2021-04-09, 23:40
Medlem
Kan inte läsa SvD men hittade denna kommentar
https://carlnorberg.se/2021/04/08/finland-gripen/

Vet inte riktigt vem Carl N är men verkar lite insatt i försvaret.
Tycker sista delen där Wallenberg skulle hotat med att flytta investeringar verkar väldigt dålig taktik. Fick jag något sånt skulle jag jobba för att motsatta skulle bli.

Tror också Finnarna håller sig till utvärderingen, har höga tankar om våra grannar. Högre än om oss 😂 men samtidigt 😢

Citat:
Ursprungligen postat av torson68
Jo, politikerna med Hultqvist i spetsen gör detta till en svensk inrikespolitisk fråga, men tror finnarna ligger lugnt och avvaktar de slutliga militärtekniska resultaten.
Citera
2021-04-10, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru
Kan inte läsa SvD men hittade denna kommentar
https://carlnorberg.se/2021/04/08/finland-gripen/

Vet inte riktigt vem Carl N är men verkar lite insatt i försvaret.
Tycker sista delen där Wallenberg skulle hotat med att flytta investeringar verkar väldigt dålig taktik. Fick jag något sånt skulle jag jobba för att motsatta skulle bli.

Tror också Finnarna håller sig till utvärderingen, har höga tankar om våra grannar. Högre än om oss 😂 men samtidigt 😢

Det om påtryckningar gällde ju förra upphandlingen och det visade sig vara en dålig taktik. Man fick skit för det av Finland, som verkligen ville visa sig självständiga i val av försvarsmateriell. De var ju hänvisade till ryskt och svenskt under kalla kriget.

Nu är jag övertygad om att SAAB lärt sig läxan och generellt sätt etablerar de ju om fattande samarbeten redan innan beslut om upphandling tas. Ett smakprov och en vink om att ett uppköp från SAAB ger ytterligare investeringar.

Man jobbar bättre och smartare idag tycker jag det verkar som. SAAB Gripen står inte och faller med Finland.
Citera
2021-04-10, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Regeringen ökar ansträngningarna för att få Finland att välja Gripensystemet vid upphandlingen av nya stridsflygplan, en affär värd totalt 100 miljarder. I vårändringsbudgeten sockras det svenska budet med nya investeringar för att utveckla Gripen E på ett sätt som passar Finland.
https://www.svd.se/sa-ska-regeringen-fa-finland-att-valja-gripen
100 Miljarder, det kan vi anskaffa lite grejer för.
Citera
2021-04-10, 16:16
Medlem
Absolut, var med gripen a, får hoppas att dom lärt sig sin läxa. Ska man vara allierade är hot förödande. Bra Wallenberg fick smaka.
Hoppas vi kan ge ett bra erbjudande denna gång och bygga en bra produktiv relation.

När gripen e går nog vidare oavsett Finland men vore en bra kompetent partner!

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det om påtryckningar gällde ju förra upphandlingen och det visade sig vara en dålig taktik. Man fick skit för det av Finland, som verkligen ville visa sig självständiga i val av försvarsmateriell. De var ju hänvisade till ryskt och svenskt under kalla kriget.

Nu är jag övertygad om att SAAB lärt sig läxan och generellt sätt etablerar de ju om fattande samarbeten redan innan beslut om upphandling tas. Ett smakprov och en vink om att ett uppköp från SAAB ger ytterligare investeringar.

Man jobbar bättre och smartare idag tycker jag det verkar som. SAAB Gripen står inte och faller med Finland.
Citera
2021-04-13, 02:13
Medlem
Holdingbreaths avatar
En finsk polare sa att Finland kommer att köpa från USA efter man vill att USA ska strida mot Ryssland om det blir krig.
Citera
2021-04-13, 10:54
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
En finsk polare sa att Finland kommer att köpa från USA efter man vill att USA ska strida mot Ryssland om det blir krig.

Eftersom Finland inte är med i Nato så skiter USA i vad Finland använder för militär utrustning om det blir krig med Ryssland. Finland kan köpa all utrustning från USA, men får ändå ingen hjälp av USA vid konflikt.
Citera
2021-04-13, 11:23
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:

En finsk Hultqvistdoktrin? De får döpa den till Kaikkonendoktrinen efter nuvarande försvarsministern.
Citera
2021-04-13, 12:51
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Eftersom Finland inte är med i Nato så skiter USA i vad Finland använder för militär utrustning om det blir krig med Ryssland. Finland kan köpa all utrustning från USA, men får ändå ingen hjälp av USA vid konflikt.

Jag bestrider inte att köpet inte likställer en riktigt försvarspakt.Min källa vet mycket om finsk politik. Han kanske har fel, men han ges inte till grundlösa uttalanden.

F-35 plågas av problem. Det är dyrt att operera.

Super Hornet kanske är en stark kandidat.
Citera
2021-04-14, 22:27
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Jag bestrider inte att köpet inte likställer en riktigt försvarspakt.Min källa vet mycket om finsk politik. Han kanske har fel, men han ges inte till grundlösa uttalanden.

Eftersom man använder Hornet idag så är Super Hornet en stark kandidat, men de är också dubbelt så dyra i drift som t.ex. Gripen. Finland köpte Hornet för att den kunde lastas ordentligt med dumma bomber, men idag används mest laserstyrda bomber så lastkapaciteten är inte lika viktig.
Senast redigerad av Megaforce 2021-04-14 kl. 22:42.
Citera
2021-04-14, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Eftersom man använder Hornet idag så är Super Hornet en stark kandidat, men de är också dubbelt så dyra i drift.
Hvordan i alle dager kan du vite at SH er dobbelt så dyre å drifte i Finland som Hornet?
Citera
2021-04-14, 22:34
Bannlyst
F 35 är skit Finland bör köpa F 18 billigare och bättre plan.
Citera
2021-04-15, 11:06
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Jag håller SH som favorit med Gripen E som god tvåa. Det är fältmässigheten som är utslagsgivande här och båda dessa plan har detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in