2021-04-09, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du pratar om befolkningsdensitet, som är 378 invånare/km2. Det är en genomsnittlig siffra, som inkluderar arealen av åkrar, skogar, berg m.m.

Jag pratar om peak density, som är 29,100 invånare/km2. Nästan hundra gånger högre. Alltså "tjugoniotusenetthundra".
Jag förstår inte varför folk hänger upp sig på befolkningstäthet.

Alla belgiska familjer (med ett fåtal undantag) bor i en egen bostad. Om den ligger vägg i vägg med en annan familjs bostad eller 10km från grannen är ointressant eftersom jag inte har hört om något fall där folk smittats genom väggen från grannen.

Belgiska vuxna jobbar i ganska stor utsträckning, detta gäller folk på landet likväl som dem i stan. Folk i stan har oftare jobb där man kan jobba hemifrån, folk på landet har oftare ensam eller "nästan ensam" jobb.

Både Belgier på landet och i stan behöver handla. I butiker på landet är det ofta mindre folk, men de är ofta också mindre yta på butiken. Undantaget här är väl att en del folk i stan handlar i pyttesmå närbutiker där det kan vara svårt att hålla avstånd.

Barnen i Belgien går i skolan, oavsett om de bor på landet eller i stan. Det är möjligt att skolor i stan har lite mindre yta per elev i klassrummen, i gengäld åker en hel del elever buss till skolan på landet vilket är ovanligt i stan.

Belgiska skröpliga gamlingar har hemtjänst eller bor på äldreboenden både i stan och på landet. Det kan vara en fördel på landet eftersom mängden personal är mindre på ett mindre äldreboende.

Samma gäller förövrigt i Sverige. Om du bor på Södermalm eller utanför Lycksele så jobbar du, handlar, går i skola, har hemtjänst osv. Kan inte se varför befolkningstätheten skulle påverka det i någon större omfattning.

Dock är folk på landet betydligt bättre på att följa rekommendationer är dem i stan
Citera
2021-04-09, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neige
De verkar inte bry sig så mycket om andra länder än sitt egna, borde göra de till nationalister. Det har inte så mycket med tråden att göra tycker jag.
Nej precis, det har inte ett dugg med trådens topic att göra. Ändå drar en del idioter upp politiska vinklingar.
Citera
2021-04-09, 15:05
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Problemet med den teorin är dock att det är just på boenden som man har vaccinerat procentuellt flest. Detta skulle betyda att vaccinet är verklingslöst, och de äldre fortsätter att att dö, men att "man" mörkar detta.
Andra länder har också vaccinerat dessa grupper, Sverige borde inte sticka ut med att ingen längre dör i den gruppen.

Klart dom fortsätter att dö i viss utsträckning. Vaccinet är inte hundraprocentigt. Snarare runt 90% för den huvudsakliga befolkningen. Vid boenden där det bor främst 80+ är skyddet antagligen lite lägre, kanske runt 80%. Det skulle innebära att ungefär 20% fortsättningsvis drabbades där så länge som man har stor samhällsspridning så smittan letar sig in där.

Det skulle kunna betyda att det saknas 10-12 dödsfall i statistiken varje dag.
Citera
2021-04-09, 15:07
Medlem
Citat:
Hur ser smittspridningen ut på skolan?
Och hur har den sett ut historiskt, sedan i höstas?

Såhär har det sett ut hos oss:

Våren 2020 - Inga barn smittade som jag känner till. Däremot många föräldrar. Barnan till dessa föräldrar gick i skolan som vanligt.

Hösten 2020 - Enstaka elever bekräftades smittade, men uppfattade aldrig någon smittspridning i skolan.

