2021-04-12, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Senaste siffrorna från Our World in Data 2021-04-11. Länder med mer än 5.0 miljoner innevånare och mer än 300 fall per dag och miljon innnevånare SAMT en ökning per vecka större än 0 procent.

Jag har nu infört dubbla 7 dagars rullande medel av antal fall per dag och miljon innevånare. Det ger lite lugnare beteende om man jämför siffrorna från en dag till en annan (på bekostnad av ytterligare 4 dagars fördröjning).

fall antal fall per dag och miljon innevånare
ökn procent ökning av antal fall på 7 dagar
fall_t totalt antal fall per miljon innevånare
död_t totalt antal döda per miljon innevånare
Kod:
         land  fall  ökn  fall_t  död_t
nr                                     
1      Sweden   561   10   84897   1348
2      Turkey   556   37   45637    402
3   Palestine   472   30   52560    560
4       Chile   362    1   56313   1273
5     Ukraine   358   11   43568    885
6   Argentina   356   42   56035   1278
(Om man tar med alla länder med mer än 1 miljon innevånare så ligger vi 3a!)
Jag förstår inte värdet av sammanställningar likt dessa om man inte även tar med hur mycket som testas? Du borde lägga till andel positiva tester för en intressantare bild av läget.
Senast redigerad av karlkula12 2021-04-12 kl. 07:38.
Citera
2021-04-12, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Precis.
Kan vi nu en gång för alla begrava myten om att Sverige/FHM baserar sitt agerande på beprövad vetenskap?
Med alla säkerhet är munskydd ett viktigare verktyg än handtvätt. Ändå har det förstnämnda aldrig lyfts fram medan det har tjatats om vikten av handtvätt dagligen i över ett år.

FHM baserar sitt agerande på beprövad vetenskap, med viss fördröjning.

Hålla avstånd är det viktigaste för att få ner smittspridningen.
Citera
2021-04-12, 07:37
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
FHM baserar sitt agerande på beprövad vetenskap, med viss fördröjning.

Hålla avstånd är det viktigaste för att få ner smittspridningen.
Jag vet inte om du är ironisk? (första meningen).
Man tjatar väl fortfarande om att det är jätteviktigt att tvätta händerna!?
Så en viss fördröjning är en bra bit över ett år då?

Jag hade förstått om man sa så initialt (och att man skulle använda munskydd där man inte kan hålla avstånd), innan man visste mer. Men det har varit klart sedan mycket länge att handtvätt inte är jätteviktigt. Ändå säger man det fortfarande.
Citera
2021-04-12, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag vet inte om du är ironisk? (första meningen).
Man tjatar väl fortfarande om att det är jätteviktigt att tvätta händerna!?
Så en viss fördröjning är en bra bit över ett år då?

Jag hade förstått om man sa så initialt (och att man skulle använda munskydd där man inte kan hålla avstånd), innan man visste mer. Men det har varit klart sedan mycket länge att handtvätt inte är jätteviktigt. Ändå säger man det fortfarande.

Det finns andra saker handtvätten skyddar mot än specifikt covid. Man vill ha ner trycket generellt på sjukhusen.
Citera
2021-04-12, 07:54
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Alla ni som förespråkar hårdare åtgärder, jag hoppas verkligen att ni fattar vilka konsekvenser de kommer att få. Självmorden ökar lavinartat bland ungdomar.

https://childrenshealthdefense.org/defender/covids-deadly-toll-youth-suicides/Citat från din artikel

https://www.nyatider.nu/sjalvmordspandemi-bland-varldens-unga-i-sparen-av-coronarestriktioner/
Läste dina länkar. Var nyfiken på hur mycket de har ökat. De flesta som har lite koll vet att självmord ökar för vart år som går. Det hade varit intressant att veta om ökningen var större en den brukar vara i år och även jämföra olika länder.

Citat:
På flera håll överstiger antalet döda i självmord de som avlidit av själva viruset.
Citat av dig länkade artikel Nya tider.

