2021-04-08, 09:04
Medlem
stilichos avatar
Man måste ändå ge Bulletin att de bjuder på mycket drama. Det här blir ju faktiskt bara bättre och bättre ju längre man följer det.

Men det finns också en liten chans att det faktiskt blir bra. Om man ska sammanfatta den första inkarnationen av Bulletin så var det väl att den samlade alla Sveriges ledarankor och gjorde ett synkroniserat magplask ner i ankdammen. Spektakulärt, men inte särskilt effektivt.

Den här andra inkarnationen verkar vara en mer tydlig kursändring i riktning mot alternativmedia. Man har gjort sig av med porslinsdockan (Teodorescu) och porslinsvikingen (Arpi) och istället tagit in en chef från Nyheter Idag. För att skyla över det hela har man hyrt in en PK-galjonsfigur från USA som inte förstår svenska och rimligtvis kommer att ha noll inflytande över det redaktionella arbetet. Det hela verkar utformat för att blända omgivningen och skyla över det faktum att Bulletin nu ska ta efter riktig alternativmedia. Och förhoppningsvis göra det bättre.
Citera
2021-04-08, 09:14
Medlem
Split-eds avatar
Hur kan dessa nyrekryterade personer vilja stoppa in huvudet i detta getingbo, om det nu inte handlar om annat än just pengar och att dom kan sticka utan att någon ens kommer märka det?
Citera
2021-04-08, 09:47
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merdive
Expressen:

Idéen att ge ut material på engelska skulle nog i princip kunna röna viss framgång då intresset för Sverige (i synnerhet invandrings-/integrationspolitiken samt på senare tid coronastrategin) förefaller vara tämligen stort utomlands. Emellertid låter det märkligt och opraktiskt att ha en icke-svensktalande chefredaktör, särskilt för den del av tidningen som förblir svenskspråkig. Någon som vet om detta koncept prövats tidigare..?

Visst är det ovanligt, och det är inte speciellt praktiskt. Spårkmässigt tror jag inte det bör vara något större problem, förutom då att chefsredaktörer som inte kan svenska orimligen kan läsa igenom en text innan den publiceras och förstå all nyans (finns ju gränser för vad google translate klarar), men å andra sidan finns andra redaktörer längre ner på löneskalan som ska fixa det.

Jobbar själv på nyhetsredaktion i Luxemburg som just chefsredaktör, dock för en engelskspråkig avdelning. Skulle jag kunna ta över manteln från den Luxemburgiska chefsredaktören? Ja och nej. Rent praktiskt så absolut, men även om jag nu har relativt god insikt i hur landet fungerar så är den absolut inte på samma nivå som de som bott här hela livet och kan språken (plural - Lux, FR, DE) till modersmålsnivå.. och där går mycket förlorat.

Det viktigaste man gör som chefsredaktör är såkart att ta strategiska och redaktionella beslut, och dessa är av sin natur djupt kopplade till landets kultur, politik, och nutidshistoria. Svårt.
Citera
2021-04-08, 09:48
Medlem
Expressen: Aggressiva kampanjen bakom Bulletins NY Times-värvning

Citat:
Miriam Elder skriver på Twitter att har hon kontaktats av fem personer som erbjudits jobbet på Bulletin sedan hon skrev artikeln.

Prisbelönade journalisten Lydia Polgreen, före detta redaktionell chef för New York Times Global, som fram till förra året var chefredaktör för Huffington Post, skriver på Twitter att ”varenda före detta NYT-redaktör blev spammade om det här jobbet på LinkedIn såvitt jag vet”.

[...]

ECA:s rekryterare skriver att Bulletin lanserades den 22 december och ”inom en månad erkändes som en av de mest framgångsrika tidningslanseringarna i modern svensk historia”.

Atta Tarki har alltså Linkedin-spammat alla tänkbara personer med anknytning till New York Times om jobbet, och verkar dessutom ha ljugit dem rakt upp i ansiktet om vad Bulletin är för tidning.
Citera
2021-04-08, 09:56
Medlem
BigHouses avatar
Detta är ju ytterligare rekryteringar som kommer leda till fler konflikter. Tino beklagar sig över att de tidigare anställda var för mycket åt liberala etablissemangs-hållet. För att sedan rekrytera extrem-PK-journalister från amerikansk etablissemangsmedia.

Varför ständigt dessa konstiga kontraproduktiva rekryteringar?
Citera
2021-04-08, 10:03
Medlem
(postade detta i den andra tråden av misstag, det passar nog bättre här)

Expressen: Aggressiva kampanjen bakom Bulletins NY Times-värvning

Citat:
Miriam Elder skriver på Twitter att har hon kontaktats av fem personer som erbjudits jobbet på Bulletin sedan hon skrev artikeln.

