2021-04-10, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
10-12% av vad?

10-12% av de tester som görs i Sverige är positiva. Resten är negativa.

88-90% av alla som går och testar sig har nått annat än Covid-19
Citera
2021-04-10, 15:28
Medlem
Citat:
Nej, jag menar det som står i studien.

Vilken studie?

De som drabbas av s.k "långtidscovid" är ju till största delen symptom på trötthet ibland, huvudvärk ibland och tappat luktsinne.

Du kan alltså vara kärnfrisk med har tappat ditt luktsinne och då ingår du i långtidscovidden.

Lika mycket trams som så mycket annat med denna kines-snuvan alltså.
Citera
2021-04-10, 15:29
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
10-12% av de tester som görs i Sverige är positiva. Resten är negativa.

88-90% av alla som går och testar sig har nått annat än Covid-19
Ju fler som får symptom, ju fler testar sig antar jag?

Ingen kör väl ner pinnen i halsen för statistikens skull.
Citera
2021-04-10, 15:34
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Dödligheten är nånstans 0,3 - 0,5% enligt WHO.

Den siffran innebär att det är fullständig osanning att säga att överlevnaden är 99,98%, såsom skribenten "hardusettminapa" gjorde.

Citat:
Rätt harmlöst alltså i det stora hela. Problemet är ju att det slår så olika. Det är i princip ofarligt för friska människor under 50 år medans du har en dödlighet på uppe emot 15% på människor över 80 år.

Åldern är allt i den här sjukdomen. Allt.

Det handlar om mer än bara dödligheten. Det handlar även om risken att hamna på sjukhus, och i vissa fall även på intensivvård. Det handlar även om risken för bestående skador.

Jag anser inte att ett virus är ofarligt, ifall man riskerar att hamna på intensivvård.

Jag vill även väga in virusets skadlighet på samhället och ekonomin. Det är inte gratis att ha ett virus som härjar i befolkningen.

Förhoppningsvis kan vaccineringen besegra viruset, men vaccineringen går frustrerande långsamt. Med den hastighet som vaccineringen har haft hittills, så kommer det att ta ungefär 2 år att bli färdig.
Citera
2021-04-10, 15:35
Medlem
madchances avatar
Citat:
Vilken studie?

De som drabbas av s.k "långtidscovid" är ju till största delen symptom på trötthet ibland, huvudvärk ibland och tappat luktsinne.

Du kan alltså vara kärnfrisk med har tappat ditt luktsinne och då ingår du i långtidscovidden.

Lika mycket trams som så mycket annat med denna kines-snuvan alltså.
Det finns en svensk studie nu som bl.a. togs upp i SVT Aktuellt i onsdags.
Citera
2021-04-10, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är naturligtvis inte pandemin i sig som är nåt positivt, men att det är färre som dör är väl ändå bra? Tycker din jämförels med krig haltar, en pandemi är mer som en naturkatastrof.

Det ligger i en pandemis natur att den till slut avtar. Allt som tyder på att det blir bättre är något positivt. Utom för dig, tydligen.

Jämför med Tjeckien, t ex, eftersom de har lika stor befolkning som Sverige. Ändå sen slutet av oktober har de haft typ 100-200 döda per dag. I nästan ett halvår alltså, trots att de klarade 1a europeiska vågen så bra och alla trodde att de måste ha gjort nåt väldigt rätt.

Vi är inte i närheten av en sån katastrof. Varför är ditt glas alltid halvtomt?

Sanningen är att Sverige ligger på en inte alltför hedrande 22:a plats av 154 länder när det gäller flest antal döda/miljon innevånare.

https://www.statista.com/statistics/1104709/coronavirus-deaths-worldwide-per-million-inhabitants/
Citera
2021-04-10, 15:56
Medlem
Citat:
Ju fler som får symptom, ju fler testar sig antar jag?

Ingen kör väl ner pinnen i halsen för statistikens skull.

Ja, när smittspridningen är större har folk en tendens att testa sig mera.

Andelen positiva har dock legat stabilt sedan länge på 10-12%
Citera
2021-04-10, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Sanningen är att Sverige ligger på en inte alltför hedrande 22:a plats av 154 länder när det gäller flest antal döda/miljon innevånare.

https://www.statista.com/statistics/1104709/coronavirus-deaths-worldwide-per-million-inhabitants/

Och ytterligare en sanning är att alla länder inte räknar på samma sätt, testkapaciteten ser olika ut i olika länder, demografin ser olika ut, antal personer med övervikt ser olika ut osv.

Så den "sanning" du hänvisar till riskerar att ge en klart skev bild av verkligheten.
Citera
2021-04-10, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Den siffran innebär att det är fullständig osanning att säga att överlevnaden är 99,98%, såsom skribenten "hardusettminapa" gjorde.

Det handlar om mer än bara dödligheten. Det handlar även om risken att hamna på sjukhus, och i vissa fall även på intensivvård. Det handlar även om risken för bestående skador.

Jag anser inte att ett virus är ofarligt, ifall man riskerar att hamna på intensivvård.

Jag vill även väga in virusets skadlighet på samhället och ekonomin. Det är inte gratis att ha ett virus som härjar i befolkningen.

Förhoppningsvis kan vaccineringen besegra viruset, men vaccineringen går frustrerande långsamt. Med den hastighet som vaccineringen har haft hittills, så kommer det att ta ungefär 2 år att bli färdig.

Japp, det är fullständigt osanning. Möjligtvis bland personer under 50år så har du en överlvnad på 99,98%

Annars är den siffran (om vi ska tro WHO) 99,5 - 99,7%

Dödlighet är ju dock den absolut viktigaste mätpunkten. Det är ju det som allt går ut på. Att minska denna.

Virusets skadlighet på samhället orsakar vi själva genom i mångt och mycket totalt meningslösa och tramsiga åtgärder/restriktioner. Vi är 100% skyldiga till detta. Inte viruset.

Israel har redan besegrat viruset med hjälp av vaccination. Där viruset nästan utplånats.
UK går i samma fotspår. Otroligt låg smitta och låg dödlighet.
Citera
2021-04-10, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

Men om vi ska räkna hela världen. Drygt 200 nationer. Och inte göra körsbärsplockande som vanligt så ligger Sverige nu på enn ganska bra 22:a plats bara i Europa.

Snart kommer ett par länder ytterligare att går förbi oss (Moldavien och Rumänien).

Vi är nu nere på den undre/bättre halvan i Europa.

Knappast det som folk trodde när vi låg 6:a i våras...
Citera
2021-04-10, 16:04
Avstängd
Citat:
Det finns absolut inget som garanterar att spridningen vänder ner från en viss nivå bara för att den gjort det förut.

Nej jag vet. Det var endast min egen förhoppning.
Citera
2021-04-10, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Och ytterligare en sanning är att alla länder inte räknar på samma sätt, testkapaciteten ser olika ut i olika länder, demografin ser olika ut, antal personer med övervikt ser olika ut osv.

Så den "sanning" du hänvisar till riskerar att ge en klart skev bild av verkligheten.

Det var inte jag som började med relativiseringen och drog upp jämförelsen med Tjeckien som drabbats värst av alla länder i världen. Varför inte jämföra med Norge eller Canada istället t ex? Det är uppenbart att den tidigare postaren har en agenda att förminska vidden av hur pandemin drabbat Sverige.

Jag presenterar bara de fakta som finns, om du vill skjuta budbäraren så visar det bara på din oförmåga att ta till dig fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in