Det framgå inte helt tvärsäkert, men det går ju inte att tolka på något annat sett en att detta handlar om självmord bland unga. Artikeln är mer eller mindre uppbyggd på detta påstående och det är USA man sett på.

I USA är självmord den näst vanligaste dödsorsaken bland unga och har varit så länge.
I Sverige är covid den tredje vanligaste dödsorsaken bland folket.
Jag kan säga så här om det dött fler unga i covid en i självmord skulle väl det varit en större nyhet en om det dör fler i självmord en i covid, för att det skulle göra det är väl självklart.

Det är fruktansvärd att det fler och fler tar livet av sig för vart år som går. Att 30% av all dödsfall hos unga är självmord i Sverige.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/suicidprevention/statistik-om-suicid/

Men det är fint att självmorden för första gången minskade i Sverige första halvåret 2020 och detta då trots att distansstudier stundom användes för att minska covid smittan.
Citat:
Farhågorna för att pandemin ska ha lett till att fler tar sitt liv får inget stöd i Socialstyrelsens siffror för första halvåret. Antalet självmord uppgick till 611, varav män svarade för 437 och kvinnor för 174. Det kan jämföras med totalt 638 självmord under motsvarande period i fjol.

– Siffran är dock osäker då det kan finnas en eftersläpning i registreringen, säger Mona Heurgren.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-12 kl. 07:58.
Citera
2021-04-12, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där har jag vetat länge, och skrivit här i tråden också. Synd att FHM alltid ska få veta allting, som rör sjukdomar, sist. Fast just i det här speciella fallet har dom faktiskt inte gjort någon skada, för det är trevligt i största allmänhet med en befolkning som spritar händerna innan de går in i livsmedelsbutiken eller tar mat i en buffé. Man vet ju inte var de har haft sina händer precis innan... För mig får alla verksamheter där det säljs mat och dryck gärna fortsätta ha en handspritsautomat vid dörren.

Men Agnes Wold säger något annat korkat i artikeln, att "För övrigt finns ingen sjukdom som det hjälper att städa mot". Jag fattar inte hur hon kan vara bakterieprofessor..? Även om många kvinnor kvoterats in till professurerna, så borde det väl krävas vissa baskunskaper i ämnet..? Det finns ju massor av sjukdomar som sprids genom kontaktsmitta, både direkt och indirekt. Samt att folk i största allmänhet mår bättre och håller sig friskare (fysiskt och psykiskt) i rena, fräscha omgivningar, rum som vädras regelbundet, kläder och sängkläder som byts, personlig hygien o.s.v.. För att inte tala om livsmedelshygien... Jag undrar om hon menar att man ska strunta i att städa ut rutten och möglig mat från kylskåpet och skafferiet och att rengöra efteråt, också..?

Städar man inte så kan ju dammet orsaka allt från asthma till allergier. Ja detta var ovanligt dumt påstående.
Citera
2021-04-12, 08:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Det är fruktansvärd att det fler och fler tar livet av sig för vart år som går. Att 30% av all dödsfall hos unga är självmord i Sverige.

Men det är fint att självmorden för första gången minskade i Sverige första halvåret 2020 och detta då trots att distansstudier stundom användes för att minska covid smittan.

Ja, många som mår dåligt i skolan p.g.a. mobbning, utanförskap och hierarkier, idrott, duschar, omklädningsrum, grupparbeten, skolresor o.s.v., har nu fått en liten respit från Helvetet i och med distansstudierna, och orkar därför kanske leva vidare...
Citera
2021-04-12, 08:01
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nej, felskrivning Alzheimers menar jag såklart men faktum kvarstår att det står ingenting om att coronsmittade får Alzheimers eller hur?

