Citat:
Ursprungligen postat av
tempeZZt
Barre är bl.a slang för bast som i hur många år man är.
Intresssant. Jag har aldrig vad jag minns hört det själv, men det ger intryck av att vara en
härmning av stockholmsslang, snarare är alldeles äkta och naturlig sådan. I stockholmsslangen blir i synnerhet finalt
-sk blir till
-rre. (
Fisk ->
firre, kiosk ->
tjorre,
smaskigt -
smarrigt etc, i tidigare stockholmska också förändring bara till
-rr som i
snask ->
snarr.) Däremot undergår inte de andra tonlösa klusilerna samma förändring, så en
mast kallas inte för en
*marre och en
visp kan inte vara en
virre - det är det ju den lilla whiskyklämtaren som är, och den har ju kominationen -sk- i sig.
Att kalla
bast för
barre är alltså inte naturligt på genuin stockholmsslang. Jag skulle tro att formen har uppstått i landsorten, kanske den relativt stockholmsnära, där man har velat prata lika cool som huvudstadsborna, men inte lyckats träffa alldeles rätt.
Edit: Ordformen är onaturlig för stockholmsslangen inte bara av fonetiska skäl, men också av morfologiska. De stockholmska slangorden på -rre är ju allihop utrum, och tar plural på -ar. Slutar ordet på -rre, är det självklart singular. "Bast", däremot, är ju rimligen neutrum och har i vart fall uppenart nollplural. Oavsett om man säger "Ja e tretti barre" eller "Ja e tretti barrar" torde bådadera låta precis lika egedomligt i stockholmska öron.