2021-04-11, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ett "covidpass" är väl ingen skillnad jämfört med det vaccinationskort som har funnits sedan tidigare.

Fördelen med ett "covidpass" är ju att samhället kan öppna upp tidigare för de som är vaccinerade och de som inte kan vaccinera sig och det är bra för både ekonomin och folkhälsan.

Och öppna upp för alla som har varit konstaterat smittade givetvis, eftersom de har visats ha antikroppar lång tid efteråt.
Citera
2021-04-11, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Och inte minst gav det en tydlig bild av DIN kompetensnivå. Enligt egen uppgift "Chef inom offentlig verksamhet", så knappast någon överraskning.

Min kompetensnivå är väldigt hög när det gäller sakfrågan.

Du menar din kompetens där du påstår att UK klarat pandemin bättre än Sverige sen start?
Citera
2021-04-11, 12:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Och vilka företag, restaurnger, barer och tillställningar har resurser för att kontrollera detta??

Och varför är det inte infört redan nu i så fall?? det är ju nu det behövs. Inte om 2 månader då varenda jävel är vaccinerad och covidpassen blir TOTALT meningslösa.

Nej, detta trams kommer aldrig genomföras i samhället. Glöm det.
Fetat av mig.

De som vill öppna upp har säkert intresse av att se till att kolla.

Ja, vist skulle det ha varit bra om det fanns och fungerade redan nu, och på sätt och vis gör det det.
Flygbolagen samarbetsorganisation testar just nu IATA Travel Pass på dryg 20 flygbolag.
https://www.iata.org/en/programs/passenger/travel-pass/

Du får nog tålas lite till innan du har ditt "coronapass" på telefonen.
Citera
2021-04-11, 12:48
Medlem
Citat:
Fetat av mig.

De som vill öppna upp har säkert intresse av att se till att kolla.

Ja, vist skulle det ha varit bra om det fanns och fungerade redan nu, och på sätt och vis gör det det.
Flygbolagen samarbetsorganisation testar just nu IATA Travel Pass på dryg 20 flygbolag.
https://www.iata.org/en/programs/passenger/travel-pass/

Du får nog tålas lite till innan du har ditt "coronapass" på telefonen.

Kommer aldrig att hända. Innan dom har fått igång det där är det lika meningslöst som det mesta annat.
Nej, det kommer naturligtvis inte heller att kontrolleras i samhället. Ingen har resurser till det såklart.

Det skulle ha varit igång för länge sedan om det skulle ha haft effekt. Nu blir det ju bara trams.
Citera
2021-04-11, 12:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Och öppna upp för alla som har varit konstaterat smittade givetvis, eftersom de har visats ha antikroppar lång tid efteråt.
Ja, det får man hoppas.
Vad jag förstått så ska man kunna registrera vaccination, "smittester" och antikroppstester.
Citera
2021-04-11, 13:00
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Också från ditt nya hemland.

Era Lockdowns kommer orsaka 560 000 döda enligt Bristol university.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8925425/Lockdown-claim-equivalent-560-000-lives-health-impact-recession-cause.html
Nej, det är en ÅSIKT som bygger på en annan studie (som av en händelse publiceras i skvallerpressen).

Du kan väl återkomma om han publicerar någon studie i ämnet (jag gissar att du snarare hör av dig när du hittat någon ny proffstyckare som uttrycker sig i skvallerpressen)?
Citera
2021-04-11, 13:03
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag minns hysterin vad gäller HIV. Även då kunde man inte vara i samma rum som en person med HIV. Samma galenskap som nu.
Okej, då hör du inte direkt till ungdomsgänget här på FB om du har så tydliga minnen från 1983.

Jo det stämmer att man var väldigt okunnig om AIDS när sjukdomen kom till Sverige och då som nu var det sensationsjournalistik.

Så snart man hade bättre koll på hur HIV/AIDS fungerade och smittade så blev allt normalt igen, det bör du också komma ihåg.

