2021-04-09, 12:49
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Tror ni det skulle ha varit bättre att genomföra experimentet att isolera alla barn och unga i sina hem i ett till två år?
Men snälla nån vad du tänker svartvitt.

Man kunde jobbat med en kombination av:
- mindre klasser
- distansundervisning
- undervisning på em/kväll
- undervisning på helger
- stänga matsalar
- lunchlådor som ätes utomhus eller i klassrum
- stänga gymnastiksalar
- gymnastikundervisning utomhus
- separera årsklasserna till olika toaletter
- förlägga alla raster utomhus
- andningsskydd och/eller visir för lärare
- senarelagt/tidigarelagt lov
- ventilationskontroll på alla skolor
- installera HEPA-filter i ventilationen där det går
- desinficering i samband med städning
- tillåt inga föräldrar i lokalerna förutom i undantagsfall
- infört fler rutiner kring hygien
- infört konsekvenser när hygienrutiner inte efterlevs
- infört konsekvenser för föräldrar som skickar sjuka elever till skolan
- inte skicka elever till skolan med sjuka familjemedlemmar
- förlägga rasterna så att olika klasser har rast vi olika tillfället
- etc
- etc

Det finns mycket man kan göra om man inte är fatalist.
Senast redigerad av madchance 2021-04-09 kl. 12:52.
Citera
2021-04-09, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Du får det att låta som att IVA-inläggning inte är värre än att gå på SPA....

Hamnar man på IVA är det av en anledning, och den är inte att man behöver pedikyr.

Kommer man levande från IVA återstår fortfarande rehabilitering, det kan ta månader att bli helt återställd.

Dödligheten på IVA ökade under andra vågen dessutom.

https://www.vardfokus.se/nyheter/stigande-dodlighet-under-andra-vagen-forbryllar/

Men det kan du väl knappast ha missat som har postadress i tråden?
Och du, liksom ett helt gäng här inne, får IVA att låta som en ren dödsdom när så inte fallet. Vissa menar to.m att beläggningen på sjukhus kommer leda till överdödlighet framöver.
Citera
2021-04-09, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Belgien.

Trots sitt rykte om att vara trångt (eller kanske på grund av det) verkar belgarna sträva efter att maximera det utrymme man har. Man bor inte gärna i flerfamiljshus, och absolut inte i höghus. Man lider inte av trångboddhet, och verkar inte välja storstäderna i första hand.

Lade till antalet tågresor (passagerare) över gränsen per capita/år.

Källa: EUROSTAT (2018)

Bor i lägenhet
Sverige: 46.2%
Belgien: 22.4%
Norge: 21.2%

...i hus med minst 10 lägenheter
Sverige: 35.2%
Norge: 15.6%
Belgien: 7.3%

Bor i storstäder
Sverige: 39.9%
Norge: 29.1%
Belgien: 28.0%

Bor på landsbygden
Norge: 31.5%
Sverige: 19.8%
Belgien: 18.4%

Tågresor per capita (mått på hur mycket man pendlar mellan städer)
Belgien: (data saknas)
Sverige: 22.8
Norge: 14.1

Pendlar till utlandet
Belgien: 1.00%
Sverige: 0.38%
Norge: 0.02%

Tågresor över gränsen per capita/år
Belgien: (data saknas)
Österrike: 1.11
Sverige: 1.07
Tjeckien:0.63
Frankrike: 0.59
Norge: 0.08

Invånare födda utanför EU
Sverige: 12.7%
Belgien: 8.9%
Norge: 8.5%

Andel trångbodda hushåll
Sverige: 15.2%
Norge: 6.0%
Belgien: 5.7%

GDP per capita
Norge: $81,995
Sverige: $58,977
Belgien: $50,103

Peak density (1 km2)
Belgien: 29,100 inv/km2
Sverige: 26,120 inv/km2
Norge: 15,673 inv/km2

Folkmängd
Belgien: 11,5m
Sverige: 10,4m
Norge: 5,4m

Antal indbyggere pr. Km2 i Belgien er 378,33 og altså ikke 29,1 som du anfører:

https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/statistik/indbyggere-og-areal
Citera
2021-04-09, 12:54
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nu blandar jag mig in...

