2021-04-11, 15:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det förändrar ju inte fakta att trafiken är farligare än Covid-19 för friska människor under 50 år.
Kan du styrka det påståendet?
Citera
2021-04-11, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
De 80% av blandad grupp(både de med mild covid och alvarlig) som drabbas av hjärtmuskelinflammation då?

https://sverigesradio.se/artikel/7539071

Är du ett skämt eller. Du bortser ju från alt som inte är bekvämt för dig. Kan du klara av att hålla ögonen öppna medans vi diskuterar i all fall (och hålla sär de du diskuterar med).

Hjärtmuskelinflammation innebär ju just trötthet ibland. Som jag sade.

De allra, allra flesta som smittas av covid-19 får knappt några symptom och än mindre några post-covid symptom.

Frågan är om det ens är högre andel som får post-covid än som får post-influensa. Eller om det bara handlar om större tal i vanlig ordning.
Citera
2021-04-11, 15:29
Medlem
Citat:

Det har jag redan gjort. Flera gånger.
Citera
2021-04-11, 15:32
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag behöver inte styrka någonting för dig. Jag utgår att om du är med i en diskussion om ämnet så utgår jag ifrån att du har kunskap om det? Och någon som helst grundläggande fakta? För varför är du annars här och käftar emot?

Men jag gör ett undantag. Ett enda...

2,5 milj beräknas hittills ha dött av restriktionerna själva...

https://www.expressen.se/nyheter/coronarestriktionerna-har-skordat-25-miljoner-liv/
Tack!
Det är ju brukligt att den som påstår något också styrker sitt påstående.

Okej, jag uppfattade att vi pratade om Sverige.

Ja det är tragiskt att många unga dör pga. corona världen över och det är en orsak till att vi måste få stopp på pandemin.

Det kanske kan intressera dig att det ungefär hälften så många trafikdödade årligen i världen som det hittills dött i covid-19.
Citera
2021-04-11, 15:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det förändrar ju inte fakta att trafiken är farligare än Covid-19 för friska människor under 50 år.

Citat:
Det kan man säkert styra, eftersom diskussionen tydligen gäller hela världen.
Jag trodde vi pratade svenska förhållanden men det gjorde vi tydligen inte.
Citera
2021-04-11, 15:37
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Hjärtmuskelinflammation innebär ju just trötthet ibland. Som jag sade.

De allra, allra flesta som smittas av covid-19 får knappt några symptom och än mindre några post-covid symptom.

Frågan är om det ens är högre andel som får post-covid än som får post-influensa. Eller om det bara handlar om större tal i vanlig ordning.
Kan du inte bara kolla upp det innan du uttalar dig.
Här har du en artikel du kan läsa.
https://www.dagensmedicin.se/opinion/debatt/varden-av-langtidssjuka-i-covid-maste-sakerstallas/
Den handlar om detta. Och ja, efter svåra influensor ser man en ökad grupp, av långtidssjuka, ME/CFS.

Så det kan ju knappast ha förvånat något att vi skulle få tusentals sjuka i postcovid. Om 10% av de med lindrig infektion får "postcovid" och 75% av de sjukhusinlagda så kommer vi bra mycket över 100 000. Sedan är det självklart grader hur sjuka man blir, så är det ju också i trafiken. Ca18 000 skadas i trafiken varje år ca 15 000 av dessa lindrigt och ca 200 dör i trafiken.

Och glöm inte de flesta som drabbas av postcovid är under 50 år.

Vi ska inte förringa att folk bli skadade i trafiken, men varför hyser du denna överdrivna önskan att förringa postcovid?

Men självklart influensor skapar inte på långa vägar lika många långtidssjuka som covid.
Citera
2021-04-11, 15:39
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det har jag redan gjort. Flera gånger.
Ingen länk eller studie vad jag har sätt. Men däremot har du nekat att göra det tidigare också.
Citera
2021-04-11, 15:43
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det kan man säkert styra, eftersom diskussionen tydligen gäller hela världen.
Jag trodde vi pratade svenska förhållanden men det gjorde vi tydligen inte.
Ja, det trodde jag med, så vi diskuterar restriktionerna i Sverige och att lika många har dött i ökad fattighet i fattigare länder av katastrofen covid som av covid infektionen och därför ska vi inte har restriktioner i Sverige....

Jag kan inte se kopplingen.

Edit. Jag ville ha något som styrkte de påståendet att fler unga blir skadade i trafiken en i covid.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-11 kl. 15:47.
Citera
2021-04-11, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Tack!
Det är ju brukligt att den som påstår något också styrker sitt påstående.

Okej, jag uppfattade att vi pratade om Sverige.

Ja det är tragiskt att många unga dör pga. corona världen över och det är en orsak till att vi måste få stopp på pandemin.

Det kanske kan intressera dig att det ungefär hälften så många trafikdödade årligen i världen som det hittills dött i covid-19.

Nä, varför skulle det intressera mig??

Förmodligen ser det likadant ut överallt. Att för friska under 50 är trafiken farligare än Covid-19.
Citera
2021-04-11, 15:48
Medlem
Citat:
Kan du inte bara kolla upp det innan du uttalar dig.
Här har du en artikel du kan läsa.
https://www.dagensmedicin.se/opinion/debatt/varden-av-langtidssjuka-i-covid-maste-sakerstallas/
Den handlar om detta. Och ja, efter svåra influensor ser man en ökad grupp, av långtidssjuka, ME/CFS.

Så det kan ju knappast ha förvånat något att vi skulle få tusentals sjuka i postcovid. Om 10% av de med lindrig infektion får "postcovid" och 75% av de sjukhusinlagda så kommer vi bra mycket över 100 000. Sedan är det självklart grader hur sjuka man blir, så är det ju också i trafiken. Ca18 000 skadas i trafiken varje år ca 15 000 av dessa lindrigt och ca 200 dör i trafiken.

Och glöm inte de flesta som drabbas av postcovid är under 50 år.

Vi ska inte förringa att folk bli skadade i trafiken, men varför hyser du denna överdrivna önskan att förringa postcovid?

Men självklart influensor skapar inte på långa vägar lika många långtidssjuka som covid.

Det är ju för att inte särskilt många blir smittade an influensan som av Covid-19 runt om i världen.

Dödligheten är ju dock inte särskilt mycket högre än influensan den heller. nånstans 0,3-0,5% enligt WHO.

För Influensan ligger den ca 0,2%

Jag förringar ingenting.

Jag konstaterar att för friska människor under 50 år är trafiken farligare än vad Covid-19 är. Både vad gäller dödlighet och svårt skadade.
Citera
2021-04-11, 15:49
Medlem
Citat:
Ingen länk eller studie vad jag har sätt. Men däremot har du nekat att göra det tidigare också.

Som sagt, det har jag redan gjort.
Citera
2021-04-11, 15:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja, precis
Om det finns ett land som exemplariskt har struntat i att förhindra smittspridningen då måste det vara Sverige.
Åtminstone i början av pandemin.

Det var just i början som chansen fanns.

Man hade allt att vinna på att agera så snabbt som möjligt. Då valde Anders Tegnell att sitta ner och vänta på rätt tillfälle. Att vi har fått leva med både restriktioner och en mängd sjukfall, är resultatet av oviljan att agera när chansen fanns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in