Citat:
Ursprungligen postat av
Hypotesus
Din grund för påståendet att jag inte är påläst?
Efter att ha studerat din posthistorik (påläst?) i denna och den andra tråden om Estonia kan jag konkludera att ditt problem är att du är påläst men att du har svårigheter med att sätta in det du läser i ett större sammanhang och att idka basal källkritik. Bara ditt ordval "oberoende" vittnar om det sistnämnda.
Vidare till nästa del av ditt inlägg. Du inser själv att du redan i de inledande raderna på det svaret ger bekräftelse till det jag framhåller i mitt inlägg? Du gör det genom att hänvisa till att "SSPA och HSVA-konsortierna studerade 2005-2008 sjunkförloppet utifrån de förutsättningar som fanns" - detta är är en variant av så kallade modell/simulationsstudier. Sådana studier är kraftigt villkorade av den så kallade GIGO-principen - Garbage in, Garbage out - vilken innebär att resultatet av studierna är helt och hållet beroende av de faktorer och de faktoriella värden som matas in i simulationen. Förbises eller utelämnas något kan det ha avgörande betydelse på resultatet (Se länk om GIGO:
https://en.wikipedia.org/wiki/Garbage_in,_garbage_out)
Därefter fortsätter du med meningen "Dessa innebar att nya dykningar inte fick genomföras" vilket var exakt det jag pekade på i. Kontentan av detta är att det du hänvisar till är räknenisse studier. Eller som de också kallas "nyttiga idioter" eller "servants of power". Detta eftersom de, medvetet eller omedvetet, producerar studier som gynnar vissa intressen. En omständighet som förmår dem att göra det i det aktuella fallet är staten kringskurit deras möjligheter att bedriva fri och oberoende forskning genom att i lag förbjuda dykningar.
I relation till detta kan man spontant tycka att intervjurna med Rockwater dykarna som du nämner skulle göra att detta inte bara är räknenisse produkter. Under betingelserna i det aktuella fallet är dock är sådan intervjuer ganska förutsägbara eftersom dykarna från Rockwater verkade under direktiv som förbjöd dem att söka av vissa områden av vraket. Därför ger dessa intervjuer naturligtvis ingen information om ett hål. Vidare nämner du att det är osäkert om hålet var synligt vid det aktuella tillfället. Utgår man från att det var sant så skulle således en sådan ges faktor mindre/ingen vikt i en simulering.
Gällande om jag menar att Estonia kunde eller inte kunde förlisa utan hålen så menar jag inget annat än att det nu bevisligen finns två hål i skrovet var av det ena av dessa hål genast gör att vad andra sk. "oberoende" experter påpekat genast ger stöd till att det kan finnas alternativa förklaringsmodeller till hur och varför Estonia sjönk. Det vill säga, Evertsson och hans kollega skapade med hjälp av en rover och en xbox-kontroll vad som inom forskningen brukar kallas för en "anomali". Alltså en konkret empirisk företeelse, ett faktum, som strider mot det dominerande paradigmets riktighet. (Se länk om anomali:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anomali).
Vidare till bogvisiret. Exakt vad som hänt och inte hänt med bogvisiret och hur det eventuiellt kan ha inverkat på sjunkförloppet råder det delade meningar om. Det är just sådant som exempelvis det saknade atlantlåset och de dykningar som inte fått genomföras vid vraket eventuellt hade kunnat ge oss mer kunskap om. Jag avfärdar din inte rakt av här men håller inte heller med dig. Jag vet inte och utifrån vad jag läst och sett så vill jag ha mer kunskap. Kunskap som dykningar eller till och med kanske en bärgning hade kunnat ge svar på.
Med tanke på hur skeptisk du är till de experter som ägnat åratal åt frågan, så har du många påståenden som du tycks anse vara fakta:
- ”dykarna från Rockwater verkade under direktiv som förbjöd dem att söka av vissa områden av vraket. Därför ger dessa intervjuer naturligtvis ingen information om ett hål”.
Jag förväntar mig inte att du kan styrka denna spekulation (i synnerhet som de bevisligen dyker ned till ”mud line” på SB sida). Däremot kanske du kan förklara hur även Rabe/Bemis kunde missa dessa hål trots två dykexpeditioner med syfte att hitta just hål i skrovet?
Notera: jag säger inte att dessa två hål inte kan ha funnits 1998-2000, men det finns inget som tyder på Rockwater hittade dem 1994, eller att de ens gick att hitta med rimliga anträngningar.
- ”Detta eftersom de, medvetet eller omedvetet, producerar studier som gynnar vissa intressen.” Här ligger foliehatten bakom hörnet. Det är en sak att misstänka svenska SSPA/Chalmers för att gå maktens intressen, men om du vill dra in HSVA i Hamburg och Safety-at-Sea i Glasgow, då blir det bara löjligt. Berätta gärna hur dessa ”räknenissar” inte var oberoende.
”det saknade atlantlåset”: Atlantlåset saknas inte, däremot har låsöglorna till detsamma i förskeppet slitits av. Detta syns på en mängd bilder, och man skar bort delar av dessa öglor i oktober 1994. Dessa metallprover undersöktes sedan i detalj av KTH. Vad du förmodligen syftar på är den låskolv som bärgades från vraket hösten 1994 och som enligt uppgift Stenström slängde i havet (vilket givetvis var idiotiskt). Detta är dock en halmgubbe av solitt stål, för denna låskolv var hel. Den syns tydligt på dykfilmerna. Det var denna som slet sönder låsöglorna, inte tvärtom.
Däremot har du helt rätt i att de två nya hålen i skrovet öppnar för nya förklaringar. Men med tanke på att de ligger ett stycke över vattenlinjen och en mängd andra omständigheter så är det inte helt lätt att se hur de ensamma orsakat förlisningen. Och så har vi den lilla detaljen med det 55 ton tunga bogvisiret som saknas på vraket och de omfattande skadorna på förskeppet.
Till sist är vi helt eniga att nya dykningar är önskvärda. Det har jag tyckt i >10 år, utan Evertsson och hans hårdvinklade dokumentär.