2021-04-09, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fransethaiko
Då har du sett något ingen annan sett. Susanna var sexisten i förhållandet och behandlade Johan illa, framförallt i början. Men kommer så klart undan kritik i media och av experter pga sitt kön. Oavsett anledning beter man inte sig så. Tyvärr visar även programmet hur mycket män ska stå ut med utan någon som helst rätt att säga ifrån. Det som diskuterades var Johans sexistiska språk, inte Susannas vidriga beteende. Sanslöst.

Jag tycker inte att Susanna har förtjänar skiten hon fick, men självklart trist att Johan skulle drabbas. Hon har skilda föräldrar och har säkert haft praktik på soc, sett förhållande rasa både privat och i yrket och i yrket in princip varje dag se förhållanden som kraschat med halverad ekonomi och socialt liv som resultat. Det vill säga, se förhållanden ur den negativa sidan dag ut och dag in. Jag själv skulle få taggarna utåt med den erfarenheten och se svin när de inte finns egentligen. Men å andra sidan skulle hon kanske inte blivit antagen till programmet, om hon inte är redo.
Citera
2021-04-09, 23:36
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fransethaiko
Då har du sett något ingen annan sett. Susanna var sexisten i förhållandet och behandlade Johan illa, framförallt i början. Men kommer så klart undan kritik i media och av experter pga sitt kön. Oavsett anledning beter man inte sig så. Tyvärr visar även programmet hur mycket män ska stå ut med utan någon som helst rätt att säga ifrån. Det som diskuterades var Johans sexistiska språk, inte Susannas vidriga beteende. Sanslöst.

Bravo. Heja.

Ypperligt sammanfattat.

(Jag hatar alla incels på flashback som tror att alla kvinnor är feminister och vänstervridna, men jag avskyr också hur matriarkatet beter sig mot män.)

Edit: Jag visste att någon Aftonbladetkrönikör omedelbart skulle hugga på att Johan sa att han skämtsamt kunde säga kärring, eftersom de letar efter nåt de kan hugga på honom som man, då Susanna fått kritik. Och självklart kom en sån krönika som ett brev på posten, någon dag efter det lite plumpa uttrycket.
Senast redigerad av dialektiker 2021-04-09 kl. 23:45.
Citera
2021-04-09, 23:48
Medlem
Nu har jag sett samtliga avsnitt från den senaste säsongen en gång till.

Jag tror att Kaviar har egna principer som strider mot sig själv. Jag tror att han har svårt för homosexualitet. Men problemet är just det ... Att han själv är homosexuell, och det är något som han vet inom sig, att han själv nämligen är, men vägrar att både acceptera och att även exponera sig om.

Karln skulle behöva komma ut ur garderoben och slopa sitt falska leende som han gömmer sin läggning och dess tankar bakom.

Radikalfemisten ska vi inte ens nämna. Hon är inte annat än sorglig.
Citera
2021-04-09, 23:56
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume

Johan var möjligen den enda som höjde ett ögonbryn hos mig. Jag förväntade mig att han var mindre ynkryggad och inte gick efter vad hans vänner säger åt honom att göra. De 50 uppvaktande damerna är ju hans ensak att bedöma. Hans vänner tycker jag var lite väl bestämda när Johan skulle ta sitt beslut då de ju aldrig hade träffat Susanna och inte förstod vilken hemsk människa hon är. Där skulle Johan ha sagt NEJ med bestämdhet. Han var ju inne på att göra detta också men lät sig påverkas av några som visste mindre.

Jag måste erkänna att jag reagerade på detta också. Är han helt lealös? Låta vännerna avgöra.
Det känns ju som att han inte har några krav.
Snälla Johan, du måste morska upp dig och ha lite krav på din framtida fru.
Säga vad man vill, men kravlösa män är inte sexigt.
Citera
2021-04-10, 00:12
Medlem
Bra gjort av Johan att träffa Sofia och Anton själv i sista delen. De andra tre ogifta verkade ha behov av (eller instruerade av SVT?) att visa att de minsann inte är ensamma, eftersom två nya pojkvänner, en exflickvän och ett par vänner visades upp tillsammans med de andra tre.
Citera
2021-04-10, 02:09
Medlem
kulturstrategs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
TACK!

