Citat:
Ursprungligen postat av
kodapan
Vad jag förstår det som skapas syntetiska aktier vid blankning. Även ifall över 100% av aktierna redan är köpta så ökar blankningen antalet aktier i cirkulation. Eftersom hedge funds ständigt blankar aktien ytterligare och skapar mer och mer syntetiska aktier som folk köper så ökar antalet aktier de i slutändan måste köpa tillbaka vid en eventuell margin call eller share recall. Aktierna måste köpas oavsett om de är "riktiga" eller syntetiska så att säga, vilket i sin tur leder till att slutnotan för spektaklet ökar.
Enligt senaste Bloomberg Terminal data skall institutional ownership ha ökat 3% denna vecka, men det är otydligt var det ligger. Siffran
kommer från WardenElite som inte postat någon terminal skärmdump och det är en felskrivning i hans inlägg om att det gått från 131% till 142%. Jag tror att han slant med fingrarna när han skrev 142% och det egentligen ska vara 131% -> 134%, men jag har inget sätt att verifiera det på. Bloomberg Terminal prenumerationer kostar ju tyvärr $40,000 per licens och inget man enkelt har tillgång till.
Det spelar egentligen ingen roll vad priset är just nu - förutom att den blir billigare att köpa. Värdet påverkas inte av fundamentals. Varje gång det kommer goda nyheter om aktien, som till exempel igår om att Ryan Cohen nominerats till styrelsen, så sjunker kursen.
Priset sjunker som resultat av den aggressiva blankningen som fortsätter. Alltså inte för att folk säljer aktien. Det syns på volym och statistik som olika brokers publicerar. Till exempel 3:1 köp/sälj ratio
i Måndags och även
i Onsdags.
Det finns en rätt intressant podcast som förklarar allt det här på ett sätt som är lätt att förstå. Houston Wade som förklarar är förvisso geologist, astrofysiker och historiker så man ska nog ta det han säger med en nypa salt och göra sina egna efterforskningar.
https://www.youtube.com/watch?v=B7bBJlXPy9A
Jo jag är hyffsat med i den funktionen, det jag inte är på samma plan med är att hedgefonderna är så jävla dumma, "de inte vet vad vi på flashback/reddit vet" mentaliteten.
Jajoja... att Ryan skulle kliva in och vända företaget, den förväntade resan har redan skett och utan att han egentligen gjort nått så gick aktietåget 100 stationer, han lär väl göra mer än att sätta sig på kortsidestolen. alla Investerare är ju redan inne så att säga.
Om detta är så stort som det påstås kommer väl knappast dessa miljoner redditkrigare bli rika bortom alla gränser, snarare gräver dem medvetet lånebubblan igen för när Fan har såna här saker gynnat småfolket?
Om allt annat ska/kommer crasha för att Gme ska flyga så blir det ju en jävligt dyr läxa, säkert värd i längden men knappast för oss, speciellt i tider man redan spär ut ekonomin.
Ja åter igen, "aktien sjunker för de fortsätter sitt spel" Men varför fortsätter dem? De lär ju tjäna väldigt mycket på det, knappast så dem sitter där dem sitter pga okunskap, är ju snarare maximal otur, folk suttit hemma och kunnat grotta ner sig ordentligt i detta och hittat en gemensam kamp i pandemin.
En variant av Musikhjälpen: tillsammans mot Hedgen"
Fanns säkert bra förklaringar i videon men såg inte 100%, sorry, han var inte my kind of guy så att säga. Säkert supersmart också men Geologi i aktier? Historia i denna "unika" situation? Astrofysiker, absolut gme ska ju till månen......
Är väl kanske så enkelt att de vet att slaget är förlorat men fortsätter strida för det är kul och alla ändå ska dö.
Väldigt nyfiken pessimist, ber om ursäkt för det men du ger ju iaf väldigt mycket bra svar (förutom aktieflytten)