Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Alla kan lära av varandra på nåt sätt. Jag ser i forum där representanter för de kanadensiska och israeliska leverantörerna av polisens system är aktiva och de får frågor hela tiden om hur deras system funkar eller inte funkar:
Så alla är inte bra på allt eller så strular utrustningen eller så är det nåt organisatoriskt strul.
Polisen skulle helt klart behöva lite andra ögon på deras IT-forensik än bara deras egna för att utvecklas. Men förändringsarbetet verkar ha påbörjats vad jag läst mig till.
Koordinaterna är den ”karta” över Varberga som dök upp när de hittade inloggningar/sök i LW:s Google 2018-10-07.
Utredaren kunde inte i den fup som låg till grund för åtalet koppla vad de koordinaterna hade med sökningarna att göra.
Så det redde jag ut som en liten bonus då det området över Varberga inte är en exakt koordinat utan mer en översiktskarta baserad på kontots tidigare aktivitet kan man väl förenklat säga.
Men angående koordinater så har jag nämnt för åklagaren att de borde kasta ett öga på Hitta min Android för LW:s försvunna mobil. Ser inget om det i fupen nämligen. Kan ge nåt kanske om mobilen ”blippat” upp nånstans kort eller lång tid efter mordet.
Jag lyssnar på förhöret med Andr* J nu (med ett halvt öra pga livet). Intressant och ändå samtidigt lite frustrerande när jag nu har de missar/ okunskap du påpekat i bakhuvudet.
Som du påpekat så är det ju ingen direkt personlig kritik mot enskilda IT-forensiker, men samtidigt antar jag att jag inte är den enda som tagit för givet att AJ med kollegor är absolut top notch och har total spetskompetens inom IT-forensiken.
Har suttit på en 14-dagars rättegång där mobiler och mastuppkopplingar var en avgörande faktor för fällande dom... Där imponerades jag av det arbete som lagts ner...
Antar och hoppas att ditt arbete blir en liten väckarklocka för polisen men kanske även för det högskoleprogram som AJ examinerats från. Tror inte att det är att dra för höga växlar.
Störde mig dock mer på att lyssna på förhöret med DW från NFC när han antydde kostnader som ett skäl att inte göra fördjupade DNA-analyser. Det är liksom ett mordfall...