2021-04-13, 12:05
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Rättegångens femte dag, rapport från NA, Christina Eriksson.

Jag kan redan nu se efter att ha skummat hennes rapportering, att hon har svårt att hänga med i de IT-tekniska detaljerna. Inte så lätt kan jag förstå. Hoppas att rätten hänger med bättre.

Åklagaren börjar dagen med de olika sökningar (enligt reportern) som skett på Lenas Googlekonto.

"I dag 09.15
Det är polisens it-tekniker som gjort undersökningen. Det handlar om en ip-adress som ska ha gjort en inloggning på Lena Wesströms konto men man vet inte vem som står bakom den adressen.
"

Det handlar om inloggningen 7 oktober.

Därefter går åklagaren över till att man kunnat avfärda män från utredningen som Lena har haft relation med och att det inte finns någon annan misstänkt för brottet.

Krattningen var avsedd för att leta efter Lenas mobil som man inte funnit. Mobilen har inte stulits för att rånmörda Lena; åklagaren visar vad som stöder detta.

Åklagaren avslutar med att det finnsinte misstankar om alternativ gm. Inte heller påsmannen har man kunnat koppla till mordet. Målsägarbiträdet säger bara kort att hon ansluter till åklagarens yrkande.

Nu är det försvarets tur. Det är CO som inleder sin sakframställan. Han pratar om utredningens robusthet, de brister som finns i utredningen som han ska komma till.

Han börjar med Telegram (här skriver reportern att hon inte hänger med riktigt) för att fortsätta med spåren efter mobil och mordvapen.

"I dag 10.12
Advokaten går nu in på att det inte finns detaljer kring Lenas One login-konto.
"

"I dag 10.14
Advokaten tar också upp om det är relevant eller inte att gå in på den inloggning som gjordes på Lenas google-konto i oktober 2018.
"

Reportern skriver att försvaret fortsätter att prata om detaljer i utredningen som visar brister i utredningen.

Även söket efter Lena 15 maj med hund tar CO upp att hunden inte gjort några markeringar. Försvaret drar inga slutsatser av det, men vill delge rätten detta.

Att skriket hör ihop med mordet är en fälla man inte kan falla i enligt försvaret, dvs tidpunkten för mordet. Man har förhört andra boende i området som inte hört något skrik.

CO pratar också om skriken, att de inte skulle passa till mordet eftersom de har haft samma karaktär hela tiden.

Vad gäller Lenas mobil, borde man hålla sig till de första uppgifter utredningen kom fram till när den stängdes av. Det oberoende av att det framkommit nya uppgifter.

Reportern har svårt att hänga med när försvaret går igenom olika mastuppkopplingar. Rätten följer det hela på skärmen. Försvaret verkar prata länge om mastuppkopplingar och datasessioner.

Nu har advokaten övergått till Lenas tidslinje och hennes konversationer kvällen innan mordet (obs reporterns ord att det gäller kvällen innan).

"I dag 10.53
Försvaret menar att det ska finnas en felaktig uppgift i tidslinjen men att den inte har något med själva mordet att göra.
"

Efter pausen försätter reporter Stefan Hazianastasiou.
Det handlar nu om varför SD inte lämnat sina inloggningsuppgifter till sitt Googlekonto till utredningen. SD har tidigare velat lämna in dom.
Men när SD sedan tas in på nytt tycker han att han behandlades så illa att han sedan tröttnat och vill inte medverka.

CO säger att de ändå har sammanställt data från Google som de delgivit utredningen.

Försvaret fortsätter med 23:24 händelsen på SDs dator.

Även SH säger att det är svårt att hänga med i det tekniska. Hans kollega CE menar att försvaret vill visa på oklarheter runt tidslinjen och att det troligen mest handlar om att visa utredningens brister.

Inga frågor ställs och det är tyst i salen.

Det finns inget meddelande som visar att Lena och SD stämt träff den 14:e maj. Löpnumrena visar att det inte saknas något meddelande.

