• 1
  • 2
2021-04-12, 18:54
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...m--dog-pa-sjuk

"Melvin, 19, låg medvetslös i 22 timmar på behandlingshemmet i Kramfors.

Han andades in sina spyor och fick hjärnskador samtidigt som personalen trodde han sov.

Två dagar senare dog han på sjukhus.

– Om man inte har tillräcklig medicinsk kompetens för att bedöma en medvetslös patient tycker jag att det är riktigt dålig vård, säger överläkare Michael Elfström.

En fredag i februari kom Melvin Sonne, 19, hem för att besöka sin mamma Nina Holmlund, 40, i Dorotea, vilket Tidningen Ångermanland rapporterat om.

Några dagar senare skulle han få bli inlagd på Korpbergets behandlingshem i Kramfors för att en gång för alla bli drogfri.

– Jag hade skrivit ett brev till honom om att jag alltid har och alltid kommer att älska honom. Aldrig ge upp. Vi kramades och grät. Det var väldigt fint och helt fantastiskt. Nu skulle han få hjälp, säger Nina till Aftonbladet.

Men det blev deras sista möte. På måndagen körde stödboendet i Umeå honom till Kramfors. Nina berättar att han hade drabbats av stark ångest under helgen och tagit Tramadol. Han kräktes flera gånger under resan, sluddrade och var i dåligt skick när han kom fram."

Vad anser ni om detta?
Citera
2021-04-12, 19:05
Medlem
Alezandaars avatar
Kommer dit i dåligt skick och ingen kollar till honom på ett dygn?
Citera
2021-04-12, 19:07
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Drogrehabilitering --> Olyckor och katastrofer
/Moderator
Citera
2021-04-12, 19:46
Medlem
Wigilantes avatar
Kan ju inte vara lätt att dö på Tram, måste krävas uppemot 4-5 kartor, och då antagligen bara en 50% risk för EP-anfall typ
Citera
2021-04-12, 19:57
Medlem
Helt för-jävligt
Citera
2021-04-12, 19:59
Medlem
Kajahs avatar
Svensk missbrukarvård. Dyr och värdelös. Det är hög tid för förändring.
Citera
2021-04-12, 20:02
Medlem
Bulkninjas avatar
Låter som lite skuldförskjutning.

Om jag har som hobby att klättra i berg utan säkring.
Är det den dåliga läkarens fel att jag omkommer av mina fallskador.

Visst är det väl primärt Melvins eget ansvar att inte överdosera på Tramadol.

Om han hade varit ensam i sitt hem. Vem hade vi skyllt på då?

Möjligt att personalen på boendet också var kassa. Men är det verkligen deras fel?
Citera
2021-04-12, 20:02
Medlem
Begåvningsreserven hade tydligen sitt/sina arbetspass under dessa timmar.

Inte fan behöver man ha specifika rutiner för att fatta att en person som somnar under ett introduktionsmöte behöver extra undersökning och tillsyn!

Vad hände med att ta till smärtstimulering?
Man kan ju faktiskt helt enkelt gå fram och ruska om en sovande person, men neeeeeeej "omvårdnaden" är som så på många ställen att man tycker det räcker med att knacka på dörren och säga "eru vaken?".
Får dom ett grymtande till svar är det svar nog enligt deras checklistor, även om det var ett slumpens grymtande gurgel av spyor.
Citera
2021-04-12, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Möjligt att personalen på boendet också var kassa. Men är det verkligen deras fel?

Ja.
Citera
2021-04-12, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgglanKattenKossan
Begåvningsreserven hade tydligen sitt/sina arbetspass under dessa timmar.

Inte fan behöver man ha specifika rutiner för att fatta att en person som somnar under ett introduktionsmöte behöver extra undersökning och tillsyn!

Vad hände med att ta till smärtstimulering?
Man kan ju faktiskt helt enkelt gå fram och ruska om en sovande person, men neeeeeeej "omvårdnaden" är som så på många ställen att man tycker det räcker med att knacka på dörren och säga "eru vaken?".
Får dom ett grymtande till svar är det svar nog enligt deras checklistor, även om det var ett slumpens grymtande gurgel av spyor.
svarar igen för-jävligt
Citera
2021-04-12, 20:10
Medlem
Kajahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgglanKattenKossan
Ja.

Sverige är ett bedrövligt dåligt land på att ta hand om missbrukare / brukare. De har ingen jävla aning om vad de håller på med.
Citera
2021-04-12, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Ja alltså om de får betalt för att hålla koll på dem som är inlagda så är det helt klart de som ska hållas ansvariga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in