Vad har hänt i världen sedan HIV/AIDS som gör att du tror att regeringarna denna gång skulle ha något att vinna på att hålla samhället mera stängt längre tid än nödvändigt?
Citera
2021-04-11, 13:06
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Men vid en snabb analys är det kanske inte så konstigt. Att bygga folkhälsa på puben och med fish and chips är knappast en bra strategi när det kommer till en pandemi.
Nej, det är ju inte det. Då spelar det ingen roll att man trycker tillbaka smittspridningen på nivåer som ligger långt under de i t.ex. Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
UK har en lång och hård resa framför sig när det gäller att reparera alla ekonomiska skador pandemin orsakat och framförallt i att börja leva annorlunda. Alkohol- och skräpmatsindustrin kommer dock att göra allt för att det ska återgå till "gamla/normala" som säkerligen har dödat åtskilliga 10.000-tals britter många år för tidigt varje år.
Jag är ganska övertygad om att saker och ting kommer återgå till det normala (med viss ny tolkning för vad som är "normalt") redan i sommar. Vilket betyder att folk i allmänhet kommer fortsätta missköta hälsan, äta för mycket fet och söt mat samt dricka alldeles för mycket alkohol. Ekonomiskt gissar jag att det tagit mindre långsiktig skada än folk tror. Vi får se om de lyckas kickstarta ekonomin igen. Det finns en del planer, kan jag säga...

"Nothing is different but everything has changed"
Citera
2021-04-11, 13:07
Medlem
Citat:
Nähä? Du sätter dig aldrig i ett fordon exempelvis?? Som ju tagit lika många liv det senaste året som de avlidna under 50år i Covid-19. Och då har vi inte ens nämnt alla de skadade och svårt skadade i trafiken??

De ska såklart inte få sjukvård heller då?

Blir väldigt få människor kvar i det här landet som har rätt till sjukvård enligt dig

Du jämför alltså 14000 döda pga kontakter mellan människor med 200 döda i trafiken sedan 1 år.
Citera
2021-04-11, 13:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nej, det finns ingen grov plan.

Det hänger på smittspridningen och belastningen på sjukvården. Det är det enda som finns. Inga gränser och nivåer på vad som är bra eller dåligt, för mycket eller för lite. Ingen hänsyn tas heller till vaccineringen. Överhuvudtaget.

Nu ska det komma nya bud till veckan vad jag förstått. Nya rekommendationer för de fullvaccinerade.

Men förvänta dig inget större än att de kanske nu kan få träffa barnbarnen. Genom en kikare...
Fetat av mig.

Okej, då måste jag hört fel på pressträffen.

Någon annan som också hört fel när det gäller planeringen för att lätta på restriktionerna?
Citera
2021-04-11, 13:09
Medlem
Citat:
Okej, då hör du inte direkt till ungdomsgänget här på FB om du har så tydliga minnen från 1983.

Jo det stämmer att man var väldigt okunnig om AIDS när sjukdomen kom till Sverige och då som nu var det sensationsjournalistik.

Så snart man hade bättre koll på hur HIV/AIDS fungerade och smittade så blev allt normalt igen, det bör du också komma ihåg.

Vad har hänt i världen sedan HIV/AIDS som gör att du tror att regeringarna denna gång skulle ha något att vinna på att hålla samhället mera stängt längre tid än nödvändigt?

Många länder tar nu tillfället i akt att utnyttja sin skrämselpropaganda i helt andra syften. Stängda gränser gynnar vissa men inte andra.
Varför tror du Norge är så jävla "på" att hålla gränsen stängd och få bort all gränshandel?

De auktoritära staterna har blivit ännu mer auktoritär och det kommer såklart vara otroligt svårt för dem att gå åt andra hållet.

Varför har UK låst in sin befolkning inom landet? Där de alltså är förbjuden att lämna landets gränser? Detta är sjukt på riktigt.
Citera
2021-04-11, 13:10
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vad skulle vara sanningen då enligt dig? Antalet fjäll på en 10 kg kvastfening? Alla följer ungefär samma definition. Jag skriver ungefär för trots att det ska vara exakt brukar det aldrig bli så exakt man kan önska. Men det duger för ländernas statistiker de klagar inte.

Sluta spela allan och tänk lite i stället.
Tror du Ryssland hittat alla sin coronadöda?
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8925425/Lockdown-claim-equivalent-560-000-lives-health-impact-recession-cause.html

Tror du Afrika har hitta alla sina coronadöda?
https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/amp/world-africa-55674139

Tror du Europa har hittat alla sina coronadöda?
https://www.google.com/amp/s/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN2BG1R9

Tror du latinamerika har hittat alla coronadöda?
https://www.latinamerica.undp.org/content/rblac/en/home/presscenter/director-s-graph-for-thought/a-greater-tragedy-than-we-know--excess-mortality-rates-suggest-t.html

Ni verkar tro att hela världen har samma ordning och reda som vi men så är det nog inte riktigt va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in