2021-04-09, 13:15
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Allting låter så enkelt när man skriver på nätet, eller hur?

Hur gör vi med de barn vars föräldrar inte har möjlighet att vara hemma "extra" med de yngre barnen?

Hur gör vi med de barn som bor på landsbygden och åter skolskjuts till skolan när vi stänger den tidigare?
Ovan när vi roterar in och ut barnen under dagen, hur ska de komma dit och hem?

Undervisning utomhus i ett land med sträng, och i vissa fall ett vått vinterhalvår, hur gör vi då?
Vist är det svårt, har någon sagt att det skulle vara enkelt.

Men det finns vissa ganska enkla saker man skulle kunna börjat med. Spolat inomhusgympan, i alla fall duschandet efteråt. Barn springer på rasterna utan att duscha efteråt så det är inte så att man måste duscha om man rört på sig.

Har man bara en ingång och en hal så får man släppa in barnen i mindre grupper och inte alla på en gång. Man kan lägga rasterna vid olika tillfällen också.

Nu är det mycket smitta i Värmland och det är vår, varför i all sin dar har barnen inomhusgymnastik?

När det gäller skolskjuts så blir det inte mer om man enbart har deltidsstudier. Är barnen bara halvtid i skolan är det bara hälften av barnen där samtidigt. Och skolskjutsen kör ju oavsett.

När det gäller föräldrar som inte kan komma loss som t.ex. bägge jobbar på IVA så får man helt enkelt ordna de för de som inte kan.

Det kommer att kosta, vara till stora besvär för föräldrar och skola, men jag menar på att barnen är värda det. Att barnen träng handlar enbart om ekonomi.

Att finna lösningar där barnen kan vara trygga är inte upp till mig. Men det är klart det är viljan som saknas, det är inget omöjligt med att skydda barnen.
Citera
2021-04-09, 13:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Var kan jag ta del av information för vad som är lättgooglat? Och gäller samma lista för alla trådens läsare?
Det blir ju lite bedömningssport förstås.

"Jag läste i dagens SvD att" kan ju vara rätt lättgooglat tex.

"Flera soldater dog i WW2 än vad som hittills dött i covid-19" funkar också bra.

Man kan ofta själv göra en rimlig bedömning av vad som krävs för att någon ska tro på det man skriver.
Citera
2021-04-09, 13:25
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du pratar om befolkningsdensitet, som är 378 invånare/km2. Det är en genomsnittlig siffra, som inkluderar arealen av åkrar, skogar, berg m.m.

Jag pratar om peak density, som är 29,100 invånare/km2. Nästan hundra gånger högre. Alltså "tjugoniotusenetthundra".
Alltså allvarligt - det du använder dig av nu är ett fullständigt meningslöst mått på boende inom en enskild km2. Rent teoretiskt är jag ganska övertygad om att jag inte skulle ha några som helst problem att hitta en km2 i UK med BETYDLIGT högre antal boende (vi genomför just nu en folk-och bostadsräkning så vi får återkomma i frågan). Frågan är vad det skulle bevisa? Ingenting, enligt min mening. Och vad i själva greven har ett enskilt område med smittspridningen nationellt att göra?

Om du vill hitta faktorer som påverkar den initiala smittspridningen i en nation så är det bara att fråga oss som arbetar med det här så förklarar jag vilka statistiska områden vi identifierat och undersöker. Ett av de viktigaste är t.ex. antal internationella pendlare IN och UT från respektive nation. Den statistiken är dessutom enkel att plocka fram eftersom den är framtagen på uppdrag av European Commission redan 2009. Notera här att jag infogar en källhänvisning (en princip som du borde lära dig av). Studera i synnerhet tabell 4 på sidan 25.

Scientific Report on the Mobility of Cross-Border Workers within the EU-27/EEA/EFTA Countries

Hope that helps.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-04-09 kl. 13:30.
Citera
2021-04-09, 13:26
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Jättebra och intressanta förslag.

Många av förslagen har man ju hört att de används, men kanske inte i någon större omfattning.

Jag har bara kontakt med förskolan och i förskoleåldern är det svårt att få barn att göra som man vill någon längre tid. Barnen har varit betydligt mera utomhus än tidigare och man har försökt dela på grupperna och varit på olika platser eller inne/ute.

Det är oklart om barnen varit sjuka, men en i personalen testades positivt och då informerades alla föräldrar och ombads hålla barnen hemma i en vecka.

