2021-04-12, 23:07
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Torkar aerosoldroppen dör coronavirus, absolut.

Jag är inte sjukvårdsutbildad, men jag är nästan säker på att det finns smittspridning som börjar med en liten aerosoldroppe som innehåller ett smittämne som överlever utan själva droppen och som svävar vidare även sedan vätskan ångat bort.

Detta påverkar väl inte definitionen på en aerosol???
Edit
Detta påverkar väl inte heller definitionen för en aerosolsmitta?

Vi har ju case studies på luftkonditionering där droplets minskar i storlek pga torkning i aggregatet samt att de nu mindre droplets/aerosol blåses ut i hela lokalen o smittar ner folk på avstånd.

Sen har vi körsångare som också sprider långt. Detta kan ju bero på att det skapas mindre droplets/aerosol när stämbanden vibrerar kraftigt.

Så visst kan viruset sväva längre än 1.5 meter om droplets blir små tillräckligt. Men att viruset flyger själv utan nån droplet har jag inte läst hittills.
Citera
2021-04-12, 23:12
Medlem
Vetenskaplig analys av smittläget i Sverige.
Europa mästare på smittspridning just nu.
Antal smittfall bland 0-9 åringar upp med hela 123% sen januari och för 10-19 åringar upp med hela 72%.

https://mobile.twitter.com/DrEricDing/status/1381523131844673536
Citera
2021-04-12, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Vetenskaplig analys av smittläget i Sverige.
Europa mästare på smittspridning just nu.
Antal smittfall bland 0-9 åringar upp med hela 123% sen januari och för 10-19 åringar upp med hela 72%.

https://mobile.twitter.com/DrEricDing/status/1381523131844673536

Blir kanske flockimmunitet snart då.
Citera
2021-04-12, 23:17
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hur går det ihop med kurvorna för IVA, sjukhusinläggningar och dödsfall under samma period?

Du skrev ju tidigare idag att IVA släpade ungefär två veckor gentemot antalet fall som svar på en fråga när IVA skulle plana ut och sjunka.