2021-04-09, 11:53
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
4.2 milj -300 =3.9 miljoner glöm inte esb.gick med på avdrag 300 000 han kunde sagt nej.
Jo det är helt klart att han gick med på det. Frågan är varför.

Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Jag till skillnad från andra tror att Esb vet vad han gör!
Jo det står helt klart.

[quote=Kontravibrationer|75429757]
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Exakt. Självklart ska man ta in hjälp om man inte är insatt - och alldeles uppenbart var inte Esbjörn insatt. Ebba menade att Esbjörn inte ville ha en dyr mäklare. DÄR försäger hon sig.

Det hade varit en billig affär att som säljare ha en mäklare i ryggen vars ansvar ligger att SÄLJAREN ska ut få mycket pengar som möjligt för fastigheten!

Säljaren vill inte ha mäklare. Om Ebba då tagit in mäklare, vilket en del vill, så hade mäklarens uppdrag varit det omvända, dvs få köpet så billigt som möjligt.

Eller menar du att det åligger Ebba att anlitat mäklare åt Esbjörn?
Ansvaret ligger på säljaren. Och då blir varför Esbjörn litade så blint på Ebba?

Och Ja, jag menar att när Ebba försäkrat att allt gick rätt till, så är det rimligt att hon hade hjälpt Esbjörn att ta rätt hjälp.

I synnerhet om det på något sätt kan misstänkas att inte Esbjörn har alla hästar hemma.
2021-04-09, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Du har rätt att få hemtjänst där befinner dig. Du ansöker där du står skriven, me
Har rätt att ta med dig tjänsten om du ska på semester eller om du ska resa bort.

Javisst, på semester, med vissa restriktioner i vissa kommuner under corona.

Inte k-o-n-s-t-a-n-t hemma hos pensionatstanten
2021-04-09, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns inga levande bröstarvingar så ett testamente hade varit oklanderligt, det var samma upplägg som med de två tidigare bröderna som testamenterade sina fastigheter till änkespindeln. Det är klart att hon förväntar sig en motprestation när hon så godhjärtat stället upp med sin varma famn, mat och husrum.

Att Esbjörn inte förstod hela vidden av vad som förväntades av honom, att han förutom att jobba svart som vaktmästare på Odalgården även förväntades skriva ett testamente kan inte Ebba Busch klandras för.

Det är ett sinnessvagt resonemang från en skribent i tråden att försöka göra några tramsiga liknelser med sexåringar och lekstugor.

Det handlar om en drygt 80-årig pensionerad ingenjör utan några som helst tecken på demens eller förvirring. Han har en diagnos på lindriga kognitiva funktionsnedsättningar. Denna diagnos baseras dessutom på uppgifter som änkeängeln lämnat när hon intervjuats som närstående. Uppgifter som hon dessutom ville komplettera när hon insåg att utredningen inte visade resultatet hon önskade sig.

Neh, han verkar ju smart - tror man kan ångra ett husköp för att de sågade ned träd.

Matz är väl brorson?
2021-04-09, 12:03
Medlem
[quote=MarryBlunt|75429814]Jo det är helt klart att han gick med på det. Frågan är varför.

Jo det står helt klart.

Citat:
Ursprungligen postat av Kontravibrationer
Ansvaret ligger på säljaren. Och då blir varför Esbjörn litade så blint på Ebba?

Och Ja, jag menar att när Ebba försäkrat att allt gick rätt till, så är det rimligt att hon hade hjälpt Esbjörn att ta rätt hjälp.

I synnerhet om det på något sätt kan misstänkas att inte Esbjörn har alla hästar hemma.

Det finns många jag möter som jag antar inte har alla hästar hemma.
Nämner inga namn :P
Vad har jag för måttstock till det? Joo, hur många hästar jag själv har hemma och hur dom mår.
Sen finns det ju andra som har fler hästar än vad jag äger och har hemma.
Sen finns det ju det att vi alla är inte skapta i samma form och vi har formats av livet, annars vore det väl tråkigt!

Har mött många som jag ansett vara knasbollar efter min måttstock mätt.

Ebba klev i ett ormbo/getingbo. Undrar om det hade slagit lika hårt mot mig om jag som total okändis hade varit köpare?
2021-04-09, 12:11
Medlem
Citat:
Neh, han verkar ju smart - tror man kan ångra ett husköp för att de sågade ned träd.

Matz är väl brorson?
Ja Matz är brorson.
2021-04-09, 12:16
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Du har rätt att få hemtjänst där befinner dig. Du ansöker där du står skriven, me
Har rätt att ta med dig tjänsten om du ska på semester eller om du ska resa bort.