Prisbelönade journalisten Lydia Polgreen, före detta redaktionell chef för New York Times Global, som fram till förra året var chefredaktör för Huffington Post, skriver på Twitter att ”varenda före detta NYT-redaktör blev spammade om det här jobbet på LinkedIn såvitt jag vet”.

[...]

ECA:s rekryterare skriver att Bulletin lanserades den 22 december och ”inom en månad erkändes som en av de mest framgångsrika tidningslanseringarna i modern svensk historia”.

Atta Tarki har alltså Linkedin-spammat alla tänkbara personer med anknytning till New York Times om jobbet, och verkar dessutom ha ljugit dem rakt upp i ansiktet om vad Bulletin är för tidning.
Citera
2021-04-08, 10:23
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Sanadajis principer: "Det här är mina judar, gillar du dem inte, så har jag andra." Ut med Neuding och Josephi. Med Korn och Rosenthal kommer den gräddiga helmjölken garanteras.

Snyggt travesterat.

Förtroendet för Tino känns som det är förbrukat. Är den fan köpt också? Är alla köpta? Även Arpi? Jag håller alla dessa på armlängdsavstånd. De jag hittills tycker är mest tillförlitliga är Swebbtv med Stenlund, Willgerts, Bern mfl.

Det tar lång tid att bygga ett förtroende och det kan raderas i en enda krönika eller ledare.

Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Man måste ändå ge Bulletin att de bjuder på mycket drama. Det här blir ju faktiskt bara bättre och bättre ju längre man följer det.

Men det finns också en liten chans att det faktiskt blir bra.
Om man ska sammanfatta den första inkarnationen av Bulletin så var det väl att den samlade alla Sveriges ledarankor och gjorde ett synkroniserat magplask ner i ankdammen. Spektakulärt, men inte särskilt effektivt.

Den här andra inkarnationen verkar vara en mer tydlig kursändring i riktning mot alternativmedia. Man har gjort sig av med porslinsdockan (Teodorescu) och porslinsvikingen (Arpi) och istället tagit in en chef från Nyheter Idag. För att skyla över det hela har man hyrt in en PK-galjonsfigur från USA som inte förstår svenska och rimligtvis kommer att ha noll inflytande över det redaktionella arbetet. Det hela verkar utformat för att blända omgivningen och skyla över det faktum att Bulletin nu ska ta efter riktig alternativmedia. Och förhoppningsvis göra det bättre.

Jag skulle vilja vända på det. jag var kritisk till att börja med och jag tycker det här är sämre än jag befarade. Det verkar bara vara en PK-tidning förklädd till alternativmedia.
Citera
2021-04-08, 10:25
Medlem
Är inte den viktigaste ny-på-posten Pelle Zackrisson?
Citera
2021-04-08, 10:37
Bannlyst
Så länge jag får läsa oroliga artiklar om konkurrenten Bulletin i Expressen och Aftonbladet är jag positiv.

Fri konkurrens är bra i princip, men bara i princip och egentligen bara i andra branscher än den egna, där det rent av är skadligt med konkurrens.
Citera
2021-04-08, 10:53
Medlem
Expressen skriver att Atta Kratta (eller vad idioten nu heter) har jagat folk på LinkedIn i månader. Detta citat är helt obetalbart:

Citat:
För att locka nuvarande och före detta New York Times-redaktörer att ta över Bulletin har man hävdat att man ”erkänts som en av de mest framgångsrika tidningslanseringarna i modern svensk historia”.

https://www.expressen.se/dinapengar/aggressiva-kampanjen-bakom-bulletins-ny-times-varvning/

Miriam Elder, som skrev i Vanity Fair, har mera här:

https://twitter.com/MiriamElder/status/1379878642759647235?s=19

och här:

https://twitter.com/MiriamElder/status/1379872027327266819?s=19

Notera att hon kallar det för "your weird media story of the day".
Citera
2021-04-08, 10:58
Medlem
Expressen skriver att Atta Kratta (eller vad idioten nu heter) har jagat folk på LinkedIn i månader. Detta citat är helt obetalbart:

Citat:
För att locka nuvarande och före detta New York Times-redaktörer att ta över Bulletin har man hävdat att man ”erkänts som en av de mest framgångsrika tidningslanseringarna i modern svensk historia”.

https://www.expressen.se/dinapengar/aggressiva-kampanjen-bakom-bulletins-ny-times-varvning/

och här:

Citera
2021-04-08, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanMan

och här:

Här också.

Citat:
Every ex-NYT editor got spammed about this job on LinkedIn afaik.

Samtidigt går de ut med en rubrik om att Rosenthal var "högst på önskelistan".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in