2021-04-09, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
En socionom kan vara intellektuell, det är ingen motsägelse i det, men Susanna verkar inte vara det. Jag skulle tro att hon blev livrädd för att framstå i dålig dager inför alla de lärare, elever och blivande kollegor som hon möter och kommer att möta i sin yrkesroll när Johan började skämta om hushållsarbete. Jag tror faktiskt att hennes beteende handlade mycket om att hon blev ängslig och ville visa att hon tar avstånd från allt som skulle kunna vara sexistiskt och så gick hon överstyr.

Jag tror också att Susanna sa nej till att fortsätta äktenskapet för att hon, vilket hon också berättade om, förutsatte att Johan skulle säga nej. Ren osäkerhet helt enkelt, annars hade de kunnat vara gifta fortfarande.

Det tror verkligen inte jag. Detta par hade ingen kemi eller attraktion. Hon kände ingenting för honom och då är det väldigt lätt att störa sig på allt. Hon blev besviken.

Se hur Lars sätter händerna om Elinore ansikte och kysser henne. Hur de rör varandra.

Gravid och S sitter som bror och syster. Hon visste dag 2 att hon skulle säga nej.
Citera
2021-04-09, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Att det blivit så mycket ilska mot Susanna, beror ju på att en kvinna tillåts att domdera helt ologiskt mot en annan person och produktionen låtit det fortgå
Det är läskigt att någon kan ha sån stor intolerans mot en medmänniska (även om nu inte Johan själv fattat vidden av att det inte är acceptabelt), men sen så ser man ju detta program som en inblick i hur par i relationer bör vara för att relationer ska fungera (med expertkommentarer fortgående)
Och då föregår ju inte Susannas agerande som något gott exempel direkt.
Att fullständigt kväva en annan människa/partners sätt att vara och inte ge den utrymme överhuvudtaget är en extremt dysfunktionell relation.
Och visst, det kan hända menlösa tofflar till karlar tillexempel.

Men det är så relationsdödande, att det ska inte visas "som ett exempel" i tv.

Sen visade faktiskt Susanna tendenser av att oavkortat sätta kvinnor på piedestal rent allmänt mot män, på ett rätt läskigt sätt i hennes sätt att vara.

Hon visar tendenser att utgå ifrån att män är skitstövlar oavkortat mot kvinnor.

Tänk er då ett par som kommer till socialen och tvistar om barnet, och hon sitter där som socialsekreterare. Det spelar ingen roll hur bra mannen än är som pappa, hon kommer sluka hela kvinnans version. Och det känns jätteskrämmande.

Snacka om att barnet då kommer att fara illa om kvinnan sitter och ljuger om sin make. Och det kommer inte spela roll hur sympatisk pappan än är,
för kan Susanna köra över en sån sympatisk person som Grävis är, så har hon ju verkligen visat vad hon är kapabel till.

Där har du lite förklaring till att folk känner hat mot Susanna.

Du formulerar det så bra, och så klokt!

Det är just Susannas dysfunktionella beteende som gör att jag inte köper att hon hittat en ny man som hon varit med i 6 månader. Jag tror hon bett en studiekamrat ställa upp och spela hennes pojkvän för att rädda hennes självbild inför svenska folket, och det är ju fullt förståeligt. Jag önskar bara att hon visat insikt om sitt beteende också. - För som du säger, hon kommer att ställa till med stor skada i sin yrkesroll med en så stark bias mot vita män.
Citera
2021-04-09, 19:11
Medlem
Gravid= Grävis
Citera
2021-04-09, 20:02
Medlem
fitz-humes avatar
Oavsett vad man tycker om produktionens medvetna missmatchningar, där som vanligt 2 av 3 par är dömda att gå skilda vägar, så har denna säsong varit underhållande helt klart. Upplösningen och efterspelet var dock helt väntad utan några som helst överraskningar.

