2021-04-12, 23:07
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Torkar aerosoldroppen dör coronavirus, absolut.

Jag är inte sjukvårdsutbildad, men jag är nästan säker på att det finns smittspridning som börjar med en liten aerosoldroppe som innehåller ett smittämne som överlever utan själva droppen och som svävar vidare även sedan vätskan ångat bort.

Detta påverkar väl inte definitionen på en aerosol???
Edit
Detta påverkar väl inte heller definitionen för en aerosolsmitta?

Vi har ju case studies på luftkonditionering där droplets minskar i storlek pga torkning i aggregatet samt att de nu mindre droplets/aerosol blåses ut i hela lokalen o smittar ner folk på avstånd.

Sen har vi körsångare som också sprider långt. Detta kan ju bero på att det skapas mindre droplets/aerosol när stämbanden vibrerar kraftigt.

Så visst kan viruset sväva längre än 1.5 meter om droplets blir små tillräckligt. Men att viruset flyger själv utan nån droplet har jag inte läst hittills.
Citera
2021-04-12, 23:12
Medlem
Vetenskaplig analys av smittläget i Sverige.
Europa mästare på smittspridning just nu.
Antal smittfall bland 0-9 åringar upp med hela 123% sen januari och för 10-19 åringar upp med hela 72%.

https://mobile.twitter.com/DrEricDing/status/1381523131844673536
Citera
2021-04-12, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Vetenskaplig analys av smittläget i Sverige.
Europa mästare på smittspridning just nu.
Antal smittfall bland 0-9 åringar upp med hela 123% sen januari och för 10-19 åringar upp med hela 72%.

https://mobile.twitter.com/DrEricDing/status/1381523131844673536

Blir kanske flockimmunitet snart då.
Citera
2021-04-12, 23:17
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hur går det ihop med kurvorna för IVA, sjukhusinläggningar och dödsfall under samma period?

Du skrev ju tidigare idag att IVA släpade ungefär två veckor gentemot antalet fall som svar på en fråga när IVA skulle plana ut och sjunka.
De kurvorna korrelerar i UK med en förskjutning på ungefär två veckor. Den senaste toppen vi hade i antal smittade var 29 December, en topp som följdes av en topp i antal patienter som lades in på sjukhus 12 Januari - exakt 14 dagar senare. Dödsfallen toppade 20 Januari och antal patienter på ITU 24 Januari.

Så förvänta er inga minskningar i antal personer på IVA innan kurvan för antal smittade har vänt nedåt. Fast med Sveriges statistik är naturligtvis ALLT möjligt...
Citera
2021-04-12, 23:17
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, antalet tester ökade marginellt fram till sommaren, men problemet är att Sverige i början på pandemin hade ett så pass lågt antal tester per capita att det sedan inte spelade någon roll att man dubblade antalet tester. Man utförde t.ex. 2,094 tester 01 April och det hade man sedan ökat till 3,943 den 01 Maj. Det ser jättebra ut på pappret "vi ökade antal tester", men när man tittar närmare ser man att man ökade från ett katastrofalt lågt till ett nästan katastrofalt lågt antal.

Hope that helps.

Inte ett dugg!

För det var inte testningen som var ”kärnan” i mitt påstående.
Det handlade om faktisk smittspridning.
Citera
2021-04-12, 23:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vi har ju case studies på luftkonditionering där droplets minskar i storlek pga torkning i aggregatet samt att de nu mindre droplets/aerosol blåses ut i hela lokalen o smittar ner folk på avstånd.

Sen har vi körsångare som också sprider långt. Detta kan ju bero på att det skapas mindre droplets/aerosol när stämbanden vibrerar kraftigt.

Så visst kan viruset sväva längre än 1.5 meter om droplets blir små tillräckligt. Men att viruset flyger själv utan nån droplet har jag inte läst hittills.
Coronavirus dör om droppen torkar.
Det finns säkert andra smittämnen som inte dör när droppen torkar.

Jag tror att vi har samma tolkning av vad en aerosol är, en blandning av en gas och partiklar/droppar som svävar i gasen.

