2021-04-12, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nej, det hjälper inte. Jag frågade efter definitionen på en luftburen och droppsmitta.

Kan inte se att FoHM hävdat att det inte sprids även via aerosoler.
Karin Tegmark Wisell gick ut i april 2020 och benämnde smittan som en aerosolsmitta.
Citera
2021-04-12, 12:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Detta borde väl vara välkänt vid det här laget, men tydligen inte.
Jag gör ett försök att förklara med egna ord.

Droppsmitta sprids mha. droppar från tex. hosta och nysningar. Dessa droppar är så pass stora och tunga att de faller till marken inom en till två meter från den som nyser/hostar.
En droppe kan hinna dunsta så mycket att den blir luftburen och en droppe kan bäras lite längre om man tex. har en fläkt i ett rum.

Luftburen smitta sprids med små partiklar, tex. vattkoppor, eller små, små, små droppar i utandningsluften. Dessa partiklar och smådroppar (droplets på engelska) hänger kvar länge i luften och kan tex. sväva med luftströmmar till ett intilliggande rum och även betydligt längre.
En "droplet" torkar ganska snart så viruset måste överleva i torrt tillstånd för att smitta en längre tid och längre bort.

Dimma är ett exempel på små droppar som håller sig svävande länge och rök är små partiklar som håller sig svävande.

Både droppsmitta och luftburna smitta späds ut när avståndet ökar, särskilt utomhus.
Min gissning är att droppsmittam späda ut med lite drygt kvadraten på avståndet, så med dubbla avståndet blir utspädningen fyra gånger. Inte så viktigt egentligen eftersom dropparna faller till marken snabbt och inom ett par meter.
Munskydd hjälper bara om man befinner sig nära varandra, att hålla avståndet ger betydligt bättre effekt.

Min andra gissning är att luftburna smitta späds ut med nästan kubiken på avståndet, så med dubbla avståndet blir utspädningen åtta gånger. Ju längre avstånd till den sjuke desto mindre smitta når dig.
Munskydd minskar säkert mängden "droplets" något, men jag tror läckaget är rätt stort (fast jag vet egentligen inte alls).

Eftersom corona till absolut största delen, kanske bara, sprids som droppsmitta hjälper inte munskydd om avståndet mellan människorna är större än två meter.
Jag vill lägga till att s.k. superspridarevent troligtvis handlar om luftburen smitta (aerosoler). Där bör munskydd göra nytta särskilt om både smittbärare och de utsatt för smittan bär sådana.
Citera
2021-04-12, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tyvärr finns ingen annan förklaring än att det mörkas när dödstalen inte alls överensstämmer med antal smittade hela tiden. Skillnaden är alldeles för stor jämfört med resten av västvärlden nu. Du är naiv om du inte ser detta.

Nej kalle, du får nog komma med någon bättre argument än det vanliga rasbiologiska dravlet att svenskar har överlägsen fysik.

Men kom med några källor som styrker dina absurda lögnarpåståenden.

Sådana äckliga alarmistiska lögnartroll som dig har förpestat denna tråd sedan dag ett.
Citera
2021-04-12, 12:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag vill själv inte gå så långt som att hävda fusk med Sveriges rapportering, men jag har redan tidigare konstaterat att Sverige är ett av de enda länderna (om inte det ENDA landet) där man inte har en korrelation mellan antalet smittade och döda. Det statistiska förhållanden i andra länder glider på en tidsaxel, men ändras lika mycket för 99% av länderna. Jag har tidigare påtalat detta här på FB att det rent statistiskt är något mycket märkligt med Sveriges siffror.

Att Sverige är ett av mycket få länder som INTE har denna korrelation måste helt enkelt bero på att Sverige är bättre på att hantera pandemin än andra länder. Precis som Nordkorea och Tanzania. Eller också beror det helt enkelt på att man inte stängt ned och låter smittan flöda fritt - DET måste säkert hjälpa.
De flesta som håller på att dö i någorlunda välutvecklade länder tas in på sjukhus.

De flesta välutvecklade länder fifflar inte med antal sjukhusvårdade och antalet döda på sjukhus.

Det borde vara enkelt att jämföra hur olika länder förhåller sig till varandra vad gäller antalet sjukhusinlagda covidpatienter och antalet covidpatienter som dör under vård på sjukhus.
Citera
2021-04-12, 12:37
Medlem
Citat:
Du ställde en enkel fråga - jag svarade - du anklagar folk för att vara autistiska.

