2021-04-12, 21:47
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan
Priset MÅSTE stiga. Annars kommer det inte att finnas några gruvor kvar.
Jag tror du har rätt i mycket, men i den citerade raden visar du på ett feltänk.

Priset kommer rimligen stiga till en nivå som ligger över kostnaden för att bryta det, ja. Men inte för att det "måste" bli så, utan för att en del gruvor kommer konka. De som överlever kommer kunna ta ett högre pris p.g.a. minskad konkurrens och därmed stiger priset och aktierna. När priset nått strax över kostnaden för att bryta uran stannar det. Detta oaktat extremhändelser.

Därmed står du inför problemet att du behöver identifiera vilka uran-aktier som kommer gå i konkurs och vilka som kommer överleva. Prickar du in de som kommer överleva så finns det säkert möjlighet till god vinst. Prickar du istället de som konkar så förlorar du ditt kapital.
Citera
2021-04-12, 22:08
  #134
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Jag tror du har rätt i mycket, men i den citerade raden visar du på ett feltänk.

Priset kommer rimligen stiga till en nivå som ligger över kostnaden för att bryta det, ja. Men inte för att det "måste" bli så, utan för att en del gruvor kommer konka. De som överlever kommer kunna ta ett högre pris p.g.a. minskad konkurrens och därmed stiger priset och aktierna. När priset nått strax över kostnaden för att bryta uran stannar det. Detta oaktat extremhändelser.

Därmed står du inför problemet att du behöver identifiera vilka uran-aktier som kommer gå i konkurs och vilka som kommer överleva. Prickar du in de som kommer överleva så finns det säkert möjlighet till god vinst. Prickar du istället de som konkar så förlorar du ditt kapital.

Grejen är att 90 procent av uranbolagen inte ens bryter uran. Eftersom de inte ens har någon gruva. Och de bolag som har gruvor ställer dessa på care and maintenance istället för att bryta uran. Ingen startar en urangruva på spekulation för att se hur det går. De projekt som blir av (och det kommer att behövas många nya gruvor i framtiden) är de som lyckas teckna långa kontrakt till rimliga priser med elbolagen som garanterar gruvans fortlevnad. Ingen gruva startar utan färdiga avtal.

Priset på uran kommer att stiga eftersom det råder brist på uran. Inte för att existerande urangruvor går i konkurs.

Det som däremot kan hända är att politiker bestämmer sig för att stoppa gruvprojekt. Som man till exempel gjorde i Sverige när man förbjöd uranbrytning.

Men sådana risker är lätta att undvika genom att investera i gruvvänliga regioner som Kanada, USA och Afrika.
Citera
2021-04-13, 09:49
  #135
Medlem
Hej UraniumMan!

Väldigt intressant måste jag säga. Jag har börjat läsa lite och hittade bland annat ett företag som heter Deep Yellow Limited (DYL). Tydligen är det samma team bakom detta företag som låg bakom Paladins framgångar när det begav sig. Vad är din syn på Deep Yellow?

När vi ändå pratar högriskaktier så kan jag passa på att fråga vad du tror om Bannerman Resources (BNNLF) också?
Citera
2021-04-13, 11:53
  #136
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yamman
Hej UraniumMan!

Väldigt intressant måste jag säga. Jag har börjat läsa lite och hittade bland annat ett företag som heter Deep Yellow Limited (DYL). Tydligen är det samma team bakom detta företag som låg bakom Paladins framgångar när det begav sig. Vad är din syn på Deep Yellow?

När vi ändå pratar högriskaktier så kan jag passa på att fråga vad du tror om Bannerman Resources (BNNLF) också?

Som du säger har DYL en erfaren ledning. Bannermans VD Brandon Munro är även han extremt kunnig. Jag rekommenderar alla intervjuer du kan hitta med honom på Youtube.

Utöver det så är jag inte tillräckligt insatt för att uttala mig om de bolagen, eller några andra bolag heller egentligen.

Min övertygelse baseras på uranindustrin som helhet. Där inom väljer jag bolag enligt följande kriterier:

1. Inte Cameco eller Kazatomprom - för lite hävstång

2. Inte fysiska fonder - för lite hävstång

3. En geografisk blandning med Kanada, USA, Afrika och Australien

4. En blandning av producers, developers och explorers.

Men jag är absolut ingen expert. Bättre att du läser och bestämmer själv.

