Så otroligt uselt:
https://sverigesradio.se/artikel/1700-vaccindoser-kasserade
1700 vaccindoser kasserade
Publicerat idag kl 22.27
En granskning som Region Stockholm har gjort visar att vårdgivaren VaccinDirekt har kasserat omkring 1700 doser coronavaccin under det första kvartalet.
VaccinDirekt fick i uppdrag av region Stockholm att vaccinera den personal som arbetar med hemtjänst och särskilda boenden.
"När den sista vaccinationen var utförd fanns det ett fåtal doser kvar, då var det för kort tid tills dess att hållbarheten gick ut", säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm.
Allt ska alltid vara så trögrörligt och fantasilöst i Sverige. Tänk så många människor som hade velat ha de där doserna! Tänk om de hade kunnat annonsera i lokaltidningen (kommunen, tänker jag nu, inte det privata företaget), att "covidvaccinering pågår på följande äldreboenden på följande dagar. Klockan 17 varje dag finns det en liten möjlighet att få en överbliven dos. Vänta i så fall utanför boendet vid den tiden."
Eller folk i närheten hade kunnat få skriva upp sig på en lista - så ringer syster vid dagens slut om det finns doser kvar. Den som först svarar och hinner dit på en kvart, får dosen.
Även att ragga villiga personer ute på gatan - i fall någon kom gående eller cyklande förbi - hade varit bättre än att kasta doserna. I det här allvarliga läget. Tänk så många som skulle ha blivit tacksamma för sin dos!
Jag har även fått intrycket, att regionerna tar för hårt på prioritetsordningen. Så hårt att de hellre kastar överblivna doser, än ger till någon yngre. Det är ju ren idioti. Det var därför jag blev så orolig också över FHM:s utspel att illegala invandrare skulle få vaccinet i fas 2 (eller om det var fas 3). För vissa regioner - eller kommuner - hade i så fall kunnat få för sig att pausa vaccineringen, eller rentav kasta doser, så att ingen annan skulle få, tills man hade säkerställt att alla illegala invandrare som uppehöll sig på orten hade fått först.
EDIT: och nu lyssnade jag på klippet. Vaccinsamordnaren sa rakt ut, att de överblivna doserna inte fick ges till någon som inte var "hyfsat nära i prioritetsordningen". Utan då var det bättre att det kastades! Hur dum får man vara? Det är skandal!