Självklart kan droppar (som ine är aerosoldroppar) spridas längre om lufthastigheten är stor, tex. om det finns en fläkt i ett rum. Kommer dropparna på något vis in i ett luftkonditioneringssystem så torkar de och blir mindre som du beskriver och när de kommer ut igen så har de blivit aerosoldroppar.
Citera
2021-04-12, 23:22
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Gaser dunstar inte!
Jag vill inte att du lurar de som liksom du inte vet hur gaser fungerar, så därför fortsätter jag at svara ett tag till.
Sprid inte en massa tams.

Du är nog förhoppningsvis ensam om att ro på det jag fetat, dvs. att en gas evaporerar.

Det är inte okej att sprida denna typ av villfarelser i en vetenskaplig del av FB.
Utan att sprida en massa tams ber jag dig att titta lite närmare på en Aerosolflaska innan du påstår att en gas inte dunstar. Jag tog som sagt det exemplet eftersom det är ett bra sätt att förklara för en okunnig hur en aerosol fungerar
Jag utgår ifrån att du förstår exakt vad jag menar.

Så, vi borde vara klara där...
Citera
2021-04-12, 23:37
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
De kurvorna korrelerar i UK med en förskjutning på ungefär två veckor. Den senaste toppen vi hade i antal smittade var 29 December, en topp som följdes av en topp i antal patienter som lades in på sjukhus 12 Januari - exakt 14 dagar senare. Dödsfallen toppade 20 Januari och antal patienter på ITU 24 Januari.

Så förvänta er inga minskningar i antal personer på IVA innan kurvan för antal smittade har vänt nedåt. Fast med Sveriges statistik är naturligtvis ALLT möjligt...

Du menar att antalet smittade per dag i Sverige peakade någonstans i juni 2020 och inte någonstans i slutet av mars 2020?

Är det korrekt uppfattat?

Så här ser det ut om man plottar antal inlagda på IVA/dag mot antalet som fått ett positivt provsvar per dag:

https://ibb.co/NNYQrG1

Edit: Ska tillägga att det är ett moving average med ett fönster på 7 dagar.
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2021-04-12 kl. 23:41.
Citera
2021-04-12, 23:42
Medlem
Citat:
Smittspridningen i Sverige ökade fram till mitten/slutet på Juni.
Knappast... Antalet dödsfall i första vågen peakade 15 april och hade fallit med 70% till juni. Vilket innebär att smittspridningen borde ha peakat sista veckan i mars.

Sedan att antalet genomförda tester ökade månad för månad gör att man får en skev bild av smittspridningen
Citera
2021-04-12, 23:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Hur är det nu igen... har Sverige eller UK lyckats bäst i denna pandemin sen start?

UK... ett av jordens mest misslyckade länder med absolut högst dödstal per capita.

Kalla dem analfabeter eller vad du vill men klarar man inte ens av sin egna frisyr så lär man heller inte klara av en pandemi

Under pågående epidemi, så är det föredömligt att avstå från besök hos frisören.

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Indien rapporterade ju 800 variants of concern ( voc). Så misstänker att nästa elaka variant kommer heta nåt indiskt.

Störst befolkningen o allmän smittspridning är inte bra.

Går det fortfarande att resa mellan Indien och Europa, utan att sitta i karantän?
Citera
2021-04-12, 23:45
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Knappast... Antalet dödsfall i första vågen peakade 15 april och hade fallit med 70% till juni. Vilket innebär att smittspridningen borde ha peakat sista veckan i mars.

Sedan att antalet genomförda tester ökade månad för månad gör att man får en skev bild av smittspridningen

Det stämmer om man tittar på IVA också:

IVA verkar släpa 7-10 dagar ungefär. Peaken på IVA gör att man hamnar någonstans kring de sista dagarna i mars.
Citera
2021-04-13, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det stämmer om man tittar på IVA också:

IVA verkar släpa 7-10 dagar ungefär. Peaken på IVA gör att man hamnar någonstans kring de sista dagarna i mars.

Ser ut som att man testade lite för lite förra våren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in