2021-04-12, 22:45
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, antalet tester ökade marginellt fram till sommaren, men problemet är att Sverige i början på pandemin hade ett så pass lågt antal tester per capita att det sedan inte spelade någon roll att man dubblade antalet tester. Man utförde t.ex. 2,094 tester 01 April och det hade man sedan ökat till 3,943 den 01 Maj. Det ser jättebra ut på pappret "vi ökade antal tester", men när man tittar närmare ser man att man ökade från ett katastrofalt lågt till ett nästan katastrofalt lågt antal.

Hope that helps.

Hur går det ihop med kurvorna för IVA, sjukhusinläggningar och dödsfall under samma period?

Du skrev ju tidigare idag att IVA släpade ungefär två veckor gentemot antalet fall som svar på en fråga när IVA skulle plana ut och sjunka.
Citera
2021-04-12, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
En aerosol är en blandning av partiklar eller droppar i en gas.
Partiklarna är så små och därmed lätta så att de svävar i gasen.

Ofta slarvar man och talar om aerosol när man egentligen menar aerosolpartilklar.

När man tex. hostar eller nyser så bildas mest droppar som faller ner fort och en del jättesmå droppar som kan sväva en stund i luften, där de ev. även dunstar. När de små dropparna dunstat finns bara viruset kvar så det krävs ju då att viruset överlever utan vätskan.
Även när väskan dunstat bort och bara det fasta materialet finns kvar är gasen och de torra partiklarna fortfarande en aerosol.
Ja men det där är fysik, det har inte bäring på virussmittor, rakt av.

Torkar aerosolen ut dör coronavirus.
Citera
2021-04-12, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men att den är "delvis luftburen" gör den inte till en luftburen smitta.

Lite luftburet är det, därav ordet delvis.
Citera
2021-04-12, 22:51
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Menar du hen som förgasar gas?
Nej, hen vet inte vad hen pratar om när det gäller aerosol.
Annat är hen bättre på.
Ja, jag tog just det som ett exempel på en aerosol eftersom jag utgår ifrån att det är den vanligaste och enklaste formen av en aerosol att förstå. Jag nämnde just att det kan vara en gas eller en vätska. Både du och Framstjärt får väl plugga på lite om just hur gas evaporerar. Det där kan en femteklassare så det borde ni kunna fixa.

Citat:
Skillnaden i definition mellan en droplet och en aerosol är - vad jag förstått - att aerosoler är så små (mindre än 5μm) att de dunstar fortare än de faller till marken.

Det här blir viktigt sett ur ett infektionsmässigt perspektiv om den vedertagna definitionen utgör grundprincipen för smittspridningen av SARS-CoV-2 (och andra virus). Du kan läsa mer om det här:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B0122274105000144?via%3Dihub

Trist att du hade fel igen, men på'n igen, liksom...
Citera
2021-04-12, 22:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men det där är fysik, det har inte bäring på virussmittor, rakt av.

Torkar aerosolen ut dör coronavirus.
Torkar aerosoldroppen dör coronavirus, absolut.

Jag är inte sjukvårdsutbildad, men jag är nästan säker på att det finns smittspridning som börjar med en liten aerosoldroppe som innehåller ett smittämne som överlever utan själva droppen och som svävar vidare även sedan vätskan ångat bort.

Detta påverkar väl inte definitionen på en aerosol???
Edit
Detta påverkar väl inte heller definitionen för en aerosolsmitta?
Senast redigerad av Surtruten 2021-04-12 kl. 22:54.
Citera
2021-04-12, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Oj. Det var en märklig fördelning. Har Ungerns åldringar valt att avstå vaccin? Eller har dom inte ens fått erbjudande om vaccinering?
Det är nog dessutom så att åldringarna i Ungern tilldelats kinesiskt vaccin:
Viktor Orbán was certainly one of the victims of this propaganda when he declared his trust in the Chinese vaccine because, after all, the Chinese are the ones who have had the most experience with the virus. He said that “if he has a choice, he will choose the Chinese product.” Moreover, since a reasonably large shipment of Sinopharm vaccines arrived in April and Orbán’s first priority was the vaccination of people over the age of 65, he promoted the use of the Chinese vaccine for that more vulnerable age group.
https://hungarianspectrum.org/2021/04/11/a-blow-to-the-hungarian-governments-embrace-of-the-chinese-vaccine/
Citera
2021-04-12, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad är det som inte fungerar menar du?

