Citat:
Jo, fast det handlar om mer än teorier. Män har mer muskelmassa och högre energiförbrukning generellt sett. Om det är olika storlekar på portionerna borde den som är minst, ställa upp självmant och ta den portionen som är minst... Om jag är ute i vildmarken med Magnus Samuelsson och Atlas (från gladiatorerna), kommer jag låta dem äta mer än mig. Bara någon med huvudet långt upp i röven kan säga att även energiintaget ska vara jämlikt. Och bara någon med huvudet långt upp i röven kan bli irriterad och kränkt över att diskussionen tas upp, det är en fullt legitim fråga: Hur ska vi disponera energiintaget inför tävling, och vem har störst behov.
Sedan vilken lösning man ska prata om är en annan historia. Men om kvinnorna äter lika mycket som männen, kommer de vara ca 30 % mer mätta, precis som Wrenkler säger. Det har inget med feminism att göra, det är biologi och logik.
Bara för att ta ett exempel: Låt oss ta den mörka killen som åkte ut på 130 Kg. Ska han ha samma ranson som en kvinna som väger 56 kg... helt absurt att ens tänka i de banorna.
Sedan vilken lösning man ska prata om är en annan historia. Men om kvinnorna äter lika mycket som männen, kommer de vara ca 30 % mer mätta, precis som Wrenkler säger. Det har inget med feminism att göra, det är biologi och logik.
Bara för att ta ett exempel: Låt oss ta den mörka killen som åkte ut på 130 Kg. Ska han ha samma ranson som en kvinna som väger 56 kg... helt absurt att ens tänka i de banorna.
Okej. Jag visade på något annat i ett inlägg nyss. Där också en deltagare i just årets Robinson blev intressant jämförelse dessutom: Joanna Swica ...
OM det nu handlar om "bara teorier" etc som du skriver - så menar troligtvis Wrenkler INTE det. Han vill påvisa sina kunskaper helt enkelt och ändra hierarkin i gruppen som gör att folk ska se upp till honom och samtidigt förskansa sig mer att äta genom att försöka få männen med sig. ALLA vill ha mat och mer mat - men han vill INTE fördela maten lika i laget. I synken försöker han berätta att han säger detta för att testa hur gruppen reagerar som i ett socialt experiment och det kan så vara - men jag tror honom inte. Det är bara ett spel för gallerierna - han vill ha mer mat själv och makt.
Nu istället så riskerar han att få fler motståndare än trogna följare i laget och splitar man laget med odemokratiska medel (försöker ta makten) om det viktigaste de har dvs maten så förlorar laget och han står som Prio 1 av deltagarna att åka ut. Alex är nöjd att Wrenkler är kvar - än så länge, för då kanske Alex klarar sig ifrån att bli utröstad om de skulle hamna i Öråd ngn gång utan Wrenkler röstas nog ut före Alex i kommande Öråd. Någon gång hamnar laget i den sitsen oxå - rent logiskt så kan de inte vinna ALLA Robinsontävlingar.
Wrenkler har inte förstått hur folk i utsatta situationer ser till att göra sig av med bråkmakare/uppviglare fortare än han hinner blinka! Tror inte alls att han har förmågan till att klara det sociala spelet som han själv tror han behärskar.
Trots att det, alltjämt, var två killar kvar sist i tävlingen.