Fy fasen vad lack jag blev på killen när han ska "lipa" över att hans polare till skillnad från honom vågar ta ett kliv ut i livet och faktiskt göra något mer än att sitta i Alingsås och häcka. Oskön så det sjöng om det. "Du passar inte i Stockholm!" eller "Ska hon vara gift med dig får hon lära sig att stå ut med Rosenström."

Att sluta lyssna på pubertets-pop är en otroligt liten uppoffring om man får hitta en livskamrat, vilket verkligen inte alla gör. Bra att Anton flyttade och lät honom sitta kvar i Alingsås.

Du missar den stora bilden, precis som resterande familjelivskribenter i tråden. Det handlar om mer än att han inte får sjunga Björn Rosenström när Sofia är med. Han har låtit sig kuvas till att aktivt förakta Björn Rosenström(kallar hans musik för "vidrig" för att ställa in sig hos okända feministkommentatorer på instagram). Han skämmer ut sig själv och Sveriges män genom att stoltsera med en egenhändigt gaycertifierad husbil. Hans framtida sons andranamn är redan bestämt till Dragomir. Såg du uppföljningsavsnittet? Eller befinner du dig inom autismspektrumet?

Antons kompis ser sin kompis sälja sin själ. Varför skulle han glädjas åt det? Han bet sig ändå i tungan rejält under videosamtalet. En riktig vän tittar naturligtvis inte leendes på när en bästa vän håller på att göra sitt livs misstag. Han borde ha tagit sig ett ordentligt samtal med Anton privat, men det verkar inte som han har gjort det. Förmodligen för att han inser att Anton är så förlorad att han inte går att rädda.

Även om Antons fall är extremt, så går ju mönstret igen i merparten längre förhållanden och äktenskap. Mannen låter kvinnan leda. Kvinnans attraktion till sin omanliga och/eller osnygga man dör när barnen kommer(barnlängtan färgar kvinnans intryck av mannen till den grad att hon inbillar sig att hon är attraherad av en man hon i normala fall inte skulle vara attraherad av). Mannen blir i slutändan inget annat än en provider. Dessa förhållanden och äktenskap är inte lyckliga.
Nu är inte Anton särskilt attraherad av Sofia heller, av uppenbara skäl. Utan han tycks drivas av nån slags pseudobiologisk klocka - till skillnad från merparten providers som drivs av desperation efter kvinnlig närhet(från kvinnor dom faktiskt finner någorlunda fysiskt attraktiva). Resultatet blir detsamma oavsett - ett passionslöst och olyckligt förhållande där man håller ihop för barnens skull(såvida man inte skiljer sig och i så fall utsätter barnen för trauma). Det finns ingen vinnare i det här.

Ovanstående får ses som ett sanningens monument mitt bland trådens alla tomma tunnor som skramlar i dygdsignaleringens tecken
Citera
2021-04-10, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milliemolly
Gravid= Grävis

Freudian autocorrect.
Citera
2021-04-10, 04:06
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
De kände varandra i några få veckor. 28 dagar närmare bestämt. Och de hade aldrig ens ett förhållande. Så det du beskriver gäller knappast Johan...
Han tyckte väl om henne helt enkelt.

Tror inte han gillade henne på riktigt utan det är mer att han själv hade satt sig på en undergiven position och därför rent egomässigt inte ville bli dissad av henne. Eftersom han var i underläge luras han av sitt eget undermedvetna att hon är bättre än honom och att han därför vill vara kvar med henne. Han skulle först behöva hamna i överläge för att kunna dissa henne på riktigt.

Hans konstiga grej att han ville kalla henne för kärring var ett exempel på ett ganska taffligt försök att hamna i överläge men han hade befunnit sig i underläge allt för länge för att det skulle fungera.

En man som är i ett riktigt överläge kan kalla sin tjej för kärring hur mycket han vill.

