2021-04-12, 12:59
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vad är märkligt? Att dödligheten går ner när fler i yngre åldersgrupper smittas och allt fler äldre är vaccinerade?

Inte helt enkelt att jämföra olika länder rakt av när dessa andelar varierar över tid.
Som jag tidigare påpekat är Sverige ett av MYCKET få länder där antalet avlidna inte följer antalet smittade enligt en ganska strikt modell. Vad det beror på kan man naturligtvis bara spekulera i, jag konstaterar bara att så är fallet. Förhållandet varierar dessutom längs en tidsaxel (Sverige är inte det enda landet där åldern på de avlidna var högre i början på pandemin). Mig veterligen var ingen heller vaccinerad i början på sommaren 2020 då Sverige helt plötsligt började avvika från normen att antalet smittade stod i relation till antalet döda.

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Har du några hårda belägg för din "teori" eller spekulerar du bara fritt som vanligt?
Har du själv några hårda belägg som emotsäger MIN teori eller spekulerar du bara fritt som vanligt?
Citera
2021-04-12, 13:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du snackar som vanligt skit. Om FoHM ”förnekat” att det är en luftburen smitta, varför har dom då tjatat så jävligt om hålla avstånd och begränsa antalet människor på en given yta.

Ge mig gärna en definition på luftburen smitta och droppsmitta.

Du vet lika bra som vi andra att de blånekat, historierevisionism är inte snyggt.

Du kan väl googla eller vill du nu helt plötsligt omdefiniera de begreppen också?
Citera
2021-04-12, 13:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Det sägs att 9 av 10 smittade nu har den brittiska mutationen. Så om inte dom inavlade fanskapen kommit hit från England och firat jul så hade vi haft 90% mindre fall just nu ? då hade ju nästan vanliga Corona varit borta här? Är det bara jag som tycker att personerna som tog hit smittan borde kokas levande?
De flesta som kom hit var väl inte inavlade britter utan starka Svenska vikingar som måste hjälpa till på ön.

Jag tycker inte man ska koka de som kom hit utan de som släppte in dem utan större koll.
Citera
2021-04-12, 13:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Det är ju bra nu när nästan alla äldre är vaccinerade, samt de flesta av personalen. Nu borde man väl i stället kunna skippa munskydden och visiren, eller?

Det tror jag inte man gör förrän smittotalen har vänt ner ordentligt. Bara för att vi får ner antalet trafikdöda så skippar vi ju inte bilbältet för det.
Citera
2021-04-12, 13:03
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Som jag tidigare påpekat är Sverige ett av MYCKET få länder där antalet avlidna inte följer antalet smittade enligt en ganska strikt modell. Vad det beror på kan man naturligtvis bara spekulera i, jag konstaterar bara att så är fallet. Förhållandet varierar dessutom längs en tidsaxel (Sverige är inte det enda landet där åldern på de avlidna var högre i början på pandemin). Mig veterligen var ingen heller vaccinerad i början på sommaren 2020 då Sverige helt plötsligt började avvika från normen att antalet smittade stod i relation till antalet döda.

Har du själv några hårda belägg som emotsäger MIN teori eller spekulerar du bara fritt som vanligt?

Det som motsäger din teori är att du blandar ihop bekräftade fall med smittspridning. Men den diskussionen har vi ju redan haft och du verkar inte vara öppen för att inse att det finns en skillnad mellan de två.
Citera
2021-04-12, 13:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Det är väl brukligt att man själv styrker sin egen teori när man blir ombedd att göra det, om man är intresserad av att vara trovärdig.
Citera
2021-04-12, 13:07
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det som motsäger din teori är att du blandar ihop bekräftade fall med smittspridning. Men den diskussionen har vi ju redan haft och du verkar inte vara öppen för att inse att det finns en skillnad mellan de två.
Nej, det gör jag inte. Jag har dessutom ganska djup insikt och kunskap på området och blandar därför inte ihop konstaterat smittade med totalt antal smittade.

Men den diskussionen har vi ju redan haft och du verkar inte vilja förstå att vi som arbetar med detta faktiskt vet bättre än du. Men tack för att du framför din åsikt.
Citera
2021-04-12, 13:09
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Funderar lite på situationen vi befinner oss i just nu.