Vad gäller precisionscirklarna på platsdatan finns oklarheter i hur noggranna de är.

https://www.na.se/artikel/dag-4-hjarstamordet-i-hovratten-tyst-i-salen-nar-lenas-sista-timmar-spelas-upp-rapport-fran-domstole n

-----------------------------------------------------------------------------------------

Tyvärr gav den här delen av rapporteringen inte så mycket svar på våra undringar. Det blev lite mer som en genomgång av vad som avhandlats i grova drag.

Inget om 05- inloggningen, inget som gör det begripligt om försvaret kom upp med begripliga och adekvata resonemang.

Man kan väl hoppas att domare och nämndemännen hänger med.

Tillägg:

Här hade ju @piastrones fynd om sökning SDs spammailadress bl a suttit fint för åklagaren.
Det visar ju på att det är relevant, till skillnad mot vad försvaret tar upp.

Undrar vad försvaret tror att EL och JD hörde på mordnatten, som ingen annan hörde.
Försvaret behöver inte bevisa något, jag vet det.
Citera
2021-04-13, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tack. Då öppnar sig genast tankar och funderingar hos mig på vad mer än pellets som kan ha eldats där.

Ja stort tack till 2an för inlevelsefulla rapporter från pelletsvärlden som SD även han omfamnar så.

I villaområden så lär det väl knappast märkas om en panna är igång med tanke på att det om våren är igång såna lite här och var. Lär ju ha eldats en del ute under långhelgen där också.

Nu har jag inte tänkt på om SD har en vanlig kamin men att han skickat något/några plagg i brännaren där låter inte helt otroligt. Frågan då är vilka plagg han saknar?

Hans fokus på tvätt kan såklart vara villospår men samtidigt så är det svårt att inte ha med sig blodfläcken på tvättmaskinen i tankarna kring det temat.
Citera
2021-04-13, 12:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack för sammanställningen!

Åklagarna har ju inte så mycket nytt för försvaret att bemöta så de får här en chans att fördjupa argumenten och fortsätta ”såga” delar av den IT-relaterade utredningen.

(Ska inte dra igång här igen hur viktigt jag tycker det hade varit att komma fram med iaf några vettiga detlajer kring 23:34 och 05:23. Visa vad som hänt men så får väl försvaret såga det sen bäst de kan och bör.)

Försvaret har också tyvärr fördelen av att förstärka det som tingsrätten hade ”synpunkter” på.

Gäller att vara optimist här nu!

De kanske har fått lite ideér från dig (tråden) efter att de läst om dina fynd i NA.
Att försvaret tagit fasta på dina synpunkter, medan utredningen inte gjort det?
CO verkar vara den av advokaterna som är lite mer insatt i det IT- tekniska. Säkert över åklagarnas nivå.
Citera
2021-04-13, 12:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Undrar vad försvaret tror att EL och JD hörde på mordnatten, som ingen annan hörde.
Försvaret behöver inte bevisa något, jag vet det.

Dom tror säkert att det var Lenas skrik (det tror jag faktiskt), men de måste naturligtvis kasta skuggor över allt som går. Minsta lilla som går, måste de ta fasta på. Även det att SD faktiskt har en egen plånbok och eget kort, så att han behövde inte stjäla Lenas.
Citera
2021-04-13, 12:27
Medlem
Citat:
De kanske har fått lite ideér från dig (tråden) efter att de läst om dina fynd i NA.
Att försvaret tagit fasta på dina synpunkter, medan utredningen inte gjort det?

Jag tänkte skriva samma förut...

Ja alltså den tekniskt bevandrade advokat CO har nog inte ens behövt läsa det för att förstå att den tekniska bevisningen är tunn.
Han hade bättre koll på mastuppkopplingar än An St osv.

Men som sagt det finns en anledning till att jag tjatat om det och det är just vetskapen om han lugnt och fint likt en yngre variant på Björn Hurtig kan såga det som redan finns längs med fotknölarna.

De gör t o m ett försök att ifrågasätta skriken och tidpunkten för mordet inkl precisionscirklar m.m. så de sätter hårt mot hårt.

Sen kommer IB komma in och snacka känslor och relationer och ”otrohetsaffär”.