Nej det får man inte!
Om du har t.ex sommarstuga på annan ort, får du i förväg lämna in där om när du kommer och hur länge du stannar.
Inte om du ska på semester eller resa bort någon annanstans, man får inte hemtjänst på ett hotell, pensionat, hemma hos någon annan eller på en kursgård.
Du anses kunna få den hjälp du behöver från närstående eller genom helpension.
Det är däremot skillnad om du har personlig assistans, då tar du med dig assistenterna på semestern!
2021-04-09, 12:35
Medlem
Citat:

Matz är väl brorson?
Varför tror du att han ångrade husförsäljningen? Om det fanns någon sanning bakom att han ångrade sig för något som Ebba Busch var orsak till så skulle det vara enkelt att berätta, då skulle han bara behöva säga sanningen. Nu känner han ett behov av att verkligen då det att se ut som att det är hennes fel. Det är därför han överdriver med sitt skuldbeläggande. Det blir uppenbara efterhandskonstruktioner.

Tror du att smarthet hindrar en från att ljuga? Esbjörn är pensionerad ingenjör, inget barn.

Matz är ingen bröstarvinge. Det finns ingen som kan begära en laglott, det är därför Esbjörn är högvilt för en änkespindel som uppenbarligen vet hur man lyckas komma in i äldre farbröders testamenten.
2021-04-09, 12:38
Medlem
Q6s avatar
[quote=Garre74|75429797]
Citat:
Ursprungligen postat av Kontravibrationer

Fel.
"Om Ebba då tagit in mäklare, vilket en del vill, så hade mäklarens uppdrag varit det omvända, dvs få köpet så billigt som möjligt."

FMI
"Mäklaren ska särskilt ta till vara säljarens ekonomiska intressen. Det innebär att mäklaren ska arbeta för att säljaren får så bra betalt som möjligt."

Det Garre74 skriver är lögn, så här står det på FMIs hemsida:

Mäklaren är skyldig att handla på ett omsorgsfullt sätt när hen utför sitt uppdrag. Hen ska alltid följa god fastighetsmäklarsed. Det betyder framför allt att mäklaren ska vara en opartisk mellanman och ta till vara både säljarens och köparens intressen. Samtidigt ska mäklaren särskilt ta hänsyn till uppdragsgivarens ekonomiska intressen.
Senast redigerad av Q6 2021-04-09 kl. 12:41.
2021-04-09, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Varför tror du att han ångrade husförsäljningen? Om det fanns någon sanning bakom att han ångrade sig för något som Ebba Busch var orsak till så skulle det vara enkelt att berätta, då skulle han bara behöva säga sanningen. Nu känner han ett behov av att verkligen då det att se ut som att det är hennes fel. Det är därför han överdriver med sitt skuldbeläggande. Det blir uppenbara efterhandskonstruktioner.

Tror du att smarthet hindrar en från att ljuga? Esbjörn är pensionerad ingenjör, inget barn.

Matz är ingen bröstarvinge. Det finns ingen som kan begära en laglott, det är därför Esbjörn är högvilt för en änkespindel som uppenbarligen vet hur man lyckas komma in i äldre farbröders testamenten.
Då skulle han säga sanningen? Vad... du tror inte på vad han än säger.
DU kommer med någon slags hobbyanalys...

Man ärver sina farbröder.
2021-04-09, 12:58
Medlem
Enydrions avatar
Citat:

Ja, om dessa inte testamenterat det till någon annan... Då kan man bli helt arvlös.
2021-04-09, 12:58
Medlem
Citat:

Vilken av versionerna borde jag tro på? Om det fanns en sann version så skulle han säga den, nu har han ett behov av att hitta på något som låter trovärdigt. Först ångrade han sig dagen efter, när det bevisligen var osant så blev nästa version att det var trädfällningen. Den utreddes av polisen och han hade gett sitt tillstånd till den, då blev den tredje versionen att det var så mörkt att han inte såg, nu när det uppenbarligen var fullt dagsljus så kommer det ytterligare en version förr eller senare.

Esbjörn är urtypen för en lögnare som aldrig erkänner, han ändrar bara version eftersom när han blir överbevisad.

Vet du ens vad bröstarvinge och laglott är för något? Om Esbjörn hade haft barn eller barnbarn så hade han inte kunnat testamentera bort fastigheten till änkespindeln. Då hade han inte heller bott på kursgården de senaste tio åren och Rättsäkerhetsorganisationen hade fullständigt skitit i om han hade sålt fastigheten.

Enda anledningen till RO:s inblandning är att Majkgård i princip har betraktat fastigheten som sin, hon har bara väntat ut Esbjörns frånfälle för att få casha in klirret.
2021-04-09, 13:12
Medlem
[quote=Q6|75430300]
Citat:

Det Garre74 skriver är lögn, så här står det på FMIs hemsida:

Mäklaren är skyldig att handla på ett omsorgsfullt sätt när hen utför sitt uppdrag. Hen ska alltid följa god fastighetsmäklarsed. Det betyder framför allt att mäklaren ska vara en opartisk mellanman och ta till vara både säljarens och köparens intressen. Samtidigt ska mäklaren särskilt ta hänsyn till uppdragsgivarens ekonomiska intressen.

Ska du anklaga någon för lögn så vore det bra om du klarade av att länka. Pinsamt.

https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/intaget/formedlingsuppdraget/

"Mäklaren ska särskilt ta till vara säljarens ekonomiska intressen. Det innebär att mäklaren ska arbeta för att säljaren får så bra betalt som möjligt."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in