2021-04-11, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag vill betala för sjukvård men inte för personer som väljer att utsätta sig för risker. Om du vill hoppa fallskärm eller rida på hästar är det fritt fram men jag tänker inte betala för konsekvenserna, det kan du gott göra själv.

Sjukvård fungerar ju dock inte riktigt så.

Utsätta sig för risker ju du ju i så fall så fort du går utanför dörren eller in i ditt egna badrum...
Citera
2021-04-11, 10:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vem försöker du själv lura?? Du har ju panikat fullständigt som så många andra. 1 år av rädsla har du levt i.

Då är det upp till dig att ta hand om den men pracka inte på alla andra den här skiten och det här tramset.

Ynka 143 personer har omkommit i Covid-19 som är under 50 år i Sverige sedan starten.
Av dessa är en stor, stor majoritet med underliggande sjukdomar. Du kan förmodligen räkna på dina händer hur många friska personer under 50 år som dött i Sverige av Covid-19.

Så få är det.

Ja, trafiken är långt farligare för den här gruppen människor där ungefär lika många har dött i trafiken under ett år i denna åldersgrupp men mångfalt fler blivit skadade.

För att inte tala om hur många liv rökning, cancer och hjärt/kärl sjukdomar tagit i denna åldersgrupp under detta år.

Och ingen jävel bryr sig ett dyft...

Så vem försöker du själv lura?? Dig själv?

Vi har dessutom en underdödlighet i Sverige. Färre än normala år dör i Sverige. Då ska man nurligtvis inte ha dessa patetiska restriktioner. Vad fan håller vi på med ärligt talat?
Vad väntar vi på?

Om vi inte ens kan öppna med en underdödlighet, när kan man öppna då?
Vansinnet måste få ett slut.

De under 50år kan utan problem naturligtvis leva som vanligt. Där det ska vara upp till var och en hur man vill leva sina liv.

Livet ska levas. Inte överlevas.

Det handlar inte bara om den lilla grupp som dött i det åldersspannet. 60 000 har vårdats på sjukhus och kommer att få bestående men, det verkar du skita i. Du verkar lida svårt av psykisk ohälsa, så indirekt är du också covid19 drabbad.
Citera
2021-04-11, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Att krogen stänger kl 20 innebär inte att du behöver leva som en emerit...

Personligen var det länge sedan jag var intresserad av sådana nöjen. Nu handlade väl frågeställningen om hårdare restriktioner, nedstängningar o.sv. Och huruvida det var egoism att motsätta dig dylikt. Min åsikt i frågan var att unga, övriga friska och levnadsglada människor inte ska behöva leva i någon dystopisk auktoritär nedstängning. Det verkar vettigare att de övriga låser in sig.
Citera
2021-04-11, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Oj, vilka dramatiska uttalanden du gör. Ja, absolut är jag säker på det. I Israel kan du t.ex. gå på restuarang, bio och nattklubb och England öppnar också upp inom kort.

England som i princip utraderat sin smitta nu pga vaccinationerna... där får du inte ens befinna dig inomhus tillsammans med andra personer utanför ditt hem. Du får inte servars mat inomhus. Inte dricka öl inomhus...

Den 17:e maj. Om över 1månad... är planen att du kan få träffa 6 personer inomhus...

alltså vad fan är det som pågår? Regeringarna kommer ALDRIG släppa det här greppet nu. ALDRIG.
Citera
2021-04-11, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har redan haft COVID19. Så nej, jag är inte rädd alls.

Jag är mer orolig för dig som lever i någon sorts vanföreställning att landets regering blivit fascistisk och vill dig illa och inskränka din frihet. Sådan paranoia är inte att leka med och jag hoppas verkligen att du får den vård och det stödet du behöver.

Och jag lovar dig! Man får inte cancer av munskydd. Så släpp det där.

Nä men man får covid-19 med ansiktsblöja.

Om regeringen ville sitt folks bästa hade man såklart slopat de meningslösa restriktionerna för länge sedan. Nu styrs man av rädsla.

Om man inte kan öppna när vi har en underdödlighet så lär man ju aldrig kunna göra det.
Citera
2021-04-11, 11:04
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Sjukvård fungerar ju dock inte riktigt så.

Utsätta sig för risker ju du ju i så fall så fort du går utanför dörren eller in i ditt egna badrum...

Vi betalar inte för allt nej. Det finns saker som svensk sjukvård finansierar och sen finns det saker som du kan få finansierat om du får det godkänt. Det finns dock alltid en prioriteringslista, idag är ex. väldigt mycket inom sjukvården nedprioriterat p.g.a covid vilket du inte verkar ta hänsyn till heller.

