2021-04-08, 08:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jo absolut men det var du som kommenterade min och Harrywinstons diskussion om att svensk sjukvård/IVA skulle vara dålig och den handlade inte bara om Covid.

Jag skulle säga att i 9 fall av 10 har jag blivit väl bemött och omhändertagen i Svensk sjukvård. Rövhål finns överallt och ibland blir det fel. Sen anser jag att politikerna prioriterar annat som jag tycker är oviktigt före sjukvården (invandringspolitiken exempelvis). Svensk sjukvård är mycket bra, men som allt annat kan den givetvis bli bättre. IVA har jag nyttjat ett par gånger och skulle säga att den är utmärkt.
Citera
2021-04-08, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Eftersom det varit diskussioner kring vilka som ligger inne, så skickar jag med lite aktuell statistik från Region Skåne avseende åldersfördelningen.
Noterbart är att det fortfarande är en stor övervikt av personer 60+ trots att vaccinationerna fått hyfsad fart.

”Liksom tidigare är medelåldern bland de sjukhusvårdade covidpatienterna hög, visar siffror från Region Skånes journalsystem:
• 31 procent av patienterna med covid är 70 till 79 år gamla.
• 22 procent är 60 till 69 år.
• 17 procent är 80 år eller äldre.
• 13 procent är 50 till 59 år.
• 9 procent är 40 till 49 år.
• 8 procent är yngre än 40 år.”

Källa: Sydsvenskan

Majoriteten är alltså under 70 år. Medianen verkar ligga kring 60. Inte jättegammalt. 30% är under 60.
Citera
2021-04-08, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Majoriteten är alltså under 70 år. Medianen verkar ligga kring 60. Inte jättegammalt. 30% är under 60.

Hur kan du få median till 60 år då 70% är över 60 år?

Medianen hamnar ju runt 70 år då 48% är 70 år eller äldre.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-04-08 kl. 09:22.
Citera
2021-04-08, 09:28
Medlem
Merwinnas avatar
Angående skolstängningars vara och icke vara - om storsmittan med den brittiska varianten i Lycksele:

https://www.expressen.se/nyheter/varst-drabbade-i-sverige-nu-rasar-smittokurvan/

Hittills har drygt 1 500 personer haft viruset i kommunen. Anledningen till att den andra vågen slog så kraftigt beror på den brittiska mutationen, säger Gunilla Persson.

– Hela Västerbotten drabbades av den här brittiska virusmutationen, som helt klart varit mycket mer smittsam. Och så slog det mot Lycksele särskilt och flera skolor där blev drabbade. Det spreds mellan elever, och de tog med det hem och ut i hela samhället.
Citera
2021-04-08, 09:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Angående skolstängningars vara och icke vara - om storsmittan med den brittiska varianten i Lycksele:

https://www.expressen.se/nyheter/varst-drabbade-i-sverige-nu-rasar-smittokurvan/

Hittills har drygt 1 500 personer haft viruset i kommunen. Anledningen till att den andra vågen slog så kraftigt beror på den brittiska mutationen, säger Gunilla Persson.

– Hela Västerbotten drabbades av den här brittiska virusmutationen, som helt klart varit mycket mer smittsam. Och så slog det mot Lycksele särskilt och flera skolor där blev drabbade. Det spreds mellan elever, och de tog med det hem och ut i hela samhället.

Det begrep varenda småbarnsförälder redan i våras, det är bara Tegnell och hans lakejer som förnekar det. Ett haveri från början till slut.
Citera
2021-04-08, 09:42
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Eftersom det varit diskussioner kring vilka som ligger inne, så skickar jag med lite aktuell statistik från Region Skåne avseende åldersfördelningen.
Noterbart är att det fortfarande är en stor övervikt av personer 60+ trots att vaccinationerna fått hyfsad fart.

”Liksom tidigare är medelåldern bland de sjukhusvårdade covidpatienterna hög, visar siffror från Region Skånes journalsystem:
• 31 procent av patienterna med covid är 70 till 79 år gamla.
• 22 procent är 60 till 69 år.
• 17 procent är 80 år eller äldre.
• 13 procent är 50 till 59 år.
• 9 procent är 40 till 49 år.
• 8 procent är yngre än 40 år.”

Källa: Sydsvenskan

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

134+19 patienter, 153 stycken

Ger att:

• 47,43 av patienterna med covid är 70 till 79 år gamla.
• 33,66 av patienterna med covid är 60 till 69 år.
• 26,01 av patienterna med covid är 80 år eller äldre.
• 19,89 av patienterna med covid är 50 till 59 år.
• 13,77 av patienterna med covid är 40 till 49 år.
• 12,24 av patienterna med covid är yngre än 40 år.

Som tidigare är antalet sjuhusvårdade de äldre patienterna i gruppen.
Detta beror på att gruppen 70+ är långtifrån färdigvaccinerade.
Citera
2021-04-08, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om du vill hitta någon med större politikerförakt än mig så får du leta ordentligt. Jag vet av egen erfarenhet att vår hjärt-kärl kirurgi håller världsklass.

Det gör nog belgisk, tysk, amerikansk, chilensk med mera också. Om nu svensk sjukvård är så fantastisk, varför dog alla åldringar av Corona?
Citera
2021-04-08, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Det gör nog belgisk, tysk, amerikansk, chilensk med mera också. Om nu svensk sjukvård är så fantastisk, varför dog alla åldringar av Corona?

För att Corona är farligt för åldringar. Samma anledning som i precis alla andra länder.
Citera
2021-04-08, 09:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen

I våras dog många av den berömda morfinsprutan. Ålder är annars en riskfaktor.
Citera
2021-04-08, 09:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
I våras dog många av den berömda morfinsprutan. Ålder är annars en riskfaktor.
Dog de av den berömda syrgasen i andra länder då?
Citera
2021-04-08, 09:58
Medlem
370 personer på IVA.
Frågan är om man kommer passera 400-gränsen? Hade inneburit att antalet inlagda/IVA-vårdade i våg tre överträffade antalet vi hade i våg två. Jag tvivlar dock på detta.

Jag är HELT övertygad om att antalet smittade kommer börja vända neråt redan nästa vecka för att inte återkomma mer i några enstaka fall här och där.
Citera
2021-04-08, 10:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Dog de av den berömda syrgasen i andra länder då?

Det får du fråga dem om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in