2021-04-09, 19:34
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheodoreKaczynski
Jag tycker kanske inte det framkommer så mycket nytt men att syster åkte hem på kvällen för att hon hade ont i magen och att hon hade en kompis där som hade bråkat med sin kille. En av grabbarna som satt i bilen på hällristningsvägen uppges vara mycket trovärdig då han ska vara son till en polischef. Hon lägger också fram sin teori upp pilot. Att hon långt senare skulle ha fått reda på att pilot varit intresserad av Helena men att han blivit ignorerad. Hon tror att det kan vara så att Helena hade tänkt berätta för Pilots flickvän och att han då ska ha tappat det och haft ihjäl henne. Författaren har också pratat med pilot och han säger att han inte varit på bron och att han berättat vad han gjort på natten men att polisen inte lyssnat. Tycker bilden stärks av att han döljer något. För jag får verkligen inte ihop det att han byter historia. Varför gör man det? Du får lyssna själv. Jag har säkert missat en del då jag somnade till lite.

Ha en trevlig fredag!

Ok, tack så länge. Jag såg att boken är på över två timmar, och jag måste kämpa för att hitta den tiden - helst i ett svep. Jag ska försöka att lyssna på den så snart som möjligt, men blev bara väldigt "direktnyfiken" och intresserad när jag såg att boken nämndes.
Citera
2021-04-09, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheodoreKaczynski
Jag tycker kanske inte det framkommer så mycket nytt men att syster åkte hem på kvällen för att hon hade ont i magen och att hon hade en kompis där som hade bråkat med sin kille. En av grabbarna som satt i bilen på hällristningsvägen uppges vara mycket trovärdig då han ska vara son till en polischef. Hon lägger också fram sin teori upp pilot. Att hon långt senare skulle ha fått reda på att pilot varit intresserad av Helena men att han blivit ignorerad. Hon tror att det kan vara så att Helena hade tänkt berätta för Pilots flickvän och att han då ska ha tappat det och haft ihjäl henne. Författaren har också pratat med pilot och han säger att han inte varit på bron och att han berättat vad han gjort på natten men att polisen inte lyssnat. Tycker bilden stärks av att han döljer något. För jag får verkligen inte ihop det att han byter historia. Varför gör man det? Du får lyssna själv. Jag har säkert missat en del då jag somnade till lite.

Ha en trevlig fredag!

Var väninnan kvar hos UA när Helena ringde från stadt 01.30?
De åkte egen bil till festen i Töreboda och senare taxi till Mariestad. Vems bil användes på söndag morgon för att hämta plånboken? Togs det taxi eller väninnans bil om hon var kvar?
Var de ute och letade på den givna utpekade genvägen på söndagen?
Efter första skofyndet, begav sej resterande berörda för att se fyndplatsen direkt, eftersom den var närheten av hemmet?

Undrar om författarinnan har varit i kontakt med han som enligt egen officiella utsago talat med Helena utanför stadt innan hon begav sej hem?

Mysko ang turerna med pilot, men tidsspannet talar ej för honom som gm, samt avsaknaden av dna.
Dessutom så är det ytterst besvärande att ta följe med någon som limmat på en och väckt obehag samtidigt att det är bästa kompisens kille. Helena skulle kanske inte utmanat ödet med att slå följe med honom efter sådant obekvämt beteende. Det skulle vara att ge ytterligare tillfälle att bli utsatt för obehag och pinsamheter.
Har svårt att se hur brovittnet kan uppge att killen på bron hade pilotglasögon utan att kunna identifiera honom. Vittnet kanske inte var ifrån Mariestad eller kanske hon inte brukade delta i utelivet vid tiden och därför inte kände igen honom. Ang bron så är den relativt smal och inte så stor.

