2021-04-12, 19:01
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja nya varianter kommer hela tiden. Men detta är ett icke-problem så länge viruset har visat sig mutera väldigt, väldigt lite mot förväntan. Grundvaccinen biter ju fortfarande på dessa mutationer.

Viruset är väldigt tacksamt på det sättet och kommer också bli dess död till slut. Oförmågan att mutera tillräckligt mycket för att undkomma liemannen.

Ja. Vi behöver inte måla fan på väggen än. Hittills har vi ju klarat det mycket bättre än majoriteten av länderna i Europa.
Citera
2021-04-12, 19:02
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Kan nog fortsätta hela April om inget ytterligare görs och då kommer 500+ ligga på IVA.

Det kan det, men är det speciellt troligt?
Citera
2021-04-12, 19:03
Medlem
Norges mest högljudda covidförnekare har nu avlidit i Covid... Komik på högsta nivå .. eller Karma

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Epr4Va/foreloepig-obduksjonsrapport-etter-gaarder-doedsfall-forenlig-med-covid-19
Citera
2021-04-12, 19:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Baha...jag lämnar en vetenskapligt vedertagen beskrivning på vad en aerosol är och du menar att jag har fel - för att sedan dra till med en bortförklaring där du erkänner att du inte visste vad en aerosol är och avsluta med att ingen vill höra MINA slingringar..?

Haha, ja herre jädrar det här blir bara bättre och bättre...
Jag viste det!
Du vill verkligen slingra dig!

Du ha lämnat två beskrivningar på vad en aerosol är, den ena helt rätt och den andra lite sådär.
Menar du att båda dina definitioner är rätt?

Du behöver inte lägga mera tid på dina bortförklaringar!
Ingen är intresserad.

Den korrekta versionen är
An aerosol (abbreviation of "aero-solution") is a suspension of fine solid particles or liquid droplets in air or another gas.[1]
https://en.wikipedia.org/wiki/Aerosol#cite_ref-Hinds,_1999,_p._3_1-1
Citera
2021-04-12, 19:09
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Det märkliga är ju att det inte finns en USA-variant av värde.

Fanns ju California o New York varianter men de har konkurrerats ut av den brittiska. Är väl slumpen att brittiska blev mest effektiv antar jag. EU är lika stort som USA ungefär så kanske inte helt osannolikt att den uppstod här då EU också hade stor smittspridning.

Är en avgörande tid nu när vi massvaccinerar om det uppstår nya varianter som rundar vaccinerna o då är det länder med störst smittspridning som är mest sannolika ställen.
Citera
2021-04-12, 19:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Förbered dig på att man inte kommer att lyfta de aktiva restriktionerna förrän tidigast i september.
Och med lite otur så kommer de att aktiveras igen strax därefter (när hösten kommer).

Detta är inte över på länge än.

"Oturen" skulle då vara att få in en variant som helt undgår vaccinerna. Det är en form av "otur" som kan förebyggas, såvida viljan finns. Men jag tror att viljan saknas hos Folkhälsomyndigheten.

Vi har sett att Folkhälsomyndigheten hittills fullständigt har saknat vilja att hindra olika varianter att komma in i Sverige. Ifall Folkhälsomyndigheten inte byter strategi, så kan vi räkna med att restriktionerna återinförs när hösten kommer.
Citera
2021-04-12, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Snart ett år sedan Giesecke/Tegnell/Britton trodde att flockimmuniteten var nära. Är väl betydligt mindre immunitet i Stockholm än vad de flesta trott.
De trodde nog på utbredd immunitet från andra coronavirus?? Men så verkar inte vara fallet? hCoV-NL63 borde ju kunna ge immunitet eftersom det också använder sig av ACE-2 receptorn? Finns det någon forskningsrapport som klargör detta nu ett år senare?
Citera
2021-04-12, 19:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
"Oturen" skulle då vara att få in en variant som helt undgår vaccinerna. Det är en form av "otur" som kan förebyggas, såvida viljan finns. Men jag tror att viljan saknas hos Folkhälsomyndigheten.

Vi har sett att Folkhälsomyndigheten hittills fullständigt har saknat vilja att hindra olika varianter att komma in i Sverige. Ifall Folkhälsomyndigheten inte byter strategi, så kan vi räkna med att restriktionerna återinförs när hösten kommer.

Hur förhindrar man att nya virusvarianter kommer in i landet, är det ens realistiskt och genomförbart?
Citera
2021-04-12, 19:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det är ganska dålig fart på ökningen dock.

Hur ser antalet nya fall per vecka ut nu jämfört med toppen i vintras?
7-dagars snitt på rapporterade nya fall i Stockholm är nu knappt 1500.

Vid toppen för andra vågen var det drygt 1600.
Citera
2021-04-12, 19:17
Medlem
Citat:
Det märkliga är ju att det inte finns en USA-variant av värde.
De har inte så bra koll på varianterna i USA för de fullgenomtestar inte så mycket. Men jag har läst om tre olika varianter i alla fall, tror de var två Kalifoniska och en från New York.
Citera
2021-04-12, 19:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Men nu har ju inte syftet med vaccinationerna varit att få ner smittspridningen utan att förhindra dödsfall.
Något vi lyckats otroligt bra med där vi träffat helt rätt i vaccineringen.

Om målet hade varit att få ner smitt spridningen så skulle vi börjat vaccinera 18-50 åringar.

Ja jag tycker det går ganska bra, synd bara att vi inte har mer vaccin.
Citera
2021-04-12, 19:25
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
7-dagars snitt på rapporterade nya fall i Stockholm är nu knappt 1500.

Vid toppen för andra vågen var det drygt 1600.

Ändå var det cirka 250 fler på sjukhus i vintras.
Men lika många på IVA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in