Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Nej, förutom då att du höjde frågan i ett direkt påstående. Dessutom skedde detta för ett par minuter sedan. Du kan inte ha speciellt bra minne:
Herregud.

Ursäkta att jag på nytt besvarar detta inlägg (jag har inte så dåligt minne att jag glömmer bort att jag svarat på ett inlägg) men jag glömde att nämna en sak i mitt förra svar (så dåligt minne har jag).
Jag vill bara tillägga att jag den 10 december 2020 författade följande inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av
sunessensommar
På förekommen anledning - närmast kanske Expressens infama artikel om Norrland jämfört med övriga nordiska länder i dag - länkar jag den
här studien.
Om befolkningstäthet antas har relevans för spridningen av covid-19 är det givetvis population-weighted density som är intressant, inte population density. Av bilaga A framgår såväl PD som PWD för ett antal europeiska länder. Sverige har PD om 23 men PWD om 2246. Norge, till exempel, har PD om 17 men PWD om 791. Jag kan för övrigt lugna alla alarmister med att även om man antar att smittspridningen skulle följa PWD exakt så skulle Sverige vara sämst i norden om än inte lika tydligt som ni gärna vill få det att framstå. I ett sådant scenario skulle Danmark framstå som det stora föredömet. Norge och Finland skulle ha bäst förutsättningar av alla länder som tas upp i bilagan, med undantag för Litauen.
För de debatörer i tråden som fortfarande inte förstår varför befolkningstäthet beräknad utifrån antalet invånare/total landyta utan någon viktning för hur folk faktiskt bor och lever är ett uselt mått kan jag tipsa om exempel 3.1 på sida 6. Där visas med bilder (alltså även för den illitterate!) hur samma befolkningstäthetstal kan ta sig helt olika uttryck i faktiska förhållanden.
Tydligen fanns det alltså åtminstone en studie som försökt ta ett grepp om
befolkningstäthetsproblemet redan då. Jag utgår kallt från att ni inte missade den på ditt kontor, så du kan säkert avfärda den utan problem. Men en studie, likafullt. Eller med dina ord: fakta!
Jag kan lugna dig med att UK har en 1,9 gånger högre PWD än Sverige. Däremot var det ju inte helt i linje med din beräkning om 6 gånger tätare där folk faktiskt bor, trots att du utgick från fakta. Därför vet jag faktiskt inte vad jag ska tro på nu.
Med det sagt. Nu är klockan AW-tid här i Sverige och det är dags för mig att ta en öl eller två och fira in helgen. I brist på öppna pubar (väl?) kanske du -- för att lätta upp stämningen! -- kan låta dina kollegor koka sitt te genom att placera kitteln på din panna.
Trevlig kväll!