2021-04-09, 16:31
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ekeroth kämpar fortfarande för landet där han gör mest nytta för stunden; i Samnytt vars föregångare han var med och grundade.

Min poäng var att så länge Ekeroth var riksdagsman och SD:s företrädare i olika frågor skadade han partiet genom sin islamofoba retorik, precis som Jomshof gör än idag.

Citat:
Fobier har man oftast mot något som ur ett evolutionärt perspektiv faktiskt kan vara/har varit farligt. Man har bara en överdriven rädsla för det som hindrar en istället för att hjälpa en. Ormar kan vara giftiga, spindlar i tropikerna likaså, i trånga utrymmen kan man fastna eller bli inträngd om man attackeras av ett rovdjur. På stora öppna ytor blir man exponerad för jagande rovdjur och kan inte gömma sig.

Så de som talar om islamofobi erkänner att islam är farligt men att de som lider av islamofobi har en överdriven, sjuklig rädsla för det vilket hindrar en i det vardagliga livet.

Ordet islamofobi har inget med fobier att göra. Det är en beteckning för hat och hets mot muslimer, inget annat.

Citat:
Nej borgarbrackorna får svårt att samarbeta med SD så länge de inte inser att deras liberala livsstil och toleranta samhälle hotas av islam.

Man kan diskutera problem som har anknytning till islam utan att ägna sig åt islamofobi. Ett exempel är frågan om vi ska tillåta månggifte i Sverige:

(FB) Regeringen: tillåt månggiften vid synnerliga skäl
Citera
2021-04-09, 16:32
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Varken islamofobi, rasism eller antisemitism är godtyckliga stämplar, utan fenomen som i högsta grad finns i dagens samhälle. Sedan bör vi naturligtvis vara försiktiga med hur vi använder dessa laddade ord.

Det är godtyckliga stämplar. Igår stämplades Almega, då företaget skrev följande i remissvaret som avser regeringens utredning om minskad skolsegregation:

”En svår etisk fråga är om elever till föräldrar som bidragit till att finansiera välfärden ska tvingas stå tillbaka för elever till föräldrar som inte bidragit till att finansiera välfärden, eller som till och med är en kostnad för välfärden.”

Rasismstämpeln kom genast.

Det är ren rasism, säger Laid Boukaz, forskare vid Malmö universitet.

https://www.expressen.se/kvallsposten/kritik-efter-formulering-om-skolsegregation-rasism/

Citat:
Att inte prata om ett problem och sopa det under mattan är dock ingen lösning. Det är bättre att diskutera problemen medan man fortfarande kan åtgärda dem.

Här är jag inte säker på vad du menar. De facto använder Laid Boukaz rasismstämpeln för att sopa den etiska diskussion under mattan, som Almega påtalade.

TILLÄGG

På samma sätt stämplas närmast rutinmässigt ett motstånd mot byggandet av moskéer som "islamofobi".
Senast redigerad av Meiji 2021-04-09 kl. 16:49.
Citera
2021-04-09, 16:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Det föreligger en tydlig semantisk skillnad mellan "anti-något" och "något-fobi". I konsekvensens namn borde antiislamism användas istället för islamofobi. "Islamofob" är vedertaget att klistra på någon som är kritisk till/ogillar islam utan att det för den skull behöver ha med hat eller fobi att göra. Fail.

De här etymologiska frågorna har ju ältats till leda. Som jag skrev ovan kan etymologiska invändningar också resas mot ordet antisemitism.

Men nu finns de här två orden både i svenska och andra språk, och betyder det de betyder. Islamofobi: hat och hets mot muslimer, inte "rädsla" för islam. Antisemitism: hat och hets mot judar, inte motstånd mot "semiter".
Citera
2021-04-09, 16:37
Medlem
DerRoteBarons avatar
Kan man kritisera islam utan att anklagas för islamofobi? Nej, oberoende av potentiell islamofobi är det omöjligt att kritisera religionen utan att få den här typen av anklagelser riktade mot sig i dagens samhälle. Begreppets funktion är att hindra diskussion om ämnet och det fyller sin funktion väl.
Är det islamofobi att kritisera islam? Detta leder oss till frågan om vad islamofobi är. En fobi är som bekant en irrationell rädsla, islamofobi är därmed en irrationell rädsla för islam. Följande fråga blir då huruvida det finns argument mot islam som inte grundar sig i en irrationell rädsla för religionen, vilket det naturligtvis finns.
Med bakgrund av att begreppets funktion är att förhindra diskussion kring ämnet och tysta sina motståndare får det anses självklart att det inte hör hemma i en politisk debatt.
Citera
2021-04-09, 16:46
Bannlyst
Citat:
Om du tror att de borgerliga partierna kommer att anamma en islamofob agenda bara för att vara SD till lags misstar du dig grovt. Nu tror jag iofs inte att SD kommer att driva den frågan. Det jag varnar för är att så länge politiker som Jomshof gör islamofoba uttalanden försvåras ett samarbete med de borgerliga partierna, som aldrig kan acceptera detta.