Smittan fortsätter ju öka utan något egentligt tecken på att avta.
Tänker dom som bestämmer inte göra någonting åt det?
Jag är absolut ingen förespråkare av total lockdown, men just nu känns det som Såssarna och FHM låtsas som det regnar..

Är det in i kaklet som gäller denna gången, och hoppas på att vaccinationerna snart gör avtryck i vårdbehovet?
Jag tänker främst på personalen i vården. Dom måste vara helt galna just nu.. trycket ökar och Magdalena pratar om den fina återhämtningen i ekonomin som ”nog” kommer till hösten..
Citera
2021-04-12, 13:10
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är väl brukligt att man själv styrker sin egen teori när man blir ombedd att göra det, om man är intresserad av att vara trovärdig.
Det har jag redan gjort. Om jag inte missminner mig presenterade jag statistik och diagram här på FB redan sommaren 2020 som förklarar saken.
Citera
2021-04-12, 13:11
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tack för en bra sida, den hade jag missat.
Tittar man på denna karta över vaccination av 80+
https://qap.ecdc.europa.eu/public/extensions/COVID-19/vaccine-tracker.html#target-group-tab

Så ser man att Sverige är i toppklass med 97,5 % som fått minst en dos. Endast Irland och Island har vaccinerat fler och endast Danmark och Portugal är därefter i närheten. Länder som nyligen nämnts är Polen som har 50% täckning för 80+ och Bulgarien som vaccinerat "massiva" 6 % av åldersgruppen.

Snittet för EU är 66%

Så ja, det är säkert mörkläggning av Sveriges dödstal. Eller så har faktiskt Sverige lyckats väldigt bra med något, att hålla en vaccinationsstrategi som minskar dödligheten i sjukdomen.

edit: missade lilleputten Malta (syntes inte på kartan). De är i nivå med Sverige när det gäller vaccinering av äldre.
Irland är verkligen föredömet just nu. Ordentlig underdödlighet, i toppen av vaccineringen till de som behöver det mest och nästan ingen smitta.

Bulgarien och Polen har ju just nu inte bara vaccinerat äldre segt utan har också mycket smitta.

Men kan du hitta något land som har låg dödlighet nu och har vaccinerat äldre bra och som samtidigt har hög smitta. Liksom Sverige.

Edit Malta har låg dödlighet nu och låg smitta.
(skrev fel först)
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-12 kl. 13:14.
Citera
2021-04-12, 13:14
Medlem
Citat:

Det finns ju länder som har liknande siffror.

T ex Franrike.

Antalet döda peakade 19:e November med 667 döda per dag (glidande medelvärde).

Några veckor innan peakade antalet fall med runt 55.000 fall om dagen.

Efter det sjönk både antal döda och antalet fall kraftigt.

Sen började antalet fall stiga igen och är nu uppe på över 40.000 fall (från botten på runt 10.000) men döda har inte följt med. Det ligger ganska stabilt på strax under 300 döda om dagen.

Om man sedan kollar på vilka som fått vaccinet i Frankrike jämfört med Sverige så är Sveriges kraftigt minskade dödstal inte så konstiga.

https://qap.ecdc.europa.eu/public/extensions/COVID-19/vaccine-tracker.html#target-group-tab
Citera
2021-04-12, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Funderar lite på situationen vi befinner oss i just nu.

Smittan fortsätter ju öka utan något egentligt tecken på att avta.
Tänker dom som bestämmer inte göra någonting åt det?
Jag är absolut ingen förespråkare av total lockdown, men just nu känns det som Såssarna och FHM låtsas som det regnar..

Är det in i kaklet som gäller denna gången, och hoppas på att vaccinationerna snart gör avtryck i vårdbehovet?
Jag tänker främst på personalen i vården. Dom måste vara helt galna just nu.. trycket ökar och Magdalena pratar om den fina återhämtningen i ekonomin som ”nog” kommer till hösten..
Läget är säkerligen jävligt tufft i vården men jag tror inte man ska underskatta det mentala i att börjar se ett ljus i tunneln med tanke på vaccinationerna. Vården räknar te.x med att personal ska kunna ta ut fyra veckors semester denna vända. Så var verkligen inte fallet förra våren. Dessutom så har man nu förhoppningsvis inte lika hög arbetsbelastning då vaccinerad vårdpersonal rimligtvis inte sjukskriver sig i samma omfattning som tidigare vid minsta känning som kan tyda på Covid (eller hundra andra sjukdomar).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in