2021-04-12, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Avtagande smittspridning är det enda som kan få restriktioner att dras tillbaka.

Man vågar inte backa på restriktionerna så länge som smittspridningen är stor, detta då man snabbt kan få massor med folk på landets sjukhus.
Ställer mig väldigt tveksam till det. Vaccineras riskgrupper så är smittspridningen tämligen irrelevant för sjukvårdsbehovet i det stora hela. När det slog som värst förra våren hade Sverige strax över 500 personer på IVA, detta alltså i en befolkning som varken hade immunitet naturligt eller vaccinerats. Även om den brittiska varianten tycks sprida sig snabbare än den förstnämda så tror jag du underskattar hur viktiga bakomliggande riskfaktorer är för ett allvarligt sjukdomsförlopp i Covid. Men naturligtvis kommer det dyka upp fall även utanför riskgrupperna, frågan är dock om man verkligen kan upprätthålla restriktioner enbart baserad på smittspridning, snarare än tillhörande sjukvårdsbehov.
Citera
2021-04-12, 14:45
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Ställer mig väldigt tveksam till det. Vaccineras riskgrupper så är smittspridningen tämligen irrelevant för sjukvårdsbehovet i det stora hela. När det slog som värst förra våren hade Sverige strax över 500 personer på IVA, detta alltså i en befolkning som varken hade immunitet naturligt eller vaccinerats. Även om den brittiska varianten tycks sprida sig snabbare än den förstnämda så tror jag du underskattar hur viktiga bakomliggande riskfaktorer är för ett allvarligt sjukdomsförlopp i Covid. Men naturligtvis kommer det dyka upp fall även utanför riskgrupperna, frågan är dock om man verkligen kan upprätthålla restriktioner enbart baserad på smittspridning, snarare än tillhörande sjukvårdsbehov.
Upprätthålla restriktioner är väl inget problem, bara att säga att de gäller till datum?
Vi har inga lagar som förbjuder restriktioner.
Citera
2021-04-12, 14:47
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nej, Sverige avviker inte från normen, tvärtom. Vi följer samma trend som ett antal andra länder.

Bara att titta på grafen som finns här:

https://ourworldindata.org/mortality-risk-covid

Eh, förstår du dig alls på hur du ska läsa grafen? Sverige sticker verkligen ut på den grafen.

Sverige har enligt grafen under dom senaste två månaderna minskat den totala CFR från 2,05% till 1,59%.

En minskning på 22,5% beräknat från den TOTALA mängden fall. Totalt antal fall under samma tidsperiod är ca 249 000. 29% av det totala antalet bekräftade fall sedan starten 857 000.

Förstår du hur mycket dödligheten måste minska på dessa 29% av fallen för att totalen ska minska med 22,5%? Det är en enorm minskning (nästan fem gånger) i dödlighet under dom två senaste månaderna. Det är inte statistik som alls liknar vad demokratier producerat. Ser ut som det skulle komma från Nord Korea.
Citera
2021-04-12, 14:53
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Eh, förstår du dig alls på hur du ska läsa grafen? Sverige sticker verkligen ut på den grafen.

Sverige har enligt grafen under dom senaste två månaderna minskat den totala CFR från 2,05% till 1,59%.

En minskning på 22,5% beräknat från den TOTALA mängden fall. Totalt antal fall under samma tidsperiod är ca 249 000. 29% av det totala antalet bekräftade fall sedan starten 857 000.

Förstår du hur mycket dödligheten måste minska på dessa 29% av fallen för att totalen ska minska med 22,5%? Det är en enorm minskning (nästan fem gånger) i dödlighet under dom två senaste månaderna. Det är inte statistik som alls liknar vad demokratier producerat. Ser ut som det skulle komma från Nord Korea.
Att CFR sjunker snabbt hänger ihop med att man vaskar fram fler konstaterat smittade.
Detta genom att Sverige var sega med få igång testverksamheten.
Med få konstaterade fall, får man en mycket hög CFR.

Sydkoreras graf är mer jämn sett över hela pandemin, de har varit duktiga på att testa fortlöpande.
Citera
2021-04-12, 14:53
Medlem
Yashimikitos avatar
hur många har vaccinerats i sverige?
hur många har vi var att vaccinera och hur lång tid tar det?

håller man fortfarande på och vaccinerar med atrsa vaccinet?

när kommer restriktionerna i sverige att gå bort?
kommer vi ha en normal sommar och kommer livet att återgå till det normala nu på hösten?
Citera
2021-04-12, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Är inte detta ett resultat av Sverige hade en skyhög CFR i början av pandemin - dvs få fall och många döda?