SD måste alltså välja: samarbete med de borgerliga partierna eller fortsatt tolerans för islamofober i partiet.
Och SD har ingen anledning att sparka jomshof eller ändra sin retorik och principer för att därefter agera dörrmatta åt de borgerliga.

Hellre inte samarbeta än att rucka på sina principer och släppa fram en regering som inte vill ha med SD att göra.
Citera
2021-04-09, 16:49
Bannlyst
Citat:
Min poäng var att så länge Ekeroth var riksdagsman och SD:s företrädare i olika frågor skadade han partiet genom sin islamofoba retorik, precis som Jomshof gör än idag.

Ordet islamofobi har inget med fobier att göra. Det är en beteckning för hat och hets mot muslimer, inget annat.

Man kan diskutera problem som har anknytning till islam utan att ägna sig åt islamofobi. Ett exempel är frågan om vi ska tillåta månggifte i Sverige:

(FB) Regeringen: tillåt månggiften vid synnerliga skäl
Ok. Då är vi väl i hela SD islamofober om man ska utgå från etymologin. Vad ska du och andra liberaler göra åt det? Inte samarbeta med SD? Fine, då får ni söka majoritet på andra vägar.
Citera
2021-04-09, 16:51
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
De här etymologiska frågorna har ju ältats till leda. Som jag skrev ovan kan etymologiska invändningar också resas mot ordet antisemitism.

Men nu finns de här två orden både i svenska och andra språk, och betyder det de betyder. Islamofobi: hat och hets mot muslimer, inte "rädsla" för islam. Antisemitism: hat och hets mot judar, inte motstånd mot "semiter".
"Islamofob" är nåt sjukt och dåligt; det är ett skällsord. Oerhört värdeladdat.

Om vi tar exemplet Jomshof så hatar/hetsar han inte mot muslimer, han vänder sig mot det avskyvärda som ligger inbäddat i själva ideologin. Här behöver vi skilja på följare och företrädare av islam.

När det gäller komplexa frågor behöver man vara noggrann med hur man uttrycker sig. Om man blandar bort korten för att ta billiga poäng på sina motståndare har man inte endast gjort våld på språket utan även sällat sig till en hatmobb.

"Antisemit" är även det ett knepigt ord men jag lämnar det tillsvidare
Citera
2021-04-09, 16:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är godtyckliga stämplar. Igår stämplades Almega, då företaget skrev följande i remissvaret som avser regeringens utredning om minskad skolsegregation:
”En svår etisk fråga är om elever till föräldrar som bidragit till att finansiera välfärden ska tvingas stå tillbaka för elever till föräldrar som inte bidragit till att finansiera välfärden, eller som till och med är en kostnad för välfärden.”
Rasismstämpeln kom genast.

Det är ren rasism, säger Laid Boukaz, forskare vid Malmö universitet.

https://www.expressen.se/kvallsposten/kritik-efter-formulering-om-skolsegregation-rasism/

Nu har jag inte läst utredningen och remissvaret, så jag har inte sett kontexten, men som jag skrev ska man vara varsam med ord som rasism. Inte minst därför att de förlorar sin betydelse om de används slarvigt, som det politiska epitetet fascism.

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Här är jag inte säker på vad du menar. De facto använder Laid Boukaz rasismstämpeln för att sopa den etiska diskussion under mattan, som Almega påtalade.

Vad jag menade var att det vore bättre för SD att ta debatten om islamofobi nu än att slå ifrån sig och sopa problemet under mattan.

Antingen företräder Jomshof partiets åsikter, och då får man ta de politiska konsekvenserna av det, som blir fortsatt isolering. Eller också gör han det inte, och då bör han befrias från sina uppdrag, precis som skedde med Ekeroth, för att inte skada partiet.
Citera
2021-04-09, 16:55
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Kan man kritisera islam utan att anklagas för islamofobi? Nej, oberoende av potentiell islamofobi är det omöjligt att kritisera religionen utan att få den här typen av anklagelser riktade mot sig i dagens samhälle. Begreppets funktion är att hindra diskussion om ämnet och det fyller sin funktion väl. (min fetstil)

Är det islamofobi att kritisera islam? Detta leder oss till frågan om vad islamofobi är. En fobi är som bekant en irrationell rädsla, islamofobi är därmed en irrationell rädsla för islam. Följande fråga blir då huruvida det finns argument mot islam som inte grundar sig i en irrationell rädsla för religionen, vilket det naturligtvis finns.

Med bakgrund av att begreppets funktion är att förhindra diskussion kring ämnet och tysta sina motståndare får det anses självklart att det inte hör hemma i en politisk debatt.

Japp. Kraftigt värdeladdade ord såsom rasism, islamofobi, antisemitism, hat-och-hot, hets/hetsa syftar till att täppa till truten på kritiker genom att stämpla deras synpunkter som illegitima och på så sätt förhindra någon diskussion.
Citera
2021-04-09, 17:06
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
"Islamofob" är nåt sjukt och dåligt; det är ett skällsord. Oerhört värdeladdat.

Om vi tar exemplet Jomshof så hatar/hetsar han inte mot muslimer, han vänder sig mot det avskyvärda som ligger inbäddat i själva ideologin. Här behöver vi skilja på följare och företrädare av islam.

