Citat:
Jodå, men det är mindre känt att den brittiska underrättelsetjänsten var involverad i att stödja Finland i Rådsrepubliken Sovjetunionens krig mot Finland. Olof Lagercrantz skriver lite om det.
Min första krets kap. 21, Olof Lagercrantz (1982)
Några hundra meter bort låg en stor vit villa som tillhörde doktor Axel Munthe, vilken just detta år nådde världsberömmelse med sin bok The Story of San Michele. Det var egentligen inte doktorn själv som bodde i villan utan hans högaristokratiska engelska hustru och parets två söner, Peter och Grane. (…)
Nio år senare i februari 1940 under det finska vinterkriget mötte jag Grane i norra Finland. Han var civilklädd i hatt, lågskor, trenchcoat. Det var trettio grader kallt. Synen av honom i snölandskapet var overklig som det Ekelöfska midnattsspannet. Han var engelsk officer men fick ej bära uniform. Hans hemliga uppdrag var att överlämna till Finlands armé i väldiga lådor nerpackade flygplan. Hur dessa flygplan skulle kunna monteras i den finska ödemarken fattade jag inte. Lådorna var också ouppackade när kriget tog slut.
Efter Moskvafreden 12 mars gav sig Grane på hemväg. 9 april 1940 befann han sig i Bergen och såg genom hotellfönstret tysk trupp rycka an. Han skyndade ner i källaren och köpte där av maskiningenjör en smutsig overall och ett dragspel. Så utstyrd gav han sig ut på stan, spelande ”Deutschland, Deutschland über alles“ och utgivande sig vara en skeppsbruten norsk sjöman.
Tyskarna förhörde honom men släppte honom och han tog sig så småningom över fjällen till Sverige.
Vi träffades och han ville ha min medverkan att spränga i luften tyska ammunitiontåg, vilka i hemlighet passerade Sverige. Fegt sa ja nej och undvek därför ansvar för den stora smällen vid Krylbo station då ett sådant tåg exploderade.
Edit: Lite om Grane aka Malcolm Munthe
Major Malcolm Grane Ludovic Martin Munthe MC (30 January 1910 – 24 November 1995) was a British soldier, writer, and curator, and son of the Swedish doctor and writer Axel Munthe and his English second wife Hilda Pennington-Mellor.Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Malcolm_Munthe
Early life and Second World War
Brought up between the Swedish court, Italy, and Britain, where his mother owned two houses, Hellens in Herefordshire and Southside House in Wimbledon, Malcolm Munthe became a British citizen at the outbreak of World War II in order to fight, since Sweden would be neutral throughout the war. He was educated at King's College School, Wimbledon, and abroad.[3]
He was assigned to the Gordon Highlanders for no other reason than his first name's Scottish roots.
Later recruited to the Special Operations Executive, he worked in Scandinavia - both behind enemy lines in occupied Norway and in neutral Sweden - as a spy and saboteur, blowing up a German munitions train some 70 miles from his own family home in Leksand, Dalarna.
After a harrowing escape, recounted in his wartime memoir Sweet is War, he was put in charge of SOE's activities in Southern Italy, where he participated in the Anzio landings.
Senast redigerad av Utredaren 2021-04-10 kl. 08:35.
Senast redigerad av Utredaren 2021-04-10 kl. 08:35.