2021-04-09, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag tror det absolut viktigaste med ett vaccinpass är just resandet, ett ohållbart resande som vi kanske ändå borde sluta med.

Nu kastar jag ju pil i gummibåt eftersom jag själv ska ut och resa i oktober, november, december, men jag försöker göra mitt resande så hållbart som möjligt genom att undvika flyg.

Vi borde definitivt inte sluta resa. Jag ska inte göra annat än att resa från sommaren och framåt.

Ja, där kan det fungera såklart. Det är ju bara ett vaccinationsintyg som alla andra vid resande. Inga konstigheter.
Citera
2021-04-09, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Och du, liksom ett helt gäng här inne, får IVA att låta som en ren dödsdom när så inte fallet. Vissa menar to.m att beläggningen på sjukhus kommer leda till överdödlighet framöver.

De som hamnar på IVA dör AV covid inte MED i större utsträckning, det är inte sånna som skulle ha dött i närtid annars. Att överdödligheten i just dessa åldersgrupper då kan öka är inte osannolikt, snarare är det ganska troligt.

Utsmetat på hela populationen så går det säkert att vifta bort som brus, men likväl är det människor som dör, som inte borde ha gjort det om smittspridningen varit lägre i samhället och vaccinet rullats ut snabbare.

En bidragande orsak är givetvis att FHM:s strategi fallerat när det gäller att hålla nere smittkurvan. Att man inte tänkte så långt att vaccin kunde komma redan 2021 verkar dessvärre ha varit en starkt bidragande orsak till den höga dödligheten i Sverige.
Citera
2021-04-09, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PRJMjJ/dodslarmet-fran-italien-vi-har-vaccinerat-fel-personer

Är nog där förklaringen till skillnaden mellan Polen och Sverige också ligger gissar jag iallafall, man har inte prioriterat vilka som ska ha sprutorna utifrån riskgrupp.

finns det ingen data på hur polen vaccinerat?

De startede med sundhedspersonale. Gruppen efter består tilsyneladende af ældre, militær/politi og lærere.

https://www.thefirstnews.com/article/poland-likely-to-start-vaccination-of-group-one-in-late-jan-18825
Citera
2021-04-09, 15:32
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vi borde definitivt inte sluta resa. Jag ska inte göra annat än att resa från sommaren och framåt.

Ja, där kan det fungera såklart. Det är ju bara ett vaccinationsintyg som alla andra vid resande. Inga konstigheter.
Även jag vill ut och resa så snart som det bara går, men det lär inte bli direkt som vanligt.

Att resa i tjänsten lär gå an, men nöjesresandet kommer att få sig en törn på grund av alla nya krav och anpassningar.
Citera
2021-04-09, 15:33
Medlem
Citat:
Om du med "vi" menar "vi på FB" så håller jag absolut med.

Danmark är ju tex. ett av världens största och mest glesbefolkade länder och ändå vill man jämföra Sverige med Danmark.

Tror du tænker på Kongeriget Danmark.
Citera
2021-04-09, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Även jag vill ut och resa så snart som det bara går, men det lär inte bli direkt som vanligt.

Att resa i tjänsten lär gå an, men nöjesresandet kommer att få sig en törn på grund av alla nya krav och anpassningar.

Nja, ingen större skillnad. Reste i Europa redan i höstas och det var typ som vanligt. Man ska inte förstora upp det hela heller. Och som sagt, när man vaccinerats så behövs ju inte särskilt mycket anpassningar.
Citera
2021-04-09, 15:36
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nja, ingen större skillnad. Reste i Europa redan i höstas och det var typ som vanligt. Man ska inte förstora upp det hela heller. Och som sagt, när man vaccinerats så behövs ju inte särskilt mycket anpassningar.
Det är precis det som är poängen, det kommer inte spela någon roll att du är vaccinerad.
Vaccinationen är endast inträdesbiljetten till flyget, restriktioner med munskydd etc under resan kommer att hållas aktiva länge än.
Citera
2021-04-09, 15:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det kan beror på från vilken nivå man utgår ifrån.
I Sverige har kontroll av skolans ventilation varit obligatorisk ett längre tag.

http://miljobarometern.stockholm.se/miljomal/miljoprogram-2016-2019/sund-inomhusmiljo/battre-luft/skolor-med-godkand-ventilationskontroll/

Hur arbetar man systematiskt med skolornas ventialtion i USA?
OVK (obligatorisk ventilationskontroll) kontrollerar bara att ventilationen fungerar som den är projekterad, dvs. en skola från 60-talet har godkänd OVK om ventilationen är som den skulle vara då.
Det kan innebära att använd luft blandas in i den friska luften, så kallad återluft.