Ett tag var jag faktiskt inne på att skicka materialet till försvaret så det skulle bli lite eld i brallan på åklagarna men hejdade mig.

De har haft sin chans. Försvaret har inga fördelar av att ha läst tråden eller materialet.
Det är åklagarna och utredarna som under tre år skulle ha gjort läxan istället.

Att nån ”privatspanare” nån månad innan hovrätten drar igång ska komma med synpunkter ska liksom varken göra till eller från.
Citera
2021-04-13, 12:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ja alltså den tekniskt bevandrade advokat CO har nog inte ens behövt läsa det för att förstå att den tekniska bevisningen är tunn.

Men som sagt det finns en anledning till att jag tjatat om det och det är just vetskapen om han lugnt och fint likt en yngre variant på Björn Hurtig kan såga det som redan finns längs med fotknölarna.

De gör t o m ett försök att ifrågasätta skriken och tidpunkten för mordet inkl precisionscirklar m.m. så de sätter hårt mot hårt.

Ett tag var jag faktiskt inne på att skicka materialet till försvaret så det skulle bli lite eld i brallan på åklagarna men hejdade mig.

De har haft sin chans. Försvaret har inga fördelar av att ha läst tråden eller materialet.

Att nån ”privatspanare” nån månad innan hovrätten drar igång ska komma med synpunkter ska liksom varken göra till eller från.

Undrar om inte åklagarna kände att det blev "för mycket" att läsa in sig på och kunna hantera om man påbörjat nya utredninganr på det komplicerade IT- tekniska så nära inpå rättegången?

Att de nu hellre kör på sitt spår, och går det inte nu, försöker de samla ihop nya bevis, kanske enligt dina mallar och instruktioner?

Jag kan också tänka mig att polisen i det här läget inte kunnat frigöra någon IT-teknsk kunnig så här snabbt som kunnat sätta sig in i det här. Möjligen behöver de uppgradera sina hjälpmedel också?
Citera
2021-04-13, 12:44
Medlem
Lova33s avatar
Skrikets "karaktär" var uppenbarligen av just det slaget, det säger sig självt att ingen människa väcker sin sambo, ringer 112 och ger sig ut mitt i natten och aktivt letar om skrikets "karaktär" hade varit något annat än just dödsångest!
Dumtrög slutsats av SD:s "försvarare" som dessutom varken friar eller fäller hans exakt lika dumtröga klient.

Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Advokaten rabblar vidare om brister i utredningen och påpekar att polisens hundförare har letat den 15/5 och inte fått upp något spår.

Han ifrågasätter också om det är relevant att kolla upp vad som hände på LW´s Googlekonto i oktober 2018.

Han menar också att skrikets karaktär inte passar ihop med mordet.

Var han med, tro? Eller är jag enfaldig som tror att vittnena vet mer om det än advokaten? Den som verkligen vet sitter bredvid honom och kontrollerar förmodligen dessa kommentarer.

https://www.na.se/artikel/just-nu-hjarstamordet-i-hovratten-aklagaren-det-finns-ingen-alternativ-garningsman-rapport-fran-doms tolen

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

En mycket sjuk man: ”Fjärde men troligen inte det sista besöket idag.”

https://www.bildtagg.se/bild/q60mpwvpfyue9oewbsnl28qx

OBS! ALLA hot eller allmänt vidriga PM anmäls!
Citera
2021-04-13, 12:47
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Dom tror säkert att det var Lenas skrik (det tror jag faktiskt), men de måste naturligtvis kasta skuggor över allt som går. Minsta lilla som går, måste de ta fasta på. Även det att SD faktiskt har en egen plånbok och eget kort, så att han behövde inte stjäla Lenas.
Det vore väl lite smart av försvaret att hävda att LW blev mördad ganska precis då vittnen hörde ”något”.
Då har ju SD snudd på närapå ett alibi. Senare på natten har han ju definitivt inte det, under flera perioder.
Citera
2021-04-13, 12:50
Medlem
Från april 2018 hade LW kunnat dumpa chatten i Telegram i en fil med hjälp av det här tillägget till webbläsaren Chrome för dator.

https://github.com/pigpagnet/save-telegram-chat-history

Numera så finns inte tillägget i Chrome-store eller vad det heter men funkar ändå att installera för den som vill även om det kräver en del specialmanövrar.

Men vidare så har Telegram numera ordnat så man kan exportera sina chatter genom att i ”desktop-versionen” klicka på Settings och sen vidare till exporten.

Guide här:

https://telegram.org/blog/export-and-more

Så har någon nån jobbig jävel efter sig så finns det minst två bra sätt förutom skärmdump och foto att dokumentera trakasserierna.

Skärminspelning i datorn och främst i mobilenr också ett sätt att dokumentera tråkigheter i mobilen.

Nu är säkert många medvetna om detta men jag kan också poängtera att om du får ett hotfullt samtal från dolt nummer så kan du kontakta din teleoperatör och mot en kostnad få ut från vilket nummer samtalet kom.

När man är utsatt så som LW var av SD så är det allra viktigaste att dokumentera allt och då med så effektiva medel som möjligt.
Och att dela materialet med personer man litar på.
Citera
2021-04-13, 12:53
Medlem
Citat:

Jag tycker inte att du ska minimera din insats, Tvärtom så tycker jag att du har gjort allt du kan och mer där till, Vill eller kan inte Åklagaren eller polisen använda din utredning så får det stå för dom.
Som jag ser det så har du serverat en komplett utredning till åklagaren och det enda hon behöver göra är att knyta ihop säcken och låsa in fanskapet. Ingen skugga ska falla på dej du har gjort ett enastående arbete. Men som det har skrivits om förut här i tråden att denna utredning är en katastrof från början och jag kan drista mej till att säga att polisaspiranter på polisskolan hade löst detta bättre.
En annan sak jag undrar över är varför dom inte kallade in mordkommissionen från dag två när allt i princip gick fel.
Citera
2021-04-13, 12:58
Medlem
Citat:
Undrar om inte åklagarna kände att det blev "för mycket" att läsa in sig på och kunna hantera om man påbörjat nya utredninganr på det komplicerade IT- tekniska så nära inpå rättegången?

Att de nu hellre kör på sitt spår, och går det inte nu, försöker de samla ihop nya bevis, kanske enligt dina mallar och instruktioner?

Jag kan också tänka mig att polisen i det här läget inte kunnat frigöra någon IT-teknsk kunnig så här snabbt som kunnat sätta sig in i det här. Möjligen behöver de uppgradera sina hjälpmedel också?

Ja bakomliggande faktorer är svåra att sia om men precis jag har ju lyft fram att det är lite avancerade saker att sätta sig in i. Speciellt vid brist på resurser av olika slag.

Det känns bara bra att ha försökt hjälpa till och i långa loppet har det säkert gett något. Det inbegriper allas insats här.

Finns hur många tankar som helst om det här som man får fortsätta vädra framåt här.
Citera
2021-04-13, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Skrikets "karaktär" var uppenbarligen av just det slaget, det säger sig självt att ingen människa väcker sin sambo, ringer 112 och ger sig ut mitt i natten och aktivt letar om skrikets "karaktär" hade varit något annat än just dödsångest!
Dumtrög slutsats av SD:s "försvarare" som dessutom varken friar eller fäller hans exakt lika dumtröga klient.

Om jag läst yttrandet om överklagan rätt så är försvaret inne på att det som de menar är ett ihållande skrik i flera minuter går stick i stäv med rättsmedicinarens berättelse.

Försvaret är inne på att LW måste ha blivit medvetslös rätt snart och inte kunnat skrika så länge.

Nåt åt det hållet är de inne på.

LW blev ju väldigt högljudd där i bilen när han började härja så en del av skriken kan ju varit när ”kampen” pågick. Nån form av brottning eller fasthållande medans LW skrek och först nån minut senare fick han in smällar med tillhygge.

Hon kände SD väl och om hon förstod vad han var på väg att göra så skrek hon nog för livet innan slagen föll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in