Är det rimligt enligt dig att en cancersjuk patient tvingas vänta på behandling för att en svenssonfamilj valt att utsätta sig för covid?
Citera
2021-04-11, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det handlar inte bara om den lilla grupp som dött i det åldersspannet. 60 000 har vårdats på sjukhus och kommer att få bestående men, det verkar du skita i. Du verkar lida svårt av psykisk ohälsa, så indirekt är du också covid19 drabbad.

Ynka ca 400 vårdtillfällen på IVA har personer under 40år stått för. Några få % av totalen alltså.

Varför ska denna grupp överhuvudtaget springa runt och leka denna lek? De bidrar inte till att vården pressas och de bidrar inte till nån dödlighet.

Nu när vi vaccinerat den grupp som strök med 2020 så bidrar de inte heller till någon indirekt dödlighet.

Så varför, varför ska den här gruppen har restriktioner överhuvudtaget?

För den här gruppen är ju trafiken farligare.
Citera
2021-04-11, 11:06
Medlem
Madagascars avatar
Det är nu 101 Covid-patienter på IVA i Stockholm. Det är mer än toppen under andra vågen (94 11e dec).

Nationellt är det nu 375 på IVA vilket fortfarande är mindre än toppen andra vågen (389 6e januari).

Vårdpersonalen i Stockholm, och säkerligen på andra platser i landet, måste vara rejält slutkörda nu. Det är ju bara ett par månader sedan andra vågen, och de har inte haft något sommarlugn som återhämtning.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Senast redigerad av Madagascar 2021-04-11 kl. 11:09.
Citera
2021-04-11, 11:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ynka ca 400 vårdtillfällen på IVA har personer under 40år stått för. Några få % av totalen alltså.

Varför ska denna grupp överhuvudtaget springa runt och leka denna lek? De bidrar inte till att vården pressas och de bidrar inte till nån dödlighet.

Nu när vi vaccinerat den grupp som strök med 2020 så bidrar de inte heller till någon indirekt dödlighet.

Så varför, varför ska den här gruppen har restriktioner överhuvudtaget?

För den här gruppen är ju trafiken farligare.

Det finns mer än IVA, intermediär covidavdelning är nog inte så kul att hamna på. IVA är bara sista anhalten innan de spikar igen kistlocket. Du verkar vara blind för fakta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vi betalar inte för allt nej. Det finns saker som svensk sjukvård finansierar och sen finns det saker som du kan få finansierat om du får det godkänt. Det finns dock alltid en prioriteringslista, idag är ex. väldigt mycket inom sjukvården nedprioriterat p.g.a covid vilket du inte verkar ta hänsyn till heller.

Är det rimligt enligt dig att en cancersjuk patient tvingas vänta på behandling för att en svenssonfamilj valt att utsätta sig för covid?

Nej, inte rimligt och därför ska vi bygga ut vården och lägga MER pengar på vården. Inte mindre som du anser.

Vad som heller inte är rimligt är den kostnad för psykisk sjukdom som samhället nu får bära pga restriktionerna. Den kostnad och den 100 tals MILJARDER vi redan lagt ut i nytryckta pengar på statligt stöd.
Vad som heller inte är rimligt är att restriktionerna i sig beräknas ta lika många liv som själva viruset.

Med skillnaden att det då ofta är barn och unga som dör och inte +80år som med viruset.

Fullständigt orimligt men den delen av pandemin är oviktig enligt dig och andra rädshågsna.
Bara man rädda en enda +80 i Covid så kan man offra 10 barn i nånting annat.

Det är precis det som pågår nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Personligen var det länge sedan jag var intresserad av sådana nöjen. Nu handlade väl frågeställningen om hårdare restriktioner, nedstängningar o.sv. Och huruvida det var egoism att motsätta dig dylikt. Min åsikt i frågan var att unga, övriga friska och levnadsglada människor inte ska behöva leva i någon dystopisk auktoritär nedstängning. Det verkar vettigare att de övriga låser in sig.

Jo jag förstod vad diskussionen handlade om men tillät mig att raljera lite

Min åsikt är dock att nedstängningen varken är auktoritär eller dystopisk. Dessutom är den tillfällig och kommer att försvinna när väl smittspridningen gått ner tillräckligt.
Senast redigerad av Leland1979 2021-04-11 kl. 11:13.
Citera
2021-04-11, 11:11
Medlem
Citat:
England som i princip utraderat sin smitta nu pga vaccinationerna... där får du inte ens befinna dig inomhus tillsammans med andra personer utanför ditt hem. Du får inte servars mat inomhus. Inte dricka öl inomhus...

Den 17:e maj. Om över 1månad... är planen att du kan få träffa 6 personer inomhus...

alltså vad fan är det som pågår? Regeringarna kommer ALDRIG släppa det här greppet nu. ALDRIG.

Jo det kommer regeringarna att göra. Om du är av avvikande åsikt kanske ett konspirationsforum är en lämpligare tråd än denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in