Våren 2021 - Ca 2-3 smittade i varje klass per månad. Mycket sannolikt att de smittats av varandra. Man vet ju liksom vem som hänger med vem.
Citera
2021-04-09, 15:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Du kanske känner till detta och det är kanske en helt knäpp fråga. Men jag tänker på vaccination och inflammationer likt den vi diskuterar och andra långvariga problem som kan upp komma efter en covid infektion. En del som får dessa inflammationer var knappt sjuka i covid. Det är som om covid lämnar dörren öppen för inflammationer på viktiga organ för x antal % av de som blir smittade. Hur fungerar det med vaccinet? Skyddar det inte enbart mot sjukdomen utan också mot dessa inflammationer och långvariga besvär som ibland följer? Som jag förstår det skyddar vaccinet bra mot sjukdomen men det kan hända att man ändå blir smittad men då ska man bara bli lindrigt sjuk. Men lindrig sjukdom kan ju som känt ge långvariga problem.
Ledsen för sent svar.
Klart intressant fråga om vaccinet kommer att skydda mot långtidseffekter.

Utan att vara vaccinforskare eller forskare inom läkemedel öht. så är min uppfattning utifrån vad jag hört denna;

När jag skrivit så långt så inser jag att jag inte alls har hört något om just detta.
Vaccin ger ju normalt skydd mot sjukdom och/eller smitta i olika omfattning.
Om man gissar så kommer ett virus som är begränsat att åstadkomma en allvarlig sjukdom pga. att den sjuke är vaccinerad också att var begränsat att åstadkomma andra skador.

Om det förekommer långtidsskador pga. covid-19-infektion av vaccinerade så borde det börja komma in rapporter om detta kan man tycka.
Citera
2021-04-09, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag vet inte hur det ser ut på äldreboenden där, men vi vet ju att i Sverige har vaccineringen nästan utrotat såväl smitta som dödsfall på äldreboenden (undantaget nåt i Skåne då).

Jag har inte svaren, vad tror ni?

edit: Sverige testar dubbelt så mycket som Polen, vilket ju kan indikera att den faktiska smittspridningen är större i Polen än vad incidensen visar. Dödstalen tyder på det.

Jämförelser Sverige och Polen
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=213..latest&pic kerSort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed +cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~POL

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PRJMjJ/dodslarmet-fran-italien-vi-har-vaccinerat-fel-personer

Citat:
Tusentals italienare tros ha dött i onödan på grund av en märklig vaccinstrategi.

Experter larmar om att fler i 20-årsåldern än i 70-årsåldern fått sprutan.
Citat:
Endast 2,2 procent av befolkningen mellan 70 och 79 år är fullt vaccinerade. Alla andra åldersgrupper, inklusive de i 20- och 30-årsåldern, har högre andel vaccinerade, skriver Washington Post.

Är nog där förklaringen till skillnaden mellan Polen och Sverige också ligger gissar jag iallafall, man har inte prioriterat vilka som ska ha sprutorna utifrån riskgrupp.

finns det ingen data på hur polen vaccinerat?
Senast redigerad av painkiler 2021-04-09 kl. 15:13.
Citera
2021-04-09, 15:11
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vaccinpassen är ju bara ännu ett corona-trams som inte kommer fylla någon funktion och som ingen kommer kontrollera. För vem ska ha resurser att kontrollera detta?

Gör som UK istället. När tillräckligt många (50-70%) är vaccinerade så återgår vi till normalitet och öppnar upp rubbet.

Instämmer i stort. Med undantaget att det redan finns en omfattande kontrollmekanism gällande resor, så om det här vaccinpaset införs torde det omfattas av redan existerande beredskap.

De två stora problemen med det föreslagna vaccinpasset är att om det införs innan alla är vaccinerade är det ren och skär diskriminering.

Det andra är om EU:s vaccinpass enbart skall utdelas till personer som vaccinerats med av E.M.A. godkännda vaccin. Då flera länder redan i EU införskaffat vaccin från Ryssland och Kina så är det upplagt för en logistisk mardröm.

Bättre är som du uppger att invänta nedgång i smittspridningen samt vaccinering och därefter öppna upp. Om än försiktigt, likt Finland och Storbrittanien nu gör.
Citera
2021-04-09, 15:12
Medlem
Covid smittan högt bland grundskoleelever i England. Det främsta anledningen är grundskolor har återöppnats. Detta trots att smittspridningen sjunkit med 60%.

However, primary school children aged 5-12 are now the group with the highest COVID infection level, at 0.41%. School re-openings are thought to be the reason why children have become the most infected group.

https://www.openaccessgovernment.org/covid-infection-level/108127/
Citera
2021-04-09, 15:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Hur ser smittspridningen ut på skolan?
Och hur har den sett ut historiskt, sedan i höstas?

Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Såhär har det sett ut hos oss:

Våren 2020 - Inga barn smittade som jag känner till. Däremot många föräldrar. Barnan till dessa föräldrar gick i skolan som vanligt.

Hösten 2020 - Enstaka elever bekräftades smittade, men uppfattade aldrig någon smittspridning i skolan.

Våren 2021 - Ca 2-3 smittade i varje klass per månad. Mycket sannolikt att de smittats av varandra. Man vet ju liksom vem som hänger med vem.
Det går ju egentligen inte att säga någonting om detta utan att testa eleverna eftersom de kan vara asymtomatiska eller endast lätt sjuka och det några tester har man vad jag vet inte gjort i skolor.
Varför?

Är man rädd för svaret?
Citera
2021-04-09, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Ja, naturligtvis är det så. Det förstår förhoppningsvis de flesta tänkande varelser förutom vissa användare i den här tråden, sensationslystna journalister och -- olyckligt nog -- åtminstone en person som arbetar med att hitta de faktorer som påverkar den initiala smittspridningen i UK.

Jag tror faktiskt merparten här inne inte förstår det meningslösa att räkna befolkningstäthet i ett helt land. Att räkna tomma ytor ger ju naturligtvis ingenting...

Jag tror vi är en minoritet som på riktigt förstår detta.
Citera
2021-04-09, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Manipulation av data. Finns ingen annan logisk förklaring?

Sveriges CFR har störtdykt efter nyår i takt med att pajasregeringen infört restriktioner.

Gå själv igenom länderna i västeuropa så ser du att det är nått lurt. Vaccineringarna gör såklart sin beskärda del men det borde inte påverka Sverige på ett unikt sätt utan följa övriga västvärlden.

Sverige vaccinerar inte långt snabbare än övriga Europa, man ligger snarare runt snittet. Andelen positiva prover har inte minskat utan hela tiden legat runt 10% för att öka lite på senare tid. Man testar alltså inte heller mer än andra. Länder som drabbats hårdare än Sverige med flera dödsfall har fortsättningsvis flera dödsfall/högre CFR. Så det är inte så att viruset fått slut på "brännved" i Sverige heller.

Men CFR har under kort tid gått från runt 2% på hösten till runt 0,4%. Inga andra demokratiska länder har visat nått liknande. Snarare har övriga länder i väst ungefär halverat sin CFR när vaccineringen kommit igång, Sverige ligger på en femtedel av vad man gjort.

Så det skulle vara intressant att se en förklaring till detta? Det vad jag tror är att man slutat räkna in såna som dör på boenden i statistiken för att rädda regeringen. Jag kan inte se nån annan förklaring än det.
Det är onekligen intressant i att när siffrorna inte stämmer överens med den världsbild man själv har så börjar det skrikas om manipulation av siffrorna. Jag funderar på om anledningen kan ha varit att vi har haft en exceptiellt hög smittspridning inom SÄBO sedan tidigare, vilket i sin tur genererar ett immunsvar betydligt snabbare än i andra länder redan vid första dosen.Tänker framförallt i te.x Stockholm.och VG.
Citera
2021-04-09, 15:16
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Instämmer i stort. Med undantaget att det redan finns en omfattande kontrollmekanism gällande resor, så om det här vaccinpaset införs torde det omfattas av redan existerande beredskap.

De två stora problemen med det föreslagna vaccinpasset är att om det införs innan alla är vaccinerade är det ren och skär diskriminering.

Det andra är om EU:s vaccinpass enbart skall utdelas till personer som vaccinerats med av E.M.A. godkännda vaccin. Då flera länder redan i EU införskaffat vaccin från Ryssland och Kina så är det upplagt för en logistisk mardröm.

Bättre är som du uppger att invänta nedgång i smittspridningen samt vaccinering och därefter öppna upp. Om än försiktigt, likt Finland och Storbrittanien nu gör.
Jag förstår inte varför allt ska se ut som det är rättvist!?

Det är väl bättre att så många som möjligt har det bra än att alla har det lika dåligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in