Det finns massor av lösningar förut att låta barnen ta platsen i fronten av smittan eller att hålla de isolerade i 1-2 år.

Det är ju inte så att man bara kan komma på två sett. Ett alternativ skulle ju vara att ha samma regler om att hålla avstånd för barn som för vuxna. Just nu trängs våra barn i skolorna. Det kan hända att det är några skolor som faktiskt gör det möjligt för barnen att hålla avstånd, men jag tror att det ser illa ut om man skulle kolla runt.

Man skulle kunna minska tiden i skolan, och då göra klasserna mindre, rotera tiderna barnen är i skolan. Placera mycket undervisning utomhus. Spolat inomhusgymnastiken. Finns massor av saker man skulle kunna göra, men det är självklart kostsamt och priset för att skydda våra barn är man inte villig och ta. Det skulle också kräva mer av oss föräldrar, att vi då hjälper med det ökande hemarbete som barnen då skulle ha och de med yngre barn var tvungna att vara hemma 1 till 2 dagar extra i veckan.

I mitt barns skola, har man inte gjort något mer en ge de handsprit innan lunch (alla barn köar och trängs för att få handspriten). Klasserna är fortfarande lika stora, alla går in vid samma tillfälle genom samma dör och tar av sig skorna i samma lilla hall. Man har inomhusgymnastik även när det är fint väder och ingen undervisning sker inomhus.

Nu är inte jag mer en en mamma och jag är säker på att experter skulle kunna finna många bra lösningar som skulle minska smittan drastiskt i skolan.

Allting låter så enkelt när man skriver på nätet, eller hur?

Hur gör vi med de barn vars föräldrar inte har möjlighet att vara hemma "extra" med de yngre barnen?

Hur gör vi med de barn som bor på landsbygden och åter skolskjuts till skolan när vi stänger den tidigare?
Ovan när vi roterar in och ut barnen under dagen, hur ska de komma dit och hem?

Undervisning utomhus i ett land med sträng, och i vissa fall ett vått vinterhalvår, hur gör vi då?
Citera
2021-04-09, 12:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det är upp till var och en att ange källa. Vill man ha någon trovärdighet så anger man en, men att hålla på att tjata om källhänvisningar i parti och minut stör bara diskussionen. Vill man chatta om sin oförmåga att googla upp en källa som tar 2 sekunder, så gör man det i ett privat meddelande.
Exakt!
Vill man att någon ska tro på det man påstår anger man en källa utan att någon behöver fråga efter den.

Lättgooglad information och sådant som kan anses vara allmän kunskap behöver man givetvis inte ange källa till.
Citera
2021-04-09, 12:55
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Kan det vara värt att förbättra situationen?
Tråden ligger ju trots allt i en vetenskaplig del av FB.

Det finns även möjlighet att skriva i en avdelning för konspirationsteorier och där kan man mycket väl utelämna källor.
Helt klart kan du försöka, men att vända denna tråden efter över ett år...
Citera
2021-04-09, 12:56
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
I det fallet nämns inte IVA specifikt så det kan mycket väl handla om andra avdelningar. Och eftersläpningar i rapporteringen som vi varit inne på.

Snyggt försök att försöka bortförklara att du spridit en alarmistisk lögn.
Citera
2021-04-09, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos

Du pratar om befolkningsdensitet, som är 378 invånare/km2. Det är en genomsnittlig siffra, som inkluderar arealen av åkrar, skogar, berg m.m.

Jag pratar om peak density, som är 29,100 invånare/km2. Nästan hundra gånger högre. Alltså "tjugoniotusenetthundra".
Senast redigerad av aw 2021-04-09 kl. 13:03.
Citera
2021-04-09, 13:01
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du pratar om befolkningsdensitet, som är 378 invånare/km2. Det är en genomsnittlig siffra, som inkluderar arealen av åkrar, skogar, berg m.m.

Jag pratar om peak density, som är 29,100 invånare/km2. Nästan hundra gånger högre.
Infoga gärna en referens till definitionen på "peak density" och gärna också en referens till källan som anger "peak density! för respektive land.
Citera
2021-04-09, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos

Det är peak density som anges (Jag gissar på den km2 i hela landet som har högst befolkningstäthet)

Han använder "." som decimalskiljare och "," som tusentalsavgränsare.

"22,345.45" istället för "22.345,45".
Citera
2021-04-09, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Infoga gärna en referens till definitionen på "peak density" och gärna också en referens till källan som anger "peak density! för respektive land.
Om du googlar "most dense square kilometer in europe" så hittar du det du söker bland de första sökträffarna.

Jag har skrivit "Peak density (1 km2)" och siffror i inv/km2. Det är självförklarande.
Citera
2021-04-09, 13:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Tror ni det skulle ha varit bättre att genomföra experimentet att isolera alla barn och unga i sina hem i ett till två år?

Det kanske finns andra lösningar som ni tänkt på, så berätta gärna hur dessa lösningar ser ut.

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nu blandar jag mig in...

Det finns massor av lösningar förut att låta barnen ta platsen i fronten av smittan eller att hålla de isolerade i 1-2 år.

Det är ju inte så att man bara kan komma på två sett. Ett alternativ skulle ju vara att ha samma regler om att hålla avstånd för barn som för vuxna. Just nu trängs våra barn i skolorna. Det kan hända att det är några skolor som faktiskt gör det möjligt för barnen att hålla avstånd, men jag tror att det ser illa ut om man skulle kolla runt.

Man skulle kunna minska tiden i skolan, och då göra klasserna mindre, rotera tiderna barnen är i skolan. Placera mycket undervisning utomhus. Spolat inomhusgymnastiken. Finns massor av saker man skulle kunna göra, men det är självklart kostsamt och priset för att skydda våra barn är man inte villig och ta. Det skulle också kräva mer av oss föräldrar, att vi då hjälper med det ökande hemarbete som barnen då skulle ha och de med yngre barn var tvungna att vara hemma 1 till 2 dagar extra i veckan.

I mitt barns skola, har man inte gjort något mer en ge de handsprit innan lunch (alla barn köar och trängs för att få handspriten). Klasserna är fortfarande lika stora, alla går in vid samma tillfälle genom samma dör och tar av sig skorna i samma lilla hall. Man har inomhusgymnastik även när det är fint väder och ingen undervisning sker inomhus.

Nu är inte jag mer en en mamma och jag är säker på att experter skulle kunna finna många bra lösningar som skulle minska smittan drastiskt i skolan.

Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Men snälla nån vad du tänker svartvitt.

Man kunde jobbat med en kombination av:
- mindre klasser
- distansundervisning
- undervisning på em/kväll
- undervisning på helger
- stänga matsalar
- lunchlådor som ätes utomhus eller i klassrum
- stänga gymnastiksalar
- gymnastikundervisning utomhus
- separera årsklasserna till olika toaletter
- förlägga alla raster utomhus
- andningsskydd och/eller visir för lärare
- senarelagt/tidigarelagt lov
- ventilationskontroll på alla skolor
- installera HEPA-filter i ventilationen där det går
- desinficering i samband med städning
- tillåt inga föräldrar i lokalerna förutom i undantagsfall
- infört fler rutiner kring hygien
- infört konsekvenser när hygienrutiner inte efterlevs
- infört konsekvenser för föräldrar som skickar sjuka elever till skolan
- inte skicka elever till skolan med sjuka familjemedlemmar
- förlägga rasterna så att olika klasser har rast vi olika tillfället
- etc
- etc

Det finns mycket man kan göra om man inte är fatalist.

Jättebra och intressanta förslag.

Många av förslagen har man ju hört att de används, men kanske inte i någon större omfattning.

Jag har bara kontakt med förskolan och i förskoleåldern är det svårt att få barn att göra som man vill någon längre tid. Barnen har varit betydligt mera utomhus än tidigare och man har försökt dela på grupperna och varit på olika platser eller inne/ute.

Det är oklart om barnen varit sjuka, men en i personalen testades positivt och då informerades alla föräldrar och ombads hålla barnen hemma i en vecka.

Skolan är ofta lite stelbent och traditionsbunden (så här har vi alltid gjort) kan jag tycka, så jag är inte förvånad om mycket inte har ändrats det senaste året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in