Citat:
Ursprungligen postat av
Sydsten
Nu förstår jag inte riktigt.
Kort sagt den store Dan Eriksson har en historik av att blåsa folk på pengar om du inte känner till varifrån hans smeknamn på flashback domänhajen kommer så här har du reportaget dansk teve gjorde redan 2009.
https://web.archive.org/web/20090220173705/http://programmer.tv2.dk/basta/article.php/id-17376170.html
Kan oxå citera delar av JDGS facebookinlägg från augusti 2018 ca ett år efter att de Geer fick sparken av Dan och blev blåst på ca 120 000 i en insamling som skulle gått till att flytta JDG till Berlin men pengar som han sedan aldrig såg skymten av.
Citat:
Det har inte heller undgått mig att Ingrid Carlqvist och hennes sidekick nu lämnat Charlatan-Dans scam Det fria Sverige. Hon vill göra annat. Det är fullt begripligt, men varför gå ur organisationen som hon varit med om att grunda, istället för att bara lämna sina uppdrag, som vice ordförande och chefredaktör?.
Råttorna lämnar det sjunkande skeppet.
"Conrad" har äntligen hittat lekkamrater i sin egen ålder och stannar kanske hellre kvar och drunknar tillsammans med en liten skara lojala idioter till medlemmar. Kapten Eriksson å sin sida har garanterat investerat i en lyxig livbåt som han kommer att rädda sig i. Han har ju trots allt arbetat dygnet runt i hela sitt liv och offrat miljoner genom att försaka lukrativt telefonförsäljarskojeri för sina ideals skull, så han förtjänar verkligen det.
Och att framtida generationer reser statyer över honom.
Nåväl, åter till skojeriet - varför skriver jag om detta nu, eller överhuvudtaget? Därför att jag under flera års arbete med motgift hjälpte de där skojarna att kunna bygga upp ett förtroende och tillskansa sig en position utifrån vilken de kunnat sko sig på naiva, yrvakna svenskars ångest, vilket är genomuselt. Jag säger inte att Dan Eriksson och Magnus Söderman från början haft själviska drivkrafter bakom sitt engagemang, givetvis inte (även om narcissismen och dragningen till en plattform där man kan ta plats nog alltid spelat roll), men den idealiteten fick stryka på foten när det började komma in pengar till Motgift-projektet.
Jag lät Charlatan-Dan få fria tyglar, därför att jag var bekväm och idiotiskt nog litade på honom. Till mitt försvar ska sägas att jag inte kände till något om hans domän-skojerier i Danmark, men det är likväl en underlåtenhetssynd från min sida.
Humle och Dumle är en sak, men det är faktiskt trist att så många i de här sammanhangen i större eller mindre utsträckning löpt med i det här projektet, som varje normalintelligent människa borde ha genomskådat från begynnelsen. Oavsett om det är ett medvetet bedrägeri (vilken fastighet med café, konferenslokal, bibliotek och gym får man för en miljon?), rent vansinne eller en kombination.
(Värt att notera att Conrad nu oxå lämnat DfS antagligen en medveten strategi av Dan den store efter att ha bränt ut Conrad med 3-timmars morgonradio marathon pass varje vardag. Det formatet försvann dessutom i samma veva som Conrad slutade... tänka sig det...)