2021-04-08, 15:18
Medlem
Hur gammal är du?

Dina kostnader ser väl helt ok ut - inget som sticker ut - några hundralappar att spara på sin höjd.

3000 kr i mat när man bor själv är inte för mycket - man ska äta nyttigt och det kostar - sen vet jag att det finns massa pellar här inne som säger man kan äta nyttigt och gott för 1500 kr i månaden.

Vad gör du av dessa 6000 kronor i fickpengar?

Är det snus, porr och mobilspel så skulle jag nog spara mer.

Om du är ung så har du ju det bra ekonomiskt sett även i Sverige.

Din lön kommer väl stiga - särskilt om du byter jobb.
Citera
2021-04-08, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Fonder och aktier ser inte jag som någon nödvändig utgift.

Om man är över 30 skulle jag säga att åtminstone fondsparande är nödvändigt, med tanke på hur usel den statliga pensionen är.
Citera
2021-04-08, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llanz
Tragiskt finns så många möjligheter i detta land men ändå väljer folk att leva som en sosse.

Varför pluggar du ej till något som ger en vettig lön? Själv lägger jag in 15k på spar kontot Varje månad.

Väldigt nedlåtande ton, alla har olika förutsättningar. Jag investera i krypto tidigt och kan säga att jag bränner 15k i månaden utan problem bara på utemat då jag aldrig lagar mat då det finns gott om restuaranger i new york. Du lever som en sosse i mina ögon som jobbar
Citera
2021-04-08, 15:52
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
Räknar i alla avgifter och bytte förra månaden till Cheap. Själva eler är ju billig är ju de andra avgifterna som är hutlösa
Får hoppas att det sjunker framöver då, när man binder sig så kommer man undan månadsavgiften i varje fall men sedan kan det vara olika där man bör också t.ex ökade elen för mamma när hon flyttade till mindre lägenhet för ett tag sedan och det beror på att alla i kvarteret måste dela på belysningen på gården och trappuppgången m.m.
Citera
2021-04-08, 16:31
Medlem
Kosmos.s avatar
Kläder/skor bör du ha en utgiftspost på med. Lätt att se hur mycket man bränner om året på det.

I övrigt är det alltid trevligt att ha en sambo så får man halverad boendekostnad.
Citera
2021-04-08, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Fonder och aktier ser inte jag som någon nödvändig utgift.

Tvärtom. Det är den viktigaste utgiften av allt. Det är det som gör att man kommer ha ett bättre liv imorgon än idag. Investera för framtida jag.
Citera
2021-04-08, 16:54
Medlem
llanzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimto89
Väldigt nedlåtande ton, alla har olika förutsättningar. Jag investera i krypto tidigt och kan säga att jag bränner 15k i månaden utan problem bara på utemat då jag aldrig lagar mat då det finns gott om restuaranger i new york. Du lever som en sosse i mina ögon som jobbar

Gå och lös ditt problem med din flickvän, verkar som du lever ett väldigt sorgligt liv dessutom.
Citera
2021-04-08, 17:19
Medlem
Schleswig-Holsteins avatar
Får ut ca. 18200 efter skatt.

BRF-avgift: 1850
Ränta på bostadslån: 850 (Då räknar jag med ränteavdraget, innan ränteavdraget är summan ca. 1250.)
Bensin: 700
Div. abonnemang, typ Netflix: 280
Mobil: 590
Internet/TV: 300
Facklig avgift samt A-kassa: 420
Trafikförsäkring: 320
Övriga försäkringar: 341
Fordonsskatt utslagen över året: 100
Mat/dryck: ca. 4500

10250 i basutgifter för mat, räkningar, boende.

Teoretiskt sett har jag alltså kvar ungefär 8000 SEK efter räkningar/boende, mat, bensin som jag kan göra vad jag vill för - konsumera på nöjen eller spara i fonder.

Men i verkligheten blir det sällan så. Bilen går sönder, någon fyller år och skall ha presenter, nya däck krävs till bilen, flickvännen skall bjudas på mat och vad det nu kan vara. Låt oss kalla sådana här händelser för oväntade utgiftsposter. Utslaget över ett år skulle jag säga att den uppgår till 35 000. Alltså på ett ungefär 2900 SEK per månad.

Betalar jag mina räkningar för att därefter bara sitta hemma varje vardag och kväll utan att konsumera, så kan jag väl spara ca 5000 SEK.
Citera
2021-04-08, 17:30
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Billig boendekostnad, vad skönt för dig.

Jag tjänar strax över 20k netto och har hyra på 9100 kr/mån.

Samma här. Har en hyra på cirkus 10 papp.

Kan till och med dra ladd och festa en hel del, men blir knappt några pengar över till sparandet för tillfället.
Citera
2021-04-08, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
3 000 I månaden på livsmedel för en person är för mycket. El 200sek, kan det verkligen stämma?

Du betalar mycket för din bil. Tankar du 350kr/mån så tror jag du knappast har längre avstånd dit du ska än att du kan cykla/kollektivt

200 spänn på el är väl knappast något konstigt?
Citera
2021-04-08, 17:51
Bannlyst
Vilka slags aktier eller fonder köper du?
Vilket elbolag har du? 200kr i månaden låter dyrt.
Min elräkning ligger på runt en hundring i månaden
Vad får du lägga ut per år på att serva bilen?
Citera
2021-04-08, 17:54
Medlem
Nettoinkomst mellan 13-15k/mån.
Utgifter ca. 6000:- totalt.
sparar 7-9k/månad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem