2021-04-09, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Hehe. Det där är så jävla patetiskt. Etersom människan tydligen nu mer inte överlever några timmar utan att trycka in saker i ansiktet så har man gjort det ok att ta av sig munblöjan medan man äter. För då pausar ju den eventuella smittan. Om man nu trodde på riktigt att munblöjorna på planen var viktiga, så hade man gett fan i att servera någonting på alla flyg kortare än 12 timmar. En liten fasta på 10-12 timmar klarar alla.

Istället kan man sitta och dricka kaffe samt bubbelvatten i 2 av 3 timmar på en Europaflight utan ansiktsblöja

Det säger ju en del om vad det här jävla tramset är för någonting...
Citera
2021-04-09, 17:23
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Vad säger Shariainstructor om den här teorin? Kan det vara gapet som är på väg att återuppstå? Vi kanske ser en rejäl ökning av rapporterade döda igen om en viss tid, säg två veckor.
Shariainstructor har tyvärr slutat upplysa oss med sina knivskarpa analyser. Inte sett honom på månader.
Citera
2021-04-09, 17:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Detta är så OT, så jag svarar bara en gång till.

Flygbolagen kan inte lägga ner rutter ur som heslt, de slot-tider man har på världens olika flygplatser är värda enorma summor. Och om man slutar använda dessa slot:ar, så förlorar man dem.

I vissa fall kan man sälja en slot, men då visar man på en svaghet som kommer att utnyttjas av konkurrenterna.

Intressant ämne, som är en direkt funktion av det rådande läget i världen.
Frågan är om det är mest lönsamt att behålla slot-tiderna och flyga resenärer gratis eller om det är bättre att ge upp ett par slot-tider och flyga resenärer som kan betala för sig?

En slot-tid är ju bara värd något så länge den genererar vinst och så länge det är brist på dem.
Om coronapandemin får världen att tänka om när det gäller flygresor så kommer slot-tiderna att förlora i värde eller kanske tom. sakna värde.
Citera
2021-04-09, 17:33
Medlem
Vilket vaccin kommer de som är 18+ få i maj? AZ vaccinet ges ju endast till 65+. Finns det så mycket av pfizer och moderna vaccinen nu att de kommer ges till nästan alla?
Citera
2021-04-09, 17:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Vilket vaccin kommer de som är 18+ få i maj? AZ vaccinet ges ju endast till 65+. Finns det så mycket av pfizer och moderna vaccinen nu att de kommer ges till nästan alla?
Astra Zenecas leverans är cirka 15 % av Sveriges totala vaccininköp.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/prognos-av-vaccinleveranser/
Citera
2021-04-09, 17:38
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, förutom då att du höjde frågan i ett direkt påstående. Dessutom skedde detta för ett par minuter sedan. Du kan inte ha speciellt bra minne:

Herregud.
Ursäkta att jag på nytt besvarar detta inlägg (jag har inte så dåligt minne att jag glömmer bort att jag svarat på ett inlägg) men jag glömde att nämna en sak i mitt förra svar (så dåligt minne har jag).

Jag vill bara tillägga att jag den 10 december 2020 författade följande inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
På förekommen anledning - närmast kanske Expressens infama artikel om Norrland jämfört med övriga nordiska länder i dag - länkar jag den här studien.

Om befolkningstäthet antas har relevans för spridningen av covid-19 är det givetvis population-weighted density som är intressant, inte population density. Av bilaga A framgår såväl PD som PWD för ett antal europeiska länder. Sverige har PD om 23 men PWD om 2246. Norge, till exempel, har PD om 17 men PWD om 791. Jag kan för övrigt lugna alla alarmister med att även om man antar att smittspridningen skulle följa PWD exakt så skulle Sverige vara sämst i norden om än inte lika tydligt som ni gärna vill få det att framstå. I ett sådant scenario skulle Danmark framstå som det stora föredömet. Norge och Finland skulle ha bäst förutsättningar av alla länder som tas upp i bilagan, med undantag för Litauen.

För de debatörer i tråden som fortfarande inte förstår varför befolkningstäthet beräknad utifrån antalet invånare/total landyta utan någon viktning för hur folk faktiskt bor och lever är ett uselt mått kan jag tipsa om exempel 3.1 på sida 6. Där visas med bilder (alltså även för den illitterate!) hur samma befolkningstäthetstal kan ta sig helt olika uttryck i faktiska förhållanden.

Tydligen fanns det alltså åtminstone en studie som försökt ta ett grepp om befolkningstäthetsproblemet redan då. Jag utgår kallt från att ni inte missade den på ditt kontor, så du kan säkert avfärda den utan problem. Men en studie, likafullt. Eller med dina ord: fakta!

Jag kan lugna dig med att UK har en 1,9 gånger högre PWD än Sverige. Däremot var det ju inte helt i linje med din beräkning om 6 gånger tätare där folk faktiskt bor, trots att du utgick från fakta. Därför vet jag faktiskt inte vad jag ska tro på nu.

Med det sagt. Nu är klockan AW-tid här i Sverige och det är dags för mig att ta en öl eller två och fira in helgen. I brist på öppna pubar (väl?) kanske du -- för att lätta upp stämningen! -- kan låta dina kollegor koka sitt te genom att placera kitteln på din panna.

Trevlig kväll!
Citera
2021-04-09, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Enig. Sonen säger att det tagit bort dans som kunskapskrav... ändå kör de pardans samt har haft två elever som testat positivt under veckan. Helt otroligt!

Dans finns kvar i kunskapskraven för IDH men det står ingenting om pardans. Du som vårdnadshavare har ju ett viss ansvar att hålla reda på vilka kunskapskrav som ingår i ett ämne när de diskuteras med barnen.

Min fråga är: Har du tagit upp detta med skolledningen? Eller har du bara skrivit om det på ett anonymt forum på internet?

Svaret behöver inte vara mer utvecklat än "Ja jag har pratat med skolledningen" eller "Nej jag har bara skrivit om det på ett anonymt forum på internet."

Edit: Läraren lutar sig förmodligen på det som står i det centrala innehållet om "traditionella danser" men det är ju synnerligen tveksamt under rådande omständigheter.
Senast redigerad av Milosebic 2021-04-09 kl. 17:51.
Citera
2021-04-09, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Frågan är om det är mest lönsamt att behålla slot-tiderna och flyga resenärer gratis eller om det är bättre att ge upp ett par slot-tider och flyga resenärer som kan betala för sig?

En slot-tid är ju bara värd något så länge den genererar vinst och så länge det är brist på dem.
Om coronapandemin får världen att tänka om när det gäller flygresor så kommer slot-tiderna att förlora i värde eller kanske tom. sakna värde.

Världen kommer inte tänka om när det gäller flygresor. Det är bara cuckade hen-män i Sverige och kvinnor samt möjligen lite ultraliberaler på Upper West side i New York som ser flyget som ett problem.

Flyget kommer explodera så fort politikerna tar sitt förnuft till fånga och låter oss vaccinerade börja flyga igen. Pestråttorna däremot (plattjordare, anti-vaxxers) får stanna hemma och kolla Bingolotto.

Satt just själv och kollade flygresor till Stockholm i sommar. Verkar lugnt för min del men eftersom frugan inte är svensk medborgare så kräver de covidtest av henne (trots att hon är vaccinerad). Så det får bli Grekland istället. Många idiotregimer som går miste om skatteintäkter när världens elit vill ut och resa och spendera igen.
Citera
2021-04-09, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Dans finns kvar i kunskapskraven för IDH men det står ingenting om pardans. Du som vårdnadshavare har ju ett viss ansvar att hålla reda på vilka kunskapskrav som ingår i ett ämne när de diskuteras med barnen.

Min fråga är: Har du tagit upp detta med skolledningen? Eller har du bara skrivit om det på ett anonymt forum på internet?

Svaret behöver inte vara mer utvecklat än "Ja jag har pratat med skolledningen" eller "Nej jag har bara skrivit om det på ett anonymt forum på internet."

Edit: Läraren lutar sig förmodligen på det som står i det centrala innehållet om "traditionella danser" men det är ju synnerligen tveksamt under rådande omständigheter.

Jag har gett upp kampen med skolan. Förra våren var jag på dem ett flertal gånger om saker som jag tyckte de gjorde fel eller inte gjord när det gällde Covid. Uppfattades bara som en jobbig förälder och inget åtgärdades. Så jag väljer istället att skriva på detta anonyma forum.
Citera
2021-04-09, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu var ju frågan
Men varför ska man kunna boka redan nu en månad i förväg för att vaccinationerna ska kunna komma igång i maj.

Vaccinationerna i Stockholm verkar fördelas beroende på vilken vårdcentral man är listad på. I går den 8 april fanns det en möjlighet att på 1177.se för Region Stockholm boka tider för den som är född 1946 eller tidigare. På ssl.se står däremot att den som är född 1951 eller tidigare nu kan boka tid. I dag den 9 april är även 1177.se uppdaterat med information om att den som är född 1951 eller tidigare kan boka tid. Men redan i går kunde den som är född 1956 eller tidigare och är listad hos Familjeläkarna i Saltsjöbaden vaccineras i en drop in-mottagning
Citera
2021-04-09, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Jag har gett upp kampen med skolan. Förra våren var jag på dem ett flertal gånger om saker som jag tyckte de gjorde fel eller inte gjord när det gällde Covid. Uppfattades bara som en jobbig förälder och inget åtgärdades. Så jag väljer istället att skriva på detta anonyma forum.
Ok, tack för ditt ärliga svar. Om det är någon tröst tycker jag du har rätt i sak och jag ser inte några som helst svårigheter för dem att vara tillmötesgående på skolan i det exemplet. Läraren kan definitivt lösa den undervisningen annorlunda och klara både kunskapskrav och centralt innehåll.
Citera
2021-04-09, 19:49
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du gör det väldigt enkelt för dig genom att undvika hela kärnan i frågeställningen. Varför har Sveriges CFR minskat så anmärkningsvärt mycket mer än något annat demokratiskt land i världen? Det finns diktaturer som Kina som visar liknande siffror men om vi håller oss till dom som presenterar (eller borde göra det) trovärdig statistik?

Strunta i att det inte är ett exakt mått att räkna på alla som smittades två veckor innan. Det ger en fingervisning där man rimligtvis borde kunna jämföra med andra länder och få någorlunda liknande trend?

Well, kärnan är att du tror på en mörkläggning och det kan jag inte bemöta annat än att du verkar basera det på en konstig beräkning av CFR. Jag tror att Sverige har lyckats att genom vaccination skydda de äldre som är kvar i livet. Det dör fortfarande äldre, vaccinet är inte 100%.
Jag vet inte hur (vilka) andra länder har vaccinerat. Det var en av mina frågeställningar gällande Sverige vs Polen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in