2021-04-08, 21:17
Moderator
Gromguttens avatar
Føretagsskvaller -> Värdepapper

/Mod
Citera
2021-04-09, 09:26
Avslutad
”Potentiell Succé”
Hemnet har en unik position inom försäljningar av bostäder som väntas
in på börsen under 2021.

Det kan bli en börssuccé och håller nog med, denna ligger i min bevakningslista.
https://www.aktiespararna.se/nyheter/hemnets-notering-potentiell-borssucce
Senast redigerad av explorers 2021-04-09 kl. 09:30.
Citera
2021-04-09, 16:56
Medlem
Luftgevars avatar
Man kan bara konstatera att den senaste tiden så har det varit en fullständig explosion när det gäller intresset att ta sig till börsen och notera sitt bolag. Detta ska man ta som en stor varningsklocka. Varför går ägare till bolag och vill sätta sig på börsen? Jo, för att man får fruktansvärt bra betalt, annars hade man inte gjort det.

Om en ägare som kan sitt bolag utan och innan ändå väljer att sätta bolaget på börsen på grund av att någon betalar ett fantastiskt pris, ska vi då stå där och köpa smörjan? Nej.

Man ska vara mycket försiktig när det gäller dom lägen då vi ser toppar av nya noteringar eftersom det brukar alltid vara så att noteringarna toppar i slutet av en lång uppgång.
Citera
2021-04-09, 17:34
Medlem
Hej!

Jag har absolut noll koll på börsen osv men som mäklare fick jag detta mailet från Hemnet idag och undrar om jag ska känna mig priviligerad att typ få köpa fler aktier, tänker då speciellt på stycket där det står ”för att kunna bli särskilt beaktad”..?

Edit, Kan tillägga att jag tror stenhårt på bolaget!

”Hej,

Igår den 8 april annonserade Hemnet sin intention att börsnotera bolaget (se pressmeddelande) under andra kvartalet 2021.

Hemnet har under flera år arbetat mot att möta de krav som ställs på börsnoterade bolag, eftersom vi anser att det är ett bra sätt att leda och styra ett företag av Hemnets storlek och betydelse. Offentliggörandet av vår ambition att notera bolagets aktier på Nasdaq Stockholm enligt gårdagens pressmeddelande är ytterligare ett steg i den riktningen.

För vår viktiga relation med mäklarbranschen betyder nyheterna om Hemnets planerade börsnotering inga förändringar. Fastighetsmäklarna är fortsatt vår i särklass viktigaste partner, och vi kommer fortsatt att arbeta för att erbjuda de bästa produkterna vi kan för en effektiv bostadsannonsering, liksom bästa möjliga förutsättningar för mäklarbolag och andra företag som vill nå en bostadsintresserad målgrupp att stärka sitt varumärke.

Fastighetsmäklare har varit en del av Hemnet från starten och vi är stolta över det nära samarbete med mäklarbranschen som har varit och fortsätter vara en så viktig del av Hemnets framgång. När vi nu tar detta viktiga nästa steg i bolagets utveckling hoppas vi förstås att många fastighetsmäklare vill vara med även på vår framtida resa.

Hur tilldelningen kommer att se ut till såväl privatpersoner som institutioner är avhängigt av hur stort intresset blir för att teckna sig för aktier vid en eventuell notering. Vi kan inte ge några garantier när det gäller nivån på tilldelning - men vi kommer om möjligt att särskilt beakta dig som är registrerad fastighetsmäklare enligt FMIs register per den 8 april 2021. Ett prospekt, som innehåller information om erbjudandet att teckna aktier i börsnoteringen, är planerat att offentliggöras inom ramen för börsnoteringen.

För att kunna bli särskilt beaktad, för det fall detta möjliggörs, behöver du öppna ett konto hos Nordnet. Det tar bara tre minuter och du gör det enkelt på www.nordnet.se. Vid en eventuell notering behöver du även teckna dig för önskat antal aktier genom Nordnet som per automatik noterar att du är registrerad fastighetsmäklare. Notera att du kan teckna dig för valfritt antal aktier, men att vi inte kommer att kunna garantera utfallet. För att svara på erbjudandet när du har öppnat kontot går du in på ”Mina sidor” och ”Företagshändelser & IPO:er”. Väl där finner du Hemnets erbjudande under ”Börsnotering (IPOs) och övriga företagshändelser” för att läsa villkoren och lämna ditt svar.

Om du är intresserad av att följa med i stegen kring Hemnets börsnotering rekommenderar jag att du håller ögonen på hemnetgroup.se/borsnotering. Här kommer vi att annonsera all information som rör börsnoteringen. Om planerna kring en notering realiseras kommer vi att kommunicera under vilken period du kan teckna dig för aktier genom ett prospekt som publiceras på denna webbsida.

Vi hoppas att få se många fastighetsmäklare som aktieägare till Hemnet. Vi ser mycket fram emot detta nästa spännande steg i Hemnets historia, och att fortsätta utveckla Sveriges bostadsmarknad tillsammans med övriga branschen!

Med vänlig hälsning”
Senast redigerad av brasnyggman 2021-04-09 kl. 17:42.
Citera
2021-04-09, 17:39
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Haha! En prins i Rwanda ska ge dig sina aktier i hemnet som är skitmkt värda om du bara faxar 100 lax ner till Afrika. Det är klart att du ska känna dig utvald.

För det är i princip det det är, ett försök att lura okunniga som tycker det låter spännande.
Citera
2021-04-10, 18:18
Medlem
Man komma ihåg hur Hemnet en gång i tiden bildades. Det var till en början Fastighetsmäklarförbundet, Swedbank Fastighetsbyrå, Mäklarsamfundet och Svensk Fastighetsförmedling som skapade en gemensam plattform.