Skulle vi haft mycket mer fall i början av pandemin så skulle det ju vara mycket svårare att sänka CFR.
Citera
2021-04-12, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Du är en egoist, förnekare och du älskar Tegnell. Jag är även kränkt nu.... Ha! Ha!

SHUT IT DOWN!

Jag är väl mera utav en realist än att vifta om att corona är farligt och vi måste låsa in oss i 4 år max och att staten ska betala medborgarlön pga lockdown eller att förneka allt och säga att folk är hjärntvättade och vården vill kontrollera oss och vaccin är bara för att tjäna pengar NEJ. Lite seriöst svar tack och nej jag äe väldigt skeptisk till tegnell och gänget. Sverige har misslyckats sen dag 1 och med tanke på att vi är ett litet land med en seg käbbel regering och en myndighet som bara svamlar och vill inför flockimmunitet då kommer det självklart gå åt helvete och när befolkningen inte kan samsas så går det också åt helvete
Citera
2021-04-12, 14:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, jag har inte ändrat någonting. Stavfel är dock ingenting som jag lägger någon vikt vid, så det behöver du inte ägna någon tid åt att förklara. Jag har fem språk på mina enheter så auto-edit och stavkontroll mellan de olika språken ställer hela tiden till det, det är inget jag funderar på och jag råder dig göra detsamma. På mobilen är det dessutom inte helt enkelt att få plats med fingrar.

En aerosol definieras av en partikel som är inneslutet av en gas eller vätska under tryck. Den internationellt vedertagna definitionen ger dessutom vid handen att denna partikel klassificeras som en aerosol om den totala storleken är mindre än 5μm. Om gasen eller vätskan dundrar (!) är det - vad jag förstått - per definition ingen aerosol längre; jag gissar particle matter (PM).

Men jag är öppen för att ändra min ståndpunkt.
Du gissar fel!
Men du kan säkert hitta din definition också.

En aerosolpartikel är en fast eller flytande partikel som svävar i en stillastående gas - PUNKT!

Sedan finns det olika definitioner så det är lämpligt att definiera vad man menar med aerosol om man tex. bedriver forskning inom ett område där aerosoler förekommer.

Hur länge ska partikeln sväva för att räknas som en aerosolpartikel? För evigt eller kanske bara någon timmer?
Vilken storlek ska partikeln ha för att räknas som en aerosolpartikel? Större än endast några atomer eller molekyler eller kanske 0,1 mm?

Jag misstänker att din definition kommer från WHO??
Citera
2021-04-12, 15:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det är ju inte de som dör som är problemet för vården.

Min bedömning är att när alla 50+ är vaccinerade kan man förvänta sig lättnader.
De under 50 års ålder (ungefär) har hittills inte belastat vården så mycket.
Citera
2021-04-12, 15:08
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är ju inte de som dör som är problemet för vården.

Min bedömning är att när alla 50+ är vaccinerade kan man förvänta sig lättnader.
De under 50 års ålder (ungefär) har hittills inte belastat vården så mycket.
Glöm inte att även barnen ska vaccineras i nästa sväng, så inga lättnader innan detta är på plats.
Citera
2021-04-12, 15:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Avtagande smittspridning är det enda som kan få restriktioner att dras tillbaka.

Man vågar inte backa på restriktionerna så länge som smittspridningen är stor, detta då man snabbt kan få massor med folk på landets sjukhus.
Japp, det är vi själva som i någon mån väljer nivån på restriktionerna.

Följer vi de restriktioner som ger bäst effekt så behövs inga ytterligare restriktioner.

Skiter vi i att följa de mest effektiva restriktionerna så måste man lägga på en massa ytterligare restriktioner som egentligen har rätt liten effekt.
Citera
2021-04-12, 15:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Glöm inte att även barnen ska vaccineras i nästa sväng, så inga lättnader innan detta är på plats.
Jo, det tror jag
undantaget om det blir väldigt många yngre smittade som kräver vård eller som förväntas få allvarliga följdsjukdomar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in