2021-04-08, 08:07
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
För det första är de inga hjältar. Utan ett yrke de valt att utbilda sig till.
Det finns många hjältar inom vården som nu under pandemin fått sätta livet till för att hjälpa andra. Skulle du ha gjort det?

Citat:
För det andra är det viss skillnad att ha ansiktsblöja på dig i din yrkesutövning där det fungerar eller bland en befolkning i allmänhet där det inte fungerar.
Du kan ju spara dina spydiga epitet som "ansiktsblöja" till nästa gång du är hos tandläkaren. "Höhö, varför har du ansiktsblöja på dig jag är inte farlig"
Citera
2021-04-08, 08:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja, så kan det gå när det inte ens finns syrgasmätare på äldreboendena. Hade personalen agerat och kanske rent av gått och köpt en pulsoximeter för 200kr på Biltema eller Apoteket så hade de förmodligen snabbt kunnat se att dessa patienter med ”nedsatt allmäntillstånd” behövde ett par liter syrgas och ompyssling på sjukhus. Men nu blev det som det blev. De såg det inte komma! Vi var naiva!
Fast nu är det ju inte så att i Sverige så har de äldre sjuka avlivats medan de i andra länder fått vård och blivit friska igen. Det finns ju vissa som har försökt förklara dödstalen i Sverige med att smittan kom in på äldreboendena men det stämmer ju tydligen inte.

Utan andel avlidna äldre står i proportion till andel smittade.
Citera
2021-04-08, 08:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nej det finns 27 miljoner Amerikaner som är oförsäkrade och om dom åker in och får akutvård som sjukhusen inte kan vägra så blir dom skuldbelagda för livet om dom inte kan betala och får dom tex cancer och behöver långvarig vård så blir dom utkastade om dom inte kan betala eller är försäkrade.

Titta på Michel Moores dokumentär Sicko det är helt otroligt hur det fungerar!
Den är från 2007 men det mesta fungerar fortfarande likadant.

Nu diskuterar jag covid19 och inte cancer. Jag har sett sicko, det är mycket som är fel i USA.
Citera
2021-04-08, 08:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Om man tar en drink varje gång alarmisterna i tråden hävdar att det kommer bli katastrof inom 2 veckor, då jävlar ser det mörkt ut för levern

Man tycker nästan synd om er hur fel ni får hela tiden. Ni vill SÅÅÅÅ gärna ha rätt, åtminstone en gång, så att ni äntligen kan få trycka till de dumma "förnekarna" och "foliehattarna". Det gick ju tungt för er ett bra tag men sen kom de "nya mutationerna" och då fick ni hoppet tillbaka."Snart är katastrofen ett faktum", "detta blir den mörkaste vintern i Sveriges historia", "om 2 veckor kollapsar vården" etc etc. Katastrofscenariorna stod som spön i backen. Men inte ens dessa nya mutationer har varit i närheten av att tillfredsställa era skräckfantasier så nu är desperationen stor. Det är oerhört fascinerande att se hur ni anstränger er för att försöka vända siffrorna och statistiken till er fördel. Varenda ung människa som är lite förkyld försöker ni använda för att framställa "pandemin" som jättefarlig även för unga :... Varenda undantagsfall som lyfts fram i skräckmedia leder till "vad var det jag sa, unga drabbas också " - även fast faktan som finns på bordet visar att ca 99,8% av de döda MED ett positivt covidtest (som inte ens fungerar) varit över 80 och haft två eller fler dödliga sjukdomar. "Jamen unga drabbas också!!"

Seriöst, finns det en enda människa i Sverige (förutom den lilla skara stolpskott som dagligen samlas i den här tråden och hetsar upp sig) som fortfarande är rädd för "coronaviruset"?

Utomlands är det annorlunda, där är människor så hjärntvättade att de knappt vet vad de heter längre. Men svenskar verkar generellt vara ett mycket sansat folk. Gemene svensk har stigit rejält i mina ögon det senaste året. Ingen panik, fortsatt sunt förnuft istället för att bara tänka med reptilhjärnan. Nästan så man kan förlåta svenska folket för all massinvandring och feminism som förpestat landet de senaste åren. Men bara nästan.

Tja, det är "bara" 368 på IVA nu, runt 200 för en månad sedan.
Citera
2021-04-08, 08:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu diskuterar jag covid19 och inte cancer. Jag har sett sicko, det är mycket som är fel i USA.
Jo men visst är det lustigt att länder som inte ens i normala fall klarar av att hålla liv i sin befolkning nu ska ses som nån slags föredömen för att folk som dör i landet gör det av annat än covid.
Citera
2021-04-08, 08:14
Avslutad
Citat:
Tja, det är "bara" 368 på IVA nu, runt 200 för en månad sedan.

Och åldern/ ursprunglig hälsostatus på dessa är?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det finns många hjältar inom vården som nu under pandemin fått sätta livet till för att hjälpa andra. Skulle du ha gjort det?

Nej, jag har inget intresse av det yrket utan utbildat mig till annat.

Du kan ju spara dina spydiga epitet som "ansiktsblöja" till nästa gång du är hos tandläkaren. "Höhö, varför har du ansiktsblöja på dig jag är inte farlig"

Som jag sade. Det är en viss skillnad att ha munskydd på sig yrket där det fungerar. Exempelvis så att tandläkaren inte ska stå och dreggla dig rakt i käften.

Eller...

En ansiktsblöja i befolkningen i allmänhet mot ett virus

En ganska stor skillnad.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jo men visst är det lustigt att länder som inte ens i normala fall klarar av att hålla liv i sin befolkning nu ska ses som nån slags föredömen för att folk som dör i landet gör det av annat än covid.

USA är långt ifrån ett föredöme vad gäller covid19. Sen har de andra fördelar som inte är så dumma. Vi kan tacka USA och Trump för operation warp speed exempelvis.
Citera
2021-04-08, 08:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanjolett-Rudis
Och åldern/ ursprunglig hälsostatus på dessa är?

Inte en susning, men gissar att det är äldre människor. Tror inte sjukvårdspersonalen är speciellt glada över den här utvecklingen. Stackars jävlar.
Citera
2021-04-08, 08:18
Medlem
madchances avatar
Citat:
Som jag sade. Det är en viss skillnad att ha munskydd på sig yrket där det fungerar. Exempelvis så att tandläkaren inte ska stå och dreggla dig rakt i käften.
Du sa ansiktsblöja, inte munskydd. En viss skillnad?
Citera
2021-04-08, 08:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Eftersom det varit diskussioner kring vilka som ligger inne, så skickar jag med lite aktuell statistik från Region Skåne avseende åldersfördelningen.
Noterbart är att det fortfarande är en stor övervikt av personer 60+ trots att vaccinationerna fått hyfsad fart.

”Liksom tidigare är medelåldern bland de sjukhusvårdade covidpatienterna hög, visar siffror från Region Skånes journalsystem:
• 31 procent av patienterna med covid är 70 till 79 år gamla.
• 22 procent är 60 till 69 år.
• 17 procent är 80 år eller äldre.
• 13 procent är 50 till 59 år.
• 9 procent är 40 till 49 år.
• 8 procent är yngre än 40 år.”

Källa: Sydsvenskan
Citera
2021-04-08, 08:36
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:

Jo absolut men det var du som kommenterade min och Harrywinstons diskussion om att svensk sjukvård/IVA skulle vara dålig och den handlade inte bara om Covid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in