Nej, det står att Covid påverkar hjärnan på liknande sätt som Alzheimers.
Citera
2021-04-12, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
När det passar dina syften hänvisar du gärna till incidens. Nu när Frankrikes sjunkit under Sveriges och Sverige snart går om Estland är det inte lika intressant längre. Nedstängningar som egentigen inte är det har inget med saken att göra. Tillika som du påståd att det behövdes en lapp i handen i Frankrike för att få gå ut. På samma gång hävdads det att Sveriges restriktioner är rent fascistiska.

Alla inser vid det här laget att du bara kastar ur dig epitet och svingar åt alla håll och kanter i desperation över att bli ollad gång på gång med fakta. Nu senast är du själv en bergfast källa som därmed inte behöver redovisa underlag. Tror jag talar för de flesta att din eventuella trovärdighet därmed försvann i ett moln av gödsel.

När du sedan blir nitad där tar du till dödlighet. Och därefter det egna uppfunna begreppet underdödlighet.

Och så där fortsätter det. I inlägg efter inlägg.

Det är du som yrar om din incidens. Inte jag.
Det är du som yrar och ljuger om att Frankrike och Estland hade lägre incidens än Sverige. Inte jag.

Detta blir alltmer oviktigt ju mer vi vaccinerar. Och vi ser ju på dödstalen att de inte följer smittokurvorna längre som de gjorde före årsskiftet.

I Frankrike behöver du tillstånd om du ska befinna dig längre än 5km eller vad det är ifrån din bostad.
Utegångsförbud kvällstid.

Underdödlighet är alltså när du har färre döda än ett normalt år.
Och det har Sverige nu. Sedan en tid tillbaka.

En av Europas lägsta dödlighet sedan länge.
Citera
2021-04-12, 08:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Men inte har väl någon av de Kinesiska vaccin-fabrikanterna presenterat några vetenskapliga (och granskade) resultat från sina fas-3 studier ännu? I så fall behöver man väl inte spekulera?
Jag efterlyser transparens från deras sida också. Men nu handlar mitt inlägg om WaPo-artikeln och hur #FakeNews sprids. Vilket det är då det inte finns någon substans mer än internetrykten för det artikelförfattaren påstår. Betydligt mindre än vad kineserna släppt ut som ändå innehåller viss relevant info.

Jag personligen är t.ex. intresserad av hur kinesernas vacciner fungerar mot mutationer. Vi får hoppas att man släpper mer i samband med ansökan här till EMA.
Citera
2021-04-12, 08:16
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, många som mår dåligt i skolan p.g.a. mobbning, utanförskap och hierarkier, idrott, duschar, omklädningsrum, grupparbeten, skolresor o.s.v., har nu fått en liten respit från Helvetet i och med distansstudierna, och orkar därför kanske leva vidare...
Kan vara så.

När jag tänker på självmord så tänker jag på unga. Men den största gruppen som tar livet av sig är män 45-64 år. Ser man till antal självmord per 100 000 invånare uppdelat på kön och åldersgrupper är den största gruppen män 85+. Kvinnor som inte i lika hög utsträckning tar livet av sig, gör det mer när de är yngre, men det är mer jämt fördelat.

Det ser helt klart ut som om män kan tappar livsglädjen när de åldras. Men man ser ju inte det som ett lika stort problem då de i den åldern dör av så många andra anledningar så gruppen självmord blir så liten. Det är ju inte 30% av gubbarna som har dödsorsak självmord om de nu har dött menar jag.

Men det här var jag inte medveten om, man kanske borde göra något för ledsna (troligtvis ensamma) gubbar och äldre män. Men den diskussionen får ju bli i en helt annan tråd.
Citera
2021-04-12, 08:22
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Citat av dig länkade artikel Nya tider.

Det framgå inte helt tvärsäkert, men det går ju inte att tolka på något annat sett en att detta handlar om självmord bland unga. Artikeln är mer eller mindre uppbyggd på detta påstående och det är USA man sett på.
Det var en otrolig skräpartikel. Antalet självmord i USA 2020 var lägre än föregående år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in