Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Nu har jag inte läst utredningen och remissvaret, så jag har inte sett kontexten, men som jag skrev ska man vara varsam med ord som rasism. Inte minst därför att de förlorar sin betydelse om de används slarvigt, som det politiska epitetet fascism.
Fascism liksom rasism, islamofobi och antisemitism har en
stark negativ värdelappning.
Dessa begrepp används inte "varsamt". De är blydaggar som används för att klippa till kritiker genom att stämpla deras synpunkter som illegitima och på så sätt förhindra någon diskussion.
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Vad jag menade var att det vore bättre för SD att ta debatten om islamofobi nu än att slå ifrån sig och sopa problemet under mattan.
Antingen företräder Jomshof partiets åsikter, och då får man ta de politiska konsekvenserna av det, som blir fortsatt isolering. Eller också gör han det inte, och då bör han befrias från sina uppdrag, precis som skedde med Ekeroth, för att inte skada partiet.
Jomshof är, vad jag förstår, mycket negativ till islam.
Anser du, att politiska partier (i Sverige) ska vara positiva till islam?
Det Gudmundson sammanfattade är ju klart negativt:
Citat:
Islam är en religion med problem.
Religion påverkar samhällets utveckling på många sätt. En del är säkert harmlöst, och det mesta går antagligen ändå inte ens att mäta. Men ett område, som har fördelen av mätbarhet, är ekonomi. En genomgång av det aktuella kunskapsläget om islams påverkan ges i översiktsartikeln ”Islam and Economic Performance: Historical and Contemporary Links” (Jornal of economic literature, vol 56, 2018) av Timur Kuran, professor i statsvetenskap, ekonomi och islamiska studier vid amerikanska Duke university.
Forskningsfynden är deprimerande. Länder med muslimsk majoritet är generellt fattigare än andra, i synnerhet i jämförelse med OECD-länder. De släpar efter i livslängd och läskunnighet. På regional nivå, som på Balkan, ses samma mönster. Även inom stater, som i Indien, har muslimer hamnat efter.
Förklaringarna är många. Religiöst förbud mot ränta har hämmat företagsamheten. Månggiftet försvagade förmögenhetsbildningen, och arvsreglerna lade krokben för kapitalbildning över generationerna. Den islamiska stiftelseformen waqf har inte varit konkurrenskraftig. Den vetenskapliga utvecklingen hade sin höjdpunkt på 1100-talet, varefter fokus i stället har satts på religiösa studier.
Den historiska utvecklingen ger spår även i dag. Forskarna kan exempelvis se att det är lägre ekonomisk aktivitet i länder och landsdelar som ingått i det Osmanska imperiet – hundra år senare. Forskarna kan också se att tilliten, smörjmedlet i ekonomin och i den demokratiska utvecklingen, är lägre i muslimskt dominerade länder. I protestantiska länder svarar 46 procent att man kan lita på de flesta medmänniskor, i muslimska 28 procent. Även det vardagliga fromma utövandet av islam har baksidor. Forskningen visar att fastan under Ramadan ofta leder till fosterskador med svåra effekter för barns utveckling och hela samhällsekonomin.