Skolan är ofta lite stelbent och traditionsbunden (så här har vi alltid gjort) kan jag tycka, så jag är inte förvånad om mycket inte har ändrats det senaste året.
Låter som en bra skola. Jag försökte kräva utomhusgymnastik i höstas, men inte en enda gång detta läsår har det varit utomhusgymnastik.

Några andra föräldrar krävde stop på sång på musiklektionerna och det har de slutat med. Jag mins att jag blev chockad. De stod alltså i grupper och sjöng hela våren förra året!!

Jag frågade rektorn om vi föräldrar skulle få information om det fans smitta på skolan och hen var väldigt bestämd på den punkten, vi skulle inte få någon info om det. Det var integritetskränkande eller något.

Man får nog vara glad om ens barn går på en bra skola.
Citera
2021-04-09, 13:27
Medlem
För den som är nyfiken om Sverige har en strategi eller inte så är Hallengrens besked i KU att Sverige har ett förhållningssätt och inte en formell strategi. Från Expressens liverapportering:

Tuve Skånberg (KD) tar vid. I början sa statsrådet: "strategin handlar om att skydda liv och hälsa". Det är lite, lite luddigt. I vilken mening togs beslutet om strategin som las ut på myndighetens hemsida? Vem fattade beslutet? Vilka var konsulterade?

– Det finns inte ett beslut som säger här är ett underlag som är Sveriges strategi. Det här är förhållningssätt. Det är inte ett beslut, utan det är så som vi har resonerat. Det är inte ett dokument med rättslig status, utan hur regeringen ser på hur man arbetar med krisen.
Citera
2021-04-09, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Belgien.

Trots sitt rykte om att vara trångt (eller kanske på grund av det) verkar belgarna sträva efter att maximera det utrymme man har. Man bor inte gärna i flerfamiljshus, och absolut inte i höghus. Man lider inte av trångboddhet, och verkar inte välja storstäderna i första hand.

Lade till antalet tågresor (passagerare) över gränsen per capita/år.

Källa: EUROSTAT (2018)

Bor i lägenhet
Sverige: 46.2%
Belgien: 22.4%
Norge: 21.2%

...i hus med minst 10 lägenheter
Sverige: 35.2%
Norge: 15.6%
Belgien: 7.3%

Bor i storstäder
Sverige: 39.9%
Norge: 29.1%
Belgien: 28.0%

Bor på landsbygden
Norge: 31.5%
Sverige: 19.8%
Belgien: 18.4%

Tågresor per capita (mått på hur mycket man pendlar mellan städer)
Belgien: (data saknas)
Sverige: 22.8
Norge: 14.1

Pendlar till utlandet
Belgien: 1.00%
Sverige: 0.38%
Norge: 0.02%

Tågresor över gränsen per capita/år
Belgien: (data saknas)
Österrike: 1.11
Sverige: 1.07
Tjeckien:0.63
Frankrike: 0.59
Norge: 0.08

Invånare födda utanför EU
Sverige: 12.7%
Belgien: 8.9%
Norge: 8.5%

Andel trångbodda hushåll
Sverige: 15.2%
Norge: 6.0%
Belgien: 5.7%

GDP per capita
Norge: $81,995
Sverige: $58,977
Belgien: $50,103

Peak density (1 km2)
Belgien: 29,100 inv/km2
Sverige: 26,120 inv/km2
Norge: 15,673 inv/km2

Folkmängd
Belgien: 11,5m
Sverige: 10,4m
Norge: 5,4m
Förenade konungariket Storbritannien.

I likhet med belgarna verkar britterna ogilla flerfamiljshus, särskilt höghus. En mycket stor andel bor däremot i storstäder, och inte särskilt många i det som EUROSTAT definierar som landsbygd. Man har väldigt lite problem med trångboddhet, och det är egentligen bara i England som man hittar riktigt tätbefolkade stadskärnor.

Källa: EUROSTAT 2018

Bor i lägenhet
Sverige: 46.2%
Norge: 21.2%
UK: 14.8%

...i hus med minst 10 lägenheter
Sverige: 35.2%
Norge: 15.6%
UK: 6.3%

Bor i storstäder
UK: 58.7%
Sverige: 39.9%
Norge: 29.1%

Bor på landsbygden
Norge: 31.5%
Sverige: 19.8%
UK: 12.4%

Tågresor per capita (mått på hur mycket man pendlar mellan städer)
UK: 26.7
Sverige: 22.8
Norge: 14.1