Den som bryr sig mindre har makten i en relation och Johan brydde sig alldeles för mycket.
Citera
2021-04-10, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulturstrateg
Såhär tror jag dom matchas:

Par 1: Johan med Elinor

2: Anton med Sofia

3: Lars med Susanna

Sofia ser faktiskt en aning missbildad ut. Trots det kommer hon bli besviken när hon ser Anton. Han kommer inte heller vara särskilt attraherad av henne och dom lär ha dålig personkemi i övrigt. Blir riktigt pinsamt och trevligt att titta på

Johan och Elinor är en ganska tafflig match. På pappret, och till viss del utseendemässigt, kan man få för sig att dom skulle kunna passa. Men har man lite känsla för sånt här ser man att nåt är off. Dom har ingen kemi, och framförallt saknas fysisk attraktion från Elinors sida. Blir psykiskt påfrestande veckor för båda. Ingen osämja, men bara stelt och deppigt.

Lars och Susanna är en dålig match. Dålig för att dom helt enkelt har bytt Susannas preferens "bad boy" mot städad bad boy. Lars är ganska kall. Vilket gör att hon blir intresserad av honom trots hans utseende. Dom fortsätter nog vara gifta. Men som väl är går dom skilda vägar innan Susanna hinner bli gravid.

Samlingsbild på alla deltagare

Bilden ovan är tagen efter experimentet. Det syns hur tydligt som helst att Anton och Sofia är skilda. Deras ansiktsuttryck säger allt. Dom har haft några miserabla veckor fram till skilsmässan. Blir nog även lite irritation och gnabb där. Tycker båda utstrålar ett visst mått av ilska på bilden
Johan och Elinor är också skilda. Båda ser besvikna och lite nedtryckta ut.
Lars och Susanna var fortfarande gifta när bilden togs. Det syns.

Det är otroligt hur mycket som går att läsa av i en bild. Dom som har matchats har liknande ansiktsuttryck och kroppsspråk, vilket i sin tur talar om hur det har gått.

Så är duktig är Kulturstrateg, vilket inte hindrar honom från att vara dryg och självsäker nu också. Så nej, vi behöver inte ta honom på allvar.
Citera
2021-04-10, 06:06
Medlem
Vilken bra säsong. Hurra för Sofia och Anton! Väldigt kul att ha följt dem på alla sätt och vis.

Övriga var inte riktigt i min stil. Lars växte dock under vägens gång och blev lite mer rund i kanterna. Socionomen framstod från början till slut som falsk, konstruerad och opportunistisk. Gilladeinte hennes fördömande sidor. Inte av drakoniska mått, men mer av typen: Hon verkar vilja bli struken medhårs och ha svårt för olikheter. Som socionom är det ett mycket dåligt drag. En som söker sig till socialtjänsten bör vara öppen, tåla olikheter, bli entusiastisk över det, inte backa och i princip säga: jag står bara ut med personer som tänker som mig, som är stöpta i exakt min form. En bristande nyfikenhet i att på djupet se den andre - Det är det hon förmedlade.

Ellinor gjorde mig besviken i sista avsnittet när det visade sig att hon slukat något så banalt som en superlike på Tinder - och redan köpt lägenhet ihop med denne.

Men allt är ju relativt, och ingen av dem förtjänar att totalsågas. Sofia och Anton var dock rentav föredömliga från början till slut!
Citera
2021-04-10, 08:14
Medlem
mjohan84s avatar
Grävmaskinisten är säkert snäll men bör väl respektera om frun inte vill
Bli kallad för kärring även om det är på
Skämt ifrån hans del? Har ni aldrig sagt åt någon som skämtar över er ”gräns” ? När skämtet inte uppskattas så att säga
Citera
2021-04-10, 08:23
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Är det fel på Antons tänder nu också?!
Allt dumt och elakt man kan komma på, det skriver man på Flashback. Som sagt... Small minds discuss other people.

Jag tycker han ser bra ut. Precis som Sofia. Båda blir ännu snyggare med åren. Framför allt tycker jag att bägge två har så fina personligheter, så jag är glad för deras skull och hoppas på det bästa.

Exakt ! Deras personligheter väger upp deras utseende

När jag såg första avsnittet hade jag nog valt en av de två andra men ju mer säsongen gick så blev nog Sofia favoriten pga hennes sätt att vara på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in