Sett alla avsnitten nu och det var ok.
Serien har inget med filmerna ”snabba cash” att göra.
Och som många påpekat, Marko var ett riktigt uselt val av skådis, noll trovärdighet.
Det enda jag inte fattade var varför Tim skulle ta på sig mordet, var väl bara gräva ner blatten lr hälla syra på honom, polisen bryr sig ju ändå inte om gängrelaterade mord..
Med tanke på att det mesta på Netflix är skräp och det inte är allt ofta man får se nåt svenskt i denna genre så ser jag fram emot säsong 2.
Betyg 6/10 för underhållningsvärdet, svenskt och ej PK.👮🏽♀️👮🏽♀️👮🏽♀️👮🏽♀️👮🏽♀️👮🏽♀️
Manuset får 3/10 👮🏽♀️👮🏽♀️👮🏽♀️
Vad tycker blattarna från orten om denna serie 🧐🧐🧐
Har sett hela serien och tycker den i allmänhet är välgjord. Utgår man från de två världarna (företagsvärlden) och (kriminella världen) så överträffar den kriminella helt klart. Den får mer tid och skådespelarna gör helt enkelt ett bättre jobb med undantaget för Marko. Att casta Olle Sarri var också ett misstag tyvärr.
Jag förstår inte heller varför Tim skulle ta på sig mordet på Salim mitt ute i skogen?
Folk blev skjutna hej vilt på allmänna platser genom serien utan att någon åkte dit.
Jag tog det mer som att det var ett straff för Tim del då han inte hade varit ärlig och berättat tidigare om Salim och Leya. Och om själva mordet sen skulle uppmärksammas av polisen så var det bara en "bonus" att Tim tagit på sig det.
Senast redigerad av Porryhatter 2021-04-11 kl. 13:56.
bra sammanställning, det enda som jag går och retar mig på ordentligt i serien är språket , är det verkligen så jävla dåligt språkbruk i orten?
bruscha , shubro & fitta osv
Det är mongolid språkbruk och tyder på låg intelligens men det överensstämmer med verkligheten. Måste säga de porträtterar båda sidorna nästintill perfekt från den ADHD impulsdrivna araben med sitt mongo slang till den sliskige pengagiriga narcissist svensken till kvinnor som bara ställer till det pga limiterat konsekvenstänk.
Har inte sett klart hela serien än, tycker den är duglig. Jag gillar när film/serier är nerviga och lite småstressiga hela tiden. Jag upplever den som lite rörig på sina håll, vet inte om det är en miss de själva gjort eller om de tvingats korta ned vissa saker. En del händelser dyker bara upp, utan att tittaren lotsas in i dom. Tänker på småsaker som exempelvis...
Spoilervarning
När Leya fick nya lägenheten och alla plötsligt hittar dit utan att vi fick veta hur.
När Salim gömde sig i husvagnen. Hur fick han tag på den och av vem? Hur hittade Leya dit? Vi fick aldrig någon info om att Salim ens berättade för henne att han gömde sig i en husvagn.
Salim och Leyas mordförsök på Ravy. Det var tydligen planerat att ske i ett solarie, men någon information om detta fick vi inte.
De skådisar jag tycker gör bra ifrån sig är:
Dada Fungula Bozela (Ravy)
Evin Ahmad (Leya)
Alexander Abdallah (Salim)
Ali Alarik (Tim)
De sitter alla på stor potential som jag inte tycker får komma till sin rätta i och med att de som gjort serien inte förtjänade att ha dessa skådisar med.
Såg förresten Alexander Abdallah i TV4 morgonsoffan för några dagar sedan när de pratade lite om premiären och det slog mig vilken stor kontrast det var mellan hans insats i Snabba Cash och hans verkliga jag. Hade svårt att tänka mig honom spela gangster, men han gjorde det bra.
Den funkar (har sett 2 avsnitt) men kan förstå att den inte är för alla speciellt med all slang och många vet nog inte om det verkligen är så här eller om det är mycket spel för galleriet för att det är en Tv-produktion.
Det mesta är någorlunda verklighetsförankrat så här långt men Somali bruden passar definitivt inte in.
Finner inte den seg alls.
Somali-bruden känns som det kollat på mästerverket "The Wire" och försökt skapa en stark egen kvinnlig karaktär som Snoop men misslyckats.