Sök hjälp, det är mitt direkta råd.

Alltså vad håller ni på med?
Droppsmitta handlar om att folk nyser, hostar och så. Se det som att folk kastar smittsamma tennisbollar - de flyger genom luften men faller ner till marken och ligger sedan där.

Aerosol handlar om att ytterst små droppar flyger runt i luften och inte faller till marken. Om du är i ett rum 10 meter ifrån en annan person så kan du bli smittad då personen förgiftar luften med sin utandningsluft. Om det är droppsmitta är du ganska safe då en hostning eller nysning inte skickar iväg droppar 10 meter bort, men du är inte säker om det är en aerosolsmitta?

Har ni inte hört talas om hur lätt mässling (som sprids via aerosol) smittar? Var i samma rum så är du körd.
Citera
2021-04-12, 12:42
Medlem
För mig är sanningen klar och enkel - Sveriges covid-19 dödsstatistik under 2020 år fylldes med SÄBO och hemtjänst. Efter att dessa grupper vaccinerats, logiskt sjönk dödligheten från början av februari.

Ja, nu är smittans spridning hög i Sverige, men det är inte de som dör av covid-19. De som dör av covid-19 i Sverige skyddas nu av vacciner. Eftersom jag kan jämföra Sverige med mitt hemland Bulgarien, kan jag säga att Sverige har oklanderlig statistik i alla avseenden relaterade till covid-19. Tyvärr kan jag inte säga detsamma om Bulgarien, där tusentals döda människor sopades under mattan. Bulgarien avslutade 2020 år med 18 000 fler dödsfall jämfört med genomsnittet för perioden 2015-2019 och rapporterade i dödsstatistiken för covid-19 endast 7600 dödsfall fram till den 31 december 2020.

I Bulgarien är situationen med vaccination katastrofal - den mest ömtåliga och sårbara, det är människor över 65 år som skjuts in i den fjärde sista gruppen av vaccinationer och deras vaccination har ännu inte börjat. De tre första grupperna vaccinerade medicinsk personal, lärare, advokater, företagspersonal, modeller, säljare, IT-personal, unga och friska människor.

Sverige sticker ut med en av de högsta vaccinerade över 80 år.

https://cdn.bg-mamma.com/kwZl/sYp0g.jpg

https://cdn.bg-mamma.com/kwZl/xzZ2J.jpg

Här i den här länken kan man se olika vaccinationsstatistiker i EU.
https://covid19-vaccine-report.ecdc.europa.eu/
Citera
2021-04-12, 12:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BassoBassi
Alltså vad håller ni på med?
Droppsmitta handlar om att folk nyser, hostar och så. Se det som att folk kastar smittsamma tennisbollar - de flyger genom luften men faller ner till marken och ligger sedan där.

Aerosol handlar om att ytterst små droppar flyger runt i luften och inte faller till marken. Om du är i ett rum 10 meter ifrån en annan person så kan du bli smittad då personen förgiftar luften med sin utandningsluft. Om det är droppsmitta är du ganska safe då en hostning eller nysning inte skickar iväg droppar 10 meter bort, men du är inte säker om det är en aerosolsmitta?

Har ni inte hört talas om hur lätt mässling (som sprids via aerosol) smittar? Var i samma rum så är du körd.
Smittsamma tennisbollar var en superbra beskrivning, fast de når lite för långt.
Om man istället kastar smittsamma badmintonbollar kommer man rätt nära sanningen.

Sedan kan man jämföra luftburen smitta (aerosolsmitta) med smittsam matos som sprider sig från köket till hela huset och även runt i grannskapet ibland.
Citera
2021-04-12, 12:49
Medlem
Citat:
Jag vill själv inte gå så långt som att hävda fusk med Sveriges rapportering, men jag har redan tidigare konstaterat att Sverige är ett av de enda länderna (om inte det ENDA landet) där man inte har en korrelation mellan antalet smittade och döda. Det statistiska förhållanden i andra länder glider på en tidsaxel, men ändras lika mycket för 99% av länderna. Jag har tidigare påtalat detta här på FB att det rent statistiskt är något mycket märkligt med Sveriges siffror.

Att Sverige är ett av mycket få länder som INTE har denna korrelation måste helt enkelt bero på att Sverige är bättre på att hantera pandemin än andra länder. Precis som Nordkorea och Tanzania. Eller också beror det helt enkelt på att man inte stängt ned och låter smittan flöda fritt - DET måste säkert hjälpa.