Nära vännen PR hade det nog så tufft...synd att kompisarna på stadt inte peka finger åt pilot då PR var anklagad. Jag tror att PR visste vad som skett men ej kunde berätta.
Citera
2021-04-09, 19:46
Medlem
Några punkter från boken:

- Polisen hittar fotavtryck och nedtrampat buskage i storlek av en människa.
- Systrarna tog egen bil till t-boda och parkerade den där.
- UA kommer inte ihåg vilka de delade taxi med in till stan.
- Gemensam kvinnlig vän hemma i huset när Helena ringer.
- Polisen konstaterar att däckavtrycken kommer från en framhjulsdriven bil.
- Gabriella om varför mmpg kunde tänkas gå åt fel håll från stan: "kanske skulle han hem till sin syster".
- Mmpg bor fortfarande i m-stad och många vet vem han är. (pga. att han är outad här? Min fundering)
- Jenvén känner inte till fallet från början och vet inte allt om det. Hans roll bestod mest av att ta emot tips. (Han har alltså inte bak-läst)

Det var vad jag hittade nu när jag skummade igenom snabbt. Boken finns alltså även i text-form, vilket jag tycker är att föredra.
Citera
2021-04-09, 19:52
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland

- Gabriella om varför mmpg kunde tänkas gå åt fel håll från stan: "kanske skulle han hem till sin syster".
- Mmpg bor fortfarande i m-stad och många vet vem han är. (pga. att han är outad här? Min fundering)
- Jenvén känner inte till fallet från början och vet inte allt om det. Hans roll bestod mest av att ta emot tips. (Han har alltså inte bak-läst)

Det var vad jag hittade nu när jag skummade igenom snabbt. Boken finns alltså även i text-form, vilket jag tycker är att föredra.

Tack till dig också! Jag har lite att göra nu, men ska återkomma med tankar - det dyker genast upp några delikata sådana i mitt huvud!
Citera
2021-04-09, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Var väninnan kvar hos UA när Helena ringde från stadt 01.30?
De åkte egen bil till festen i Töreboda och senare taxi till Mariestad. Vems bil användes på söndag morgon för att hämta plånboken? Togs det taxi eller väninnans bil om hon var kvar?
Var de ute och letade på den givna utpekade genvägen på söndagen?
Efter första skofyndet, begav sej resterande berörda för att se fyndplatsen direkt, eftersom den var närheten av hemmet?

Undrar om författarinnan har varit i kontakt med han som enligt egen officiella utsago talat med Helena utanför stadt innan hon begav sej hem?

Mysko ang turerna med pilot, men tidsspannet talar ej för honom som gm, samt avsaknaden av dna.
Dessutom så är det ytterst besvärande att ta följe med någon som limmat på en och väckt obehag samtidigt att det är bästa kompisens kille. Helena skulle kanske inte utmanat ödet med att slå följe med honom efter sådant obekvämt beteende. Det skulle vara att ge ytterligare tillfälle att bli utsatt för obehag och pinsamheter.
Har svårt att se hur brovittnet kan uppge att killen på bron hade pilotglasögon utan att kunna identifiera honom. Vittnet kanske inte var ifrån Mariestad eller kanske hon inte brukade delta i utelivet vid tiden och därför inte kände igen honom. Ang bron så är den relativt smal och inte så stor.

Nära vännen PR hade det nog så tufft...synd att kompisarna på stadt inte peka finger åt pilot då PR var anklagad. Jag tror att PR visste vad som skett men ej kunde berätta.

Tillägg:PS menar inte att PR var skyldig eller inblandad DS
Citera
2021-04-09, 20:09
Medlem
Citat:
Utökad fundering runt detta: Så ingen polis har haft ett helhetsgrepp om fallet innan det lämnades till länskriminalen? Och ens då, hade de resurser att avsätta för att gå igenom allt material någon gång? Är det så j*vla illa att det är först nu hos Kalla Fall som allt gås igenom grundligt? Kanske inte så konstigt då att det har förblivit olöst då t.o.m flashback tycks veta mer än polisen i vissa avseenden.
Citera
2021-04-09, 21:02
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Utökad fundering runt detta: Så ingen polis har haft ett helhetsgrepp om fallet innan det lämnades till länskriminalen? Och ens då, hade de resurser att avsätta för att gå igenom allt material någon gång? Är det så j*vla illa att det är först nu hos Kalla Fall som allt gås igenom grundligt? Kanske inte så konstigt då att det har förblivit olöst då t.o.m flashback tycks veta mer än polisen i vissa avseenden.

Ok, då ska vi se:

* "Fotavtryck och nedtrampat buskage i storlek av en människa"
Det säger ju att platsen med största sannolikhet också var brottsplatsen (vilket de allra flesta av oss har varit säkra på hela tiden). Och gissa att området i och runt det nedtrampade buskaget hade kunnat säga massor om man hade tagit tillvara på det och gjort analyser!

* "Systrarna tog egen bil till Töreboda och parkerade den där"
Ok, men var de ensamma i bilen? Om de var ensamma i bilen faller ju allt tugg i tråden om att KM skulle ha varit med i bilen och att bilen skulle ha körts av KM:s "nattarbetande sambo". Det låter i alla fall som att systrarna åkte själva. Hur tolkar ni andra det?

* "UA kommer inte ihåg vilka de delade taxi med in till stan"
Här tror jag att Ulrika tar en enkel väg ut ur situationen för att slippa att peka ut "mannen med pilotglasögon". Men "mannen med pilotglasögon" är redan utpekad som en i taxin genom radioprogramserien!

* "Gemensam kvinnlig vän hemma i huset när Helena ringer"
Ok, då blir det lite knepigt. När lämnade den "gemensamma kvinnliga vännen" bostaden? Det är ju inte många minuter att spela på. Dessutom borde Ulrika ha kunnat hålla sig vaken de få minuter som var kvar mellan det att vännen lämnade huset till det att Helena skulle ha kommit hem. Vännen bör ha lämnat huset ganska omgående efter det att Helena ringde hem eftersom Ulrika ska ha hunnit somna.

* "Polisen konstaterar att däckavtrycken kommer från en framhjulsdriven bil"
Detta har jag trott hela tiden. De flesta mindre bilar var framhjulsdrivna runt den här tiden. Det krävs således inte mycket stress och panik för att få en framhjulsdriven bil att spinna loss i sanden på lekplatsen och orsaka ett däckavtryck när det spinnande framhjulet når den asfalterade gångstigen som leder från gång-/cykelvägen upp till skogsdungen. Om jag har tänkt rätt stod bilen med baken snett upp mot skogsdungen, och när man körde iväg var det vänster framhjul som högg tag i asfalten.

* "Gabriella om varför mmpg kunde tänkas gå åt fel håll från stan: "kanske skulle han hem till sin syster"
Ja, om "mannen med pilotglasögon" (kanske då KM) hade en eller två systrar boende på Lockerud/Bråten, fungerar ju det tänket. Men det kan också ha varit så att "mannen med pilotglasögon" såg sin sista chans att haka på Helena från torget för att försöka "få ner henne" (ursäkta uttrycket).

* "Mmpg bor fortfarande i m-stad och många vet vem han är. (pga. att han är outad här? Min fundering)"
Så är det säkert.

* "Jenvén känner inte till fallet från början och vet inte allt om det. Hans roll bestod mest av att ta emot tips. (Han har alltså inte bak-läst)" och "Utökad fundering runt detta: Så ingen polis har haft ett helhetsgrepp om fallet innan det lämnades till länskriminalen? Och ens då, hade de resurser att avsätta för att gå igenom allt material någon gång? Är det så j*vla illa att det är först nu hos Kalla Fall som allt gås igenom grundligt? Kanske inte så konstigt då att det har förblivit olöst då t.o.m flashback tycks veta mer än polisen i vissa avseenden"
Ja, det är bedrövligt. Fy fan! Jenvén ska - precis som GW Persson - enligt medierna ha haft mycket kritiska synpunkter på Helena-utredningen, bland annat att Mariestadspolisen bara typ "satt och väntade på att något skulle hända" och sedan skickades fallet över till Skövdepolisen. Jenvén var alltså inte bättre själv, han tog alltså bara emot tips? Till råga på allt hade han mage att sitta i "Veckans brott" och säga att han "flåsade gärningsmannen i nacken" när han i själva verket inte gjorde ett skit. Och jag som hela tiden har trott att Jenvén jobbade ingående med fallet, hade läst in sig på precis allt ... Kan ingen bara anmäla honom?

Och ja, jag tror att vi är flera här i tråden som vet mer än Jenvén, Johansson med flera.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-04-09 kl. 21:07.
Citera
2021-04-10, 05:14
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist

Finns inte en chans att PR visste vilka som var skyldiga!
Varför menar du skulle han skydda dom i så fall? Helt osannolikt!

Ingen hemlighet direkt att PR mådde skit av anklagelserna mot honom så han hade nog med ett leende på läpparna sagt i så fall vilka/vem som var skyldiga oavsett konsekvenser för sin egna del.

Helt garanterat var det så i enlighet med pm jag fick av honom.
Citera
2021-04-10, 05:26
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

.

Men va f-n?

Var det inte Gabriella som påstod/antydde att PR var mytoman? Vem här är mytoman egentligen?

Först var väl (U) hemma ensam i huset för att sen var det ngn pojkvän där och nu en väninna.....? Dessutom var (U) hemma hela söndagen för att det senare skulle visa sig att hon åkt till Töreboda för att hämta plånkan!

Allt detta måste Gabriella med 99,99 % sannolikhet känt till utan att ha sagt allt sanningsenligt från början..

Vem är det som har problem med sanningen här egentligen?

Hmmm! Ibland undrar jag om det är ngt fel på vattnet i Mariestad?
Citera
2021-04-10, 08:56
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
... * "UA kommer inte ihåg vilka de delade taxi med in till stan"
Här tror jag att Ulrika tar en enkel väg ut ur situationen för att slippa att peka ut "mannen med pilotglasögon". Men "mannen med pilotglasögon" är redan utpekad som en i taxin genom radioprogramserien!...

Här hade UA kunnat göra skillnad. Att namnge flera personer och låta utpekandet ske sekundärt är väl det minsta hon kunnat göra. Jag förstår inte varför hon låter bli. Men det klart, hon kanske inte är säker på vilka som åkte med. Men jag tycker det är osannolikt mtp hur kvällen slutade.

Citat:
Ok, då blir det lite knepigt. När lämnade den "gemensamma kvinnliga vännen" bostaden? Det är ju inte många minuter att spela på. Dessutom borde Ulrika ha kunnat hålla sig vaken de få minuter som var kvar mellan det att vännen lämnade huset till det att Helena skulle ha kommit hem. Vännen bör ha lämnat huset ganska omgående efter det att Helena ringde hem eftersom Ulrika ska ha hunnit somna...

En gemensam vän som blivit osams med sin pojkvän. När Helena ringer är vännen där men på väg in till stan igen. En liten liten uppgift som förblivit osagd till nu. Så lite som kommer ut i det här ärendet.
Citera
2021-04-10, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Finns inte en chans att PR visste vilka som var skyldiga!
Varför menar du skulle han skydda dom i så fall? Helt osannolikt!

Ingen hemlighet direkt att PR mådde skit av anklagelserna mot honom så han hade nog med ett leende på läpparna sagt i så fall vilka/vem som var skyldiga oavsett konsekvenser för sin egna del.

Helt garanterat var det så i enlighet med pm jag fick av honom.

Det nämndes även i äldre efterlyst att en person talat på fyllan om att han visste, i samband då PR var misstänkt. I hans pm upprepade han att det var bara att fråga något om utredningen så ville han vara behjälplig. Upplevde honom som snabbtänkt men vid ett tillfälle misstolkade han min fråga trots mina omformuleringar. Jag gav mej inte, var till slut så uppenbart så han svarade till sist. Svaret sade inget men den uppenbara oviljan att förstå frågan blev ett svar.
Citera
2021-04-10, 10:26
Medlem
FedupFlorences avatar
Har lyssnat på Mardrömmen i Mariestad. Det som var nytt för mig efter några kapitel:

- Vittnet som pekade ut dansken fick fängelse.

- PR begick självmord enligt UA.

- För att kunna lämna över fallet till Kalla fall är det tvunget att fallet är nedlagt. Det går inte att lägga ned ett fall med en pågående misstänkt (?), att avskriva MMPG var alltså tvunget.

- MMPG har minnesbilder från natten. Han var inte på bron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in