Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Nej, jag har inte ändrat någonting. Stavfel är dock ingenting som jag lägger någon vikt vid, så det behöver du inte ägna någon tid åt att förklara. Jag har fem språk på mina enheter så auto-edit och stavkontroll mellan de olika språken ställer hela tiden till det, det är inget jag funderar på och jag råder dig göra detsamma. På mobilen är det dessutom inte helt enkelt att få plats med fingrar.
En aerosol definieras av en partikel som är inneslutet av en gas eller vätska under tryck. Den internationellt vedertagna definitionen ger dessutom vid handen att denna partikel klassificeras som en aerosol om den totala storleken är mindre än 5μm. Om gasen eller vätskan dundrar (!) är det - vad jag förstått - per definition ingen aerosol längre; jag gissar particle matter (PM).
Men jag är öppen för att ändra min ståndpunkt.
Du gissar fel!
Men du kan säkert hitta din definition också.
En aerosolpartikel är en fast eller flytande partikel som svävar i en stillastående gas - PUNKT!
Sedan finns det olika definitioner så det är lämpligt att definiera vad man menar med aerosol om man tex. bedriver forskning inom ett område där aerosoler förekommer.
Hur länge ska partikeln sväva för att räknas som en aerosolpartikel? För evigt eller kanske bara någon timmer?
Vilken storlek ska partikeln ha för att räknas som en aerosolpartikel? Större än endast några atomer eller molekyler eller kanske 0,1 mm?
Jag misstänker att din definition kommer från WHO??