2021-04-11, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag hade en arbetskamrat som fick förlorat lukt- och smaksinne klassat som 10 % invaliditet så visst allvar är finns det.

Han hade svårt att få i sig mat eftersom det bara var en konsistens han hade i munnen, helt utan smak.

Man kan tycka att det är banalt, men det finns också risker med att sakna fungerande sinnen av olika slag. Förutom att stimulera så har sinnena även en skyddande effekt genom att varna om något är fel.

Lägg av nu att uppförstora detta trams. Dessutom har denna "hemska" visat sig inte hålla i för evigt utan man blir bra igen. Så din vän lär ju ha ljugit friskt alternativt att det inte berodde på Covid-19 om han ska få invaliditetspengar för något som kommer att läka.
Citera
2021-04-11, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så du menar att sjukvården i Sverige är konstant överbelastad pga trafiken? Lycka till med att tro det. Det är lite roande faktiskt att du ylar som en stucken gris över något du inte kan göra något åt. Vi andra tar det lugnt, tar en promenad och inväntar vaccinet.

Men är du korkad på riktigt? Jag pratar om de som är UNDER 50 år!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

UNDER 50 år!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vad är det du inte fattar ärligt talat?
Citera
2021-04-11, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är ganska vanligt med hjärtmuskelinflammation också.

https://sverigesradio.se/artikel/7539071

Men hjärtskador är kanske inga riktiga skador?
De flesta som skadas i trafiken gör det lindrigt ca 15000 av 18000. Vi kan väl räkna med i all fall 100 000 långtids sjuka i covid redan nu.

Mitt fetade

Låsa in befolkningen i åratal? Du tycker inte att du överdriver nu va?

Så du kunde inte styrka dit påstående.

De flesta som blir smittade av Covid-19 får inga symptom alls. Du pratar alltså om de som har allvarlig Covid-19 och tvingas ligga inne länge.

Då kan du ju inte sitta och ljuga om att 70% av de som får Covid-19 får långtidscovid.

Ren och skär lögn alltså. Som jag sagt hela tiden.
Citera
2021-04-11, 15:09
Medlem
Citat:
För gruppen under 50 år är trafiken betydligt mera reglerad än Covid-19.
Är det verkligen så svårt för dig att fatta?

Du är ju trots allt rätt gammal eftersom du har tydliga minnen av AIDS/HIV 1983 så du borde förstå kan jag tycka.

Vad är det för jävla nivå du har ärligt talat?
Väx upp nu. Snälla. Höj nivån.
Citera
2021-04-11, 15:11
Medlem
Citat:
Håller med!
Det enklaste sättet att klara pandemin är att göra allt så bra som möjligt och inte gräva ner sig i förtvivlan över det man inte kan/får göra.
Hen låter som en missförstådd tonåring, men är rätt gammal faktiskt enligt egen utsago.

Det enklaste sättet att klara en pandemi är att orsaka så minimal skada på samhället som möjligt. Vi gör alltså tvärtom. Så STOR påverkan som möjligt.

Där restriktionerna själva tar lika många liv som viruset självt enligt beräkningar. Något du skiter fullständigt i.

skillnaden är ju att de som avlider av restriktionerna ofta är barn och unga till skillnad mot covid-19 där medianåldern är 84 år...

Du väljer 84 åringar framför barn. Jag väljer tvärtom och det står jag för.
Citera
2021-04-11, 15:16
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det enklaste sättet att klara en pandemi är att orsaka så minimal skada på samhället som möjligt. Vi gör alltså tvärtom. Så STOR påverkan som möjligt.

Där restriktionerna själva tar lika många liv som viruset självt enligt beräkningar. Något du skiter fullständigt i.

skillnaden är ju att de som avlider av restriktionerna ofta är barn och unga till skillnad mot covid-19 där medianåldern är 84 år...

Du väljer 84 åringar framför barn. Jag väljer tvärtom och det står jag för.
Fetat av mig.
Nej inte alls, bara att jag hittills inte sett något som visar att flera har dött pga. restriktioner än av covid-19.
Lägg gärna upp några länkar som styrker det du påstår.
Citera
2021-04-11, 15:16
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
De flesta som blir smittade av Covid-19 får inga symptom alls. Du pratar alltså om de som har allvarlig Covid-19 och tvingas ligga inne länge.

Då kan du ju inte sitta och ljuga om att 70% av de som får Covid-19 får långtidscovid.

Ren och skär lögn alltså. Som jag sagt hela tiden.

Mitt fetade
Du har ju inte ens koll på vilka du diskuterar med. Du beskyller mig för påståenden jag inte skrivit. Jag länkade en artikel om en studie här i Sverige som visar att 10% av de med mild covid drabbas av postcovid/långtids covid.
Citat:
Var tionde person med mild covid-19 drabbas av ”långtidscovid”. Det visar en ny svensk studie som undersökt coronasmittad sjukvårdspersonal över tid.
https://www.sydsvenskan.se/2021-04-0...-langtidscovid

Du häver ur dig påståenden men stärker inte de på något sätt. Lika så hittar du på vad andra medlemmar har skrivit.
Och nervärderar unga personer som inte kan leva ett normalt liv längre. Allt för att kunna gnälla om att du vil ha dina förströelser.