Pendlar till utlandet
Sverige: 0.38%
UK: 0.10%
Norge: 0.02%

Tågresor över gränsen per capita/år (snittresor per person/år)
Sverige: 1.07
UK: 0.31
Norge: 0.08

Invånare födda utanför EU
Sverige: 12.7%
UK: 8.6%
Norge: 8.5%

Andel trångbodda hushåll
Sverige: 15.2%
Norge: 6.0%
UK: 4.78%

GDP per capita
Norge: $81,995
Sverige: $58,977
UK: $46,344

Peak density (1 km2)
Sverige: 26,120 inv/km2
England: 20,477 inv/km2
Norge: 15,673 inv/km2
Wales: 11,291 inv/km2
Skottland: 11,069 inv/km2
Nordirland: 8,555 inv/km2

Folkmängd
England: 56.3m
Sverige: 10.4m
Skottland: 5.5m
Norge: 5.4m
Wales: 3.2m
Nordirland: 1.9m
Senast redigerad av aw 2021-04-09 kl. 13:33.
Citera
2021-04-09, 13:48
Medlem
Förstår jag det rätt som att Region Stockholm kommer att vaccinera alla inom fas fyra på samma gång, eller kommer det fortsatt gå stegvis (nedåt) efter ålder inom den fasen?

"Om en vecka ska regionen kunna erbjuda vaccinationer för personer över 65 år. Vecka 17 beräknas vaccinationerna inledas för fas 3, och för den breda allmänheten – fas 4 – beräknas vaccinationerna inledas vecka 19."

- SvD
Citera
2021-04-09, 13:55
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Förstår jag det rätt som att Region Stockholm kommer att vaccinera alla inom fas fyra på samma gång, eller kommer det fortsatt gå stegvis (nedåt) efter ålder inom den fasen?

"Om en vecka ska regionen kunna erbjuda vaccinationer för personer över 65 år. Vecka 17 beräknas vaccinationerna inledas för fas 3, och för den breda allmänheten – fas 4 – beräknas vaccinationerna inledas vecka 19."

- SvD
Tanken är att faserna ska kunna ske parallellt i viss mån om vaccin-tillgången är god.
Men prio ligger på de första faserna.
Citera
2021-04-09, 14:00
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 26
Nya fall: 7 777

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste fredagssiffror nya avlidna: [Ingen rapport 2/4], 28, 27, 35, 26, 28, 51, 86, 71, 86, 136.
Senaste fredagssiffror nya fall: [Ingen rapport 2/4], 6 360, 5 753, 5 339, 4832, 4 858, 4 152, 3 406, 2 401, 4 221, 4 716.
Citera
2021-04-09, 14:01
Medlem
Janssens vaccin utreds nu för samma "problem" med blodproppar som Astra Zeneca.

Verkar bli mycket vaccin till +65... nu när de är färdigvaccinerade snart
Citera
2021-04-09, 14:03
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Alltså allvarligt - det du använder dig av nu är ett fullständigt meningslöst mått på boende inom en enskild km2. Rent teoretiskt är jag ganska övertygad om att jag inte skulle ha några som helst problem att hitta en km2 i UK med BETYDLIGT högre antal boende (vi genomför just nu en folk-och bostadsräkning så vi får återkomma i frågan). Frågan är vad det skulle bevisa? Ingenting, enligt min mening. Och vad i själva greven har ett enskilt område med smittspridningen nationellt att göra?

Om du vill hitta faktorer som påverkar den initiala smittspridningen i en nation så är det bara att fråga oss som arbetar med det här så förklarar jag vilka statistiska områden vi identifierat och undersöker. Ett av de viktigaste är t.ex. antal internationella pendlare IN och UT från respektive nation. Den statistiken är dessutom enkel att plocka fram eftersom den är framtagen på uppdrag av European Commission redan 2009. Notera här att jag infogar en källhänvisning (en princip som du borde lära dig av). Studera i synnerhet tabell 4 på sidan 25.

Scientific Report on the Mobility of Cross-Border Workers within the EU-27/EEA/EFTA Countries

Hope that helps.
Anmärkningsvärda brösttoner för att komma från en som menar att befolkningstäthet beräknat som totalt antal invånare delat med total landarea är en relevant faktor för smittspridningen.

Hope that helps.
Citera
2021-04-09, 14:04
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Janssens vaccin utreds nu för samma "problem" med blodproppar som Astra Zeneca.

Verkar bli mycket vaccin till +65... nu när de är färdigvaccinerade snart
Och vaccinpassen bromsar antagligen in lika hårt de. I alla fall något positivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in