Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-04-06, 21:02
Medlem
Hej!

Jag har köpt en spinningcykel av modellen x-erfit indoor200

Denna har dock ingen dator av något slag. Och jag har ju lust att mäta lite iallafall. Kan man med hjälp av en iPhone och/eller Apple Watch hitta på något kul?

Eller kan man köpa något tillägg för att sen koppla in?

Idéer belönas med en digital kram
Citera
2021-04-06, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orangutangensmamma
Hej!

Jag har köpt en spinningcykel av modellen x-erfit indoor200

Denna har dock ingen dator av något slag. Och jag har ju lust att mäta lite iallafall. Kan man med hjälp av en iPhone och/eller Apple Watch hitta på något kul?

Eller kan man köpa något tillägg för att sen koppla in?

Idéer belönas med en digital kram

Det är två saker du kan lägga till hastighet och effekt (watt) Hastigheten är det billigaste, nån hundralapp för en cykeldator https://www.teknikdelar.se/vattentat-cykeldator?dfw_tracker=35448-CMS8609&shopping_id_click=CMS8609&gclid=CjwKCAjwjb CDBhAwEiwAiudByx8IKbuWdPdfYevIsqZRLYzC8Bfo_WNKQAxJ 8ykVEKU8SCSFyyEZnhoCv6AQAvD_BwE

Det som verkligen skulle ge nåt är också dyrt, 7-8000:- för en pedal med effektmätning.
https://www.cykelkraft.se/effektmatare-garmin-vector-3
Citera
2021-04-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Det är två saker du kan lägga till hastighet och effekt (watt) Hastigheten är det billigaste, nån hundralapp för en cykeldator https://www.teknikdelar.se/vattentat-cykeldator?dfw_tracker=35448-CMS8609&shopping_id_click=CMS8609&gclid=CjwKCAjwjb CDBhAwEiwAiudByx8IKbuWdPdfYevIsqZRLYzC8Bfo_WNKQAxJ 8ykVEKU8SCSFyyEZnhoCv6AQAvD_BwE

Det som verkligen skulle ge nåt är också dyrt, 7-8000:- för en pedal med effektmätning.
https://www.cykelkraft.se/effektmatare-garmin-vector-3

Tack! Och en sån där billig som du länka till. Den passar alla cyklar?
Citera
2021-04-07, 14:47
Medlem
Citat:
Tack! Och en sån där billig som du länka till. Den passar alla cyklar?

Ja, men du får tänka på att du inte har ett vanligt hjul att sätta fast magneten så då behöver du hitta på nåt annat sätt att montera den på din spinningcykel. Borde gå att tejpa/limma fast den.
Citera
2021-04-07, 14:51
Medlem
Det du också jag göra är att markera siffror på motståndsvredet och sen räknar du efter vilken puls du har vid respektive belastning. Sen kan du träna i olika pulszoner, lugnt upp till 70% av maxpuls, sen 80% medel och över 90% hårda intervaller.
Citera
2021-04-12, 18:14
Medlem
Citat:
Det du också jag göra är att markera siffror på motståndsvredet och sen räknar du efter vilken puls du har vid respektive belastning. Sen kan du träna i olika pulszoner, lugnt upp till 70% av maxpuls, sen 80% medel och över 90% hårda intervaller.

Nu har cykeldatorn anlänt med sin allt för korta sladd....
Och vart fan sätter man sensorn utan att den trasslar in sig när hjulet går runt?
Citera
2021-04-12, 18:24
Medlem
Citat:
Nu har cykeldatorn anlänt med sin allt för korta sladd....
Och vart fan sätter man sensorn utan att den trasslar in sig när hjulet går runt?

Ursäkta men när blev jag din personliga mekaniker? Vill du ha hjälp föreslår jag en annan trevligare ton.
Citera
2021-04-12, 19:47
Medlem
Citat:
Ursäkta men när blev jag din personliga mekaniker? Vill du ha hjälp föreslår jag en annan trevligare ton.

Haha det var ju inte dig jag var otrevlig mot, utan sladden som härjar med mig. Tänk vad skrift kan missuppfattas.
Men jag var nog lite hastigt ute. För jag ska väl montera sensorn på sidan, och magneten på hjulet antar jag? Men ska magnetsidan vara MOT sensorn, eller hur är det tänkt? Och antar det var magneten du föreslog skulle limmas på plats?

Är verkligen tacksam.
Citera
2021-04-12, 21:10
Medlem
Citat:
Haha det var ju inte dig jag var otrevlig mot, utan sladden som härjar med mig. Tänk vad skrift kan missuppfattas.
Men jag var nog lite hastigt ute. För jag ska väl montera sensorn på sidan, och magneten på hjulet antar jag? Men ska magnetsidan vara MOT sensorn, eller hur är det tänkt? Och antar det var magneten du föreslog skulle limmas på plats?

Är verkligen tacksam.

Magneten ska fästas på hjulet och magneten mot sensorn så nära som möjligt. Varje varv hjulet gör ska magneten passera sensorn.
Citera
2021-04-13, 09:17
Medlem
Citat:
Magneten ska fästas på hjulet och magneten mot sensorn så nära som möjligt. Varje varv hjulet gör ska magneten passera sensorn.

Hjärtligt tack! Då ska jag bara hitta ett sätt att fästa magneten ordentligt. Och hur man nollställer själva datorn.

Tack!
Citera
2021-04-13, 17:03
Medlem
Citat:
Hjärtligt tack! Då ska jag bara hitta ett sätt att fästa magneten ordentligt. Och hur man nollställer själva datorn.

Tack!

När man monterar datorn på en cykel så ska man ange omkretsen på cykelhjulet, men då du saknar ett hjul föreslår jag att du matar in omkretsen på ett vanligt cykelhjul typ 2 298mm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in