Fast lite bättre är det, många kommuner vil ju att skolorna ska vara bra miljöer för våra barn så man har gjort en hel del.
Citera
2021-04-09, 15:40
Medlem
Citat:
Det är precis det som är poängen, det kommer inte spela någon roll att du är vaccinerad.
Vaccinationen är endast inträdesbiljetten till flyget, restriktioner med munskydd etc under resan kommer att hållas aktiva länge än.

Jo men det är väl det minsta problemet att sitta med ansiktsblöja på ett flyg. Bara att äta och dricka under lång tid så slipper du ha den på dig. Inga problem och inget som kommer förhindra något resande.

Och varför ska du ha det om flygplanet är vaccinerade? Finns ju ingen anledning då.
Citera
2021-04-09, 15:41
Medlem
kazangass avatar
Citat:
OVK (obligatorisk ventilationskontroll) kontrollerar bara att ventilationen fungerar som den är projekterad, dvs. en skola från 60-talet har godkänd OVK om ventilationen är som den skulle vara då.
Det kan innebära att använd luft blandas in i den friska luften, så kallad återluft.

Fast lite bättre är det, många kommuner vil ju att skolorna ska vara bra miljöer för våra barn så man har gjort en hel del.
Hur skulle det annars fungera? Självklart är kravet satt till byggnadens ålder.
Man kan inte kräva att skolor ska byggas om till dagens standard vad gäller ventilation.

Då skulle skolorna behöva byggas om vart 20 år.
Citera
2021-04-09, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Manipulation av data. Finns ingen annan logisk förklaring?

Sveriges CFR har störtdykt efter nyår i takt med att pajasregeringen infört restriktioner.

Gå själv igenom länderna i västeuropa så ser du att det är nått lurt. Vaccineringarna gör såklart sin beskärda del men det borde inte påverka Sverige på ett unikt sätt utan följa övriga västvärlden.

Sverige vaccinerar inte långt snabbare än övriga Europa, man ligger snarare runt snittet. Andelen positiva prover har inte minskat utan hela tiden legat runt 10% för att öka lite på senare tid. Man testar alltså inte heller mer än andra. Länder som drabbats hårdare än Sverige med flera dödsfall har fortsättningsvis flera dödsfall/högre CFR. Så det är inte så att viruset fått slut på "brännved" i Sverige heller.

Men CFR har under kort tid gått från runt 2% på hösten till runt 0,4%. Inga andra demokratiska länder har visat nått liknande. Snarare har övriga länder i väst ungefär halverat sin CFR när vaccineringen kommit igång, Sverige ligger på en femtedel av vad man gjort.

Så det skulle vara intressant att se en förklaring till detta? Det vad jag tror är att man slutat räkna in såna som dör på boenden i statistiken för att rädda regeringen. Jag kan inte se nån annan förklaring än det.

Jag förstår inte var du fått de siffrorna från. Enligt ourworldindata.org ligger det till såhär i Sverige:
I september snittade Sverige 30 nya fall/miljon invånare per dag. Samtidigt snittade man 0,2 döda/miljon per dag (CFR 0,67%).
I mars snittade Sverige 450 nya fall/miljon invånare per dag. Samtidigt snittade man 2 döda/miljon per dag (CFR 0,45%).
Nedgången är nog en kombination av visst vaccinationsskydd bland dem som har störst risk att dö och det faktum att antalet dagliga tester mer än fördubblats (2 test/dag/1000 inv i september mot 4 test/dag/1000 inv i mars hittar fler med lindriga symptom)

Danmark är det land i västvärlden som testat absolut flest (just nu >20/dag/1000 inv). De hade CFR på knappt 0,5% under hösten. Danmark ligger nu på 0,35%. Men trots att man testar flest så kan man utgå ifrån att de heller inte hittar alla.

Vad man däremot kan se i statistiken är att vissa länder testar lite och fel.
Tyskland testar hälften så mycket som Sverige (2/dag/1000 inv under mars), ligger på ca 150 nya fall/miljon/dag (jämfört med Sveriges 450), men har ca 2,5 döda/dag/miljon inv (CFR 1,7%)
Polen testar lite mindre än Tyskland, har haft en kraftig uppgång under mars och snittat 500 nya, och 8 döda/dag/miljon (CFR 1,7%)
Citera
2021-04-09, 15:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Tror du tænker på Kongeriget Danmark.
Menar du som
  • Konungariket Sverige
  • United States of America
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera