2021-04-09, 17:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Jag väntar också på att hoppa på ett flyg.
Men jag tror att mitt affärsresande kommer motsvara 25% av innan pandemin och privatresandet likaså.

Hakar på denna intressanta OT-diskussion Mitt privatresande kommer skjuta i höjden under "post-pandemin" men affärsresandet kommer i princip bli obefintligt på min arbetsplats. Tror att resandet kommer fortgå som innan, möjligen med färre flygbolag.
Citera
2021-04-09, 17:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det där tror jag inte heller på. De personliga kontakterna kommer att komma tillbaka. Va så säker.

De två största inrikesmarknaderna USA och Indien är ju mer eller mindre tillbaka på normala nivåer nu. Gissningsvis är det mängder med affärsresenärer med på de flighterna.

Mest SAS som haft affärsresenärer som nån sorts bas. De flesta andra flygbolag har sedan länge mixat upp sin affärsidé.
Personlig kontakt är viktigt, men onödigt varje gång.

Vi får väl se hur det blir, jag tror ingen av oss har någon tillräckligt bra koll på branschen för att komma med något annat än egna tankar och gissningar, men jag kan ha fel.
Citera
2021-04-09, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Tror faktiskt att det var Polka. Vet du hur smittorisken ser ut där?

Polkan är lömsk, den höjer både puls och andningsfrekvens och innebär också stort mått av snurrande vilket skapar kraftig turbulens som gör att smittrisken ökar, även mellan de enskilda paren.

Fanns en artikel i senaste numret av JAMA eller om det var Nature om just detta fenomen, inklusive en 3D-modellering av hela förloppet. Ska leta upp källan, återkommer.
Senast redigerad av B.R.Donut 2021-04-09 kl. 17:09.
Citera
2021-04-09, 17:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Hakar på denna intressanta OT-diskussion Mitt privatresande kommer skjuta i höjden under "post-pandemin" men affärsresandet kommer i princip bli obefintligt på min arbetsplats. Tror att resandet kommer fortgå som innan, möjligen med färre flygbolag.
Det är väl just det att affärsresandet minskar som kommer att göra att turistresandet minskar.
Någon måste ju betala kalaset och det kommer bara i undantagsfall vara ägarna.
Med högre priser på flygbiljetterna så kommer turistresandet sannolikt att minska., men det kommer givetvis inte att försvinna.

Alla krig och kriser brukar föra med sig något nytt, blir spännande att se hur/om resandet påverkas.
Citera
2021-04-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
OVK (obligatorisk ventilationskontroll) kontrollerar bara att ventilationen fungerar som den är projekterad, dvs. en skola från 60-talet har godkänd OVK om ventilationen är som den skulle vara då.
Det kan innebära att använd luft blandas in i den friska luften, så kallad återluft.

Fast lite bättre är det, många kommuner vil ju att skolorna ska vara bra miljöer för våra barn så man har gjort en hel del.

Så kallad frånlufts-återvinning.

Jag tror barnen överlever utan Hepa-filtrerad luft några timmar om dagen.
Citera
2021-04-09, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Men varför ska man kunna boka redan nu en månad i förväg för att vaccinationerna ska kunna komma igång i maj.

Tror inte dom kommer att ha dropp-in
men du kan ju alltid pröva... 🤣
Citera
2021-04-09, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Polkan är lömsk, den höjer både puls och andningsfrekvens och innebär också stort mått av snurrande vilket skapar kraftig turbulens som gör att smittrisken ökar, även mellan de enskilda paren.

Fanns en artikel i senaste numret av JAMA eller om det var Nature om just detta fenomen, inklusive en 3D-modellering av hela förloppet. Ska leta upp källan, återkommer.

Shit… visste inte om att Polka var en sådan högrisksport. Varför kunde de inte kört Schottis istället???
Nu får jag ju hantera sonen som radioaktivt avfall. Tack för att du uppmärksammade detta för mig!
Citera
2021-04-09, 17:15
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du gör det ju väldigt lätt för dig och räknar på att alla som dog smittades 2 veckor innan. Jag ska inte påstå att jag vet hur man räknar CFR för en utvald period i en pandemi, men jag tror att det finns väldigt stora felkällor i ditt sätt att räkna.

Själv tycker jag inte att det är så konstigt att dödstalen sjunker om smittan bland 70+ sjunker. Det är nämligen så att IFR (eller CFR för den delen) bland människor yngre än 70 är försvinnande låg. Även om det är en allvarlig sjukdom så är det väldigt få unga som dör.
Du gör det väldigt enkelt för dig genom att undvika hela kärnan i frågeställningen. Varför har Sveriges CFR minskat så anmärkningsvärt mycket mer än något annat demokratiskt land i världen? Det finns diktaturer som Kina som visar liknande siffror men om vi håller oss till dom som presenterar (eller borde göra det) trovärdig statistik?

Strunta i att det inte är ett exakt mått att räkna på alla som smittades två veckor innan. Det ger en fingervisning där man rimligtvis borde kunna jämföra med andra länder och få någorlunda liknande trend?
Citera
2021-04-09, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jo men det är väl det minsta problemet att sitta med ansiktsblöja på ett flyg. Bara att äta och dricka under lång tid så slipper du ha den på dig. Inga problem och inget som kommer förhindra något resande.

Och varför ska du ha det om flygplanet är vaccinerade? Finns ju ingen anledning då.

Hehe. Det där är så jävla patetiskt. Etersom människan tydligen nu mer inte överlever några timmar utan att trycka in saker i ansiktet så har man gjort det ok att ta av sig munblöjan medan man äter. För då pausar ju den eventuella smittan. Om man nu trodde på riktigt att munblöjorna på planen var viktiga, så hade man gett fan i att servera någonting på alla flyg kortare än 12 timmar. En liten fasta på 10-12 timmar klarar alla.
Citera
2021-04-09, 17:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Så kallad frånlufts-återvinning.

Jag tror barnen överlever utan Hepa-filtrerad luft några timmar om dagen.
Inte alls!
I frånluftsåtervinning återvinner man värmen (energin) i luften på olika vis utan att återföra den smutsiga använda luften.

HEPA-filter går inte att sätta in i ett befintligt ventilationsaggregat med bibehållet luftflöde.
Min gissning är att att ett HEPA-filter lika gärna kan öka smittspridningen i ett klassrum eftersom luftväxlingen blir försämrad.
Citera
2021-04-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Andra länder har också vaccinerat dessa grupper, Sverige borde inte sticka ut med att ingen längre dör i den gruppen.

Klart dom fortsätter att dö i viss utsträckning. Vaccinet är inte hundraprocentigt. Snarare runt 90% för den huvudsakliga befolkningen. Vid boenden där det bor främst 80+ är skyddet antagligen lite lägre, kanske runt 80%. Det skulle innebära att ungefär 20% fortsättningsvis drabbades där så länge som man har stor samhällsspridning så smittan letar sig in där.

Det skulle kunna betyda att det saknas 10-12 dödsfall i statistiken varje dag.
Vad säger Shariainstructor om den här teorin? Kan det vara gapet som är på väg att återuppstå? Vi kanske ser en rejäl ökning av rapporterade döda igen om en viss tid, säg två veckor.
Citera
2021-04-09, 17:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Tror inte dom kommer att ha dropp-in
men du kan ju alltid pröva... 🤣
Nu var ju frågan
Men varför ska man kunna boka redan nu en månad i förväg för att vaccinationerna ska kunna komma igång i maj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in