Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Som jag tidigare påpekat är Sverige ett av MYCKET få länder där antalet avlidna inte följer antalet smittade enligt en ganska strikt modell. Vad det beror på kan man naturligtvis bara spekulera i, jag konstaterar bara att så är fallet. Förhållandet varierar dessutom längs en tidsaxel (Sverige är inte det enda landet där åldern på de avlidna var högre i början på pandemin). Mig veterligen var ingen heller vaccinerad i början på sommaren 2020 då Sverige helt plötsligt började avvika från normen att antalet smittade stod i relation till antalet döda.
Har du själv några hårda belägg som emotsäger MIN teori eller spekulerar du bara fritt som vanligt?
Det finns ju länder som har liknande siffror.
T ex Franrike.
Antalet döda peakade 19:e November med 667 döda per dag (glidande medelvärde).
Några veckor innan peakade antalet fall med runt 55.000 fall om dagen.
Efter det sjönk både antal döda och antalet fall kraftigt.
Sen började antalet fall stiga igen och är nu uppe på över 40.000 fall (från botten på runt 10.000) men döda har inte följt med. Det ligger ganska stabilt på strax under 300 döda om dagen.
Om man sedan kollar på vilka som fått vaccinet i Frankrike jämfört med Sverige så är Sveriges kraftigt minskade dödstal inte så konstiga.
https://qap.ecdc.europa.eu/public/extensions/COVID-19/vaccine-tracker.html#target-group-tab