2021-04-11, 01:00
Medlem
Ja hela Sverige kan väl inte vara äkta svenskar? Skåningar är ju uppenbart inavlade med efterblivna danskar, så de kan vi stryka direkt. Norrlänningar kan se lite "djuraktiga " ut och är väl uppblandade med samer/finnar medmera. Västkustfolk verkar inte heller vara riktiga svenskar tycker jag, mycket valonblandningar där kanske? Runt Stockholm/Uppland då antar jag?

Kan ingenting om sådant här var bara nåt ja tänkte på såhär mitt i natten
Citera
2021-04-11, 01:06
Medlem
HermaeusMoras avatar
I Götaland och Svealand
Citera
2021-04-11, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
I Götaland och Svealand
Som jag trodde då
Citera
2021-04-11, 01:26
Medlem
Knucklehugss avatar
Dalarna med omnejd
Citera
2021-04-11, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newtimes2020
Ja hela Sverige kan väl inte vara äkta svenskar? Skåningar är ju uppenbart inavlade med efterblivna danskar, så de kan vi stryka direkt. Norrlänningar kan se lite "djuraktiga " ut och är väl uppblandade med samer/finnar medmera. Västkustfolk verkar inte heller vara riktiga svenskar tycker jag, mycket valonblandningar där kanske? Runt Stockholm/Uppland då antar jag?

Gissar att du inte förstår betydelsen av inavel. Bortsett från det så är väl ursvenskar de som stammar från Svealand och Götaland... namnet Sverige gör ju i och för sig att man kan misstänka att svearna hade starkare inflytande än götarna, så vill man vara jävligt petig kanske man kan hävda att alla som inte har sitt ursprung kring Mälaren kan dra åt helvete?
Citera
2021-04-11, 02:53
Avstängd
Citat:

Uppland med Gamla Uppsala som centrum.
Citera
2021-04-11, 04:26
Medlem
Götaland kära nån.
De först antecknade nordgermanska stammarna var gæts. Götar från vad idag anses vara områden i Götaland.

Dessa författande historiker klargjorde dock sin okunskap kring folket men man slussade in dessa bland germaner.
Det har högst troligt vandrat på markerna innan många gånger.. men det var först dokumentationen man uppmärksamats ut i världen.
Citera
2021-04-11, 08:53
Medlem
På kyrkogården...
Citera
2021-04-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geezson
Götaland kära nån.
De först antecknade nordgermanska stammarna var gæts. Götar från vad idag anses vara områden i Götaland.

Dessa författande historiker klargjorde dock sin okunskap kring folket men man slussade in dessa bland germaner.
Det har högst troligt vandrat på markerna innan många gånger.. men det var först dokumentationen man uppmärksamats ut i världen.
Då borde Sverige heta götrike , göta rike
Citera
2021-04-11, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Gissar att du inte förstår betydelsen av inavel. Bortsett från det så är väl ursvenskar de som stammar från Svealand och Götaland... namnet Sverige gör ju i och för sig att man kan misstänka att svearna hade starkare inflytande än götarna, så vill man vara jävligt petig kanske man kan hävda att alla som inte har sitt ursprung kring Mälaren kan dra åt helvete?
Vet vad det betyder, och det är ju tydligt att skånetrakten lider av efterblivenhet. Förmodligen på grund av inavel i små byhålor. Behöver väl inte skriva ut alla olika varianter och scenarion som kan ha inträffat , det borde du kunna tänka ut själv. Å andra sidan, du kanske är från Skåne?🤔 Det förklarar isåfall saken.
Citera
2021-04-11, 20:28
Medlem
Citat:
Vet vad det betyder, och det är ju tydligt att skånetrakten lider av efterblivenhet. Förmodligen på grund av inavel i små byhålor. Behöver väl inte skriva ut alla olika varianter och scenarion som kan ha inträffat , det borde du kunna tänka ut själv. Å andra sidan, du kanske är från Skåne?🤔 Det förklarar isåfall saken.

Nope, från Mälardalen med gott om vikingablod i ådrorna... förutsatt att man litar på dna-tester
Citera
2021-04-11, 20:43
Medlem
Citat:
Då borde Sverige heta götrike , göta rike

Då hade det inte ett geografiskt namn på specifik område. Det var främst folket man menade på.
Man delade däremot upp, lite senare i tiden, göta i väst/öst precis så som det är idag.

Finns mer att lära sig i lågstadiets böcker ang detta och varför svea heter sverige och inte Götland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in