Johan var möjligen den enda som höjde ett ögonbryn hos mig. Jag förväntade mig att han var mindre ynkryggad och inte gick efter vad hans vänner säger åt honom att göra. De 50 uppvaktande damerna är ju hans ensak att bedöma. Hans vänner tycker jag var lite väl bestämda när Johan skulle ta sitt beslut då de ju aldrig hade träffat Susanna och inte förstod vilken hemsk människa hon är. Där skulle Johan ha sagt NEJ med bestämdhet. Han var ju inne på att göra detta också men lät sig påverkas av några som visste mindre.

Susanna bekräftade sin oattraktiva egocentriska personlighet genom att visa långfingret för alla tv-tittare som har äcklats av hennes mobbarattityd genom att säga att hon minsann har funnit en ny man och dessutom varit tillsammans i sex månader. Det tror jag inte alls på. Att hon ångrar sin medverkan kan man dock förstå eftersom programmet har avslöjat henne inför miljoner tv-tittare.

Elinor fann snabbt en ny man på Tinder och man förstår varför det funkar så bra för henne. Hon förtjänade bättre. Önskar henne all lycka.

Lars verkar ha lärt sig en del av sin medverkan och tagit till sig en del kritik. Det är bra. Hoppas han en dag finner sig själv och kan bli en sant harmonisk människa och äntligen får förmågan att på riktigt intressera sig för andra människor och inte bara försöka visa sig duktig.

Jag undrar varför den där Elizabeth (den storrökande tanten från tidigare säsong) har fått så stort utrymme. Hon hörde ju inte hemma här alls, jag förstår inte varför hon medverkade överhuvudtaget.

En känga också åt Antons vän. Det var mycket avundsjuka och gnäll från honom. Inte direkt så en sann vän visar sin glädje över att bästa vännen har funnit kärleken i sitt liv.
Citera
2021-04-09, 20:02
Medlem
Susanna försökte psykröntga grävaren. Otrevligt och obehagligt. Typisk bitch på jobbet, snygg och fräsch, en djävel bakom planket. Inget näthat uppmuntras däremot.

Anton måste ha blivit förstörd i någon fas av livet och nu får han blomma ut med sin kloka tjej. Fint.

Amanda var sensationellt charmerande, läkarens ex. Läkaren hittar någon när han är redo. Han är underhållande och kul. De flesta vill ha lite roligare män än vad de får tag i.

Elinor, målades ut som en bitch. Enligt läkaren fel, för han är en snäll och klok person. Skönt att Elinor gick vidare med någon annan. Tror att det var det fysiska som inte synkade för paret helt, det saknades äktenskapstycke.
Senast redigerad av rappytt 2021-04-09 kl. 20:10.
Citera
2021-04-09, 20:16
Medlem
Edmundos avatar
- Grävis blev brutalt bortfintad, igen. Denna gång av vännerna samt Susannas damage control under avslutningsveckan. På något sätt landar han ändå som vinnare med sunt resonemang i avslutningen.

- Susanna. Paniken går att ta på. Förhoppningsvis en nyttig läxa för en bitch av rang samt en fingervisning till andra med liknande beteende.

- Lars och Elli-Lår. De började plastigt och avslutade plastigt. Deras ”ja vi fortsätter” trodde de inte ens själva på. Har nog lärt sig mycket om sig själva. Lite mindre ”fasad” är nog receptet för båda.

-Anton & Sofia. Glider in i framtiden i sin egentillverkad Bangbus. Väldigt kul att se!
Citera
2021-04-09, 20:18
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag önskar bara att hon visat insikt om sitt beteende också. - För som du säger, hon kommer att ställa till med stor skada i sin yrkesroll med en så stark bias mot vita män.

Så sant så. En sådan kärring (ironiskt nog en korrekt benämning från Johan) som ska få avgörande roll i vårdnadstvister kan ställa till ett helvete både för mannen och inte minst för barnen då hon förmodligen har en förutfattad bild av situationen där mannen är förtryckare och kvinnoutnyttjare, där allt han säger kommer att ställas emot honom.
Citera
2021-04-09, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Jag har varit övertygad sedan jag såg avsnittet där Antons familj satt tillsammans i dubbelsängen i hotellrummet. Flera generationer.

