroppar inom öppenvården och delrapport 2 som undersökt antikroppar hos blodgivare.

Jag har ingen bra förklaring till varför de med antikropparna håller sig konstant inom öppenvården men stiger hos blodgivare.

Det blir spännande att läsa slutrapporten när den kommer.

Jag tror än så länge mest på teorin att inlagda på IVA visar när smittan kulminerat (med ett par veckors förskjutning).

Även inlagda inom slutenvården (utom IVA) borde kunna ge en tydlig fingervisning.
Någon som har kollat om topparna på IVA och övrig slutenvård korrelerar på något vis?

Som jag ser det borde det finnas en tydlig korrelation,
först toppen på smittspridningen (som vi i stort sett saknar underlag för i Sverige),
sedan inläggning på slutenvård och
till sist IVA.

Topparna på IVA respektive slutenvården inträffar nästan samtidigt, vilket man kan se i de olika graferna här
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2021-04-13, 13:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Janssens vaccin kan också ge blodproppar.

"Amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA vill pausa användningen av vaccinet Janssen, som snart ska börja användas i Sverige.
Bakgrunden är larm om blodproppar och låga halter av blodplättar som nu utreds.
”Innan den processen är färdig, så rekommenderar vi en paus”, skriver myndigheten."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/just-nu-jansens-vaccin-pausas-i-usa/
Jag tror man får leva med att vaccin, och även mediciner i största allmänhet, i enstaka fall ger allvarliga och tom. dödliga biverkningar.

Självfallet bör så mycket som möjligt göras för att minska dessa biverkningar, men det är svårt att hitta risker som drabbar en på miljonen på något annat vis än att sätta igång att använda vaccin/medicin.
Citera
2021-04-13, 13:55
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Mycket tydlig redovisning som styrker att peaken kom i slutet av mars.
Det finns verkligen ingenting som talar för att peaken kom senare.

PS
Någon skriv en gång följande till mig,
Ett tips i all välmening. Ge upp.
Jag gav upp och det kändes jättebra.

:-)
Jag tänker nog lite som dig. Att det finns andra som kanske tror att han har rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in