När det gäller komplexa frågor behöver man vara noggrann med hur man uttrycker sig. Om man blandar bort korten för att ta billiga poäng på sina motståndare har man inte endast gjort våld på språket utan även sällat sig till en hatmobb.

"Antisemit" är även det ett knepigt ord men jag lämnar det tillsvidare

Problemet med Jomshofs senaste uttalande var att han uttryckte sig stereotypt. När han säger att "islam är en avskyvärd religion" drabbar det alla muslimer, även de moderata muslimer som inte vill ha ett islamistiskt styre i Sverige.

Åkesson hade helt rätt när han kritiserade Jomshof för detta:

– Jag tycker han borde ha varit tydlig med att använda begreppet islamism istället för islam. För mig är det helt uppenbart att han syftar på politisk islam och islamism och då borde han ha sagt det i stället.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JJv5mX/akesson-om-islam-uttalandet-kan-inte-doma-ut-hela-religionen

Trots det framhärdar Jomshof:

Jomshof står fast vid uttalandet: ”Ja, islam är en avskyvärd religion”

https://www.tv4.se/artikel/T2xUFG9cDF15vZkieR5IO/jomshof-star-fast-vid-uttalandet-ja-islam-aer-en-avskyvaerd-religion

Ju snabbare SD dumpar Jomshof desto bättre. De borde också initiera en intern diskussion om de här frågorna, så att det är tydligt vad partiet står för.
Citera
2021-04-09, 17:11
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Och SD har ingen anledning att sparka jomshof eller ändra sin retorik och principer för att därefter agera dörrmatta åt de borgerliga.

Hellre inte samarbeta än att rucka på sina principer och släppa fram en regering som inte vill ha med SD att göra.

Att döma av Åkessons kritik av Jomshof tycks det dock som om den här retoriken inte hör hemma inom SD. Ett förtydligande behövs av vad SD egentligen tycker om islamofobi.
Citera
2021-04-09, 17:14
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Nu har jag inte läst utredningen och remissvaret, så jag har inte sett kontexten, men som jag skrev ska man vara varsam med ord som rasism. Inte minst därför att de förlorar sin betydelse om de används slarvigt, som det politiska epitetet fascism.

Fascism liksom rasism, islamofobi och antisemitism har en stark negativ värdelappning.

Dessa begrepp används inte "varsamt". De är blydaggar som används för att klippa till kritiker genom att stämpla deras synpunkter som illegitima och på så sätt förhindra någon diskussion.

Citat:
Vad jag menade var att det vore bättre för SD att ta debatten om islamofobi nu än att slå ifrån sig och sopa problemet under mattan.

Antingen företräder Jomshof partiets åsikter, och då får man ta de politiska konsekvenserna av det, som blir fortsatt isolering. Eller också gör han det inte, och då bör han befrias från sina uppdrag, precis som skedde med Ekeroth, för att inte skada partiet.

Jomshof är, vad jag förstår, mycket negativ till islam.

Anser du, att politiska partier (i Sverige) ska vara positiva till islam?

Det Gudmundson sammanfattade är ju klart negativt:

Citat:
Islam är en religion med problem.

Religion påverkar samhällets utveckling på många sätt. En del är säkert harmlöst, och det mesta går antagligen ändå inte ens att mäta. Men ett område, som har fördelen av mätbarhet, är ekonomi. En genomgång av det aktuella kunskapsläget om islams påverkan ges i översiktsartikeln ”Islam and Economic Performance: Historical and Contemporary Links” (Jornal of economic literature, vol 56, 2018) av Timur Kuran, professor i statsvetenskap, ekonomi och islamiska studier vid amerikanska Duke university.

Forskningsfynden är deprimerande. Länder med muslimsk majoritet är generellt fattigare än andra, i synnerhet i jämförelse med OECD-länder. De släpar efter i livslängd och läskunnighet. På regional nivå, som på Balkan, ses samma mönster. Även inom stater, som i Indien, har muslimer hamnat efter.

Förklaringarna är många. Religiöst förbud mot ränta har hämmat företagsamheten. Månggiftet försvagade förmögenhetsbildningen, och arvsreglerna lade krokben för kapitalbildning över generationerna. Den islamiska stiftelseformen waqf har inte varit konkurrenskraftig. Den vetenskapliga utvecklingen hade sin höjdpunkt på 1100-talet, varefter fokus i stället har satts på religiösa studier.

Den historiska utvecklingen ger spår även i dag. Forskarna kan exempelvis se att det är lägre ekonomisk aktivitet i länder och landsdelar som ingått i det Osmanska imperiet – hundra år senare. Forskarna kan också se att tilliten, smörjmedlet i ekonomin och i den demokratiska utvecklingen, är lägre i muslimskt dominerade länder. I protestantiska länder svarar 46 procent att man kan lita på de flesta medmänniskor, i muslimska 28 procent. Även det vardagliga fromma utövandet av islam har baksidor. Forskningen visar att fastan under Ramadan ofta leder till fosterskador med svåra effekter för barns utveckling och hela samhällsekonomin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in