Vad är märkligt? Att dödligheten går ner när fler i yngre åldersgrupper smittas och allt fler äldre är vaccinerade?

Inte helt enkelt att jämföra olika länder rakt av när dessa andelar varierar över tid.

Har du några hårda belägg för din "teori" eller spekulerar du bara fritt som vanligt?
Citera
2021-04-12, 12:51
Medlem
Kvastfeningens avatar
Vad är det som är konstigt?

Dödligheten är ca:0,5% om det drabbar befolkningen jämt fördelat över alla åldrar.
Nu har vi vaccinerat dom människor som stod för 90% av våra dödsfall.
Vi har en befolkning som i hög grad faktiskt går och testar sig vid symptom och vi har en hög testkapacitet.
Ca: 5000-7000 smittade om dagen plus kanske 30-40% till som vi inte hittar så säg 10 000 smittade om dagen med en IFR på Ca:0,25 ger 20-30 dödsfall om dagen.
Citera
2021-04-12, 12:52
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
För mig är sanningen klar och enkel - Sveriges covid-19 dödsstatistik under 2020 år fylldes med SÄBO och hemtjänst. Efter att dessa grupper vaccinerats, logiskt sjönk dödligheten från början av februari.

Ja, nu är smittans spridning hög i Sverige, men det är inte de som dör av covid-19. De som dör av covid-19 i Sverige skyddas nu av vacciner. Eftersom jag kan jämföra Sverige med mitt hemland Bulgarien, kan jag säga att Sverige har oklanderlig statistik i alla avseenden relaterade till covid-19. Tyvärr kan jag inte säga detsamma om Bulgarien, där tusentals döda människor sopades under mattan. Bulgarien avslutade 2020 år med 18 000 fler dödsfall jämfört med genomsnittet för perioden 2015-2019 och rapporterade i dödsstatistiken för covid-19 endast 7600 dödsfall fram till den 31 december 2020.

I Bulgarien är situationen med vaccination katastrofal - den mest ömtåliga och sårbara, det är människor över 65 år som skjuts in i den fjärde sista gruppen av vaccinationer och deras vaccination har ännu inte börjat. De tre första grupperna vaccinerade medicinsk personal, lärare, advokater, företagspersonal, modeller, säljare, IT-personal, unga och friska människor.

Sverige sticker ut med en av de högsta vaccinerade över 80 år.

https://cdn.bg-mamma.com/kwZl/sYp0g.jpg

https://cdn.bg-mamma.com/kwZl/xzZ2J.jpg

Här i den här länken kan man se olika vaccinationsstatistiker i EU.
https://covid19-vaccine-report.ecdc.europa.eu/

Tack för en bra sida, den hade jag missat.
Tittar man på denna karta över vaccination av 80+
https://qap.ecdc.europa.eu/public/extensions/COVID-19/vaccine-tracker.html#target-group-tab

Så ser man att Sverige är i toppklass med 97,5 % som fått minst en dos. Endast Irland och Island har vaccinerat fler och endast Danmark och Portugal är därefter i närheten. Länder som nyligen nämnts är Polen som har 50% täckning för 80+ och Bulgarien som vaccinerat "massiva" 6 % av åldersgruppen.

Snittet för EU är 66%

Så ja, det är säkert mörkläggning av Sveriges dödstal. Eller så har faktiskt Sverige lyckats väldigt bra med något, att hålla en vaccinationsstrategi som minskar dödligheten i sjukdomen.

edit: missade lilleputten Malta (syntes inte på kartan). De är i nivå med Sverige när det gäller vaccinering av äldre.
Senast redigerad av Beaver14 2021-04-12 kl. 13:00.
Citera
2021-04-12, 12:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Alltså, jag håller på med att förklara skillnaden i definition mellan aerosoler och droplets.

Hope that helps.

Det du skriver stämmer bara på en delmängd.
Skillnaden i definition mellan en droplet och en aerosol är - vad jag förstått - att aerosoler är så små (mindre än 5μm) att de dunstar fortare än de faller till marken.

Aerosoler behöver inte alls dundra, de kan vara torra från början som exempelvis vattkoppsvirus.
Citera
2021-04-12, 12:55
Bannlyst
Det sägs att 9 av 10 smittade nu har den brittiska mutationen. Så om inte dom inavlade fanskapen kommit hit från England och firat jul så hade vi haft 90% mindre fall just nu ? då hade ju nästan vanliga Corona varit borta här? Är det bara jag som tycker att personerna som tog hit smittan borde kokas levande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in