Med det sagt så tror jag att du kommer lyckas väldigt bra med 5-10 helt slumpmässigt utvalda bolag också. De SÄMSTA bolagen 20-dubblades i förra bubblan liksom.
Citera
2021-04-13, 12:16
  #137
Medlem
Tackar för svar. DYL lockar så jag kommer lägga en slant i denna. Övriga som jag har bestämt mig för att investera i:

Denison
enCore
Global Atomic
NexGen
West. Uranium & Vanadium

Jag hoppas att detta är en bra start i alla fall. Och jag hoppas att idag är en bra dag att komma in, särskilt med tanke på nedgångarna igår.
Citera
2021-04-13, 12:19
  #138
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yamman
Tackar för svar. DYL lockar så jag kommer lägga en slant i denna. Övriga som jag har bestämt mig för att investera i:

Denison
enCore
Global Atomic
NexGen
West. Uranium & Vanadium

Jag hoppas att detta är en bra start i alla fall. Och jag hoppas att idag är en bra dag att komma in, särskilt med tanke på nedgångarna igår.

Lycka till!

Var beredd att hålla ett par år och skit inte på dig om portföljen droppar 10-15 procent på en dag. Det händer med uran.

På sikt är det uppåt som gäller dock!
Citera
2021-04-13, 12:25
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan
Lycka till!

Var beredd att hålla ett par år och skit inte på dig om portföljen droppar 10-15 procent på en dag. Det händer med uran.

På sikt är det uppåt som gäller dock!
Jag investerar 250 000 kr, och räknar kallt med att jag kan förlora hälften. Har dock en god ekonomi, så det gör inte så mycket i så fall. Potentialen i detta är så stor att det är värt chansningen. Med flyt kan det bli värt 2-5 miljoner på 2-3 år.
Citera
2021-04-13, 12:40
  #140
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yamman
Jag investerar 250 000 kr, och räknar kallt med att jag kan förlora hälften. Har dock en god ekonomi, så det gör inte så mycket i så fall. Potentialen i detta är så stor att det är värt chansningen. Med flyt kan det bli värt 2-5 miljoner på 2-3 år.

Enda sättet du förlorar hälften är om ett nytt Tjernobyl eller Fukushima inträffar.

Om man bortser från en ny härdsmälta någonstans så är alla black swans som kan ske inom uransektorn till fördel för de underliggande aktierna.

Strejk i en gruva - bra för uranpriset
Brand i en gruva - bra för uranpriset
Försenad gruva - bra för uranpriset

Jag ser faktiskt inte uran som en "chansning" öht. Jag ser det som en väldigt trygg investering. Vi köper aktier som har bombats sönder och samman de senaste tio åren samtidigt som uranpriset måste stiga, tillgången minskar och efterfrågan ökar.

Är till exempel överhypade saker som Tesla eller Bitcoin en säkrare investering? Jag anser inte det.
__________________
Senast redigerad av UraniumMan 2021-04-13 kl. 12:54.
Citera
2021-04-13, 12:55
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan
Enda sättet du förlorar hälften är om ett nytt Tjernobyl eller Fukushima inträffar.
Ja, lite så jag tänker. Har man ett mindset att det värsta som kan hända är 100k back, och är okej med det i så fall, så kan man nog sitta rätt lugnt i båten. :-)
Citera
2021-04-13, 12:57
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan
Enda sättet du förlorar hälften är om ett nytt Tjernobyl eller Fukushima inträffar.

Om man bortser från en ny härdsmälta någonstans så är alla black swans som kan ske inom uransektorn till fördel för de underliggande aktierna.

Strejk i en gruva - bra för uranpriset
Brand i en gruva - bra för uranpriset
Försenad gruva - bra för uranpriset

Jag ser faktiskt inte uran som en "chansning" öht. Jag ser det som en väldigt trygg investering. Vi köper aktier som har bombats sönder och samman de senaste tio åren samtidigt som uranpriset måste stiga, tillgången minskar och efterfrågan ökar.

Är till exempel överhypade saker som Tesla eller Bitcoin en säkrare investering? Jag anser inte det.
Jag är precis i början av en djupare analys av uranmarknaden, men det känns betryggande att höra detta från någon som varit investerad i dessa aktier så länge.
Citera
2021-04-13, 13:15
  #143
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yamman
Ja, lite så jag tänker. Har man ett mindset att det värsta som kan hända är 100k back, och är okej med det i så fall, så kan man nog sitta rätt lugnt i båten. :-)

Jag kanske ska förtydliga mig. Aktierna kan definitivt droppa 50 procent härifrån. Om vi får en bred marknadskrasch så följer uranaktierna såklart med. Men det är i sådana fall bara ett bra tillfälle att köpa fler då fundamentan inte har ändrats.

Om det händer tar jag ett lån och köper fler uranaktier.
Citera
2021-04-13, 13:19
  #144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan
Jag kanske ska förtydliga mig. Aktierna kan definitivt droppa 50 procent härifrån. Om vi får en bred marknadskrasch så följer uranaktierna såklart med. Men det är i sådana fall bara ett bra tillfälle att köpa fler då fundamentan inte har ändrats.

Om det händer tar jag ett lån och köper fler uranaktier.
Absolut, det är jag helt med på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in