Jag tycker även hans dåliga självförtroende, ”Jag är en femma”, är avslöjande. Typisk frireligiöst mobboffer. Att föräldrarna inte sett till att få hans tänder fixade tyder också på sinnesslapphet.

Är det fel på Antons tänder nu också?!
Allt dumt och elakt man kan komma på, det skriver man på Flashback. Som sagt... Small minds discuss other people.

Jag tycker han ser bra ut. Precis som Sofia. Båda blir ännu snyggare med åren. Framför allt tycker jag att bägge två har så fina personligheter, så jag är glad för deras skull och hoppas på det bästa.
Citera
2021-04-09, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Så sant så. En sådan kärring (ironiskt nog en korrekt benämning från Johan) som ska få avgörande roll i vårdnadstvister kan ställa till ett helvete både för mannen och inte minst för barnen då hon förmodligen har en förutfattad bild av situationen där mannen är förtryckare och kvinnoutnyttjare, där allt han säger kommer att ställas emot honom.

Jag tror du drar förhastade slutsatser. Susanna ville inte bli kallad kärring och hon gillade inte taffliga skämt som faktiskt var sexistiska. Sen att Johan var beredd att försöka jobba med sig själv och relationen, visar att han i grund och botten är en bra kille. Men jag tror inte Susanna är så som vissa beskriver henne. Hon var lite överkritisk ja. Men varför överdriva och göra henne till något hon inte är. En så fin och klok och vacker kvinna.
Citera
2021-04-09, 22:55
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume

En känga också åt Antons vän. Det var mycket avundsjuka och gnäll från honom. Inte direkt så en sann vän visar sin glädje över att bästa vännen har funnit kärleken i sitt liv.

TACK!

Fy fasen vad lack jag blev på killen när han ska "lipa" över att hans polare till skillnad från honom vågar ta ett kliv ut i livet och faktiskt göra något mer än att sitta i Alingsås och häcka. Oskön så det sjöng om det. "Du passar inte i Stockholm!" eller "Ska hon vara gift med dig får hon lära sig att stå ut med Rosenström."

Att sluta lyssna på pubertets-pop är en otroligt liten uppoffring om man får hitta en livskamrat, vilket verkligen inte alla gör. Bra att Anton flyttade och lät honom sitta kvar i Alingsås.
Citera
2021-04-09, 23:11
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Offer för psykisk och fysisk misshandel tappar sitt självförtroende och tror på misshandlaren när denne säger att det är offrets eget fel att han/hon blir misshandlad. Offret vill stanna kvar i relationen för att den tror att den inte är värd mer och att ingen annan kommer vilja vara med denne.

De kände varandra i några få veckor. 28 dagar närmare bestämt. Och de hade aldrig ens ett förhållande. Så det du beskriver gäller knappast Johan...
Han tyckte väl om henne helt enkelt.
Citera
2021-04-09, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag tror du drar förhastade slutsatser. Susanna ville inte bli kallad kärring och hon gillade inte taffliga skämt som faktiskt var sexistiska. Sen att Johan var beredd att försöka jobba med sig själv och relationen, visar att han i grund och botten är en bra kille. Men jag tror inte Susanna är så som vissa beskriver henne. Hon var lite överkritisk ja. Men varför överdriva och göra henne till något hon inte är. En så fin och klok och vacker kvinna.

Då har du sett något ingen annan sett. Susanna var sexisten i förhållandet och behandlade Johan illa, framförallt i början. Men kommer så klart undan kritik i media och av experter pga sitt kön. Oavsett anledning beter man inte sig så. Tyvärr visar även programmet hur mycket män ska stå ut med utan någon som helst rätt att säga ifrån. Det som diskuterades var Johans sexistiska språk, inte Susannas vidriga beteende. Sanslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in