Ansiktsblöja

Att tro smittan stannar i luften 3 timmar

Och typ 90% av alla de restriktioner som finns.
Citera
2021-04-12, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Lite luftburet är det, därav ordet delvis.
Aerosolerna är luftburna men utan aerosoler sprids inte en aerosolsmitta i luften om aerosolen torkat ut.

Det här är en aerosolsmitta i medicinskt avseende.
Citera
2021-04-12, 22:58
Medlem
Citat:
Torkar aerosoldroppen dör coronavirus, absolut.

Jag är inte sjukvårdsutbildad, men jag är nästan säker på att det finns smittspridning som börjar med en liten aerosoldroppe som innehåller ett smittämne som överlever utan själva droppen och som svävar vidare även sedan vätskan ångat bort.

Detta påverkar väl inte definitionen på en aerosol???
Edit
Detta påverkar väl inte heller definitionen för en aerosolsmitta?
Corona är höljesförsedda virus. dessa är notoriskt känsliga för uttorkning.

Man kan säkert påvisa RNA av corona i luften, eftersom även inaktivt virus detekteras men de uttorkade virusen kan inte föra vidare smittan.

Och som jag skrev till revodneb: En aerosolsmitta är illa nog,
Citera
2021-04-12, 23:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ja, jag tog just det som ett exempel på en aerosol eftersom jag utgår ifrån att det är den vanligaste och enklaste formen av en aerosol att förstå. Jag nämnde just att det kan vara en gas eller en vätska. Både du och Framstjärt får väl plugga på lite om just hur gas evaporerar. Det där kan en femteklassare så det borde ni kunna fixa.

Det här blir viktigt sett ur ett infektionsmässigt perspektiv om den vedertagna definitionen utgör grundprincipen för smittspridningen av SARS-CoV-2 (och andra virus). Du kan läsa mer om det här:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B0122274105000144?via%3Dihub

Trist att du hade fel igen, men på'n igen, liksom...
Gaser dunstar inte!
Jag vill inte att du lurar de som liksom du inte vet hur gaser fungerar, så därför fortsätter jag at svara ett tag till.
Sprid inte en massa tams.
Citat:
Ergo: när vätskan eller gasen evaporerat är det ingen aerosol längre - vilket var precis vad jag påpekade.

Jag hade alltså rätt igen.
Du är nog förhoppningsvis ensam om att ro på det jag fetat, dvs. att en gas evaporerar.

Det är inte okej att sprida denna typ av villfarelser i en vetenskaplig del av FB.
Citera
2021-04-12, 23:02
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Du ljuger. Du har MYCKET gott skydd redan efter första dosen.

Skyddet uppstår inte direkt när man fåt injektionen. Enligt John Campbell så ger vaccinerna 0 extra skydd under dom första 12 dagarna. Därefter börjar skyddet byggas upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Att vi vaccinerat färdigt +80 och där nått taket är såklart hela anledningen till Sverige låga dödstal i jämförelse med övriga europa där vi ligger långt under snittet sedan länge.

Vi har prickat helt rätt i vår vaccinering. Att det tagit tid, ja... men det gör det överallt. T om Israel har kört fast...

Naturligtvis har Israel kört fast. Så går det när man struntar i att betala för vaccinerna som man redan har fått.
Citera
2021-04-12, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Skyddet uppstår inte direkt när man fåt injektionen. Enligt John Campbell så ger vaccinerna 0 extra skydd under dom första 12 dagarna. Därefter börjar skyddet byggas upp.

Naturligtvis har Israel kört fast. Så går det när man struntar i att betala för vaccinerna som man redan har fått.

Och Chile har tryckt i snart hela sin befolkning med ett värdelöst kines-vaccin med 50% skydd Utan att ha fått den minsta effekt på vare sig döda eller smittspridning. Så kan det gå...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in