Ett antal stora mäklarbyråer kan givetvis återigen bestämma sig för att bygga upp en plattform och istället annonsera ut sina objekt där och helt rata Hemnet.

När det väl händer som kommer det gå utför snabbt, väldigt snabbt.
Citera
2021-04-10, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Man komma ihåg hur Hemnet en gång i tiden bildades. Det var till en början Fastighetsmäklarförbundet, Swedbank Fastighetsbyrå, Mäklarsamfundet och Svensk Fastighetsförmedling som skapade en gemensam plattform.
I
Ett antal stora mäklarbyråer kan givetvis återigen bestämma sig för att bygga upp en plattform och istället annonsera ut sina objekt där och helt rata Hemnet.

När det väl händer som kommer det gå utför snabbt, väldigt snabbt.

Det där har det gjorts ett tappert försök med i närtid kallat Boneo. En ytterst seriös satsning som floppade rejält.
Hemnet sitter på typ hela marknaden.
Ca 1500 spänn för en annons som det kostar i dagsläget kan lätt dubblas utan att Hemnet skulle förlora en enda annonsör. Det är en av anledningarna till att jag är intresserad av att gå in i bolaget.
Mitt problem är att jag som sagt inte har någon som helst kunskap i börsen och en värdering vad det nu innebär på 10 miljarder är det som gör mig osäker.
Hemnet är ensamma, överlägsna och dominerar marknaden totalt och kommer så att göra så för lång tid framöver.
1500 kronor/ annons är sjukt billigt och dom kan lätt ta 5k/ annons utan att riskera att tappa en enda annonsör.
Senast redigerad av brasnyggman 2021-04-10 kl. 19:47.
Citera
2021-04-11, 01:27
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Man kan bara konstatera att den senaste tiden så har det varit en fullständig explosion när det gäller intresset att ta sig till börsen och notera sitt bolag. Detta ska man ta som en stor varningsklocka. Varför går ägare till bolag och vill sätta sig på börsen? Jo, för att man får fruktansvärt bra betalt, annars hade man inte gjort det.

Om en ägare som kan sitt bolag utan och innan ändå väljer att sätta bolaget på börsen på grund av att någon betalar ett fantastiskt pris, ska vi då stå där och köpa smörjan? Nej.

Man ska vara mycket försiktig när det gäller dom lägen då vi ser toppar av nya noteringar eftersom det brukar alltid vara så att noteringarna toppar i slutet av en lång uppgång.

Kloka ord och rätt givet att man vill till börsen när det går att få snuskigt bra betalt.
Citera
2021-04-12, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Det där har det gjorts ett tappert försök med i närtid kallat Boneo. En ytterst seriös satsning som floppade rejält.
Hemnet sitter på typ hela marknaden.
Ca 1500 spänn för en annons som det kostar i dagsläget kan lätt dubblas utan att Hemnet skulle förlora en enda annonsör. Det är en av anledningarna till att jag är intresserad av att gå in i bolaget.
Mitt problem är att jag som sagt inte har någon som helst kunskap i börsen och en värdering vad det nu innebär på 10 miljarder är det som gör mig osäker.
Hemnet är ensamma, överlägsna och dominerar marknaden totalt och kommer så att göra så för lång tid framöver.
1500 kronor/ annons är sjukt billigt och dom kan lätt ta 5k/ annons utan att riskera att tappa en enda annonsör.

Kände inte till Boneo alls, men när jag tittar på den så är ju sidan välbyggd och det verkar som att de har mäklare i ryggen.

Ganska sannolikt att den långsiktiga planen för mäklarna är att helt slussa ut Hemnet till förmån för Boneo. Och strategin är rätt smart, se till att Boneo får annonserna först, med tiden kommer användarna vända sig till Boneo för att se vilka nya objekt som finns tillgängliga, det finns en inbyggd tröghet i systemet, men jag är övertygad om att Boneo kommer vara den stora spelaren om 8-10 år.

Att köpa aktier i Hemnet idag vore som att köpa aktier i Lunarstom 2007.
Citera
2021-04-13, 07:28
Avslutad
Svenskar har ett av världens största intresse för bostäder och Hemnet är återigen den bostads
portal som har flest besök i förhållande till befolkningsmängd. Det visar en ny internationell
rapport som rankar de 50 största bostads*sajterna i världen 2020.
https://www.hemnetgroup.se/media/pressmeddelanden/2020/hemnet-aterigen-varldens-popularaste-bostadsportal-enligt-ny-rapport/

Märkligt att de inte tog med https://www.idealista.com/sv/ som har stor del av den
spanska bostadsmarknaden som många Svenskar letar nytt boende, även mig själv.

Hemnet Group AB (stabil kassa)
https://www.allabolag.se/5590884440/bokslut
Citera
2021-04-14, 10:40
Medlem
Nån som vet datum det kommer ut på tex Avanza?
Citera
2021-04-14, 13:10
Medlem
Jag utgår från att det inte är en nyemission utan att nuvarande ägarna listar sina aktier på börsen, dvs säljer av en del av sitt innehav.

Det är en exit, eller?

Nu är hemnet färdigt, det är dags att casha in belöningen. Och bäst betalt kan man få av naiva småsparare som tecknar aktier för att det är ett känt varumärke, inte för att det är en prisvärd investering.

Hemnet som bolag är inte värt detta vid eventuellt uppköp.

Har jag rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in