Edit. Jag länkade också en info om en studie som visar att 80% har hjärtpåverkan efter 2 månader. Från blandad grupp, både lindrigt sjuka och alvarligt sjuka i covid
Citat:
I studien ingick 100 patienter, ungefär hälften män och hälften kvinnor, i åldrarna 45 - 53. En tredjedel av patienterna vårdades på sjukhus för covid-19 och resten återhämtade sig hemma, en del hade inga symtom alls. Ungefär två månader efter tillfrisknandet har patienterna undersökts med magnetkamera och blodprover för att se hur hjärtat påverkats.

Resultaten visade att 80 procent av patienterna fortfarande hade en inflammation i hjärtmuskeln och ungefär lika många visade tecken på pågående hjärtskada i blodproverna. Hjärtmuskelinflammationen verkar alltså kunna dröja sig kvar efter att infektionen läkt ut.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-11 kl. 15:21.
Citera
2021-04-11, 15:19
Medlem
Citat:
Fetat av mig.
Nej inte alls, bara att jag hittills inte sett något som visar att flera har dött pga. restriktioner än av covid-19.
Lägg gärna upp några länkar som styrker det du påstår.

Jag behöver inte styrka någonting för dig. Jag utgår att om du är med i en diskussion om ämnet så utgår jag ifrån att du har kunskap om det? Och någon som helst grundläggande fakta? För varför är du annars här och käftar emot?

Men jag gör ett undantag. Ett enda...

2,5 milj beräknas hittills ha dött av restriktionerna själva...

https://www.expressen.se/nyheter/coronarestriktionerna-har-skordat-25-miljoner-liv/
Citera
2021-04-11, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Mitt fetade
Du har ju inte ens koll på vilka du diskuterar med. Du beskyller mig för påståenden jag inte skrivit. Jag länkade en artikel om en studie här i Sverige som visar att 10% av de med mild covid drabbas av postcovid/långtids covid.

https://www.sydsvenskan.se/2021-04-0...-langtidscovid

Du häver ur dig påståenden men stärker inte de på något sätt. Lika så hittar du på vad andra medlemmar har skrivit.
Och nervärderar unga personer som inte kan leva ett normalt liv längre. Allt för att kunna gnälla om att du vil ha dina förströelser.

Och av dessa ynka 10% med s.k "mild covid" , vad nu det innebär? Så består de flesta av luktbortfall och lite trötthet ibland.

Mer och mer el-allergi över detta.
Citera
2021-04-11, 15:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Vad är det för jävla nivå du har ärligt talat?
Väx upp nu. Snälla. Höj nivån.
Vad är fel på mitt påstående att trafiken är betydligt mera reglerad än de restriktioner vi har pga. corona?

Utan några större regleringar i trafiken skulle vi troligen ha 5 000 trafikdödade per år istället för de några hundra vi har tack vare regleringar.

Utan några regleringar i anslutning till pandemin skulle vi ha betydligt flera döda, sjuka och skadade. Även de som inte har covid-19 skulle dö i större omfattning eftersom de inte skulle finnas plats på sjukhusen.
Citera
2021-04-11, 15:25
Medlem
Citat:
Vad är fel på mitt påstående att trafiken är betydligt mera reglerad än de restriktioner vi har pga. corona?

Utan några större regleringar i trafiken skulle vi troligen ha 5 000 trafikdödade per år istället för de några hundra vi har tack vare regleringar.

Utan några regleringar i anslutning till pandemin skulle vi ha betydligt flera döda, sjuka och skadade. Även de som inte har covid-19 skulle dö i större omfattning eftersom de inte skulle finnas plats på sjukhusen.

Det förändrar ju inte fakta att trafiken är farligare än Covid-19 för friska människor under 50 år.
Citera
2021-04-11, 15:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Och av dessa ynka 10% med s.k "mild covid" , vad nu det innebär? Så består de flesta av luktbortfall och lite trötthet ibland.

Mer och mer el-allergi över detta.
De 80% av blandad grupp(både de med mild covid och alvarlig) som drabbas av hjärtmuskelinflammation då?
Citat:
I studien ingick 100 patienter, ungefär hälften män och hälften kvinnor, i åldrarna 45 - 53. En tredjedel av patienterna vårdades på sjukhus för covid-19 och resten återhämtade sig hemma, en del hade inga symtom alls. Ungefär två månader efter tillfrisknandet har patienterna undersökts med magnetkamera och blodprover för att se hur hjärtat påverkats.

Resultaten visade att 80 procent av patienterna fortfarande hade en inflammation i hjärtmuskeln och ungefär lika många visade tecken på pågående hjärtskada i blodproverna. Hjärtmuskelinflammationen verkar alltså kunna dröja sig kvar efter att infektionen läkt ut.

Är du ett skämt eller. Du bortser ju från alt som inte är bekvämt för dig. Kan du klara av att hålla ögonen öppna medans vi diskuterar i all fall (och hålla sär de du diskuterar med).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in